Toyota Auris voor de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Toyota Auris voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 10:36

Aangezien mijn vriend druk bezig is met een nieuwe baan zijn we alvast rond aan het kijken voor een andere auto. De Toyota Auris vinden we allebei erg leuk, en we gaan dan ook een proefrit maken zaterdag.

Het gaat om de 'dikste' uitvoering, 2.2 diesel D-cat, 177pK en een koppel van 400Nm tussen de 2000-2600 toeren. Kogeldruk is 60kg. Mag 1500kg trekken en weegt zelf 1410.

Op papier lijkt me die met gemak een trailer van z'n plek kunnen trekken, maar in principe is het natuurlijk geen 'grote' auto, dus ben benieuwd of er mensen zijn die praktijkervaringen hebben met deze (of soortgelijke) auto?

Remember

Re: Toyota Auris voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 11:39

We hebben afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt en moet zeggen dat dat héél goed bevallen is!

Auto heeft (zeker vergeleken met de andere auto's in deze klasse!) heel veel vermogen, rijdt erg fijn, goed zicht rondom, je zit behoorlijk 'hoog' en als je 'm ziet of er gewoon in zit heb je helemaal niet het idee dat het zo'n sportieve/sterke auto is, tot je je rechtervoet even laat zakken Vork

Wat ons betreft een serieuze kandidaat, leuke auto voor vriendlief om sportief veel kilometers mee te maken en fijne auto voor vrouwlief om met een safe gevoel eens een trailer achter te hangen Haha!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:42

Dat is goed om te horen
mijn moeder heeft vorige week de Rav4 omgeruild voor een auris
deze benzine variant mag 1300 trekken

Dus vind het echt tof om te lezen dat het jullie met trailer (?) goed is bevallen

of hebben jullie hem niet met trailer uitgeprobeert?

Qua gewoon rijcomfort hebben wij liever deAuris dan de Rav4, de Auris is ruim, lekker sportief en vlotjes, hij trek goed en sterk op en je hoort (de benzine versie dan) bijna niet (als ik stil sta geef ik af en toe gas om te controleren of hij nog wel draait)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 11:48

We hebben zonder trailer proefgereden, maar op papier kan het makkelijk en qua gevoel zat het ook wel goed. Er zijn genoeg auto's die een stuk minder sterk aanvoelen en die trekken ook zo een trailer van z'n plek Vork.

Ons viel ook op dat hij erg stil was, normaal hoor je een diesel wel een beetje 'brommen/ronken', deze niet! En dat terwijl er toch 177pK onder de kap lag Vork

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:50

idd, hij is zooooo verschrikkelijk stil, en vind het echt een hele fijne auto, zelfs aan de wat hoogliggende versnellingspook wen je met 5 min

als het weer wat mooier wordt gaat er ook een trailer achter die van ons, welliswaar met 2 shetten erin, maar als ik het dan weet dan zal ik het hier ook neerzetten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 11:54

Het enige 'nadeel' vond ik dat je de neus niet kunt zien, maar daar ben je met 2 bochten ook wel aan gewend Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:00

Remember schreef:
Het gaat om de 'dikste' uitvoering, 2.2 diesel D-cat, 177pK en een koppel van 400Nm tussen de 2000-2600 toeren. Kogeldruk is 60kg. Mag 1500kg trekken en weegt zelf 1410.

Op papier lijkt me die met gemak een trailer van z'n plek kunnen trekken, maar in principe is het natuurlijk geen 'grote' auto, dus ben benieuwd of er mensen zijn die praktijkervaringen hebben met deze (of soortgelijke) auto?

Op basis van motorvermogen en koppel wel, die 1500kg kom je ook best ver mee, maar die 60kg kogeldruk vind ik wat mager. Zegt meestal iets over de constructie van de auto.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:06

Hebben de meeste personenauto's niet een kogeldruk die rond de 60 ligt? Er komt een anderhalfpaards trailer achter met een max. van 1300kg, scheelt dat? Snap dat de druk die de trailer uitoefent per trailer (en lading) verschillend is, maar geldt er niet 'hoe meer erachter hoe meer druk op de kogel' ?

edit: en ja, meten is weten Knipoog maar dat gaat zo lastig als je combi nog niet hebt Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:15

Remember schreef:
Hebben de meeste personenauto's niet een kogeldruk die rond de 60 ligt? Er komt een anderhalfpaards trailer achter met een max. van 1300kg, scheelt dat? Snap dat de druk die de trailer uitoefent per trailer (en lading) verschillend is, maar geldt er niet 'hoe meer erachter hoe meer druk op de kogel' ?

edit: en ja, meten is weten Knipoog maar dat gaat zo lastig als je combi nog niet hebt Haha!

