BBO schreef:1. Ik wil graag weten wie er aansprakelijk is mocht er tijdens een valpartij (blijvende) schade optreden bij pony/kind.
2. Kan ik een kind weigeren op een pony waarvan de ouders willen hebben dat het kind de pony gaat rijden?
3. Ikzelf ben gediplomeerd maar ook 1 keer per week geeft er een ongediplomeerde instructrice les. Zij vindt het geen probleem dat het kleine meisje op de pony gaat. Wat kunnen haar consequenties zijn???
Weet iemand raad???
Om te beginnen; PB LDRD, die heeft vanuit haar vak hier kijk op.
Daarnaast ga ik ervan uit dat zowel jij als de ponyclub een verzekering hebben afgesloten die toereikend is voor de activiteiten die worden ondernomen. Als dat niet zo is, ben je om te beginnen al oerstom bezig. In de praktijk is het vaak wel goed geregeld, maar mocht je twijfels hebben, check het dan voordat het mis gaat.
Met goede argumenten kun je altijd mensen weigeren in je les (zonder ook trouwens
) Het wordt je hooguit niet in dank afgenomen
Het punt zal zeer waarschijnlijk niet liggen bij het meisje van de wilde pony en haar letsel maar wat als er ANDERE kinderen letsel oplopen door het gedrag van deze pony? DAAR ligt zeer waarschijnlijk het gevaar en daarmee je correcte argument om dit kind niet in je les toe te laten.
Voor je collega geldt feitelijk hetzelfde. Er is geen enkele wet die je dwingt om een diploma te hebben voordat je les gaat geven, waarmee geen enkele verzekering je kan weigeren te verzekeren; ze kunnen hooguit een hogere premie vragen en daar zit dan weer een kapstokartikel achter van het redelijkheidsbeginsel.
Let op: dit is zeer serieuze en ingewikkelde materie. Ik weet er een klein beetje van en van daaruit kan ik je een duw in de goede richting geven, maar meer ook niet!! Laat je hierover adviseren door je (rechtsbijstands)verzekering opdat je geen onnodige risico's neemt.
Misschien helpt dit voorbeeld: Ik ben marchall bij de Land Rover club Holland. Ik (onze groep
) doet de begeleiding op de terreinrijdagen. Mensen moeten in principe onze aanwijzingen opvolgen. Mocht ik een inschattingsfout maken waardoor iemand schade aan de auto (of erger) oploopt, dan is de club daarvoor verzekerd en kan ik niet persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.