E halen in 1 dag zonder ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

E halen in 1 dag zonder ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 22:20

Heey,

Nou zoals de titel het al zegt: Is het handig om een dagopleiding voor je E rijbewijs te gaan volgen als je vrijwel geen ervaring hebt?
Ik heb denk ik 3 keer met de trailer gereden, ik heb dus erg weinig ervaring.. Ik zit te denken aan een dagopleiding maar vraag me af of ik niet beter gewoon een aantal lessen kan nemen?

Ik wil natuurlijk wel in één keer slagen.. Bloos

Anoniem

Re: E halen in 1 dag zonder ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:22

Als je al lekker kan autorijden en de verkeersregels nog kent zou het in feite moeten lukken. Alleen zou het ook geen kwaad kunnen om eerst 2 of 3 lessen te nemen en dan kijken of het goed gaat.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 22:30

Ik heb vanaf 2005 mijn rijbewijs.. rijden kan ik dus wel... Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:32

Ik zou een intake lesje nemen bij je rijschool en samen met je instructeur beslissen of je in 1 dag gaat doen of bijv verdeeld over 2 dagen oid. Die mensen kunnen dat inschatten, beter dan wij via bokt iig Knipoog
Hoor veel mensen die zonder ervaring in een dag gaan toch zakken de eerste keer. Je moet ook kijken of het persoonlijk bij je past. Voor mij zou t niet werken, dus ik heb wekelijks een lesje gepakt, toen examen en in 1x geslaagd. Een ander heeft juist weer liever die dagcursus..

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:34

Ik heb het in 2 dagen gedaan en dat was goed te doen, ik zou 1 dag net te kort vinden denk ik...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:34

Ik hoor ook genoeg mensen die zakken na gewone lessen dus dat argument gaat niet helemaal op Noukie.

Als je een beter zelfverzekerd bent in het verkeer en geen hele grote problemen hebt met het rijden met een trailer zou ik het gewoon proberen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:35

Ik heb het ook gedaan. Had 0,0 ervaring en een jaar of 2 mijn B rijbewijs. Gewoon logisch nadenken en wederom heeeeeel veel kijken in je spiegels en het is best te doen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:36

Zie wat ik daaronder zeg Katja Knipoog
Het argument liep nog even door.

Maar wat ik al zei, goede rijschool kan meestal aardig inschatten wat bij je past na intake les..

ansj17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:38

Ik heb het gevraagd bij mijn toekomstige rijschool, want wil het graag snel na mn B halen.
Ze zeiden dat het best in 1 dag kan, maar je moet wel eerst voldoende ervaring hebben met ' gewoon ' rijden

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:24

Ik heb toen ik mijn E ging halen, eerst een proefles van een half uurtje ofzo gehad.
Op een terrein wat achteruit gereden, en aan de hand daarvan kon hij een beetje kijken hoe je dit het beste kon gaan doen.

Zelf had ik geen ervaring met aanhanger rijden, dsu we hebben er toen voor gekozen om 2 halve dagen te doen.
Aan het eind van de 2e halve dag aansluitend het examen.

Dit is mij erg goed bevallen, ook in 1x geslaagd.
En een hele dag rondrijden (8 uur) is best vervelend en vermoeiend, dus ik was zeker blij met mijn 2 dagen van 4 uur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:11

ansj17 schreef:
Ik heb het gevraagd bij mijn toekomstige rijschool, want wil het graag snel na mn B halen.
Ze zeiden dat het best in 1 dag kan, maar je moet wel eerst voldoende ervaring hebben met ' gewoon ' rijden

Definieer eens.
Ik ken mensen met 500.000 "vlieguren" waar ik alleen bij in de auto stap als IK aan het stuur zit, maar ook mensen met 50.000 "vlieguren" waarbij ik rustig ga liggen slapen. Ervaring zonder inzicht heeft geen waarde, de volgorde heeft een reden.......

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:58

Ik had 2 jaar mijn B rijbewijs toen ik besloot toch maar eens mijn E ook te gaan halen.
Ik heb het wel in 1 dag gedaan en het is bij mij goed uitgepakt. Was zelfs een van de weinige die bij het CBR niet over de stoep kwam Haha! (zeer krappe bocht)

Wel had ik al ervaring met trekker rijden en dus ook altijd karren ed erachter. Hierdoor had ik dus al wat ervaring en dat is verrekte makkelijk met achteruit rijden, bochtje maken, afstand schatten voor remmen ed.
Als je de mogelijkheid hebt om ergens te oefenen met bochtjes achteruitrijden enz dan zou ik dat zeker doen.

