Tips voor reizen met paard naar Zweden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amigo1310

Tips voor reizen met paard naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 14:15

ik ga over 3 weken voor 2 maanden naar zweden met amigo!!!

het is een lange rit voor hem, maar overnachten onderweg is geen optie
hebben jullietips voor mij voor de reis zelf?
ongeveer 1300km, 16uur rijden......
ik ben van plan om de 2 uur te stoppen en even water geven om de 4 uur stoppen en even de benen laten strekken en frisse lucht (indien mogelijk en veilig!!)
is het verstandig om hem continu te laten eten 16 uur lang?

hebben jullie verder nog tips??
alles is welkom

groetjes nathalie

PingWing

Re: Tips voor reizen met paard naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:24

Hoi,

Als je hem hooi voor zn neus zet, dan kan hij zelf kiezen of hij de hele weg blijft eten of niet. Daarnaast gewoon op de vaste tijd zn krachtvoer geven. En anders geef je m het hooi wat ie normaal op stal ook zou krijgen, als ie t op heeft is t op (ik weet niet hoe braaf hij op de wagen is natuurlijk Lachen )

Verder lijken de stoptijden me wel oke, maar dat ligt ook aan hoelang je zelf aan een stuk kunt rijden (ik neem an dat je zelf rijdt). Anders kun je ook wel wat langer doorrijden tussen twee stops in. En tijdens de stops snachts zou ik m op de wagen laten staan, als er wat gebeurt ziet niemand m in t donker...

Ik heb stage gelopen in Zweden, en de paarden die onze stageplek kocht in Nederland en Belgia stonden de hele weg op de vrachtwagen, hadden onbeperkt hooi en na elke 4 uur (dacht ik) kregen ze water indien ze daar behoefte aan hadden.

Ik wens je ontzettend veel plezier!

Groetjes!

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 14:29

ontzettend bedankt! die nuttige info neem ik mee voor onderweg.
als er nog meer tips zijn.... kom maar op

JobbeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:34

Ik heb zelf wel ervaring met Nederland - Denemarken en andersom Knipoog

Zo'n 10 uur rijden met de vrachtwagen. Bij ons kregen de paarden voor de reis drinken, en bij aankomst. Er werd niet gevoerd onderweg, en zo weinig mogelijk gestopt (alleen om te tanken).
Mijn advies, laden, en rijden. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk op de plek van bestemming bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:30

Ik denk dat ik wat langer zou doorrijden Lachen Dus om de 4 uur stoppen / water aanbieden. Ook zou ik ze er niet afhalen als je niet stopt om te overnachten. Zeker weten dat je niet onderweg ergens kan stoppen / overnachten? 16 uur rijden is voor jullie als chauffeurs ook erg zwaar.

Gaat hij trouwens per vrachtwagen of per trailer?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 05:04

Ik zou geen hooi geven onderweg of mischien wat nat kuil met wortelen gezien een paard op de trailer al veel vocht verliest. Maak het drenken extra aantrekkelijk met wat wortels en appels door het water. Van te voren slobber voeren geeft ook goede darmvulling en vocht. Persoonlijk zou ik een paard ook niet van de trailer halen mits hij een periode op stal of land kan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:14

Om te beginnen zou ik voor twee maanden mijn paard niet heen en weer sjouwen, maar dat terzijde.
Als je gaat, rijdt dan door. Doorrijden. Gewoon rijden en alleen stoppen als daar noodzaak toe is (brandstof is de enig juiste noodzaak). Mensen die onderweg paarden uitladen, zonder deze voor een nacht ergens te stallen, zijn sukkels! Er zijn maar twee redenen om je paard onderweg uit te laden:
1) stoppen voor de nacht.
2) serieus probleem met verwondingen.
Verder zorg je dat je minimaal met twee chauffeurs bent, die bij voorkeur ook 100.000+ schadevrije vlieguren hebben.
Kortom: rijdt zo lang mogelijk door, liefst drie tot vier uur, stop om te tanken, te piesen en kijk even bij het paard, wissel van chauffeur en rijdt door. Heb je cruise control, gebruik die dan!
Tot slot: zorg voor een GOEDE kaartlezer of navigatiehulp en zorg dat je ook weet waar je naartoe moet. Blind rijden op je navigatiesysteem is een garantie voor ellende!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:34

Ik ga met Ikke mee.
Nóóit uitladen, tenzij je op plaats bestemming bent.
Op groot transport krijgen de paarden om de 8 uur te drinken, dat is ook prima voor ze te doen.
Géén transportbescherming wegens de kans op irritatie en ook geen dekens als niet persé noodzakelijk is.

