Tips voor onrustig paard op de trailer(!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fuego

Tips voor onrustig paard op de trailer(!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:27

Hallo,

Sinds 3 maanden heb ik een nieuw paard. Super lief, braaf enz enz.
Op 1 ding na. De trailer breekt ze compleet af! na 2 weken was er al een laag
van de vloer afgetrapt! en aan de zijkanten van de trailer waren grote beschadiggingen.
We hebben nu voor in de trailer rubber matten gelegd voor de vloer en de zijkanten zijn
met speciale platen voor in de trailer afgewerkt om nog meer beschadigingen te voorkomen. Zodra ze in de trailer staat
hoort/ ziet ze niets meer. ze keert helemaal in zich zelf. pakt geen brokje of iets aan hoort echt niets. ik moet snel de trailer uit als ik haar heb vast gezet anders word ik eruit getrapt. Als je boos op haar word word het alleen maar erger ze snapt er helemaal niets van. na 5 Minuten!! kom ze er zijknat af! van top tot teen! gewoon niet normaal net of ik haar heb gewassen
We hebben al vanalles geprobeerd om haar rustig te krijgen zoals:
- Hooinet Gaat ze alleen maar mee gooien word het niet beter op.
- zijltje open dicht
- aan 2 kanten vast zetten
- ramen afplakken
- stro erin
- muziekje erbij
- proberen te voeren op de trailer maar pakt niets aan.

We zetten haar nu elke dag 5 minuten op de trailer, maar weinig resultaat. en ze gaat 4x per week mee naar de club ( 5 min rijden )

Kan iemand mij helpen?? of heeft iemand nog tips??
Alle tips kan ik gebruiken om uit te proberen!

Alvast heel erg bedankt!

cissy

Re: Tips voor onrustig paard op de trailer(!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:59

ze is dus duidelijk niet op haar gemak in de trailer, en met 5 minuten oefenen redt je het niet, danm leer je haar juist in die 5 minuten alleen maar hoe het vooral niet moet. Neem er eens meer de tijd voor om haar op haar gemak te laten voelen en laat haar merken dat ze niet dood gaat in de trailer door haar er ook uit te laten lopen als ze braaf is. Dat herhaal je totdat ze relaxed kan blijven staan.
En vooral niet te vlug stoppen met oefenen dan ben je haar niet aan het de-sensibiliseren maar juist aan het sensibiliseren dus banger aan het maken voor de trailer.
Hoe gaat ze er op en hoe eraf?

Fuego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 14:07

ze gaat er gewoon normaal op en af dat is het vreemde juist.

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:17

Dit blijf ik even volgen. Ik heb ook zo'n geval apart. Wil altijd trailer in en uit maar is zo ongeduldig, snapt niet dat het even duurt voordat ik ergens ben.
Ze is pislink als het even te lang duurt. Heb het geprobeerd met een 2e paard erbij. Ging even kleine periode goed maar nu begint ze gewoon van vooraf aan,
Bij haar dus gewoon ongeduld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:38

geen enkele aarzeling en gewoon doorlopen? en ook rustig achteruit eraf zonder te rennen?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:53

Ik kan je niet helpen, maar herken het wel.Wij hadden het voordeurtje zelfs dichtgespijkerd, want dat dreigde hij eruit te trappen. Het paard was gewoon een stres kip. Ook voor ons gold, 10 minuten naar manege, 10 minuten naar oefenbak of 10 minuten naar het bos, maar hij bleef ongeduldig, onrustig en drijf nat elke keer. Hij ging minimaal 2x per week op de trailer en maximaal 5x. We hebben het genegeerd, maar beter worden deed het nooit. Vaak stond hij met 2 op de wagen, maar dan was het net zo erg. Laden en lossen inderdaad geen probleem.
Soms moest hij ook wachten op de wagen, stond dan bijv. een half uur tot drie kwartier op de trailer, ik dacht wel eens straks valt het hele ding nog om, maar dat gebeurde gelukkig nooit Bloos

Hij is inmiddels niet meer hier, maar om andere reden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:58

Heb je een tweepaardtrailer? Dan is het misschien handig om het tussenschot eens scheef te zetten of misschien er helemaal uit te halen als dat kan.

Je zou kunnen proberen om de trailer in de wei/bak te zetten en haar biks te geven in de trailer. Je kunt beginnen met gewoon de trailer los te laten, later kun je de klep dicht doen terwijl ze eet en nog later een klein rondje rijden terwijl ze eet. Als dat allemaal goed gaat kun je eerst een rondje rijden en haar daarna (in de trailer) haar biks geven.
Als je de trailer niet in de wei of bak kunt zetten kun je haar voor haar avondeten in de trailer zetten, kost wel iets meer werk maar heeft wel hetzelfde effect.

