Vereniging Eigen Paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 16:25

Bij mijn Bit van deze maand zat een foldertje van de 'Vereniging Eigen Paard'.
Nou ben ik benieuwd, wie hier lid van zijn en wat voor een voordelen jullie hieraan ondervinden.

Ook voor de mensen die juist GEEN lid zijn geworden ben ik benieuwd naar het 'waarom'?

Alvast bedankt!

site: http://www.eigenpaard.nl
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-03-08 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Re: Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:35

Ik zie het nut van die vereniging niet zo in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:10

Het lijkt wel of ze de site zo uit de boekjes hebben overgeschreven. Alle stereotiepen vindt je terug, de fouten en kortzichtigheden dus ook.
Er staat nog steeds geen enkel concreet feit op de site. Gezien de informatie en opzet van het "open" deel, heb ik er nog altijd geen vertrouwen in dat het "ledendeel" zoveel meer nuttige en vooral concrete informatie zal bevatten. De schrijfstijl heeft voor mij een hoog "pennygehalte". Ze gaan er iets te gemakkelijk vanuit dt de lezer net komt kijken in paardenland.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:12

KarinvdM schreef:
Ik zie het nut van die vereniging niet zo in.

ik ook niet Knipoog
ik kreeg hem dernet ook binnen Knipoog

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:40

Ik ben het echt totaal niet met jullie eens. deze vereniging is juist heel erg nuttig voor de paardenhouder / paardensector.

Ik ben dus WEL lid geworden van deze vereniging. Natuurlijk is deze vereniging er ook voor de mensen die een paard of pony aan wil schaffen. Dat het daar vaak fout gaat is wel bekend. Een goede voorlichting is nu eenmaal noodzakelijk en die kan deze vereniging verzorgen. Het gedeelte op de website wat alleen te zien is voor de leden is bevat nog meer handige informatie en tips, en zal nog verder uitgebreid worden.
Leden kunnen advies krijgen bij de aanschaf van het paard maar ook daarna. De vereniging adviseert op het gebied van verzorging, huisvesting, verzekeringen enzovoorts. je kunt er terecht met al je vragen.

Maar ook op juridisch gebied is het erg interessant. De meest gestelde vragen behandelen veel voorkomende situaties en beantwoorden vragen op een duidelijke manier. je kunt er ook GRATIS juridische contracten dowloaden waaronder een koopovereenkomst, leaseovereenkomst, stallingsovereenkomst, trainingsovereenkomst en bijrijdersovereenkomst. Opgesteld door een ervaren jurist en allen up to date. Daarnaast kan je er voor overige juridische zaken ook terecht en krijg je korting op het normale tarief.

En wat zeker niet onbelangrijk is. Door je als paardeneigenaren te verenigen kan de vereniging ook wat gaan betekenen voor de paardenhouders naar de overheid toe. De 'hobby' paardenhouder kan momenteel zijn stem nergens kwijt en dat is vanaf nu dus wel mogelijk bij deze vereniging. Je kunt dit ook aflezen aan de belangrijkste aandachtsgebieden van de vereniging.
- Dierenwelzijn en ethiek
- Veiligheid voor ruiter en paard
- Overheidsmaatregelen t.a.v. bouw, milieu, ruimtelijke ordening en bij bedreiging van de volksgezondheid
- Overheidsmaatregelen die beoefening van de paardensport belemmeren dan wel stimuleren

- BTW problematiek (in afwijking van andere sporten valt paardensport niet onder het lage BTW – tarief)
- Subsidiëring recreatieve paardensport
- Vergelijkend warenonderzoek
- Rechtspositie paardenbezitter

Dus al met al een hele interessante vereniging voor de paardenhouder. En dat voor maar 25 euro per jaar, dat heb je er met de drie gratis Bit en gratis toegang tot Outdoor Gelderland al uit, en dan heb je nog alle overige voordelen als gratis juridische contracten en diverse kortingen.