Je heb wel verschillende documenten e.d. nodig, dus daar zou ik me eerst eens goed op oriënteren, voordat je zomaar aan het rijden gaat.

Voor 2 maanden zou ik mijn paard(en) niet meenemen....

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:03

Ik ga ook mee met Ikke.
Heb je hier al ervaring mee? Ga je deze rit zelf rijden? Heb je al alles in orde mbt nodige papieren (douanedocumenten, gezondheidsverklaring, keuring DA....)? Weet je welke invoereisen in dit land heeft?
Mijn paard is nu onderweg naar Griekenland, ik heb er ook eerst over nagedacht om dit zelf (natuurlijk met 2de chauffeur) te doen, maar dit leek mij als leek zeg maar, praktisch toch niet haalbaar. Ik heb het transport dus uit handen gegeven en ik voel me echt gerust: de mensen die mijn paard nu mee hebben zijn professionals en weten als geen ander waar ze mee bezig zijn.
Waarom wil je hem meenemen voor zo'n korte periode?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:10

Tja, 't is maar net wat je gewend bent. Kennissen van mij die veel internationale endurance wedstrijden rijden, stoppen om de 4 uur, halen het paard van de trailer, laten 'm even een kwartiertje plassen en benenstrekken en dan hop weer op de trailer voor de volgende 4 uur. Op die manier rijden ze in een ruk door naar de plaats van bestemming (afgelopen zomer 1200 km in 15 uur).

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:16

Ik heb ook 5 paarden naar Zweden verkocht.
Het is een erg lange reis, dus zorg dat je extra voorbereid bent.

Je paard moet ingetekend zijn in het paspoort!!! Let daarop, en ook moet de RVV of AID je paard controleren.
In Zweden moet je ook verplicht met winterbanden rijden, en in Denemarken mag dat niet ( met van die noppen ).
Kennissen uit Zweden hebben 2 paarden zelf opgehaald met een vrachtauto, maar ze waren ongeveer 1200€ kwijt.
Ze moesten speciale banden onder de vrachtauto, keuring, brandstof enzo, de boot kosten of eventueel de tolbrug ( kost ook over de 200 euro )
De andere 3 zijn met Potijk meegeweest, dat is een transport bedrijf, die haalt de paarden op en brengt ze aan het gewenste adres. Dat was een stuk goedkoper en veiliger voor de paarden.
Als je met een trailer een ongeluk krijgt, heb je veel meer kans op ernstigere ongelukken als met een grote sterke vrachtwagen.
Ik zou voorzichtig zijn met transportbeschermers, als die afzakken, dan heb je een probleem. Ook zou ik kuil/hooi onbeperkt laten eten. Een goede deken opgooien ( niet te warm en niet te koud ). Verder zou ik je paard er niet uithalen, als er wat aan de kant van de weg gebeurd, heb je een heel groot probleem. Ik denk dat je beter alleen kunt stoppen voor water, en gewoon zo snel mogelijk naar Zweden toe moet rijden. Zorgen voor meerdere goede chaffeurs, een hele goede auto, met trailer, of vrachtauto. Paspoorten enzo.. maar dat weet je zelf wel!
Succes, en heel erg veel plezier in Zweden wat je er ook gaat doen, het is daar prachtig!!! Go jij! Go jij!