Nope, kogeldruk heeft alles met de constructie van de trailer te maken, niks met het eigen gewicht of het laadvermogen. Als je de trailer in de juiste positie (dezelfde positie als achter de auto) op een personenweegschaal zet (bijvoorbeeld met blok hout of eventueel het neuswiel) dan heb je een indikatie van de kogeldruk.
Let wel; ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik vind de marge wat krap. Zou liever 75kg zien, zoals bijvoorbeeld bij de Ford Mondeo en grote Volvo's.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:27

Ok, duidelijk Ja! En inderdaad, meten=weten!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 10:24

Toch een change of plan, we gaan voor de Seat Leon Haha!. De Auris stond niet op de standaard lijst en zou een hoop gebakkelei worden om die toch te kunnen kiezen. De Leon hadden we het al eerder over gehad en vinden we ook een mooie auto, morgen een proefrit en mits dat niet verschrikkelijk tegenvalt wordt 'ie volgende week vrijdag besteld Vork

Gaat om een 2.0 TDI, 140pK, 320 koppel bij 1750 toeren, en een kogeldruk van 75 Knipoog.

Auto is wel iets lichter en mag ook 100kg minder trekken (1400), maar genoeg om 1 paard mee te nemen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:30

Pfoe... Ik vind het weinig hoor, 1400kg... 1500kg ook.
Het is fijn als je nog iets 'over' hebt om bijvoorbeeld snel in te halen in sommige situaties. Ook als je door een tunnel moet is het fijn om zonder al te veel snelheidsverlies aan de andere kant te komen.

Hoe zwaar is het paard dat vervoerd gaat worden?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 10:39

Schat 'm op 650kg.

Auto 'kan' natuurlijk meer trekken als op papier staat, dus je hebt altijd wel wat over Ja, ze bouwen echt wel een marge in. Denk dat 1400kg met die 140pK en een behoorlijk koppel een redelijk 'safe' combi is. Je hebt auto's die door hun gewicht en constructie dat ook mogen trekken maar die er minder motor in hebben liggen, dat lijkt me eerlijk gezegd minder prettig rijden. Maar misschien kan 'Ikke' zijn licht hier even over laten schijnen Haha! ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:16

Je moet er niet met windkracht 9 mee over de afsluitdijk willen Haha!
Kennis van me heeft een soortgelijke Leon en die wordt er niet warm of koud van, met een trailer aan de haak.
Natuurlijk is het fijner om gewoon 2000kg te wegen en 6000kg aan de haak te mogen hebben, maar die Leon gaat je niet teleurstellen, ondanks dat z'n cijfers iets lager zijn dan de Toyota. Dat koppel bij 1750 toeren, daar ga je heel blij van worden, let maar op.
Gewoon doen, prima auto, zolang je niet twee keer per week naar het andere eind van NL moet rijden en dat was je volgens mij niet van plan.
Wanneer zie ik je op een NVVR-weekend Haha! Haha! Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:23

ikke schreef:
Wanneer zie ik je op een NVVR-weekend Haha! Haha! Haha!

Misschien een keer als 'ie braaf geworden is ROFL

Ben inderdaad niet van plan er het hele land mee door te gaan en met windkracht 9 wil ik nog niet eens zónder trailer achter de auto over de afsluitdijk hoor Vork Haha! . Bijna alle wedstrijden hier in de buurt zijn binnendoor aan te rijden met 20min, en het is meer als 'reservecombi' dan als de combi die standaard gepakt wordt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:20

Niet alleen de trekkracht is van belang maar ook de grootte van de auto. Wij hebben vorig jaar een ongeluk met de auto en de trailer (paar stond in de trailer) gehad, zijn van de zijkant aangereden en waren heel blij dat we toen een grote auto hadden (ford mondeo). De auto heeft hierdoor de hele klap opgevangen en was total loss waardoor trailer en paard (en wij gelukkig ook) ongeschonden waren. Denk daar dus zeker ook aan als je een trekauto uitkiest want ook op een klein stukje rijden kun je een ongeluk krijgen, mijn ervaring is dat andere mensen in het verkeer weinig rekening houden met de combinatie auto trailer en paard.