Ook moet je niet vergeten dat het een jonge vereniging is, wellicht hebben ze nog veel meer voor ons in petto...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:08

ik vind het idee opzich goed.
ben erg benieuwd of het ook echt gaat lopen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:10

Voor de beginnend paardeneigenaar lijkt me zo'n vereniging wel een goed plan.
Het is dan toch wat makkelijker aan informatie te komen lijkt me.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:13

Ik heb besloten geen lid te worden. De site is nogsteeds niet af, terwijl ze al wel overal folders verspreiden. Verder zie ik er totaal het nut niet van in. Het zal leuk zijn als je niets van paarden af weet en er wel eentje wil, maar ik zie niet in wat voor mij het nut is aangezien alles goed gaat met mijn paard...

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:50

Hoezo is de site niet af?

En het gaat niet alleen om informatie over paarden maar ook over jouw stem binnen de paardensector bijvoorbeeld naar de overheid toe. De paardenhouders moeten zich meer verenigen, daardoor kunnen we veel meer bereiken.
Daarnaast kunnen ze veel voor je betekenen op juridisch gebied en ze bieden kortingen op diverse producten en diensten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:59

Vergis ik me of heb ik voor advies op juridisch gebied al een rechtsbijstandverzekering? Bovendien zijn de juridische contracten niet echt gratis te downloaden, aangezien je op jaarbasis 25 euro lidmaatschap betaalt.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:06

laat er zelf maar eens één opstellen door een advocaat, denk dat je je rot schrikt van de kosten. Hier heb je er meer dan vijf die je gratis kunt downloaden. Daarnaast zijn er vele vragen op juridisch gebied al voor je beantwoord. En die 25 euro is sowieso al niets voor een jaar en dat heb je er aan kortingen en dergelijke allang uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:09

Ik begrijp aan de ene kant nog niet helemaal wat deze vereniging gaat doen.
Maar als ik zie hoeveel er misgaat bij aan- en verkoop van paarden en met aansprakelijkheid is het misschien wel nuttig. Als het dat is waar ze zich op gaan richten tenminste.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:12

Nogmaals, mijn rechtsbijstandverzekering kan ik ook altijd bellen met juridische vragen, en daarvoor betaal ik al mijn 'lidmaatschap', en ik denk vele paardeneigenaren met mij. Dus betaal ik in mijn beleving 25 euro voor iets waar ik op een andere manier al gebruik van kan maken. De contracten op de site kan ik helaas niet beoordelen, omdat ik er niet naar mag kijken omdat ik geen lid ben. Dus weet ik ook niet of ik er iets aan zou hebben of niet.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:29

maar ze bieden nog meer aantrekkelijke (kortingen op) producten en diensten....

Maar wat ik persoonlijk eigenlijk nog belangrijker is dat de paardensector / de paardenhouders zich moeten verenigen omdat we dan sterker staan ten opzichte van de overheid. Ik wil bijvoorbeeld niet dat de overheid straks 'paardenbelasting' in gaat voeren, die kans is er bijvoorbeeld ook, dat soort zaken. Er zijn zoveel mensen met paarden en dat zijn niet alleen de mensen uit de paardensport en van de grotere bedrijven / houderijen maar ook de mensen met een of twee paarden aan huis. En wij moeten ons met zn allen sterk maken zodat we straks niet de dupe worden van de huidige ongestructureerde paardensector.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:38

ik ben vooral geinteresseerd in eventuele contracten, de rest geloof ik wel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:39

maureen_85 schreef:
Maar wat ik persoonlijk eigenlijk nog belangrijker is dat de paardensector / de paardenhouders zich moeten verenigen omdat we dan sterker staan ten opzichte van de overheid.

Dat kan toch ook via de KNHS?

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:45

KarinvdM schreef:
maureen_85 schreef:
Maar wat ik persoonlijk eigenlijk nog belangrijker is dat de paardensector / de paardenhouders zich moeten verenigen omdat we dan sterker staan ten opzichte van de overheid.

