Boeken over het houden van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_ingrid_

Boeken over het houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 20:45

Sorry als het hier verkeerd staat maar ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen!!

Nou we gaan binnenkort verhuizen dus komt er plaats voor een eigen paardje!!
nou wil ik me natuurlijk niet zomaar in het diepe gooien en me vantevoren goed inlezen.
welke boeken raden jullie aan om te lezen(kopen) waar veel instaat over het houden van paarden?
het paardje krijgt een stal op eigen grond en een aantal meters verderop wei waar hij in principe heel de dag in komt te staan..

dus kom maar op met de tips!!

cissy

Re: Boeken over het houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:49

paardrijden voor dummies!
echt serieus een aanrader om te lezen Lachen

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:03

bestaat dat echt?
grappig ik heb nog nooit van gehoord:)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:52

Word eens lid van bieb. Knipoog

Vroeger toen ik nog penny meisje was, verslond ik alle paardenboeken. Haha! Bloos Hierdoor had ik veel theorie kennis opgedaan, maar praktijk is anders he.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:12

cissy schreef:
paardrijden voor dummies!

Paarden voor dummies, heeft dochterlief pas van oma gekregen Ja
Maar daar staat bv. ook in dat een paard aan 2 kilo hooi per dag genoeg heeft........

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 07:45

Hmmm, dat 2 kg hooi per dag vind ik dan weer minder betrouwbaar overkomen, maarja, niet alles is te leren.

Wat ik zelf fijne boekjes vind zijn de 'Handboek'en serie. Bijv. Handboek paardenvoeding en Medisch handboek paard.
Zijn niet al te grote, al te dikke boeken, waar veel info in staat.

Daarnaast zou ik zeggen: lees nauwlettend op bokt mee (kan je ook VEEL van leren).

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 16:26

haha ja paarden voor dummies heb ik Tong uitsteken!
had eerder puppies voor dummies gekregen en staan idd erg nuttige tips in! zoals: als je paard een dunne ontlasting heeft, dan heeft hij diarree!!
zou je zo niet opkomen he Tong uitsteken!!
maar is idd wel een leuk boekje voor erbij maar zoek idd ook nog zoiets als Judje voor erbij gewoon omdat ik dat iets betrouwbaarder vind!

@goldenflower: je noemt mij nou toch geen penny he!? hehe

en idd op bokt lezen doe ik ook al een hele tijd!
en heb nog ff de tijd, maar wil lekker op tijd beginnen

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:01

Ik persoonlijk lees liever hier op bokt (waar ik vragen kan stellen) dan een boek. Hier lees je namelijk meerdere ervaringen, meningen over verschillende rassen, diciplines en ook met verschillende mensen, van penny meisjes tot vergevorderde dressuur of springtalenten. Domme vragen bestaan niet (hoewel dat soms wel wordt beweerd)! Knipoog

Succes met verhuizen en je toekomstige paardje!

Liefs, Broekie

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:51

en dan de wat serieuzere boeken:
Natural Horsemanship van Pat Parelli
Go West van Antje Holtappel (ook goed voor dressuurruiters)
Grondwerk met paarden van Inge Teblick

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:34

Broekie schreef:
Ik persoonlijk lees liever hier op bokt (waar ik vragen kan stellen) dan een boek. Hier lees je namelijk meerdere ervaringen, meningen over verschillende rassen, diciplines en ook met verschillende mensen, van penny meisjes tot vergevorderde dressuur of springtalenten. Domme vragen bestaan niet (hoewel dat soms wel wordt beweerd)! Knipoog

Succes met verhuizen en je toekomstige paardje!

Liefs, Broekie

Haha, ja daar word je echt véél wijzer van! Haha! Ík persoonlijk neem heel bokt met een heeele grote korrel zout en verander niet veel in mijn omgang met paarden omdat het op bokt.nl staat hoor! (omdat je simpelweg niet weet van wie het komt!)

Ik zou je nog aanraden : 'De waarheid over paarden' van Andrew McLean, "De aard van het paard" van Stephen Budiansky en "Paarden, beter begrijpen, beter opvoeden" van Dr. Barbara Schöning.
Leer je meer en sneller van dan van dit leuke, onderhoudende forum! Knipoog Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:08

die boeken zijn meer gericht op de omgang. Als je meer wilt weten over de huisvesting, en voeding van het paard raad ik je deze aan: natuurlijke huisvesting

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:44

'Keeping a horse the natural way' van Jo Bird. Er is geloof ik ook een nederlandse vertaling, maar daar vind ik de exacte titel niet zo snel van.
Het boek bevat nuttige tips over huisvesting, graslangmanagement, voeding, basis gedrag enz. Een goed basisboek waar we ook op school gebruik van maken.
En inderdaad, de boeken van Paard Natuurlijk zijn ook erg duidelijk en praktisch geschreven.
(Oordeel niet te snel over de woorden 'Natuurlijk' en 'Natural' in de titel. Je wordt echt niet gelijk NH'er. Het zijn gewoon praktische boeken geschreven door mensen met een praktische insteek :p )