pony gaat te snel de trailer uit! Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nachttmerrie

pony gaat te snel de trailer uit! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 16:58

Hoi allemaal,

Ik heb een makke brave pony, zal echt nooit steigeren of bokken. Ze is nu 15 jaar.
Ik heb alleen 1 probleem, wat er al van het begin inzat.

Ze komt te snel de trailer uit. En dan niet van '' oh valt wel mee'' nee het is heel erg.
Ze heeft zichzelf er al meerdere keren mee verwond op benen, kont, enz...
We hebben toen een ifor williams trailer gekocht en ons probleem leek opgelost te zijn todat we het gingen proberen.
We hadden de stang achter vast gezet ( waar ik nu aan trugdenk niet zo slim was) en de voorklep van de ifor williams open, en ook het schot helemaal weg gedraaid zodat ze een ruime bocht kon maken. Maar nee mevrouw dacht er anders over en ik wou naar voren stappen en ''BHAM''
Ze was naar achter gegaan terwijl die stang er nog zat. Maarja ze heeft gewoon de stang weggedrukt.

Nu hebben we een manier dat me vader op 1 strenge toon , terwijl ik haar voor heb los gemaakt, ''nee nee '' zegt en als de stang dan weg is ''ja'' maar dan komt ze nog galopperend acheruit maarja wel beter.

Hebben jullie tips voor mij?

Alvast bedankt.

aerizz

Re: pony gaat te snel de trailer uit! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:02

ohh ik had precies hetzelfde probleem ! het was echt een ramp.. ze bezeerde zich overal en raakte helemaal in paniek.. het was een paard dat ik "erbij " reed en zijn met vervoeren gestopt .. omdat het niet noodzakelijk meer was. Ik heb gehoord dat het valt op te lossen als je de trailer van achter tegen de muur zet maar wel zo dat je dan de klep open kan doen.. je pony zal dan tegen de muur lopen... en bij anderen scheen het te helpen .. ik heb er mijn twijfels over en heb het zelfr niet geprobeerd.. met andere woorden ik volg dit topic ook even;)

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:06

Mijn vroegere paard ging achteruitlopen, zodra de trailer openging (dus de stang was toen nog niet weg). Dit deed hij ook erg snel. Wij hebben toen het volgende gedaan: eerst de stang weg en daarna pas de klep open en zorgen dat er niet iemand achter stond. In de vrachtwagen had hij dit probleem niet, maar dan stonden ze zijwaarts, en kon hij voorwaarts de vrachtwagen verlaten en hoefde hij niet meer achteruit.

Maar begrijp ik goed, dat jouw paard zowel aan de voorkant als aan de achterkant eruit kan? Als die aan de voorkant eruit kan, zou ik de achterklep dicht laten!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:07

tegen een muur zetten lijkt me niet zo slim, pony rent achteruit, hakken kapot als ze dan tegen de muur komt..

weet niet of je al geprobeerd hebt de pony met haar hoofd in een emmer brokjes/voer te zetten en tegelijk achteruit?? of je vader de stang tegen haar kon laten houden *met aan beide kanten een hadn. zodat je meer tegendruk kunt geven* en dan rustig de stang naar achter brengen dat ze denkt dat ze niet sneller naar achter kan?? Of datzelfde idee met een longeerlijn? longeerlijn achter haar kon langs?

en daarbij; NIET een vast woordje gebruiken dat de stang weg is, dan weten ze dat en stormen idd naar achteren bij "ja".. ik zeg altijd; toe maar of hij kan los of iets in die geest.. in dezelfde toon door blijven praten dat het paard het niet verwacht...

Nachttmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:28

Oke dat vind ik wel een goeie tip Casca , dat in de zelfde toon praten en dat ze het niet verwachten, ik zal het gaan proberen.

Maar ik heb de ifor williams verkocht en nu een 2 paards trailer gekocht ( heel breed echt voor paarden van de 1.75 ofso) en daar komt ze al iets rustiger uit. Maar het is nog steeds een probleem.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:01

Ik heb daar met mijn pony beauty ook flink last van gehad ja. Die wilde er zo snel mogelijk uit.
Wij hebben dit opgelost door eerst de stang weg te halen en dat daar iemand met een zweepje staat en als beauty dan naar achter sprong/wilde springen hem een tik op zijn kont gaf. En dat totdat hij langzaam achteruit liep en normaal de trailer uit kon.
Dit werkte super want hij loopt nu normaal de trailer uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:03

ik persoonlijk zou hem gewoon laten gaan en op de klep opvangen.......... geen gekkigheid van maken, want dan maak je het alleen maar gek........

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:06

@Kiwiko: dat zou ook niet erg zijn, maar de TS omschrijft dat de pony zich al meerdere keren heeft bezeert, denk dat je dan wel op een rustige manier moet gaan aanleren rustig de trailer uit te gaan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:23

goed inpakken........... tis niet zo moeilijk OF een voorlader kopen Lachen

Nachttmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:40

KiWiKo schreef:
goed inpakken........... tis niet zo moeilijk OF een voorlader kopen Lachen

Voorlader hebben we al geprobeerd! en inpakken is helemaal niet slim , heb ik ook allang geprobeerd met trailerbeschermers om , ze raakte helemaal in paniek omdat die ook achter zaten.
Met springen heb ik ook nooit achterpeesbeschermers om en dat heeft ze ook nooit gehad, en tog M gesprongen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:42

koop een lang halstertouw of een katoenen longelijn, als het niet anders kan dan maar zo, je bent haar niet kwijt en je hoeft er niet achteraan te rennen de trailer uit.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:45

Ik snap het verhaal van de voorlader niet. Hadden jullie de klep dan achter open gedaan?? Ik zou zeggen klep achter dicht laten en alleen voor kant openen kan ze geen andere kant uit.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:45

Dat lijkt me de beste tip! Clown

Nachttmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:56

Nikka schreef:
Ik snap het verhaal van de voorlader niet. Hadden jullie de klep dan achter open gedaan?? Ik zou zeggen klep achter dicht laten en alleen voor kant openen kan ze geen andere kant uit.

