Wat weegt een polyester 2-paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Wat weegt een polyester 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 08:52

Onze auto mag 1250 kg. geremd trekken en mijn paard weegt 500 kg, wij hebben een polyester Henra Contessa (2-paards) en vraag me af of zo'n trailer onder de 750 kg blijft (heb de papieren even niet bij de hand).

ikke

Re: Wat weegt een polyester 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:03

Gewoon op de weegbrug zetten. Het is een combinatie die eigenlijk niet kan, dus een beetje gaan gissen ingewichten is absoluut het stomste wat je kunt doen!! Bedenk dat je, alle rijbewijzen ten spijt, domweg niet verzekerd bent als je combinatie niet in orde is!! Auto's die 1250kg mogen trekken zijn geen grote auto's, dus met een tweepaardstrailer aan de haak, trek je onmiddellijk de aandacht van oom agent. Je kunt op dat moment wel met een grote mond een weging eisen (dat is je recht namelijk) maar dan moet je zelf wel heel erg zeker weten dat je combnatie klopt.

Enne, dan heeft oom agent vervolgens NOG een verrassing in petto: de kogeldruk!! Ik weet vrijwel zeker dat die niet hoger mag zijn dan 50kg bij jouw auto. Trailers hebben in de praktijk een kogeldruk van rond de 75kg. Dan krijg je dus alsnog een dikke boete (overbelading!) en kun je de trailer laten staan en een passende auto regelen. Pas dus heel erg goed op waar je mee bezig bent!!!

Dat B-E rijbewijs een noodzaak is, lijkt me duidelijk, maar dat dan even voor alle andere betweters, mits alle gewichten kloppen, mag dit wel!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:07

Ik wil zeker niet met een combinatie gaan rijden die niet toegestaan is. De auto waar het om gaat is een Renault Megane, waar kan ik vinden wat de kogeldruk mag zijn?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:08

Onze volpolyester 2 paards trailer weegt ongeveer 870 kilo.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:10

Oh dat is wel veel dan! Ga zo de papieren van de trailer eens zoeken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:11

De trailer waar ik pas voor ben wezen kijken, volpolyester 2 paards woog 925 kilo. Maar dit was wel een XXL model, met extra hoge kap ivm de schofthoogte van mijn paard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:14

Waar kan ik de toegestane kogeldruk vinden?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:15

Charaz schreef:
De auto waar het om gaat is een Renault Megane, waar kan ik vinden wat de kogeldruk mag zijn?
Als het goed is zit er een metalen plaatje op de trekhaak gepopnageld, meestal naast de stekkerdoos van de verlichting. Het zou kunnen dat het daar bij op staat. Anders moeten in ieder geval merk en typenummer van de trekhaak er op staan en kun je de overige informatie aan de hand daarvan wrs. wel opzoeken op de website van de fabrikant (ik weet iig. dat dat bij Brink zo is).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:16

Charaz schreef:
Ik wil zeker niet met een combinatie gaan rijden die niet toegestaan is. De auto waar het om gaat is een Renault Megane, waar kan ik vinden wat de kogeldruk mag zijn?

In het instructieboekje van je auto.
Oh ja, nog wat: de trekhaakgegevens moeten in het kenteken vermeldt staan!! Bij nieuwe auto's is dit al geregeld, maar als die auto van voor 2000 is (of zoiets) dan kan het zijn dat dat nog niet is vermeldt! Dan moet je even de papieren opsturen naar de RDW met het verzoek de trekhaakgegevens toe te voegen.
Uiteraard moet de gemonteerde trekhaak vervolgens alle genoteerde gewichten ook daadwerkelijk mogen trekken! Check het typeplaatje op de trekhaak.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:17

De trailer weegt 780 kg, de auto heeft nog geen trekhaak wil die alleen erop zetten als de auto met trailer en mijn pony mag rijden. Hmm hoe kom ik hier nou achter?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:19

Als de trailer 780 kg weegt, en jouw auto mag 1250 trekken, betekent dat dat je 470 kg over hebt om te laden. Niet veel dus. Ik zou het niet doen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:20

Wat is het bouwjaar van de auto en het type (3d/5d/station/etc)?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:21

Charaz schreef:
De trailer weegt 780 kg, de auto heeft nog geen trekhaak wil die alleen erop zetten als de auto met trailer en mijn pony mag rijden. Hmm hoe kom ik hier nou achter?

Door pony met trailer op de weegbrug te zetten.
Maar 780kg trailer op papier is in de praktijk minimaal 850kg. Dat zou betekenen dat je nog 400 pony over mag houden. Om eerlijk te zijn, ik geef je niet veel kans.........