Kortgezegd komt het erop neer dat je d'r moet leren dat de trailer leuk is ipv eng en daar is voeren in de trailer het meest geschikt voor Knipoog

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:08

Heb je een tweepaardstrailer ??

anders kun je er misschien nog een pony bijzetten
maar het is vooral oefenen
soms gewoon laten staan en dan na een kwartier/half uurtje eruit halen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:57

Voor iedereen hier met dit "trailerprobleem": wat doen jullie paarden op een vrachtwagen?
Daarnaast, maar misschien niet van toepassing; controleer je rijstijl eens door een ton water, nagenoeg geheel gevuld, 10 - 15cm onder de rand, en ga rijden. Een goede chauffeur morst geen water.
Houdt er ook rekening mee dat jullie misschien wel goed rijden, maar dat de vorige eigenaar zo'n konijn op klompen was; hetzij met rijden, hetzij met de wijze waarop het paard geladen werd.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:05

ikke schreef:
Voor iedereen hier met dit "trailerprobleem": wat doen jullie paarden op een vrachtwagen?
Daarnaast, maar misschien niet van toepassing; controleer je rijstijl eens door een ton water, nagenoeg geheel gevuld, 10 - 15cm onder de rand, en ga rijden. Een goede chauffeur morst geen water.
Houdt er ook rekening mee dat jullie misschien wel goed rijden, maar dat de vorige eigenaar zo'n konijn op klompen was; hetzij met rijden, hetzij met de wijze waarop het paard geladen werd.

wat een super goede tip!!
Verder heb ik niet echt iets toe te voegen, de dingen zijn al gezegd!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:46

ikke schreef:

Die van mij staat op een vrachtwagentje en kan zich prima redden op de heenweg, maakt niet echt iut hoe lang de rit is, maar op de terugweg komt ze dus over de balk heen. Iemand daar tips voor? In principe hebben we de balk al verhoogd dus in theorie zou ze er niet meer overheen kunnen, maar ik vind het toch niet echt heel prettig.

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:51

Ik raad inderdaad aan (wegens hetzelfde probleem te hebben gehad en nu opgelost:D):

Trailer in wei of bak, paard enkel en alleen voeren in de trailer.
Eerst paard in (kleine) wei of bak, daarna rustig brokken in de bak doen. Hooinetje erin en zo een week of 2 volhouden. Wedden dat ze op gegeven moment rustig haar hooi staat te eten in de trailer?

Fuego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 10:08

Nou het probleem is dus, ik kan hem wel eten aansmeren in de trailer maar hij neemt gewoon totaal niets aan. echt helemaal niets hij hoort en ziet niets meer in de trailer. hij keert echt totaal in zich zelf. wij hebben een 1,1/2 paards trailer op een 2 paards nog niet geprobeerd met een ander paard maar mijn paard is niet zo sociaal naar andere paarden. Een vrachtwagentje kan ik wel proberen maar die gaat mijn moeder toch niet voor me kopen Knipoog mijn moeder rijd echt super rustig! dus daar kan het ook niet aan liggen. De mensen waar we hem van hebben gekocht hebben hem maar een jaar gehad en hebben hem maar 2x hoeven te vervoeren. ze zeggen zelf dat er bij hun niets aan de hand was. maar toen we hem mee namen met die mensen erbij naar de keuring deed hij het ook. Alleen dachten wij toen dat dat misschien kwam omdat hij een tijd niet op de trailer had gestaan. De mensen voor de eigenaren waarvan wij hem hebben gekocht zeggen ook er geen problemen mee gehad te hebben. ze konden hem zo een hele dag mee op concours nemen zonder problemen. Wij laten ons paard niet alleen op de trailer staan dat kan gewoon niet. Dan vragen we om problemen. Alvast bedankt voor de tips! We gaan nu ook proberen een plastic spiegel in de trailer te hangen,, hebben we ookvan mensen gehoord, ook kunnen we nog proberen te kluisteren?? heeft iemand daar ervaring mee? Groetjes Suzan

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:14

kluisteren in de trailer NOOIT doen, dan vraag je om ongelukken, als je kluistert kan je paard niet meer opzij stappen om zn balans te houden en dan valt ie dus op zn platte.....
Rijdt je moeder echt rustig genoeg of vindt zij dat wel maar je paard niet?
Heb je de vorige eigenaren ook gevraagd hoe zij het paard laden en waarin?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:18

