Mijn paard staat momenteel op een manege waar droes heeft geheerst/heerst. Aantal paarden zijn duidelijk ziek geweest (waaronder haar buurman), maar die zijn iig uiterlijk weer genezen. Het gevolg van de ziekte(s) uit zich helaas wel in de fokmerries, dus het hangt er nog steeds. Mijn paard zelf heeft in het beginstadium (nadat 'de veroorzaker' op stal is gekomen) wat verhoging gehad (vermoedelijk virusje) en daarvoor spuiten e.d. gehad maar is verder niet ziek geworden. Zij is 15 en de DA vermoedde dat zij droes waarschijnlijk 'intern' al heeft verwerkt en dus ook niet bevattelijk is ervoor. Ik heb verder niet heel veel verstand van de ziektes, maar weet wel dat het enorm besmettelijk is en ook na het verdwijnen van de uiterlijke kenmerken nog zeker 6 weken actief blijft e.d. Op een manege blijft het ontzettend moeilijk om een ziek paard in quarantaine te zetten, dus het heerst over het hele terein vrees ik.
Punt is, ik denk ik sterk over mijn paard ergens anders te gaan stallen (niet hierom), maar zit nu dus met dit probleem. Kan ik mijn paard verhuizen? Wat is het risico? En zo niet, wanneer wordt het wel weer veilig haar te verhuizen? Kan zij getest worden op het meedragen van de ziekte? Op een manege blijft zoiets natuurlijk maaaaanden zwerven...