Waarom zo slecht geinformeerd een paard kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Waarom zo slecht geinformeerd een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:07

Ik heb net weer zo'n topic gelezen waar mijn broek van afzakt...

Iemand koopt een paard. Leuk paard, dat wel. Proefrijden bevalt goed. Dus: je geeft een paar duizend euro uit....
En dan blijkt het paard kreupel/luchtzuiger/lastig te zijn, en dan?

en dan blijkt: je hebt geen idee hoe het zit met rechten en plichten, wat een verborgen gebrek inhoudt, heb je 'garantie' ja of nee...
Het paard is niet gekeurd, of men weet totaal niet waarom het paard überhaupt gekeurd wordt en wat een goedgekeurd paard nou eigenlijk inhoudt.
Een koopcontract is er niet. Je wist niet dat dat het enige echte eigendomsbewijs is en bovendien van groot belang nu er na de koop onverhoopt iets blijkt te zijn.

Je mag toch denken dat je een paard niet zomaar koopt, maar dat je er heel goed over nadenkt. je moet vantevoren stalling hebben geregeld, over het onderhoud hebben nagedacht, enz. enz. enz.
Hoe kan het dan, dat mensen over de juridische kant van de zaak ab-so-luut niet nadenken en genoegen nemen met garantie tot de voordeur? En zich dus wel heel gemakkelijk een kat in de zak laten verkopen? Zelfs bij een stofzuiger vraag je nog beter naar de voorwaarden en de garantie...
Ik snap het niet...

Sanna_

Re: Waarom zo slecht geinformeerd een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:17

Ik denk zelf dat mensen er gewoon de risico's niet van inzien.. daar idd niet over nadenken en gewoon hopen dat het allemaal maar goed uitpakt. Net als bij het kopen van een kitten of pup bij particulieren vandaan, kan dat bij paarden natuurlijk net zo gaan. Gewoon even kijken of die bevalt en mee naar huis nemen. Ik moet zeggen dat wij onze pony ook zo gekocht hebben, echt op de makkelijke manier wezen kijken en meteen gekocht. Wij hebben er het geluk mee gehad dat we er nooit problemen mee gekregen hebben, maar het had natuurlijk ook heel anders gekunt.. Het is een risico die je neem, daar moet je denk ik voor open staan. Je kan het dom noemen en misschien heb je daar ook gelijk in, want hoe ver ga je wanneer je paard wat makeerd? Hoeveel tijd en geld wil je er dan insteken?

Ik denk dat het inderdaad gewoon, makkelijk is.

( Wat je zegt over onderhoud en stalling, daarin snap ik je verontwaardiging helemaal, want daar kan ik ook niet inkomen. Je leest zo vaak dat mensen een paard al bijna thuis hebben en dan op bokt gaan vragen wat het onderhoud van een paard precies inhoud en wat de kosten ervan zijn, dat begrijp ik ook niet nee. )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:05

beantsje schreef:
<knip>
Ik snap het niet...

Nee?
Ik wel. Het is in één woord te vangen en dat weet jij ook wel: EMOTIE

Een paard koop je met je verstand, emoties komen daarna.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:16

..en daarom is er het boek 'paardrijden voor dummies', zijn er diverse websites waar mensen hun diensten aanbieden aan leken die een paard willen kopen (zie mijn onderschrift oa) en tóch kopen mensen nog steeds een paard alsof ze een brood gaan kopen. Kun je niks aan doen helaas, het zij zo.
Bij een auto kijkt men wel naar onderhoudsboekje, km stand, laat een ANWB keuringsrapport maken, vraagt garantie etc.
Als men een pup koopt gaat men vaak wel op puppiecursus bijv maar met een paard niet, paard weeg 600 kg maar waarom zou je een cursus volgen om daarmee om te leren gaan?