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:27

Heb net al ff op de site van Brink zitten neuzen. Vaste trekhaken voor de 3/5 deurs hatchback (het meest verkochte model) van het oude type (bj. 1996-2002) hebben een max. kogeldruk van 65 kg, voor het nieuwe type (bj. 2003 - nu) 75 kg.

Edit: deze waardes kunnen bij andere fabrikanten natuurlijk afwijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:46

EricPrast schreef:
Heb net al ff op de site van Brink zitten neuzen. Vaste trekhaken voor de 3/5 deurs hatchback (het meest verkochte model) van het oude type (bj. 1996-2002) hebben een max. kogeldruk van 65 kg, voor het nieuwe type (bj. 2003 - nu) 75 kg.

Edit: deze waardes kunnen bij andere fabrikanten natuurlijk afwijken.

Hhmm, ja, maar als Renault nu opgeeft dat de kogeldruk maar 50kg mag zijn? DAAR zit de adder onder het gras! Meestal mogen de trekhaken meer hebben dan de auto waar ze onder zitten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:48

Als ik dit zo lees is het niet de moeite om er een trekhaak onder te zetten.

De auto is een Renault megane berline van 1999 5 deurs.

Helaas pindakaas voor mij maar 400 kg weegt mijn haflinger ook niet.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:53

Je hebt eerder aangegeven dat je paard 500 kilo weegt dus als de voorgaande cijfers correct zijn is het dus niet mogelijk (toegestaan) om de betreffende trailer met je paard achter de megane te zetten. De kogeldruk maakt dan niet eens meer uit, dacht ik zo. Jammer joh! Ach gut

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:54

Charaz schreef:
Als ik dit zo lees is het niet de moeite om er een trekhaak onder te zetten.

De auto is een Renault megane berline van 1999 5 deurs.

Helaas pindakaas voor mij maar 400 kg weegt mijn haflinger ook niet.

Zo'n mooie, degelijke, klassieke Haf? Nope, die weegt echt ietsje meer Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:55

Niet zo'n hele zware is het maar 400 kg komt ze wel boven Haha!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:58

ikke schreef:
Hhmm, ja, maar als Renault nu opgeeft dat de kogeldruk maar 50kg mag zijn? DAAR zit de adder onder het gras! Meestal mogen de trekhaken meer hebben dan de auto waar ze onder zitten.
Heb ik ff naar gekeken, zowel op Autotrader als op de Renault Nederland website en ze zeggen daarover ehhh...: niets. Op Autotrader kun je nog vinden dat de Mégane van het oude type idd. een MTM ahw. geremd van 1250 kg heeft, maar niets over de kogeldruk. Op de Renault site zijn alleen specs te vinden van de types die nu nieuw verkocht worden, maar ook daarbij geen info over max. toegestane kogeldruk.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:01

het probleem met een 2paards trailer is meestal dat ze 2000 kilo mogen laden.

Je mag dan zowiezo de trailer niet trekken met een auto die maar 1250 kilo mag trekken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:07

lucifertje schreef:

Je mag dan zowiezo de trailer niet trekken met een auto die maar 1250 kilo mag trekken.

Als je rijbewijs BE hebt maakt het niet uit hoe zwaar een trailer met belading op papier maximaal mag wegen, dan gaat het om wat ie daadwerkelijk weegt op het moment dat je 'm achter de auto hebt hangen. Zolang je onder het maximaal toegestane trekgewicht en de maximaal toegestane kogeldruk van de auto en de daaronder gemonteerde trekhaak blijft, mag je er met BE gewoon mee rijden. Lees de FAQ.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:09

lucifertje schreef:

Dat bedoel ik dus in mijn eerste post; de betweters weten weer niet waar ze over praten; lees de FAQ, voordat je nog meer onzin neerschrijft!
En ja, ik weet waar het over gaat, ik heb meerdere artikelen geschreven over dit onderwerp en ik ben het zo stilaan spuugzat om elke keer weer deze onzin te moeten weerleggen! Waarom heeft Margreet indertijd eigenlijk de FAQ geschreven?? Juist om gelezen te worden; DOE DAT DAN OOK!!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:12

EricPrast schreef:
ikke schreef:
Heb ik ff naar gekeken, zowel op Autotrader als op de Renault Nederland website en ze zeggen daarover ehhh...: niets. Op Autotrader kun je nog vinden dat de Mégane van het oude type idd. een MTM ahw. geremd van 1250 kg heeft, maar niets over de kogeldruk. Op de Renault site zijn alleen specs te vinden van de types die nu nieuw verkocht worden, maar ook daarbij geen info over max. toegestane kogeldruk.

Ehm, tja, dat klopt Bloos ik heb ook even gekeken en daar wordt niks meer over gezegd.
Ik heb autotrader een vriendelijke mail gestuurd en gevraagd of die gegevens weer terug kunnen komen.