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad!
Ook ik heb via topics alle tips uitgeprobeerd,(ook deze hierboven) maar echt helemaal NIETS hielp!!
mijn paard loopt nu als een mak lammetje de trailer op, staat er heerlijk relaxed in en ook te eten en gaat er superrelaxed weer uit!
mijn oplossing??:
http://www.2moons.nl

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:40

Als het paard makkelijk laadt maar doorslaat op de trailer kan het ook verlatingsangst zijn => een compleet ander probleem dat je eerst zonder trailer moet oplossen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:10

@poes, weet jij mij hier meer van te vertellen (aanpakken verlatingsangst). Ik heb namelijk sterk het idee dat mijn paar daar ook last van heeft.
In het begin kon ik niks met haar, ook thuis niet en dat terwijl ze bij de vorige eigenaren zo mak als een lammetje was.
Op den duur ging het thuis goed, maar op de manege als ze alleen in de bak achterbleef alles bij elkaar schoppen en continu hinneken.
Ook op de trailer staat ze continu met haar voorbenen te strekken (echt ongeduldig) en moet het deurtje voor perse open voordat ze rustig is. (met een ander paard in een 2paards trailer is ze wel rustig, jammer genoeg heb ik niet de beschikking over een 2 paards trailer (zelf 1 3/4)
Het gaat inmiddels stukken beter en ze klampt zich ook volledig aan me vast, maar als ik haar even alleen in de buitenbak oid heb staan dan moet ze weer zo histerisch hinneken en doen.

Ik heb echt het idee dat ze last heeft van verlatingsangst, heb haar nu 5 maanden.
verder gaat het steeds beter tussen ons, en onder de man heeft ze nog nooit 1 stap verkeerd gezet.

Voor TS heb ik ook niet echt een oplossing. Misschien wel een idee om een camera op te hangen zodat je alles kunt volgen en hieruit misschien conclusies trekken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:21

Helaas heb ik geen tip, de gedachte aan verlatingsangst kwam in me op door iemand op bokt wiens paard een ongeval had in de trailer en dat bleek uiteindelijk daardoor en niet door trailerangst veroorzaakt te zijn. Ze heet double denk ik?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:35

het zou misschien ook ontwikkeld gedrag kunnen zijn, dat omdat je van die korte stukken rijdt het paard altijd weer wordt beloond voor haar onrustige gedrag, wat ze daardoor ook in stand houdt omdat het functioneel is voor haar.
Ik zou wachten met haar eruit halen tot ze eerst rustig is, dan wordt het een beloning. Wat misschien nu in stand gehouden wordt is dat als het paard onrustig is, ze wordt uitgeladen. Dus kan het zijn dat ze net zolang onrustig blijft tot ze eruit gehaald wordt, want dat is wat er altijd gebeurd. Misschien sla ik de plank mis, maar je kan het proberen en ik zou altijd hulp inroepen van iemand die hier veel ervaring/kennis van heeft. Succes.

Verder zou ik niet teveel veranderen oals je aangaf, dat lijkt me voor het paard ook stressverhogend, het is toch elke x weer een verrassing hoe de trailer is versierd van binnen.
Laatst bijgewerkt door garny95 op 21-03-08 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:36

Ik zou dit niet beginnen oefenen in de trailer Veel te veel kans op ongelukken...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:38

poes schreef:
Ik zou dit niet beginnen oefenen in de trailer Veel te veel kans op ongelukken...

dan zou ik met zo'n paard niet de weg op gaan in een trailer, stel dat je met een lekke band stil komt te staan of iets....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:39

Verlatingsangst moet je buiten de trailer aanpakken, maar hoe kan ik ook niet zomaar bedenken.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:41

Ik heb er niet veel verstand van maar gewoon eens vastzetten op de trailer.. en er doodgewoon bij gaanzitten alsof er niets gebeurd.. en wat leuke dingen doen of terwijl even borstelen.. LAAT DE DEUR NOG WEL OPEN!
Daarna eens even met de deur dicht
en dan eens rijden
enz..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:42

andere optie, begin met schrik en obstakel training, oefen met het paard om tussen twee hindernissen stil te staan. Leer hem daar aan dat als hij lief en braaf blijft staan een beloning krijgt of iets wat voor het paard werkt. En ze ga je elke x een stap verder, tussen blanken door etc. uiteindelijk als dat allemaal goed en braaf gaat, ga je verder in de trailer maar wel zo dat het wel veilig blijft voor je zelf.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:42

poes schreef:
Verlatingsangst moet je buiten de trailer aanpakken, maar hoe kan ik ook niet zomaar bedenken.

wie zegt dat het verlatingsangst is ? Dan zal je eerst moeten weten wat de oorzaak is