Diesel of benzine kiezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jellybean

Diesel of benzine kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:45

Hoi,

Mijn oude Vitara gaat waarschijnlijk de APK niet meer doorkomen. Boos! Dus moet ik een nieuwe auto kopen. Ik wil 1400 kg kunnen trekken met de auto en toch nog een beetje zuinig kunnen rijden (ik weet het, onmogelijke combinatie).

Nu is mijn oog gevallen op de VW Golf, alleen twijfel ik nog tussen benzine of diesel. Hoe bereken je het omslagpunt? Hou je daarin alleen rekening met kilometers, verbruik, brandstofprijzen en wegenbelasting, en hogere aanschafprijs. Moet je ook nog rekening houden met hogere onderhoudskosten?

Bedankt!

poes

Re: Diesel of benzine kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:48

In België hanteert men vaak de 30 000 km regel, geen idee hoe het voor Nederland is..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:51

Denk dat de onderhoudskosten afhangen van hoe oud is de auto, wat is de km-stand (ivm de verplichte onderdelen die om de zoveel km moeten worden vervangen (distributieriem enzovoort)) In principe heb je bij elke auto onderhoudskosten, alleen zijn de onderdelen bij het ene merk wel duurder dan bij het andere merk auto.
Het omslagpunt is voor velen een verschillend aantal km per jaar. De ene zegt al bij 17.000 km per jaar maar ik hoor ook km standen van 23.000 per jaar en dat is wel een verschil.
En zoals je al aangaf een trailer trekken en voordelig rijden is een niet bestaande combi.......Diegene die dat ontdekt is multimiljonair binnen de korste keren denk ik

ps mijn voorkeur gaat uit naar een diesel maar dat is persoonlijk...

jellybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:56

Vraag is eigenlijk meer of onderhoud aan een diesel gemiddeld genomen duurder is dan aan een benzine?

Die 30000 regel hoor ik hier in NL ook vaak maar ik vraag me dus af waar die op is gebaseerd. Bij garages krijg ik het antwoord 'hogere wegenbelasting' maar dat gaat niet op als ik dat bereken.

De VW Golf (2003/004 model) claimt een gemiddeld verbruik van 6l/100km voor een 2.0 FSI benzine en 5l/100km voor een 1.9TDI 85kw, dat vind ik een net verbruik voor een auto die 1400 mag trekken Lachen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:47

jellybean schreef:
Vraag is eigenlijk meer of onderhoud aan een diesel gemiddeld genomen duurder is dan aan een benzine?

Er is niet meer onderhoud aan een Diesel, wel is dat onderhoud vaak wat duurder, hoewel dat met enkele tientjes klaar is.
jellybean schreef:
Die 30000 regel hoor ik hier in NL ook vaak maar ik vraag me dus af waar die op is gebaseerd. Bij garages krijg ik het antwoord 'hogere wegenbelasting' maar dat gaat niet op als ik dat bereken.

Die 30.000km is nergens op gebaseerd, tenzij op de dikke duim van deze of gene.
Dat omslagpunt ligt voor elke auto anders en ligt in de praktijk ergens tussen 15.000 en 25.000km, afhankelijk van de auto.
jellybean schreef:
De VW Golf (2003/004 model) claimt een gemiddeld verbruik van 6l/100km voor een 2.0 FSI benzine en 5l/100km voor een 1.9TDI 85kw, dat vind ik een net verbruik voor een auto die 1400 mag trekken Lachen.

Da's leuk, maar waar liggen de vermogens- en koppelniveau's? Die 85kW voor de Diesel is leuk om een trailer te trekken, maar veel lager moet je niet gaan. Max. koppel dient rond 2000 toeren beschikbaar te zijn, anders heb je er niks aan voor je trailer. Ik betwijfel of die benzinemotor dat biedt, los van het feit of die motor zelfs maar boven de 200Nm uitkomt, hetgeen eigenlijk wel een minimum is om lekker met een volle trailer te rijden.

jellybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:20

Citaat:
Da's leuk, maar waar liggen de vermogens- en koppelniveau's? Die 85kW voor de Diesel is leuk om een trailer te trekken, maar veel lager moet je niet gaan. Max. koppel dient rond 2000 toeren beschikbaar te zijn, anders heb je er niks aan voor je trailer. Ik betwijfel of die benzinemotor dat biedt, los van het feit of die motor zelfs maar boven de 200Nm uitkomt, hetgeen eigenlijk wel een minimum is om lekker met een volle trailer te rijden.

Je bedoelt dus te zeggen dat 200Nm bij 2000 toeren wenselijk is?

Mij is altijd verteld dat je minstens 100pk nodig hebt en het gewicht van de auto niet veel lager moet zijn dan de geladen trailer (ivm veiligheid). Is dat dan achterhaald?

Het gaat overigens om een wekelijks kort ritje en af en toe wat verder weg met de trailer. Ik zal niet aan de 5000 per jaar komen (wat trailerrijden betreft).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:31

ik ben overgestapt naar diesel. Ik had behoorlijk wat kilometer gemaakt het afgelopen jaar. Omgerekend (verbruik) kan ik met gemak de overstap maken naar diesel. Het bedrag wat ik vorig jaar gereden heb heb ik nu mijn auto verzekerd en kan ik het zelfde aantal km rijden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:38

tja het is maar net wat je prettig vindt rijden.

