Ben ik hier aansprakelijk voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Ben ik hier aansprakelijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:12

Sinds een maand sta ik ergens op stal, dit is gewoon mijn eerste stal want heb mijn paard ook nog maar een maand. Vanaf de eerste dag mocht ik hem gewoon op wei zetten waar die nu ook altijd overdags in staat. Maar nou zit het zo; er staat pas sinds afgelopen maandag (18 feb) stroom op het draad. Er staat ook een hek als omheining (met van die ruitjes erin) en daarvoor zitten 2 stroomdraden. Nou heeft mijn paard het hele stroomdraad eraf gehaalt, hoe weet ik ook niet precies.. ik was er niet bij. Dit waarschijnlijk omdat hij altijd speelt met het veulen dat naast hem in de andere wei staat. Nou hoorde ik van de eigenaar daar dat ook het hek op sommige plaatsen in ingedeukt.. waarschijnlijk omdat die er tegenaan heeft geschuurt en geduwt enz, dat moet wel, hoe anders?
Toen zei die man daar tegen mij afgelopen maandag dat hij al die hekken wil vernieuwen dat ingedeukt is, en dat zijn er wel een stuk of 5. Terwijl het alleen maar is ingedeukt, hij zegt dat hij het hek niet kan terugduwen omdat de 'rekbaarheid' er nu uit is.
Toen zei die eergister dus tegen mij dat ik de rekening krijg! Hij vroeg eerst of ik mijn paard WA verzekert heb.. maar dat heb ik dus niet. In eerste instantie zei die dat ik het niet hoefde te betalen omdat dat veelste duur is voor mij,toen zei die dus een dag erna ineens dat hij de rekening toch wel naar mij stuurt. Hij zei ook tegen mij dat jonge paarden graag spelen, en de mijne is jong dus hij wist van tevoren dat die er beter stroom op had kunnen zetten. Het is dus ZIJN verantwoordelijkheid omdat ik toestemming had gekregen om mijn paard er neer te zetten ZONDER stroom. Nou vind ik dus dat ik dit niet hoef te betalen, want ik betaal gewoon stallingsgeld, dus ook voor de wei. Ik ga dat dus niet betalen, maar toen die zei tegen mij dat ik de rekening kreeg durfde ik eigenlijk niet te zeggen dat ik het niet hoef te betalen, omdat ik bang ben dat ik er anders weg word gestuurd. Sorry voor mijn lang verhaal, misschien is het een beetje onduidelijk vertelt maar ik hoop toch dat jullie het begrijpen. Nou is mijn vraag dus, wat vinden jullie; Moet IK het betalen of HIJ.

Groetjes Milou

Vala

Re: Ben ik hier aansprakelijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:16

Nou, ik vind dat dit voor rekening van de stalhouder is want hij heeft geen deugdelijk hekwerk staan! Draad waar geen stroom opstaat plus, als ik het goed begrijp, een Heras-hekwerk eromheen is geen deugdelijke omheining.
Wat vervelend dat je zo voor het blok gezet wordt.
Ik zou er even goed over praten met je stalhouder, neem desnoods iemand mee.
Ik krijg bij dit soort dingen ook altijd het gevoel dat mensen proberen bij jonge meiden zoals jij dit te flikken, echt heel flauw.
Laatst bijgewerkt door Vala op 21-02-08 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:17

Heb je ook geen eigen WA verzekering, daar valt vaak je huisdier (dus je paard) ook onder.

Het is ook belachelijk. Normaal gesproken zit er in de stalhuur ook een stukje onderhoud verdisconteerd. Het is wel banketstaaf, is risico van het vak, zou je zeggen. Vraag is of je op de spits wilt drijven?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:21

Ja het is idd zijn eigen schuld, omdat hij er geen stevig genoeg hek heeft neergezet, terwijl die tegen mij zegt dat het hek heeel duur was. Als het zo snel indeukt lijkt het mij eigenlijk niet zo'n heel goed hek, dan is een paard natuurlijk wel heel wat gewicht.. maar toch, dat had hij van tevoren kunnen weten. Ik wist ook niet dat mijn paard dit zou doen, omdat ik hem dus ook nog maar sinds 18 januari heb, anders had ik het er van tevoren wel even bij gemeld.
Ja, ik ben misschien van plan om mijn moeder even met hem te laten praten. Zou misschien verstandiger zijn dat ik het zelf deed, maar ik weet toch dat ik niet durf te zeggen dat ik het niet hoef te betalen. Mijn zus gaf mij ook het advies om even naar een rechtswinkel te gaan, daar je verhaal te doen.. dan zoeken hun voor je uit wie er aansprakelijk voor is, dan heb ik eventueel bewijs. Bedankt voor je reactie Lachen Iedereen waar tegen ik het vertelt heb, zeggen allemaal dat HIJ zelf er aansprakelijk voor is, omdat hij het niet goed in orde had.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:23

Als het goed is ben je zelf wel WA-verzekerd. Dat is volgensmij zelfs verplicht in Nederland. De schade die je paard aanricht valt daar idd volgensmij ook onder... Anders even je verzekering bellen?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:24

FlappieR schreef:
Heb je ook geen eigen WA verzekering, daar valt vaak je huisdier (dus je paard) ook onder.