Helaas zijn veel paarden de dupe van onkunde van hun eigenaren, gelukkig is er Bokt waardoor een heleboel leed wordt opgelost en/of voorkomen, mensen lezen hier mee en we hopen maar dat men er wijzer van wordt en op let bij kopen van een paard.
Maar als je niet weet dat je het niet weet, hoe moet je het dan weten?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:23

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf 8 jaar geleden ook geen koopovereenkomst heb getekend bij het kopen van mijn paardje.
Heb wel proefgereden in de bak, buitenrit gemaakt en heb laten keuren. Daarbij kreeg ik wel papieren van het paardje mee. Maar ja hoe weet je 100% zeker dat de papieren ook bij dat paard horen.....
Chippen was toen nog niet en van bokt had ik toen nog helemaal niet gehoord (bestond denk ik ook nog niet?)
Wel getuigen dat ik paard van die persoon kocht maar dat zijn dan weer mijn vader en tante....

Nu weet ik wel dat als ik een paard zou kopen dat ik een overeenkomst teken. Als is het puur dat het paard gekocht is door mij en de naam van diegene die het paard aan mij verkocht heeft. Laten keuren doe ik zeker ook, weet alleen nog niet of het een "kleine" keuring moet worden of toch met foto's.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:45

Ik snap het wel hoor. Ik ben soms ook emotioneel en impulsief, waar het "zgn." niet hoort. Het ligt in mijn aard. Ik leer met vallen en opstaan Clown . En ik prijs mij zeer gelukkig met mijn paard en kan alleen maar hopen dat het wederzijds is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:09

Voor mij is het kopen van een paard ook een emotioneel iets. maar ik heb wel een aankoopovereenkomst opgesteld en daar heb ik ook nog weleens over onderhandeld met de verkoper. Ik wilde nl. zwart op wit, wat mij mondeling al gezegd was (bijv. dat hem geen stalgebreken bekend waren) en in het geval van een handelaar, een exacte omschrijving van het gebruiksdoel en de verklaring van de handelaar dat het dier daar geschikt voor was.
Gelukkig heb ik er nooit op terug hoeven vallen. maar dan nog, zonder koopcontract heb je geen eigendomsbewijs!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:26

Het verstandigste is inderdaad paard laten keuren en koopcontract.
Toch vind ik het wel jammer dat je als leek geen paard meer kan kopen, ook al heb je geen verstand van paarden niemand verdient het om opgelicht te worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 18:29

barbara1970 schreef:
Toch vind ik het wel jammer dat je als leek geen paard meer kan kopen, ook al heb je geen verstand van paarden niemand verdient het om opgelicht te worden.

Daar gaat het nou net om: je hebt (als je bij een professionele paardenhandelaar koopt) sinds een paar jaar een behoorlijke mate van consumentenbescherming. Maar dan moet je dus wel heel duidelijk in een contract vastleggen wat je van je paard wil! Blijkt het paard daar (voor jou) niet aan te voldoen, dan kan hij echt terug. Maar dat staat of valt met de formuleringen in het koopcontract.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:31

Toch word op een gewone handelstal denk ik 95% zonder koop contract verkocht.

Gekeurd word er daar vaak nog wel.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:37

Tja, toen ik 17 jaar geleden mijn eerste eigen paard kocht ben ik ook afgegaan op de mening van de verkoper. Sterker nog, de verkoper heeft de DA geregeld voor de verkoopkeuring en ik was er zelf niet eens bij. Wist ik veel toen Koe . Gelukkig heeft het voor mij allemaal goed uitgepakt en heb ik een gezond paard zonder gebreken gekocht.

Pas met het verstrijken der jaren, en het lezen van alle problemen hier op Bokt ben ik gaan inzien wat een geluk ik heb gehad. En gewapend met deze "ervaringen" heb ik afgelopen week iemand het advies gegeven om dus inderdaad een gedegen aankoopkeuring te laten doen, door een DA van eigen keuze. Ik hoop dat ze het advies ter harte nemen en voor een miskoop worden behoed.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:03

ik ben het slechtste voorbeeld Vork
ik koop/verkoop ook zonder koopovereenkomst...
als een koper bij mij een overeenkomst zou willen hebben mag dat gewoon hoor... en de vorige die ik gekocht heb daar mocht ook een koop overeenkomst bij maar als ik wilde...
keuren heb ik ook nog nooit laten doen Bloos een DA kijkt naar ongeveer dezelfde dingen als ikzelf, en dan ga ik niet nog eens mijn DA sponseren Knipoog
maar slecht geinformeerd vind ik het niet altijd...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:57

barbara1970 schreef:

Sorry hoor, maar ik vind het dus jammer (understatement) dat een leek WEL een paard kan kopen. Want het is altijd het paard dat de dupe wordt van de stommiteiten van mensen, of die nu opzettelijk of per ongeluk zijn begaan. Bied gewoon geen gelegenheid om opgelicht te worden, dat scheelt een hoop problemen voor mens en paard!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:25

beantsje schreef:
barbara1970 schreef:

Daar gaat het nou net om: je hebt (als je bij een professionele paardenhandelaar koopt) sinds een paar jaar een behoorlijke mate van consumentenbescherming. Maar dan moet je dus wel heel duidelijk in een contract vastleggen wat je van je paard wil! Blijkt het paard daar (voor jou) niet aan te voldoen, dan kan hij echt terug. Maar dat staat of valt met de formuleringen in het koopcontract.

Dus mijn vriendin die nu met een rechtszaak bezig is tegen een handelaar kan het wel vergeten denk ik, ze heeft een paard gekocht en laten keuren toen ze hem al thuis had. Ja ik vond het ook erg dom.
Het paard is afgekeurd omdat hij doorgezakte kogels heeft.
Ze heeft geen koopcontract, helemaal niets, alleen de advertentie van toen het paard op internet stond.
Over 2 weken is de rechtszitting maar als ik dit lees heeft ze weinig kans denk ik of niet.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:35

Bovendien geeft een keuring ook niet altijd garantie. Ik heb van de zomer ook een paard gekocht met emotionele redenen (mijn vorige paard was net verongelukt en mijn andere paard draaide helemaal door in haar eentje). Ik heb inderdaad proefgereden, ging prima, nog een keertje terug geweest, ging allemaal prima. Paard netjes klinisch en rontgenologisch gekeurd, niks aan de hand. Paard draait een week na aankomst hier helemaal door. Wil niks meer behalve mij eraf gooien en liefst zo snel mogelijk... Blijkt na nader onderzoek dat het dier van alles mankeert en veel heeft meegemaakt, maar... allemaal dingen die bij een keuring niet worden nagekeken. Gelukkig wel dingen die te genezen zijn (vooral met rust en niet al te veel DA kosten gelukkig), maar toch, ik voelde me flink genaaid kan ik je vertellen Boos! . Heb dit paard juli vorig jaar gekocht en er gisteren voor het eerst weer opgezeten... Heb in het begin nog her en der geinformeerd over hoe het met terugbrengen zat maar had volgens deskundigen geen poot om op te staan omdat het paard immers goedgekeurd was. Ik moest dus kunnen bewijzen dat hij dit bij de vorige eigenaar ook al had gehad...

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:07

Rianneke schreef:
keuren heb ik ook nog nooit laten doen Bloos een DA kijkt naar ongeveer dezelfde dingen als ikzelf, en dan ga ik niet nog eens mijn DA sponseren Knipoog
maar slecht geinformeerd vind ik het niet altijd...

Knap hoor heb jij rontgen ogen? Clown Haha! Daar zou je best rijk mee kunnen worden!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:14

Ik hoop dat mijn koopcontract en de vondsten van de keuring mij ook "redden", moch onverhoopt blijken dat onze nieuwe pony geen "echte" ruin, blijkt te zijn, zie mijn topic:
[MD] Help: ruin of toch nog (klop-)hengst?

Er kan altijd iets zijn en natuurlijk is het kopen van een levend wezen doordrenkt van emoties, maar het mag niet de overhand gaan nemen...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:29

Valencio schreef:
Knap hoor heb jij rontgen ogen? Clown Haha! Daar zou je best rijk mee kunnen worden!!

ik heb het over de klinische keuring Haha!
en rijk ben ik al Knipoog ik (en jullie trouwens ook..) heb de mooiste hobby van de hele wereld!!! Clown

JollyJumper schreef:
Bovendien geeft een keuring ook niet altijd garantie

precies! en de ene keuring is de andere niet...

barbara1970 schreef:
Over 2 weken is de rechtszitting maar als ik dit lees heeft ze weinig kans denk ik of niet.