Wij hebben gekozen voor een VW passat variant TDI. 81Kw.
Ledig gewicht 1335 kg en mag 1500 kg aan de trekhaak hebben.

Deze kan de trailer (1 3/4) met gemak trekken.

De kosten voor brandstof zijn wat lager, maar de wegenbelasting is dan wel zo'n € 90,- per maand.
De kilometers waarop het omslagpunt ligt is bij iedereen weer anders als je hoort. Wij rijden zo'n 15.000 km per jaar en dat is niet eens zo heel veel.
De trailer hangt er 2-3x per week achter en dan rijd ik zo'n 20km per keer over voornamelijk landweggetjes.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:02

Welke VW ben je in geinteresseerd dan?
Wij hebben zelf een Golf GTI type 4 staan (2liter), met 126 pk als ik het goed heb en dat ding is echt een RAMP als het gaat om het trekken van de trailer.
Hij mag op de papieren max. 1200 kg trekken en zelfs met mijn 1,5 paards aanhanger, die nooit geladen daar bovenuit komt, is het echt een ramp.

De wielbasis is kort, waardoor je elke hobbel extra voelt met trailer. Ik weet niet welke vering er in de FSI zitten, maar meestal zitten er stuggere veren in de snellere types en daar zijn wij iig niet bij gebaat met trailer trekken.
Een oneffen landweggetje, wordt met deze auto een echt hobbelfestijn.

Mijn vriend heeft een 2 liter Subaru Legacy station op gas (fabrieks af een 2l. benzine) en daarmee is de trailer beter te trekken, ondanks het lagere aantal pk's.
Misschien is dat ook wat voor jou? Het Legacy-type is ook nog eens jaren als trekauto van iha nog erg goed. (Bij de dealer zijn er veel met hoog aantal km's nog in onderhoud en die van mijn vriend heeft ook al bijna 4 ton gelopen.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:17

jellybean schreef:
Citaat:

Je bedoelt dus te zeggen dat 200Nm bij 2000 toeren wenselijk is?

Inderdaad, dat heb je goed begrepen.
jellybean schreef:
Mij is altijd verteld dat je minstens 100pk nodig hebt en het gewicht van de auto niet veel lager moet zijn dan de geladen trailer (ivm veiligheid). Is dat dan achterhaald?

Nee hoor, niks achterhaalds aan, gewoon blijven hanteren. Het één sluit het ander niet uit.

Judje schreef:
Welke VW ben je in geinteresseerd dan?
Wij hebben zelf een Golf GTI type 4 staan (2liter), met 126 pk als ik het goed heb en dat ding is echt een RAMP als het gaat om het trekken van de trailer.
Hij mag op de papieren max. 1200 kg trekken en zelfs met mijn 1,5 paards aanhanger, die nooit geladen daar bovenuit komt, is het echt een ramp.

GTI's zijn ook niet bedoelt om trailers te trekken. Die bakkies hebben vermogen en koppel ergens bovenin de 3000 toerengebied zitten, als het niet in het 4000 toerenbereik zit en daar wil je helemaal niet rijden met een trailer erachter. Gevolg is dat je geen vermogen en geen koppel beschikbaar hebt in het toerengebied waar je wel rijdt en maakt dat het een rampenbak is om er een trailer achter te hangen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:38

haha, daar heb je gelijk in.
Maar ik dacht dat de FSI de GTI in dieselversie was, of heb ik dat nou fout?
Vandaar dat ik hier op inhaakte

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:45

ik heb destijds voor dezelfde keuze gestaan, mijn vitara was total loss en ik wilde een andere auto.
Ik wilde een auto die wat harder kon op de snelweg (de vitara haalde met veel pijn en moeite 120), een die zuiniger was in verbruik en niet zo'n grote auto meer.

Ik ben uitgekomen bij een Golf TDI 1.9 met 110 pk (Golf IV), diesel dus, ik rij net iets meer rond het omslagpunt van 15.000 km, maar ik ben nog steeds blij met mijn keuze. Hij rijdt op korte stukjes rond de 5.5 l per 100 km (korter dan 10 km) en op langere stukken 4,5 l per 100 km. Dat is een stuk beter dan de 1 op 10 van de vitara. Met trailer rond de 8 l per 100 km (nog steeds zuiniger dan de vitara zonder trailer dus Knipoog )

Qua trekvermogen, ik rij niet echt veel met de trailer en dan meestal korte stukjes, dat is geen enkel probleem, nu ga ik wat vaker verder weg (naar de kliniek, minder leuk) en dat gaat ook goed. Maar ik rij niet veel en zonder alle kliniekbezoeken kom ik niet boven de 500 km per jaar met trailer uit.

Daarnaast biedt de golf veel meer rijcomfort dan de vitara en het onderhoud valt reuze mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:05

bij mijn auto is het al bij meer dan 15000 km goedkoper diesel te rijden.
maar dit omslagpunt is idd voor elke auto anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:25

Ik vind persoonlijk een diesel fijner rijden / trekken met een goed gevulde trailer.

Ik heb ook met een Volkswagen Golf station (ook een diesel trouwens) gereden met zware tweepaards en 1 pony erin die 1200 mocht trekken, zoals Judje ook aanhaalt, maar vond dat geen fijn ding. Stuurt erg log en gewoon niet soepel.

Maar wellicht is dat meer persoonlijk qua wat je fijn vindt rijden . sturen? Lachen