repie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:25

ikke schreef:
Om te beginnen zou ik voor twee maanden mijn paard niet heen en weer sjouwen, maar dat terzijde.
Als je gaat, rijdt dan door. Doorrijden. Gewoon rijden en alleen stoppen als daar noodzaak toe is (brandstof is de enig juiste noodzaak). Mensen die onderweg paarden uitladen, zonder deze voor een nacht ergens te stallen, zijn sukkels! Er zijn maar twee redenen om je paard onderweg uit te laden:
1) stoppen voor de nacht.
2) serieus probleem met verwondingen.
Verder zorg je dat je minimaal met twee chauffeurs bent, die bij voorkeur ook 100.000+ schadevrije vlieguren hebben.
Kortom: rijdt zo lang mogelijk door, liefst drie tot vier uur, stop om te tanken, te piesen en kijk even bij het paard, wissel van chauffeur en rijdt door. Heb je cruise control, gebruik die dan!
Tot slot: zorg voor een GOEDE kaartlezer of navigatiehulp en zorg dat je ook weet waar je naartoe moet. Blind rijden op je navigatiesysteem is een garantie voor ellende!

Ik vind dit ontzettend goed gezegt.
en ben het er mee eens om toch echt niet alleen op pad te gaan. en met die kaart heb ik idd gelijk in

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:55

Maya schreef:
Ik denk dat ik wat langer zou doorrijden Lachen Dus om de 4 uur stoppen / water aanbieden. Ook zou ik ze er niet afhalen als je niet stopt om te overnachten. Zeker weten dat je niet onderweg ergens kan stoppen / overnachten? 16 uur rijden is voor jullie als chauffeurs ook erg zwaar.

mijn pa rijdt en daarna mijn ma, amigo gaat in zn uppie in n 2paards trailer (linkerkant)
kunnen vast wel ergens stoppen en overnachten maar wil mn pa niet en lijkt me voor amigo ook niet geschikt

nou bedankt allemaal!!
papierwerk is allemaal al geregeld!
ik heb 2 chaffeurs, goedgekeurde trailer, pa heeft tom tom en heeft deze route al 30 keer gereden dus die weet de weg even ghoed wel, bootovertochten zijn al geregeld....
dit was alleen hoe en wat met een paard zon lange reis.
en natuurlijk handige tips van jullie met conlusie.... liever paard niet uitladen tijdens de reis.
BEDANKT!

ps wat ik niet snap....
ik zie de meesten klagen dat 2 maanden n korte periode is maar wat als ruiters een internationale wedstrijd hebben......
Laatst bijgewerkt door Tanja op 15-03-08 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3berichten samengevoegd, rechtsonder zit de editknop, zou jij die aub ook willen gebruiken? ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:15

amigo1310 schreef:
Maya schreef:

ps wat ik niet snap....
ik zie de meesten klagen dat 2 maanden n korte periode is maar wat als ruiters een internationale wedstrijd hebben......

Ten eerste is de mentaliteit van wedstrijdruiters maar matig gericht op welzijn en comfort van het paard; een vrachtwagen van 400.000 euro biedt een iets ander comfort voor het paard dan een trailertje en tot slot is reizen voor deze paarden waarschijnlijk veel meer gewoonte dan voor de meeste paarden hier.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:11

Ik zou ook niet uitladen onderweg. Daar sta je, op een parkeerplaats met een paard dat de trailer absoluut niet meer in wil. Hij heeft zo door dat hij dan wéér 4 uur er in staat (en na een uur of 12 is hij dat wel zat), en grote kans dat hij dan denkt; "pfft, bekijk het maar!". En daar sta je dan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:52

Pop schreef:
Ik heb ook 5 paarden naar Zweden verkocht.
Het is een erg lange reis, dus zorg dat je extra voorbereid bent.

Je paard moet ingetekend zijn in het paspoort!!! Let daarop, en ook moet de RVV of AID je paard controleren.
In Zweden moet je ook verplicht met winterbanden rijden, en in Denemarken mag dat niet ( met van die noppen ).
Kennissen uit Zweden hebben 2 paarden zelf opgehaald met een vrachtauto, maar ze waren ongeveer 1200€ kwijt.
Ze moesten speciale banden onder de vrachtauto, keuring, brandstof enzo, de boot kosten of eventueel de tolbrug ( kost ook over de 200 euro )
Succes, en heel erg veel plezier in Zweden wat je er ook gaat doen, het is daar prachtig!!! Go jij! Go jij!

Na 31 maart zijn winterbanden niet meer verplicht en na april niet meer toegestaan.
Ennuh ja...zweden is mooi Haha!