Alleen de stang zat erachter, de klep was open.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:57

Dat is dan niet slim. Gewoon via zijdeur erin, voorlader open en voorste schot opzij zetten en huppetee.

Nachttmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:59

Nikka schreef:
Dat is dan niet slim. Gewoon via zijdeur erin, voorlader open en voorste schot opzij zetten en huppetee.

Okee, ik zal het proberen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:03

Kan ze ook niet in de war raken zo. Succes! laat weten of het zo wel lukt. Zorg in ieder geval dat je snel van de klep bent, zijkant afspringen. Die is smal en als ze er snel uitkomen lopen ze over je heen. Heb zelf ook een voorlader gehad.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:12

...ik dacht dat je de voorlader juist weer verkocht had?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:21

veel oefenen... Onze pony doet het ook

Maar hoe kon je pony de stang wegduwen dan?
Ik maak eerst de pony los en hou haar bij haar halster vast. Dan doet mijn vader de klep omlaag en haalt de borgpennen eruit. Iedere stap naar achter is een ruk aan het halster en een NEE! WACHTEN! en een zonodig een tik op dr kont. En natuurlijk belonen als ze blijft staan. Beetje rammelen met de stang en pas weghalen als ze rustig staat en afgeleid is door wat brok. Inmiddels zijn we zover dat ze op het commado WACHTEN! even blijft staan, ook als de stang weg is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:19

-> TAO

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:23

een pony van me vriendin had het ook, ze hebben iemand gebeld die hun dan kwam helpen en die vrouw lukte het in een paar x, ze kreeg een heel ijstje wat je wel en niet moet doen, nooooit lokken met voer, nooit erin slaan maar aan het vertrouwen werken en dan even de loopplank op en als ze ervanelf afgaat is het goed en nog een x op de loopplank, dan even knuffelen, laten grazen en dan weer even oefenen, ong om de dag oefenen en dan gaat ie er steeds beter in, een paar dagen later staat ie er half in en dan loopt ie er zelf weer uit is goed, voor in de tariler hooi hangen dat als ie staat dat ie wat kan eten, weer een paar dagen later dan kan ie al bij het hooi enz en dan weer wat later loopt ie er bijna vanzelf in en weer wat later Tong uitsteken dan kan de stang dicht en zo dan heel veel oefenen, maar vooral niet elke dag en ook niet aan een stuk door, als ie er 2x in is ff met hem/haar spelen dus laten grazen en knuffelen dan dan weer 2x en dan is het voor die dag klaar,zo komt het vanzelf wel, en als het dan nog niet lukt kan je misschien een vrouw bellen die daar mee helpt, dat is overig wel het verstandigst want dan kan ze je alles vertellen en dan doe je het ook niet fout.

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:57

ik heb ook precies hetzelfde probleem gehad.
alleen mijn pony wilde in het begin de trailer ook niet in. nou het probleem zat em dus in dat de trailer te laag was waardoor ze dacht dat ze haar hoofd ging stoten. ook iedere keer als ze eruit moest dan gooide ze haar hoofd omhoog en dan stormde ze de klep af. nou toen heeft mijn vader hem een tijdje van achter gesteund zodat ze niet stormde maar toen zei de staleigenaar je moet haar eens alleen eraf laten lopen. en ik moet hem genoeg ruimte voor laten dus alleen eraf en niet het touw strak vasthouden. en dat geprobeerd ja in het begin ging ze nog snel maar enkele keren later toen snapte ze het en was ze niet meer bang.
we hadden ook een hogere trailer gekocht. en nu gaat ze heel voorzichtig de trailer af Haha!
misschien een tip voor jou maarja ik weet niet of het bij jouw paard werkt. veel succes !

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:12

Nachttmerrie schreef:
Ze was naar achter gegaan terwijl die stang er nog zat. Maarja ze heeft gewoon de stang weggedrukt.

Stang weggedrukt? Dat ie eruit gegaan was? Had je het pinnetje aan de onderkant er wel doorheen, want als het goed is kunnen ze er dan niet uit.

De voorlader, bij het uitladen de achterkant dichthouden. voorkant open, schot opzij en het setje eruit laten lopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:11

beenbeschermers kun je ze natuurlijk gewoon aan laten wennen, dat hoeft niet alleen op de trailer gebruikt te worden. Verder helpt het nog wel eens om steeds een handje op zijn kont te leggen als ze eruit komt, zodat ze wat 'gestuurd' wordt. Zeker omdat ze wel wacht totdat ze 'mag' komen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:33

enige wat helpt is opnieuw leren laden en dat achteruit gaan helemaal geen enge issue is.
Gewoon eerst 1 stapje op de klep en dan terug, nog een keer herhalen, dan 2 stapjes op de klep en weer terug, net zo lang herhalen met stapje voor stapje tot ze ontdekt dat achteruit gaan geen eng iets is en dat ze niet hoeft te racen. En als je alsnog hulp nodig hebt roep je maar.