Wel of niet rijden als je ziek bent ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Wel of niet rijden als je ziek bent ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:16

Ik ben wel benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Mijn dochter rijdt ons paard en ze was het hele weekend al een beetje tegen ziek zijn aan (koud/warm, hangerig). Maandagochtend voelde ze zich echt niet lekker en is ze van school thuisgebleven. Nou is zij degene die de paarden op maandag altijd binnenhaald. Ons paard staat op een stal waar ze overdag in de buitenbak staan en rond een uur of 4 weer naar binnen gaan. Door de week is er een rooster, waarbij iedereen één dag de paarden terug naar stal brengt (8 in totaal); wel meestal met hulp gelukkig. Maandag heeft ze de hele dag geslapen en 's middags vond ze het toch haar plicht om de paarden binnen te zetten, dus dat heeft ze met een dikke das en muts ook gedaan. Maandagavond heeft ze altijd privé-les. Aangezien ze a.s. zondag wedstrijd heeft en ik de les toch moet betalen als ze hem zo laat zou afzeggen, vroeg ze mij of het goed was dat ze toch ging rijden (zondag had ze niets gedaan met Unique). Als het niet zou gaan, dan zou ze stoppen (is gewoon naast huis). Dus dikke asperine erin en daarmee hield ze het wel vol en ging het rijden gelukkig ook goed. Na afloop is ze meteen haar bed weer ingedoken en ook de volgende dag is ze nog thuisgebleven.

Gisteren hadden we thuis een discussie: ik heb niet zoveel problemen met de gang van zaken. Ze voelde zich gisteren echt nog beroerd, is verder in bed gebleven, maar heeft wel haar huiswerk allemaal gemaakt. Op stal waren er mensen die het raar vonden dat ze wél maandagavond gereden had, maar niet dinsdag naar school ging. Over het feit dat ze wel voor iedereen de paarden binnengezet had, hoorde ze vreemd genoeg niets Haha!
Maar mijn man had ook zoiets van: als je ziek bent, ben je ziek...

Wat doen jullie in zo'n geval ??

Anoniem

Re: Wel of niet rijden als je ziek bent ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:19

Niet rijden. Als ik ziek ben ben ik ziek en blijf ik in bed. Ik zeg dan ook m'n verzorgpony ( wat een half uur fietsen is, dat wel ) af. En mn manegeles zeg ik ook af als ik ziek ben. Mijn moeder vind het ook niet veilig als ik slap op een pony klim.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:20

Ik ga meestal wel rijden, mijn paarden kunnen moeilijk op stal blijven staan.. En als ik heel erg ziek ben worden ze gelongeerd..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:23

Tuurlijk, als ze écht te ziek is dan regelen we wat anders of doet ons paard gewoon een dagje niks (ze staat 8 uur per dag in een zeer ruime bak, dus beweging krijgt ze wel). Het ging er meer om dat het gek gevonden werd dat ik dat goed vond. Mijn idee is: als mijn dochter het zelf kan opbrengen (ondanks koorts) dan mag ze van mij. Ik snap ook dat ze door wil blijven trainen ivm wedstrijd... Maar dan wordt er al snel gezegd: dan kan ze ook naar school. Maar ik vind het iets anders of je jezelf 2 uurtjes oppept (met asperine) om toch te rijden of dat je een half uur heen een half uur terug op de fiets (door de weilanden) naar school rijdt en nog 8 uur daar in een bankje moet zitten...
Laatst bijgewerkt door Netje op 06-02-08 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:24

Ik snap het wel van die mensen. Mijn moeder vind het ook niet goed als ik wel naar mn verzorgpony ga maar niet naar school. Ze zegt altijd: 'Als je te ziek bent om met de trein naar school te gaan en daar de hele dag te zitten, ben je zeker te ziek om naar Sheila of de manege te fietsen en te rijden.'