Succes

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:07

het rijden op zich valt wel mee. et hangt er meer vanaf hoe handig je bent met de aanhangwagen en de speciale verrichtingen. De 1 heeft hier veel meer oefening voor nodig dan de ander. Oefenen met achteruitrijden, bochtje achteruit naar links of rechts, achteruit insteken om te keren e.d. kun je vaak op priv'eterrein wel oefenen en zou ik ook zeker vaak oefenen voor je met je cursus begint.
Als je een paar losse lessen neemt, kun je tussendoor thuis nog even oefenen met het geleerde. Heb je een cursus in 2 dagen van 4 uur, kun je het geleerde nog even verwerken en dan de 2e dag nog even oefenen en opfrissen. Dat werkte voor mij erg fijn. (en je weet dat ik al erg lang met trailer reed zonder E)

Vooral verkeersinzichtelijk kan het pittig zijn om met de trailer in druk verkeer in een stad te rijden met allemaal vrijliggende fietspaden, oversteekplaatsen, rotondes e.d. Je mag kruisende paden namelijk niet blokeren en moet erg ver vooruitkijken. (aan de overkant heb je diezelfde paden weer namelijk Tong uitsteken) Erg gemeen is ook het bordje met de maximale lengte (in Leeuwarden heb je zo'n weg) ik ben er tot 3x toe bijna ingereden waarvan mijn instructeur 2x een ingreep deed omdat ik gewoon door zou rijden Schijnheilig Dat was echt een instinker waar mijn vriend ook op gezakt was toen hij voor het eerst het examen voor E deed.

Ook het kijken in de spiegels gaat iets anders dan in de auto. Dat kostte mij ook wel even moeite om dat in te oefenen. Helemaal omdat als je al een tijd je rijbewijs hebt, de precieze volgorde wat wegzakt en je meer op gevoel gaat kijken wanneer jij denkt dat het nodig is en voor het examen moet het natuurlijk weer precies volgens de regels.

Een beetje spreiden en van te voren oefenen vind ik dus aan te raden als je in 1 keer wilt slagen.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:10

Ik heb eerst twee lossen lessen genomen en daarna een dagcursus met aan het einde examen.
Het is super vermoeiend, ik heb het wel gehaald maar het had ook net zo goed niet zo kunnen zijn.
De optie van 2 middagen lijkt me veel beter.
Succes

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:12

Ik zou het niet in een dag doen; dan ben je veel te moe en moet bovendien echt al ervaring hebben met achteruitrijden. Ik spreek helaas uit ervaring.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:59

Ik heb voor aankomende woensdag een afspraak gemaakt voor mijn eerste les (iiieeehh) ik ga dan meteen 2 uren. We kijken dan samen hoeveel lessen ik zou moeten hebben voordat ik zo'n dag kan doen..
Ik vind het wel spannend, ik moet in een bus rijden met een kar zo groot als een "marktkraam"!!
Dat wordt nog wat!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:13

Ik zou het niet kunnen in 1 dag Bloos
Ik heb mijn E gehaald na een les of 6-8, weet niet meer precies.
Was na iedere les doodop en vond het wel fijn dat ik alles kon laten bezinken en desnoods even "droog" kon oefenen met eigen auto + trailer.

lasamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:15

Met een beetje talent en mazzel moet het lukken.
als ik jou was zal ik alleen het achteruit rijden wel even thuis oefenen!!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:34

Het zou niks voor mij zijn. Ik heb een pakket van 8 lesuren met examen gekocht. Toen heb ik 1x1 en 3x2 uur les gehad en voor mijn examen nog een uur, dat laatste was een drama. Wel geslaagd!

oogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:53

ik zit ook te denken om dat te doen, ik denk dat ik het maar probeer in 2 dagen.
de rijschool doet eerst een intest om te kijken of ik het in me heb, laten we het hopen.
ik kan alleen thuis niet oefenen ik heb geen trailer of aanhangwagen.

ik elk geval suc6

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:01

De dagopleidingen zijn met name bedoelt voor mensen die al vaker een aanhanger achter de auto hebben gehad en nu eindelijk eens dat papiertje willen halen. Je weet dan al voor een groot deel hoe alles werkt en pikt het sneller op.
Het is natuurlijk niet uitgesloten dat je met nauwelijks ervaring je E kan halen met een dagcursus, maar de kans is wel kleiner.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:39

Ik had de variant van een volle dag les en de volgende dag examen. Dat beviel mij uitstekend. Ik had wel al heel wat ervaring met een gewone auto, maar niet met een aanhanger, en op die ervaring ben ik ook geslaagd, de bijzondere verrichtingen waren maar net aan voldoende.

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:39

Hmm, ik lees even mee, want ik ben ook van plan mijn E achter B te gaan halen en weet nog niet helemaal hoe ik het aan ga pakken.

mucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:49

Ik heb de andere kant meegemaakt, ben examinator geweest..
Mijn ervaring was dat mensen zonder ervaring aan het einde van de eendaagse cursus vaak doodmoe waren van een hele dag lessen.
Dus als ze examen deden eigenlijk al op waren.
Zoals een aantal al zeggen is het best prettig om na een les de boel eerste even te verwerken en evt thuis te oefenen.
Voor rijscholen is het logistiek makkelijk om eea in een dag af te werken, vandaar dat ze dit ook vaak aanraden.
Natuurlijk zijn er zat mensen die het wel halen in een dag, maar die hebben vaak toch al wat ervaring in het rijden met aanhangers.