ik denk wel dat ze redelijke kans heeft... want die handelaar is proffesioneel met paarden bezig! en dan had hij beter moeten weten dan een "leek"... tuurlijk had zij onderzoeksplicht, maar daar voldoe je al vrij snel aan vind ik!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:30

Ik roep niet voor niks : altijd keuren!!! jep en met foto's
ookal kost het paard maar 1000 euro, juist in de lagere prijsklasse mankeren ze meestal wat op de foto's

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:36

Ik heb mijn paard ook pas laten keuren nadat ik hem al had gekocht, en dat was dan ook alleen maar KNO onderzoekje en de osteopaat kwam langs.
Voor mij was het toch al duidelijk dat ik dit paard wilde hebben, ook al was ze één groot wandelend gebrek. Het verschil is hier wel dat ik het paard al kende, en dus bijvoorbeeld wel wist dat ze geen lucht zoog oid.

Er zijn echter een hoop mensen die gewoon een paard kopen (bijvoorbeeld voor hun kinderen) maar die geen idee hebben waar je op moet letten. Dat een zadel bijvoorbeeld ook aangemeten moet worden. Dat vind ik kwalijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:42

crossmonster schreef:
ookal kost het paard maar 1000 euro, juist in de lagere prijsklasse mankeren ze meestal wat op de foto's

Waarop baseer je dat?
Ik denk dat er van heel veel paarden in de lagere prijsklasse geen foto's zijn, zodat je dus nooit zulke uitspraken daarover kunt doen. Als er van "goedkope" paarden foto's worden gemaakt, heeft dat meestal een reden, dus dan is het vrij logisch dat er dan vaak wat op die foto's te zien is. Maar dat is bepaald niet een representatieve steekproef. Wij hebben hier drie paarden uit de goedkopere prijsklasse die nog nooit op de foto zijn gezet. Als jij het betaald mag je mijn 21-jarige merrie op de foto laten zetten en kijken hoeveel ze mankeert op die foto's. Ze loopt namelijk als een tierelier en ik ben er vrij zeker van dat er niet heel veel bijzonders op te vinden is, maar IK ga haar niet op de foto zetten Cool

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:46

ik heb op handelsstallen gewerkt, en ik weet dat er veel mensen zijn, heul veul, die onder een bepaald bedrag, niet met foto's laten keuren...

en mmm alle paarden die wat mankeerden op de foto's werden onder dat bepaalde bedrag verkocht ...

mm en dat gebeurt niet op een handelsstal,maar op meerdere en ook bij zeer veel particulieren Knipoog

keuren is niet heiligmakend, maar de topics waar TS op doelt, hadden niet voor hoeven komen als de mensen van die topics hun paard hadden laten keuren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:53

crossmonster schreef:

dat vind ik dan persoonlijk weer overdreven... ik maak alleen foto's als het om meer geld gaat! puur voor de zekerheid omdat het om meer geld gaat. vind 1000 euro nou niet echt een bedrag waarvan ik helemaal zeker moet weten of ie wel helemaal goed is... oei wat klinkt dit fout maar ik kan het niet anders utileggen Bloos

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:57

crossmonster schreef:
en mmm alle paarden die wat mankeerden op de foto's werden onder dat bepaalde bedrag verkocht ...

het ligt er aan wat voor paarden het waren... en het ligt ook zeker aan de handelsstal Knipoog paardenhandel is de meest vuile handel die je kan hebben en waar het meest bij bedondert word! je moet gewoon altijd je oogjes goed open houden Haha!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:08

De discussie wel of niet keuren en wel of geen foto's is voor mij persoonlijk afhankelijk van een aantal zaken en het meest doorslaggevende hierin is het gebruiksdoel.
Ik ben geen Moeder Theresa met een opvangtehuis dus ik heb het liefst gezonde paarden.
Zoek ik iets voor de sport dan wil ik zo zeker mogelijk weten dat er geen gebreken te verwachten zijn die in de toekomst een belemmering zouden kunnen vormen.
Onze kinderpony is klinisch gekeurd, bij haar was vooral karakter doorslaggevend.
Het gangwerk e.d. waren hier mooie extraatjes, positieve verrassinkjes in dit geval.