Het is ook belachelijk. Normaal gesproken zit er in de stalhuur ook een stukje onderhoud verdisconteerd. Het is wel banketstaaf, is risico van het vak, zou je zeggen. Vraag is of je op de spits wilt drijven?

Hoe bedoel je dat ik moet vragen of ik het op spits wil drijven? Haha sorry ik begrijp het niet. Ik ben zelf wel WA verzekerd, had ik aan mijn moeder nagevraagt. Ik zat er ook al aan te denken dat mijn paard er misschien ook niet onder valt, dat gaat mijn moeder nog even navragen bij de verzekering. Maar dan nog, ook al valt mijn paard onder mijn WA verzekering, dan nog vind ik dat hij het moet betalen.. ondanks dat ik het eventueel (gedeeltelijk) vergoed krijg.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:26

paard valt onder je wa!!!
dus mooi op de verzekering gooien

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:27

Nee, niks niet op je verzekering gooien, de stalhouder moet voor deugdelijk hekwerk zorgen!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:34

Beaux; dat vind ik nou ook. Want het gaat er mij juist om dat ik niet zijn hekwerk ga betalen, omdat mijn paard het heeft ingedeukt omdat hij het stroomdraad niet in orde heeft. Als mijn verzekering het verzekert komt hij er dus heel handig vanaf, en dat vind ik niet terecht. Hij had het gewoon in orde moeten hebben Knipoog

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:38

Stuur het gewoon door naar je verzekering met de uitleg erbij dat jij aansprakelijk gesteld wordt terwijl jij van mening bent dat het niet zo is ( wat inderdaad in mijn ogen ook zo is, jij bent hiervoor niet aansprakelijk) maar laat de verzekering de schade afwijzen zodat jij aan de stalhouder kan laten zien dat je je best gedaan hebt en dan zal hij de schade gewoon zelf betalen zonder dat jij meteen ruzie met de stalhouder hebt.

TKTG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:43

Dat is toch het risico voor de stalhouder? Als hij te slappe hekjes neerzet om zijn weiland, en hij wil ze mooi houden, moet hij jou geen toestemming geven om je paard er op te zetten. Toch?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:45

Volgens mij ben je hiervoor verzekerd. Ja

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:19

TKTG schreef:
Dat is toch het risico voor de stalhouder? Als hij te slappe hekjes neerzet om zijn weiland, en hij wil ze mooi houden, moet hij jou geen toestemming geven om je paard er op te zetten. Toch?

Hier ben ik het ook mee eens, laat die man maar eerst goede omheining plaatsen.

safety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:24

inderdaad niks op je verzekering gooien dit is eigen risico van de sta;l eigenaar, had die maar moeten zorgen dat er stroom op stond,

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:26

hmm aan de ene kant is het jou paard die schade veroorzaakt dus zou jij moetten betalen

aan de andere kant heeft hij ondeugelijk hekwerk, heeft hij toe gezegd dat je niet hoeft te betalen en heeft hij toestemming gegeven dat je je paardje daar mocht neer zetten

ik geloof dat ik het 50 50 zou doen
en als ik verzekerd was zou ik het gewoon op mijn verzekering dumpen

en eh ik wil ook niet vervelend zijn maar als het goed is is jou stalhouder ook verzekerd voor dit soort dingen Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:33

Wettelijk gezien lijkt het me dat jij gewoon aansprakelijk bent voor de gedragingen van jouw paard. Dat ben je nu eenmaal gewoon als paardeneigenaar.

Nu weet ik niet of het iets uitmaakt dat jullie onderling een overeenkomst hebben waarin staat dat jij je paard bij hem stalt, maar dat denk ik dat weinig invloed heeft.

Overigens ben je zelf er mee akkoord gegaan om je paard in dat weitje met ondeugdelijk hekwerk te zetten. Als het echt niet deugde had je dat van te voren aan moeten kaarten, niet achteraf als er al schade is denk ik.

Vraag gewoon na bij je eigen aansprakelijkheidsverzekering of deze het vergoed, als dit niet het geval is kun je alsnog moeilijkheden maken. Zo wel, misschien kun je in overleg met de eigenaar er je voordeel uit halen dat het hekwerk wordt verbeterd..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 23:42

faz schreef:
TKTG schreef:

Hier ben ik het ook mee eens, laat die man maar eerst goede omheining plaatsen.

