frankrijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nappie16

frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 16:55

ik weet niet of het hier goed staat, maar ik wil info over het vervoer van mijn paard naar frankrijk en ik heb al 2 verschillende verhalen gehoord.

ik ga voor 7 weken op buitenland stage naar frankrijk en mijn paard mag mee!
nu heb ik mijn dierenarts gebeld en die zegt dat ze niet extra geent hoef te worden maar nog wel een keer gekeurd!
weer een ander zegt, als je papieren in orde zijn kan ze zo mee de grens over!
wie weet hoe dit precies zit? ze is altijd netjes geent, ze is gechipt, gekeurd bij aankoop enz.
hopelijk kan iemand me vertellen hoe dit zit!?!

Arizona

Re: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:24

Belles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:00

Ik vertrek op 10 April voor 6 maanden naar Frankrijk om daar te gaan werken op een paardenfokkerij en mijn eigen paard gaat ook mee. Ik heb een transportbedrijf ingehuurd die mijn paard gaat vervoeren.

Ze moet gekeurd worden door een dierenarts bond (VWA) om een goedkeuring te krijgen voor vervoer naar buitenland. mij is tevens verteld dat de basisinentingen voldoende zijn, dus vlak voordat ik weggaat word deze weer herhaald. tevens chip & paspoort verplicht, maar dat is zowiezo al verplicht. Als je meer info wilt kun je me pm sturen!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:49

Wij zijn al aantal keren met onze paarden naar Frankrijk en Engeland geweest. Je moet je paard laten keuren door een dierenarts van de Voedsel en Waren autoriteit, als je googled vind je hun website wel en een telefoonnummer van een kantoor bij jou in de buurt. Je moet per fax een aanvraag indienen voor de keuringsdag. De dierenarts komt en controleerd het paspoort en de chip en de schets en kijkt of je paard gezond genoeg is om te worden vervoerd (dwz. op vier benen kan blijven staan) je krijgt dan een gezondheidscertificaat dat 10 dagen geldig is.

In het paspoort moet de schets trouwens wel zijn ingevuld, dus alleen een chip is niet voldoende. Ook zeiden ze twee jaar gelden dat je zelf voor een chipapparaat moet zorgen, maar toen ik aangaf dat ik dat niet had was het geen probleem. Ik weet niet hoe dat nu is.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:26

ik volg even,

maar Delphi2: gezondheidscertificaat geldig voor 10 dagen. wat nu als je langer als 10 dagen weg gaat?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:39

Marlou, het certificaat is 10 dagen geldig. Dat wil zeggen dat je het paard binnen 10 dagen na afgifte certificaat moet exporteren. Doe je het niet binnen de 10 dagen, dan moet je opnieuw laten keuren en ben je opnieuw ca. € 70,- kwijt.

Chipscanner heeft VWA mééstal bij zich. Ik heb ook ooit meegemaakt dat ze hem niet bij zich hadden en ook toen geen problemen gehad met exporteren.

Schets moet ingetekend zijn door een DA, deze moet ook een stempel en handtekening zetten in het paspoort.
Je bent ongeveer tussen een kwartier en een uur kwijt met de exportkeuring.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:48

Niet volgens de site van de KNHS hoor, die geven aan dat het gezondheidscertificaat ter plaatse door een veterinair moet worden verlengd.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:52

Als je terug gaat moet je dus gewoon weer een nieuw certificaat ter plaatse aanvragen.