Leenpaard op ORUN cursus, verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Leenpaard op ORUN cursus, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 08:25

Ik zit met een moeilijke kwestie en kreeg van mijn verzekering geen duidelijk antwoord.

Ik overweeg mijn paard uit te lenen aan een leerling van de ORUN 1e fase, wat inhoud dat het paard regelmatig met de trailer naar een andere stal vervoerd zal worden (maximaal 2 keer per maand), daar een dag blijft en gereden wordt onder toezicht van een ORUN 3e fase instructeur. Wat voor risico loop ik als eigenaar?
Als de ruiter van mijn paard valt en letsel heeft?
Als mijn spullen beschadigen?
Als mijn paard letsel oploopt?
Als mijn paard schade aan andere personen dan de ruiter of spullen of paarden veroorzaakt?
Het paard is verder niet verzekerd, maar omdat hij nu vaker op transport gaat is dit misschien wel verstandig?
Ik ben niet de persoon die het paard van en naar de cursus vervoerd (want ik heb geen BE rijbewijs) en ook de ruiter is niet de vervoerder. Mits de vervoerder een geldig BE rijbewijs heeft, wie is dan aansprakelijk in geval van schade aan het paard? Schade aan de trailer door het paard?

Ik zou graag (een duidelijk) antwoord willen hebben op deze vragen voordat ik me hierin stort. Ik wil geen onnodig risico lopen.

LDRD

Re: Leenpaard op ORUN cursus, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:33

Ik zal even een poging gaan doen je vragen te beantwoorden Haha! .

Om te beginnen zou ik zeggen, lees even bij TAO bij FAQ daar staat al een groot deel van je antwoord.

- Als de ruiter van het paard valt en letsel heeft. Jij bent bezitter, dus jij bent aansprakelijk. Wel is de vraag of jij een (volledige)schadevergoedingsverplichting hebt. Er zal zeker reden zijn om de ruiter een deel eigen schuld toe te kennen. Met dat deel wordt jouw schadevergoedingsverplichting verminderd. In theorie is 100% eigen schuld mogelijk, maar dat zal niet snel gebeuren.
- Als jouw spullen beschadigen is het de vraag of de ruiter hiervoor aansprakelijk is. Doet hij iets verwijtbaars, dan kan hij aansprakelijk zijn en dus schade moeten vergoeden. Niet aansprakelijk dan zijn het gewoon jouw kosten.
- Paard geldt hetzelfde als hierboven.
- paard veroorzaakt schade aan derden kan je in tweeen knippen. Eigen gedraging van het paard> jij draait ervoor op. Stuurfout bv van de ruiter> ruiter aansprakelijk (denk aan te dicht langs een auto rijden bijvoorbeeld en een spiegeltje eraf tikken).
- Of je je paard wil verzekeren is natuurlijk aan jezelf om die afweging te maken. T is misschien niet onverstandig. Kosten delen wellicht met de ruiter?
- Vervoer van het paard, paard loopt schade op. Iemand iets verwijtbaar? Dan is diegene aansprakelijk. Niets verwijtbaar dan zijn de kosten voor jezelf.
- schade aan de trailer> eigen gedraging> jij aansprakelijk. Wel eigen schuld ook hier weer mogelijk.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:56

In hoeverre kun je je voor die dingen indekken of ben je al ingedekt?

HEel erg bedankt voor je antwoord. Ik ben nu al wijzer dan het gebrabbel van de verzekering :p

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:07

Jouw aansprakelijkheid is verzekerd op jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), tenzij je bedrijfsmatig met paarden bezig bent?

Verder kan je natuurlijk je paard en je spullen verzekeren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:23

Ohwkeej, dankjewel. Dan ben ik een beetje gerust gesteld. Ik dacht dat het een hele heisa zou worden, maar dat valt dus wel mee. Ik heb al met de ruiter afgesproken dat, mits het klikt, zij voor eventuele exta verzekeringen zou betalen. Dus dat zit wel goed.

Heeft het nog zin om het een en het ander op papier te zetten? Of heeft dat voor de verzekering geen waarde?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:26

Met betrekking tot de aansprakelijkheid heeft dat geen zin omdat dat wettelijk geregeld is. Zo'n overeenkomst is 'onredelijk bezwarend'. Heeft er dus niet mee te maken dat de verzekeraar dat niet wil, maar is gewoon bij wet geregeld.