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:26

Netje schreef:
Tuurlijk, als ze écht te ziek is dan regelen we wat anders of doet ons paard gewoon een dagje niks (ze staat 8 uur per dag in een zeer ruime bak, dus beweging krijgt ze wel). Het ging er meer om dat het gek gevonden werd dat ik dat goed vond. Mijn idee is: als mijn dochter het zelf kan opbrengen (ondanks koorts) dan mag ze van mij. Ik snap ook dat ze door wil blijven trainen ivm wedstrijd... Maar dan wordt er al snel gezegd: dan kan ze ook naar school. Maar ik vind het iets anders of je jezelf 2 uurtjes oppept (met asperine) om toch te rijden of dat je een half uur heen een half uur terug op de fiets (door de weilanden) naar school rijdt en nog 8 uur daar in een bankje moet zitten...

Bij mij is het precies het zelfde!

En je kan je 's avonds na een dag in bed gelegen hebben je heel anders voelen..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:27

als ik echt ziek ben ga ik ook niet rijden blijf dan liever een dagje in mijn bed zodat het de volgende dag over is..
Vroeger (toen ik nog thuis woonde) was het zo: Als je ziek bent en niet naar school gaat kun je ook niet naar je paard.
Dus ik was eigenlijk nooit ziek???

millie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:27

Ik herken dit probleem en laat mijn dochter toch rijden als ze op school ziek is gemeld.
Het paard moet toch verzorgdworden enbeweging hebben. Er is een grijs gebied waarin dingen toch gedaan kunnen worden ook al ben je ziek. (Uiteraard komt het ook wel eens voor dat ze echt niet kan rijden)
Nou moet ik erbij zeggen dat ze haar schoolwerk ook als ze ziek is goed bij houd.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:27

Juul schreef:
Ik snap het wel van die mensen. Mijn moeder vind het ook niet goed als ik wel naar mn verzorgpony ga maar niet naar school. Ze zegt altijd: 'Als je te ziek bent om met de trein naar school te gaan en daar de hele dag te zitten, ben je zeker te ziek om naar Sheila of de manege te fietsen en te rijden.'

Haha! ik ben dus een moeder die dat wel goedvind. Maar jij moet verder weg naar je pony begrijp ik én het is je verzorgpony, dus er zijn nog anderen die ervoor zorgen ?? Of ben jij de enige ?

Ons paard moet in ieder geval door onszelf gevoerd worden, dus daar ontkomen we nooit aan (maar dat kan ik ook doen). Maar ze staat dus wel 100 meter van ons huis op stal.

Reini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:30

Als ik ziek ben, ga ik ook gewoon rijden. Wel iets rustiger, maar vind het altijd wel lekker om er even uit te zijn. Als rijden echt niet gaat, longeer ik idd ook. Ze moeten toch hun beweging krijgen.

Maar ik kan me voorstellen dat men zegt dat ze het raar vinden dat ze wel les heeft gereden en niet naar school is. Ik zou dan zelf ook naar school gaan en kijken hoe lang ik dat kan volhouden.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:32

deschels schreef:
als ik echt ziek ben ga ik ook niet rijden blijf dan liever een dagje in mijn bed zodat het de volgende dag over is..
Vroeger (toen ik nog thuis woonde) was het zo: Als je ziek bent en niet naar school gaat kun je ook niet naar je paard.

Ik denk dat ze zelf ook liever in haar bedje gebleven was, maar dat had ze zondag al min of meer gedaan. Dan krijg je het dillema: 2 dagen (of langer) niets doen, of er toch voor kiezen dan maar wél iets te doen. In het weekend blijven de paarden bij ons op stal, dus dan is het wel van belang dat er maandag weer wat gedaan wordt...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:34

Reini schreef:
Maar ik kan me voorstellen dat men zegt dat ze het raar vinden dat ze wel les heeft gereden en niet naar school is. Ik zou dan zelf ook naar school gaan en kijken hoe lang ik dat kan volhouden.

Op zich wil ze het altijd wel proberen om naar school te gaan, maar dat houdt dus in dat ze ook een half uur heen én terug moet fietsen (ik werk overdag en kan haar niet met de auto brengen of halen dan). Als het niet gaat, dan is ze dus ook niet meteen thuis. En dinsdagochtend liep ze te gloeien van de koorts: dan zeg ik dus, blijf nog maar een dagje thuis...

