Waar let de RVV op met een trailer keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Clauw

Waar let de RVV op met een trailer keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:27

Heeft iemand enig idee wat de RVV presies controleert?

Ja, ik snap dat ze de bodem, wanden, laadruimte,ventilatie ect controleren, maar aan welke eissen moet de trailer voldoen?

ikke

Re: Waar let de RVV op met een trailer keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:35

Werkende binnenverlichting; geen scherpe uitstekende delen. Ventilatie. Minimale dikte van de bodemplaat.

Overigens kon je ze vroeger gewoon vragen naar die eisen, kreeg je keurig een papier thuis waarop stond aan welke eisen je moest voldoen. Ik heb dat papier nog liggen, maar aangezien de eisen weer anders zijn, is dat niet heel waardevol meer.
Ik heb meerdermalen op I-net geprobeert de eisen te vinden, maar dat is me nooit gelukt. Iemand?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:37

Mij is het dus ook niet gelukt om wat nuttigs erover te vinden op internet, daarom vraag ik het maar hier Clown

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:45

RVV keurt geen trailers.
Ik weet niet waarvoor je je trailer gekeurd wilt hebben, maar:
PACK-keuring doet je trailerboer
Off.keuring voor trailers (ivm paardentransport) is bij nieuwe trailers niet meer. Van oude trailers die voor proff. transport gebruikt worden, weet ik het niet.
RVV is sinds vorig jaar geen keuringsinstantie meer voor veewagens/trailers. Dat doet het RDW nu, maar ik kan je wel vertellen dat ze bij de RDW zélf er al niets van snappen, wat ze eigenlijk horen te doen.

Meer info nodig? Laat maar even weten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:15

imker schreef:
RVV keurt geen trailers.
Ik weet niet waarvoor je je trailer gekeurd wilt hebben, maar:
PACK-keuring doet je trailerboer
Off.keuring voor trailers (ivm paardentransport) is bij nieuwe trailers niet meer. Van oude trailers die voor proff. transport gebruikt worden, weet ik het niet.
RVV is sinds vorig jaar geen keuringsinstantie meer voor veewagens/trailers. Dat doet het RDW nu, maar ik kan je wel vertellen dat ze bij de RDW zélf er al niets van snappen, wat ze eigenlijk horen te doen.

Meer info nodig? Laat maar even weten!

Voor zover ik weet hoort er nog steeds een typegoedkeuring afgegeven te worden. Daarin zullen de regels moeten zijn opgenomen waaraan de trailer moet voldoen (vloerdikte, verlichting, ventilatie).
Weet jij dan toevallig hoe het zit met het omkeuren van een zelfgebouwde wagen? De inrichtingseisen bestaan nog gewoon, maar ik kan ze niet meer te pakken krijgen, jij wel? Doe eens een link o.i.d.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:17

als er een soort typekeuring is dan zouden de fabrikanten dat toch moeten weten? kun je die niet benaderen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:27

Ikke, als je een nieuwe trailer wilt aanmelden voor (voormalige RVV) RDW-goedkeuring, krijg je gelijk te horen dat dat níet meer van toepassing is. Deze worden voor 'goed' aangenomen door RDW. Ik heb er zelf met ze over zitten bakkeleien, toen ik mijn nieuwe trailer wilde laten goedkeuren. Dit gebeurt gewoonweg niet meer.

Vrachtwagens voor lang transport moeten bij het dichtstbijzijnde RDW-station gekeurd worden. Let wel: voor LANG transport (langer als 8 uur). Hier moet tegenwoordig aan flink strenge eisen voldaan worden. Electronische temp.meting welke per GSM melding geeft wanneer het te warm/koud wordt en mechanisch bedienbare ventilatie, GPS-locatie om transport te kunnen monitorren. Dan nog automatische drinkwatervoorziening en ga zo maar door.

Op het moment zit ik middenin een cursus Veevervoer (ook al weer een nieuwtje in vervoers-land), waardoor het lang niet meer voor iedereen haalbaar wordt om legaal (professioneel) paarden te vervoeren.
We worden met zijn allen aan steeds strengere regels gebonden.

Probleem met de RDW is als volgt: Zij zijn door VWA en overheid aangewezen als keuringsinstantie, maar weten nog niet precies wat hun functie precies inhoudt.
RDW kun je bellen, want op hun site wordt je (nog) niets wijzer. Anders zou Saveetra misschien kunnen helpen, omtrent de eisen.
Ik heb hier wel op papier wat de minimale afmetingen per paard zijn (qua vloeropp) maar ik denk niet dat je daar iets aan hebt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:33

ik heb er even papier bij gepakt mijn trailer is eid vorig jaar gekeurd bij de dealer die rdw erkend is. heb netjes keuringsraport erbij. dit is voorhun een papiertje dat zealles hebben gedaan en wat er goed was en wat niet. dit behoord bij een aanhangwagenonderhoudbeurt.
hiermee kan ik dus aantonen dat mijn trailer in goede staat is(hij is pas 1 jaar oud)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:21

Ikke20, dat is zo'n PACK keuring waar Imker het over had, soort APK keuring voor trailers en geen RDW typekeuring.

Misschien moet de TS even aangeven waarom de trailer gekeurd moet worden?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:25

oke zat even te twijfelen wat het nou precies was pa had het wel verteld.