Dat kan toch ook via de KNHS?

Ja maar lang niet alle paardenhouders zijn aangesloten bij de KNHS, er zijn meer hobbyhouders / recreatieruitersn als wedstrijdruiters. De KNHS is een sportbond en is er niet specifiek voor de belangen van een (aanstaande) paardeneigenaar, en deze vereniging wel.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:56

Is het niet al lang zo dat de Sectorraad Paarden ook opkomt voor de belangen van alle paardeneigenaren, dus niet alleen voor sportruiters?

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:04

Maar in feite zijn daar geen paardeneigenaren bij aangesloten. In de sectorraad paarden zitten enkele personen van een aantal partijen die de gehele paardensector vertegenwoordigen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:07

De Sectorraad Paard is een overkoepelend orgaan wat bestaat uit meerdere verenigingen, w.o. de KNHS.
Persoonlijk vind ik het een goed initiatief omdat het IMO gewoon goed is als er ook buiten de KNHS om iets gedaan wordt voor de eigenaren van paarden, zéker met de komende Wet Dierwelzijn die er aan zit te komen.
En niet iedereen heeft een rechtsbijstandverzekering.

Wel ben ik benieuwd hoeveel leden ze nu al hebben.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:09

Maar zou je wat concrete punten willen noemen, waarvan jij denkt dat de Vereniging Eigen Paard in overleg zou moeten gaan met de politiek, waarover nog niet is overlegd door bijvoorbeeld de KNHS of de sectorraad? Wie weet ga ik toch nog het nut van die club inzien, maar voor nu is het me allemaal wat te algemeen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:20

@Sientje : momenteel is de tendens dat eigen-paarden-bezitters slecht voor hun dieren zorgen, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Dagelijks wordt die mening onderstreept door krantenartikelen waarin weer een stel verwaarloosde paarden in het nieuws komen.
De leden die nu in de Sectorraad zitten zijn allemaal óf grote fokkers óf wedstrijdmatig bezig met SPORT. De creabea-ruiter-met-paarden-aan-huis komt hier niet in voor. Die is vaak ook niet aangesloten bij één van deze verenigingen en wordt dus ook niet gehoord waar het gaat om aanpassingen waarover nu gesproken gaat worden.

Voorbeeld: in Zweden is het verboden om een paard alléén te houden. Nu kan ik het daar wel mee eens zijn én gelukkig heb ik de mogelijkheid om er 2 te houden Haha! Maar ik denk dat mocht een dergelijke regel in NL middels de nieuwe Dierwelzijnswet worden aangenomen dat er flink wat mensen zijn die hierdoor in de problemen komen.
De Sectorleden zul je dáár niet over horen laat staan tegen zijn, omdat het probleem bij hen niet speelt.

Overigens is de SR nu al zwaar in overleg en ik denk niet dat deze nieuwe vereniging hier alsnog aansluiting bij gaat krijgen.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:28

Nou op lokaal niveau meer overeenstemming met betrekking tot vergunningverlening aan paardenhouders. in de ene gemeente mag je alles in de ander niets. Wanneer gemeentes beter voorgelicht worden vanauit de paardensector is er misschien ook meer mogelijk. Nou op landelijk niveau heb ik het ook al eerder gehad voorkomen dat er paardenbelasting wordt ingevoerd bijvoorbeeld.
De overheid wil graag alle gegevens hebben van mensen in het bezit van een paard om ze te kunnen bereiken in geval van crisis (bijv. uitbraak paardenpest). dat kan ik wel begrijpen maar het is een risico dat ze dan zeggen ok we hebben van elke paardeneigenaar gegevens laten we eens paardenbelasting in gaan voeren, zoiets. En zoals DubbelDun zegt: de nieuwe Wet Dierwelzijn. Er zijn van die fanatieke gasten (net als dat mannetje dat op Jumping Amsterdam en bij paul de leeuw ging 'streaken') zijn zijn van mening dat paardensport ook dierenmishandeling is. En dat soort zaken krijg je steeds meer.
En ik snap ook wel dat het nu moeilijk is om te weten wat die vereniging precies doet maar dat is natuurlijk ook een wisselwerking. hoe meer leden, hoe meer ze voor je kunnen betekenen. maar ja als niemand lid wil worden is het voor de vereniging ook lastig de paardensector te vertegenwoordigen. daarnaast is de vereniging ook in gesprek met diverse belangengroepen voor de leden van de vereniging.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:51