Mijn advies is beter een oudere en grote auto te kopen dan een nieuwe en kleinere.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:25

een seat leon is toch maar zo'n kleine auto?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:35

SusanH schreef:
Niet alleen de trekkracht is van belang maar ook de grootte van de auto. Wij hebben vorig jaar een ongeluk met de auto en de trailer (paar stond in de trailer) gehad, zijn van de zijkant aangereden en waren heel blij dat we toen een grote auto hadden (ford mondeo). De auto heeft hierdoor de hele klap opgevangen en was total loss waardoor trailer en paard (en wij gelukkig ook) ongeschonden waren. Denk daar dus zeker ook aan als je een trekauto uitkiest want ook op een klein stukje rijden kun je een ongeluk krijgen, mijn ervaring is dat andere mensen in het verkeer weinig rekening houden met de combinatie auto trailer en paard.

Mijn advies is beter een oudere en grote auto te kopen dan een nieuwe en kleinere.

Als dat je motivatie is, koop dan een Defender 110, monteer er een hele dikke lierbumper op, sideprotectors en rearcorners. Schriftelijke garantie dat je niet meer wordt afgesneden en bovendien rijdt vrijwel elke auto zich total-loss op het zware chassis van de Defender, terwijl de inzittenden er hooguit met wat kneuzingen vanaf komen........
Niet klagen die je een rib uit je lijf kost; je wilde immers veiligheid.

De veiligheid van een combinatie begint met een chauffeur die zich bewust is van alles wat er om hem heen gebeurt en daarop inspeeld. Je dient ALLES te registreren wat zich binnen 1km voor EN achter je auto afspeeld. Je plek op de weg afdwingen is iets wat je als vrachtwagenchauffeur wordt geleerd, maar wat je als trailercombinatie evengoed moet doen en wel op een correcte manier!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:49

seat leon is net zo groot als een toyota auris hoor Clown

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 08:50

SusanH schreef:

Als de mogelijkheid er was kwam er zéker een auto die fluitend een volle 2 paards-trailer kan trekken en dan nog wat over heeft Vork , maar dat is geen optie. We hebben (budget) beperkte keuze uit de lease-auto's (wat voor ons een hele goede constructie is, omdat we privé heel veel rijden) en om er dan een dikke auto naast te nemen voor die enkele keer met de trailer weg wordt te gek. We hebben nu als 2e auto mijn toyota starlet van 22 jaar oud, en die mag nog lang niet weg Vork

ikke schreef:
De veiligheid van een combinatie begint met een chauffeur die zich bewust is van alles wat er om hem heen gebeurt en daarop inspeeld. Je dient ALLES te registreren wat zich binnen 1km voor EN achter je auto afspeeld. Je plek op de weg afdwingen is iets wat je als vrachtwagenchauffeur wordt geleerd, maar wat je als trailercombinatie evengoed moet doen en wel op een correcte manier!

Daar heb je absoluut gelijk in! Lijkt me overigens zo makkelijk nog niet hoor, maar met gezond verstand en 2 oplettende ogen kom je een heel eind en ervaring komt de jaren Haha!

Evelli schreef:
seat leon is net zo groot als een toyota auris hoor Clown

Klopt, Auris weegt alleen ietsje meer.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:05

Ik zit een beetje met verbazing dit topic te lezen. Ik was altijd in de veronderstelling dat je toch minimaal een mega-auto voor de trailer moest plaatsen voordat je met je paard de weg op gaat.

Mijn paard weegt 680 kilo. Kan ik dan ook toe met een Seat Leon of een Toyota Auris?

Ik vraag mij wel af wat belangrijker is. Het gewicht van de auto en het aantal pk's of is het trekvermogen genoeg info?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:17

Denk erom dat in alle gevallen dat je trailer-auto combi niet klopt op papier, je bent niet verzekerd. punt. Een ook dat de kans op een ongeval veel groter is als je auto-trailer combi niet in orde is. Ik vind 1600 trek-kracht het absolute minimuum voor een paarden trailer. De centre van gewicht van zo'n trailer is vrij hoog, en omdat je paard kan bewegen is het veel meer alsof je vloeistoof vervoerd dan statisch gewicht. Als je nu een auto mag uitzoeken, zou je verstandig aan doen om een te nemen die gewoon zwaar genoeg is voor een trailer,.. tenminste een een paards. Heb je zo'n trailer? Kijk even naar de papieren daarvan en zie je snel genoeg wat trek-kracht en kogel druk nodig is. Onderschaat ook niet de gevolgen van een onverzekerd ongeluk. Je kan je huis en alles kwijtrakken als iemand gewond rakt, om niets te zeggen over de persoonlijk verantwordelijkheid....
Succes!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:20

Rhodos schreef:
Ik zit een beetje met verbazing dit topic te lezen. Ik was altijd in de veronderstelling dat je toch minimaal een mega-auto voor de trailer moest plaatsen voordat je met je paard de weg op gaat.