Ja idd, dat vind ik dus ook! En het gekke en het stomme is ook nog, tussen het hek staan om de 3 meter ofzo palen, dus het hek heeft elke keer wat gedeeltes. Sommige gedeeltes zijn nu dus op een plekje ingedeukt door me paard.. Maar hij wil nu die hele kant van het hek vernieuwen! Dus ook sommige hekken die niet ingedeukt zijn! En sowieso, het is ingedeukt maar het is niet kapot.. dus het kan er zo ook mee door. Nu de stroom er (eindelijk) opstaat komt me paard toch niet meer aan het hek..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 23:45

Bienotje schreef:
Wettelijk gezien lijkt het me dat jij gewoon aansprakelijk bent voor de gedragingen van jouw paard. Dat ben je nu eenmaal gewoon als paardeneigenaar.

Nu weet ik niet of het iets uitmaakt dat jullie onderling een overeenkomst hebben waarin staat dat jij je paard bij hem stalt, maar dat denk ik dat weinig invloed heeft.

Overigens ben je zelf er mee akkoord gegaan om je paard in dat weitje met ondeugdelijk hekwerk te zetten. Als het echt niet deugde had je dat van te voren aan moeten kaarten, niet achteraf als er al schade is denk ik.

Vraag gewoon na bij je eigen aansprakelijkheidsverzekering of deze het vergoed, als dit niet het geval is kun je alsnog moeilijkheden maken. Zo wel, misschien kun je in overleg met de eigenaar er je voordeel uit halen dat het hekwerk wordt verbeterd..

Nee, dit klopt niet wat jij zegt. Ik wist van tevoren ook niet of dat het hek stevig genoeg was, dat had ik niet gecontroleert. Maar ik ging er vanuit want hij wist dat er een paard in kwam te staan, dus moest hij gewoon stevig genoeg hekwerk hebben, of de stroom er gewoon meteen al op moeten zetten! En ik had dat ook kunnen zeggen.. maar het zit zo; Ik hoorde laatst dus pas van hem dat het hek op sommige plaatsen is ingedeukt want het is achterin de wei en daar kijk ik nooit zo naar. Het stroomdraad lag er wel af, dat had ik wel af gezien ja. Maar dat is gewoon gemaakt (het zat alleen maar los en wat dingetjes waren afgebroken).
Ik wist trouwens ook niet dat mijn paard dit zou doen, want ik heb hem zelf zolang als dat die daar staat (vanaf 18 januari). Als ik het wel wist had ik het van tevoren wel gezegt tegen hem. Hij zei zelf nog tegen me; tjah, jonge paarden spelen nou eenmaal graag. Dus hij wist het goed van tevoren, dan vraag ik me af; Waarom zette je er dan niet meteen stroom op vanaf de eerste dag dat die er stond!? En ik had er eerlijk gezegt zelf niet overna gedacht, hij speelt ook met het veulen naast hem in de wei, dus vandaar dat die ook zo tegen het hek heeft aangeleunt enz.

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:49

Even off topic, ik zag de foto's in je profiel en vraag me af of je stal wel veilig is. Zit daar nu een raam??????

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:57

Als ik alles wat bij ons in de afgelopen 17 jaar is stukgegaan door paarden van stal had doorberekend aan de eigenaren had ik bij wijze van spreke een aardig paardje kunnen kopen.
Natuurlijk hoef jij niks te betalen.Je staleigenaar moet zorgen dat de wei veilig is!En inderdaad ik vroeg me ook al af of dat op die foto een raam was!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:58

Absoluut risico stalhouder. Als professioneel stalhouder weet hij dat er een gerede kans is dat paarden zijn hek indeuken als er geen stroomdraad opstaat of het hek ondeugdelijk is. Hij probeert je gewoon een poot uit te draaien en staat niet in zijn recht.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:09

sjabby schreef:
Even off topic, ik zag de foto's in je profiel en vraag me af of je stal wel veilig is. Zit daar nu een raam??????

wij hebben ook ramen is de stallen
dit zijn ramen die uiteraard stuk kunnen maar dus niet breken
(als ze stuk zijn barsten ze dus maar blijven intact)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:14

hij moet gewoon weten dat dat altijd kan gebeuren:S dat is nou eenmaal zo met een stal..
wees blij dat er niks met je paardje is en ga er gewoon tegenin, ik denk niet dat je wordt weggestuurd hoor.. Anders zou ik het een heeeele rare man vinden..:S

Succes!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:19

Oeioei, helemaal niets mee doen nu en het bij je rechtsbijstand navragen! Die kunnen als enige precies zeggen hoe en wat. Wel heel vervelend dat het is gebeurd, hopelijk gaat de sfeer er niet onder lijden...

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:23

Sterker nog....wij hadden ook een pensionpaard op stal staan die uit de wei gebroken was en een net ingezaaid akker in liep. Wij, als pensionhouders, waren dus aansprakelijk voor de schade omdat de eigenaar mag aannemen dat het paard op een deugdelijk afgezet terrein staat...De schade kan de pensionhouder dus zelf aan zijn verzekering opgeven. Op de openbare weg geldt de WA verzekering van de houder.