Zie geen reden om lid te worden van deze vereniging. Klinkt alsof ze nog niet heel ver buiten de gangbare (NHS) wedstrijdsport hebben rondgekeken. Kleding is traditioneel met laarzen, zelfs rijschoenen met chaps worden niet genoemd, harnachement is ook alleen maar het gangbare "engelse" spul, geen westernzadels, geen lange afstanden zadels, geen exotische zadels, geen boomloze zadels. Enige bitloze optoming die genoemd wordt is de hackamore, voor de rest kun je echt niet zonder bit, kennelijk. Mensport ben ik niet tegengekomen op de site, hebben ze kennelijk ook geen kennis van. En ze hebben kennelijk ook geen bleek vermoeden hoe het zit met recreatief rijden, er wordt maar meteen verwezen naar de Stichting Hippisch Toerisme (wat overigens een uitstekende club is) en verder hebben ze geen info....

Laat maar, ze mogen eerst nog flink bijleren voordat ik daar lid van wil worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:38

maureen_85 schreef:
maar ze bieden nog meer aantrekkelijke (kortingen op) producten en diensten....

Maar wat ik persoonlijk eigenlijk nog belangrijker is dat de paardensector / de paardenhouders zich moeten verenigen omdat we dan sterker staan ten opzichte van de overheid. Ik wil bijvoorbeeld niet dat de overheid straks 'paardenbelasting' in gaat voeren, die kans is er bijvoorbeeld ook, dat soort zaken. Er zijn zoveel mensen met paarden en dat zijn niet alleen de mensen uit de paardensport en van de grotere bedrijven / houderijen maar ook de mensen met een of twee paarden aan huis. En wij moeten ons met zn allen sterk maken zodat we straks niet de dupe worden van de huidige ongestructureerde paardensector.

Met een slap aftreksel van de NHS??
Sorry hoor, maar wat er op de site te lezen is, wekt bij mij steeds minder de indruk dat men snapt hoe paardenbezittend NL in elkaar steekt. Beetje overschrijven van boekjes over puk-en-muk-en-de-paardenhouderij kan ik ook wel. Veel meer inhoud heeft de site niet en gezien de toon, zie ik die verdere verdieping ook niet komen. Ze komen niet verder dan overschrijven van wat de NHS voorschrijft. Er zijn meer vormen van paardensport, ook in wedstrijdverband, dan de "erkende" vormen van de NHS! Zolang die club zo overduidelijk gelieerd lijkt aan de NHS, hebben ze niet echt iets zinnigs te melden, wat de NHS niet allang gedaan heeft. Laat ze eens een jaar met de NVVR-weekenden en ritten meegaan, als dat niet een TE schokkende ervaring voor ze wordt........
Die kortingen op produkten en diensten is wel grappig, dat doet het altijd wel in zuinig NL, maar ze hebben nog geen flauw idee wat ze dan willen of kunnen aanbieden. Doet me erg onvoorbereid aan. Zouden ze verder kunnen denken dan de korting op wedstrijden, waar de recreatievereniging van de NHS mee komt? Die gasten hebben al evenmin door wat recreatierijdend NL eigenlijk wil.

En dan nog iets: Je kunt alleen aangeven dat je WEL een ruiterbewijs zou willen halen via de vereniging. Nou nee, dus, ik heb 'm al.