Mijn paard weegt 680 kilo. Kan ik dan ook toe met een Seat Leon of een Toyota Auris?

Ik vraag mij wel af wat belangrijker is. Het gewicht van de auto en het aantal pk's of is het trekvermogen genoeg info?

Ik denk dat je een en ander wel in relatie tot elkaar moet zien. Het liefst heb je én een zware auto én een dikke motor erin Haha! (en dik houdt dan in genoeg pk's en veel koppel). Maar kan me voorstellen dat er wat grotere auto's zijn die door hun eigen gewicht misschien best wel wat aan de haak mogen hebben maar wat niet comfortabel rijdt door bijv. een in verhouding te lichte motor. Puur kijken naar trekvermogen lijkt me niet verstandig .

Die Seat (zwaarste uitvoering qua motor, diesel) mag 1400kg trekken. -680 hou je 720kg over wat de trailer ledig mag wegen. De grens opzoeken is niet heel verstandig en ledig gewicht op papier hoeft niet altijd het feitelijk ledig gewicht te betekenen (reservewiel, stangen etc), dus als je een trailer kan vinden die 600kg weegt (leeg op papier) heb je een combi die mooi kan, let wel op dat het laadvermogen voldoende is dan ook! Een tweepaardstrailer met 1 paard erin wordt al twijfelachtig, maar de lichtere anderhalfpaardstrailers zouden moeten kunnen hoor Ja.
De Auris zoals eerder vermeld mag 1500kg trekken, dus dan heb je wat meer speling.
Laatst bijgewerkt door Remember op 17-03-08 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:24

Michelle99 schreef:
Denk erom dat in alle gevallen dat je trailer-auto combi niet klopt op papier, je bent niet verzekerd. punt.

Hoe kom je hier nou weer bij Verward ? We hebben een trailer staan met een max. van 1300kg op papier, die zou ik met die Auris zelfs zonder E mogen rijden (lege auto = zwaarder dan trailer vol (auto weegt 1425 leeg), auto mag 1500kg trekken en trailer is vol lichter, max auto (1900kg) plus max trailer = <3500 )

Met de Seat heb je E nodig, aangezien de Seat nét geen 1300kg weegt. Ik ben overigens niet van plan om ook maar een trailer te rijden zónder E, ook al mág de combi eventueel, wil eerst wat praktische lessen hebben gehad en dat voldoende hebben afgesloten Haha!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:32

Remember schreef:
Rhodos schreef:

Ik denk dat je een en ander wel in relatie tot elkaar moet zien. Het liefst heb je én een zware auto én een dikke motor erin Haha! (en dik houdt dan in genoeg pk's en veel koppel). Maar kan me voorstellen dat er wat grotere auto's zijn die door hun eigen gewicht misschien best wel wat aan de haak mogen hebben maar wat niet comfortabel rijdt door bijv. een in verhouding te lichte motor. Puur kijken naar trekvermogen lijkt me niet verstandig .

Die Seat (zwaarste uitvoering qua motor, diesel) mag 1400kg trekken. -680 hou je 720kg over wat de trailer ledig mag wegen. De grens opzoeken is niet heel verstandig en ledig gewicht op papier hoeft niet altijd het feitelijk ledig gewicht te betekenen (reservewiel, stangen etc), dus als je een trailer kan vinden die 600kg weegt (leeg op papier) heb je een combi die mooi kan, let wel op dat het laadvermogen voldoende is dan ook! Een tweepaardstrailer met 1 paard erin wordt al twijfelachtig, maar de lichtere anderhalfpaardstrailers zouden moeten kunnen hoor Ja.
De Auris zoals eerder vermeld mag 1500kg trekken, dus dan heb je wat meer speling.

Dit biedt perspectieven Haha!