Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

.
Remember schreef:Het gaat om de 'dikste' uitvoering, 2.2 diesel D-cat, 177pK en een koppel van 400Nm tussen de 2000-2600 toeren. Kogeldruk is 60kg. Mag 1500kg trekken en weegt zelf 1410.
Op papier lijkt me die met gemak een trailer van z'n plek kunnen trekken, maar in principe is het natuurlijk geen 'grote' auto, dus ben benieuwd of er mensen zijn die praktijkervaringen hebben met deze (of soortgelijke) auto?
maar dat gaat zo lastig als je combi nog niet hebt
Remember schreef:Hebben de meeste personenauto's niet een kogeldruk die rond de 60 ligt? Er komt een anderhalfpaards trailer achter met een max. van 1300kg, scheelt dat? Snap dat de druk die de trailer uitoefent per trailer (en lading) verschillend is, maar geldt er niet 'hoe meer erachter hoe meer druk op de kogel' ?
edit: en ja, meten is wetenmaar dat gaat zo lastig als je combi nog niet hebt
! En inderdaad, meten=weten!
. De Auris stond niet op de standaard lijst en zou een hoop gebakkelei worden om die toch te kunnen kiezen. De Leon hadden we het al eerder over gehad en vinden we ook een mooie auto, morgen een proefrit en mits dat niet verschrikkelijk tegenvalt wordt 'ie volgende week vrijdag besteld
.
, ze bouwen echt wel een marge in. Denk dat 1400kg met die 140pK en een behoorlijk koppel een redelijk 'safe' combi is. Je hebt auto's die door hun gewicht en constructie dat ook mogen trekken maar die er minder motor in hebben liggen, dat lijkt me eerlijk gezegd minder prettig rijden. Maar misschien kan 'Ikke' zijn licht hier even over laten schijnen
?
ikke schreef:Wanneer zie ik je op een NVVR-weekend![]()
![]()

. Bijna alle wedstrijden hier in de buurt zijn binnendoor aan te rijden met 20min, en het is meer als 'reservecombi' dan als de combi die standaard gepakt wordt. SusanH schreef:Niet alleen de trekkracht is van belang maar ook de grootte van de auto. Wij hebben vorig jaar een ongeluk met de auto en de trailer (paar stond in de trailer) gehad, zijn van de zijkant aangereden en waren heel blij dat we toen een grote auto hadden (ford mondeo). De auto heeft hierdoor de hele klap opgevangen en was total loss waardoor trailer en paard (en wij gelukkig ook) ongeschonden waren. Denk daar dus zeker ook aan als je een trekauto uitkiest want ook op een klein stukje rijden kun je een ongeluk krijgen, mijn ervaring is dat andere mensen in het verkeer weinig rekening houden met de combinatie auto trailer en paard.
Mijn advies is beter een oudere en grote auto te kopen dan een nieuwe en kleinere.
SusanH schreef:Mijn advies is beter een oudere en grote auto te kopen dan een nieuwe en kleinere.
, maar dat is geen optie. We hebben (budget) beperkte keuze uit de lease-auto's (wat voor ons een hele goede constructie is, omdat we privé heel veel rijden) en om er dan een dikke auto naast te nemen voor die enkele keer met de trailer weg wordt te gek. We hebben nu als 2e auto mijn toyota starlet van 22 jaar oud, en die mag nog lang niet weg 
ikke schreef:De veiligheid van een combinatie begint met een chauffeur die zich bewust is van alles wat er om hem heen gebeurt en daarop inspeeld. Je dient ALLES te registreren wat zich binnen 1km voor EN achter je auto afspeeld. Je plek op de weg afdwingen is iets wat je als vrachtwagenchauffeur wordt geleerd, maar wat je als trailercombinatie evengoed moet doen en wel op een correcte manier!

Evelli schreef:seat leon is net zo groot als een toyota auris hoor
Rhodos schreef:Ik zit een beetje met verbazing dit topic te lezen. Ik was altijd in de veronderstelling dat je toch minimaal een mega-auto voor de trailer moest plaatsen voordat je met je paard de weg op gaat.
Mijn paard weegt 680 kilo. Kan ik dan ook toe met een Seat Leon of een Toyota Auris?
Ik vraag mij wel af wat belangrijker is. Het gewicht van de auto en het aantal pk's of is het trekvermogen genoeg info?
(en dik houdt dan in genoeg pk's en veel koppel). Maar kan me voorstellen dat er wat grotere auto's zijn die door hun eigen gewicht misschien best wel wat aan de haak mogen hebben maar wat niet comfortabel rijdt door bijv. een in verhouding te lichte motor. Puur kijken naar trekvermogen lijkt me niet verstandig
.
. Michelle99 schreef:Denk erom dat in alle gevallen dat je trailer-auto combi niet klopt op papier, je bent niet verzekerd. punt.
? We hebben een trailer staan met een max. van 1300kg op papier, die zou ik met die Auris zelfs zonder E mogen rijden (lege auto = zwaarder dan trailer vol (auto weegt 1425 leeg), auto mag 1500kg trekken en trailer is vol lichter, max auto (1900kg) plus max trailer = <3500 )
Remember schreef:Rhodos schreef:Ik zit een beetje met verbazing dit topic te lezen. Ik was altijd in de veronderstelling dat je toch minimaal een mega-auto voor de trailer moest plaatsen voordat je met je paard de weg op gaat.
Mijn paard weegt 680 kilo. Kan ik dan ook toe met een Seat Leon of een Toyota Auris?
Ik vraag mij wel af wat belangrijker is. Het gewicht van de auto en het aantal pk's of is het trekvermogen genoeg info?
Ik denk dat je een en ander wel in relatie tot elkaar moet zien. Het liefst heb je én een zware auto én een dikke motor erin(en dik houdt dan in genoeg pk's en veel koppel). Maar kan me voorstellen dat er wat grotere auto's zijn die door hun eigen gewicht misschien best wel wat aan de haak mogen hebben maar wat niet comfortabel rijdt door bijv. een in verhouding te lichte motor. Puur kijken naar trekvermogen lijkt me niet verstandig
.
Die Seat (zwaarste uitvoering qua motor, diesel) mag 1400kg trekken. -680 hou je 720kg over wat de trailer ledig mag wegen. De grens opzoeken is niet heel verstandig en ledig gewicht op papier hoeft niet altijd het feitelijk ledig gewicht te betekenen (reservewiel, stangen etc), dus als je een trailer kan vinden die 600kg weegt (leeg op papier) heb je een combi die mooi kan, let wel op dat het laadvermogen voldoende is dan ook! Een tweepaardstrailer met 1 paard erin wordt al twijfelachtig, maar de lichtere anderhalfpaardstrailers zouden moeten kunnen hoor.
De Auris zoals eerder vermeld mag 1500kg trekken, dus dan heb je wat meer speling.