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:36

Als ik niet naar school ga mag ik ook niet rijden. Dit is de regel bij mij thuis, als ik daarvoor een les moet afzeggen en wel moet betalen is dat dan jammer.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:38

Het gaat mij ook niet om het geld van die (privé)les, maar dan heb je wel het probleem: wanneer zeg je die af. Als je je 's morgens niet goed voelt, kan het zijn dat je 's avonds al weer een stuk beter bent. Ik wil haar instructrice ook niet vlak van tevoren afzeggen...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:42

tja die paarden gaan altijd door, houden er echt geen rekening mee als jij ziek bent, dus ook met ziekte gewoon stal uitmesten en beweging geven (tenzij het echt niet gaat, als je bv in het ziekenhuis ligt, maar dan kan iemand anders het meestal wel doen). Rijden gaat soms, hangt er een beetje vanaf wat je hebt.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:44

Netje schreef:
deschels schreef:

Ik denk dat ze zelf ook liever in haar bedje gebleven was, maar dat had ze zondag al min of meer gedaan. Dan krijg je het dillema: 2 dagen (of langer) niets doen, of er toch voor kiezen dan maar wél iets te doen. In het weekend blijven de paarden bij ons op stal, dus dan is het wel van belang dat er maandag weer wat gedaan wordt...

maarja...wat als ze in het ziekenhuis ligt...hoe lossen jullie het dan op...
ik ben ook ooit geopereerd en kon 2 mnd niks doen...ik heb het ook opgelost door iemand anders in te schakelen om haar te rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:46

Netje schreef:
[naam] schreef:

Haha! ik ben dus een moeder die dat wel goedvind. Maar jij moet verder weg naar je pony begrijp ik én het is je verzorgpony, dus er zijn nog anderen die ervoor zorgen ?? Of ben jij de enige ?

Ons paard moet in ieder geval door onszelf gevoerd worden, dus daar ontkomen we nooit aan (maar dat kan ik ook doen). Maar ze staat dus wel 100 meter van ons huis op stal.

Op de dagen dat ik voor haar zorg ben ik de enige, dat zijn mijn dagen. Wel kan ik de eigenaresse smsen of die tijd heeft als ik ziek ben, of iemand van stal. Maar dat laatste geld voor veel mensen met eigen paard ook.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:48

Ziek is ziek
Als ik ziek ben, ga ik niet naar mijn paard.

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:49

ik doe precies hetzelfde. Als ik ziek ben (echt ziek) ga ik toch altijd wel rijden. Ik weet dat ik dan achteraf spijt heb omdat ik dan nog zieker ben maar ik had het er voorover. Ik vind dit niet heel raar klinken en ik denk dat ze zelf goed aangeeft wat ze wel en niet kan.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:50

Ik vind: ziek is ziek, dus niet rijden. Dat geeft ook wel een beetje een raar signaal af naar de buitenwereld.
Aan de andere kant kunnen mensen het vast ook wel begrijpen dat je wel even naar de paarden toe moet om ze bv los te gooien of binnen te zetten, de paarden kunnen er tenslotte ook niets aan doen dat hun baas ziek is. Mits je niet doodziek in bed ligt en gewoon niet kúnt.
Maar dat vind ik wel wat anders dan een priveles, en dan de volgende dag ook nog steeds niet naar school.
Waarom konden jullie als ouders niet helpen met de paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:51

Als je kunt rijden kun je ook naar schook/werk is wat wij thuis hebben meegekregen Ja
En daar kan ik me ook nog steeds in vinden Ja
En gezien ik rijden niet snel oversloeg heb ik ook maar weinig ziekmeldingen op school/werk Lachen

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:54

idd als je niet naar school gaat, kan je ook niet rijden.. Lachen

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:58

deschels schreef:
maarja...wat als ze in het ziekenhuis ligt...hoe lossen jullie het dan op...
ik ben ook ooit geopereerd en kon 2 mnd niks doen...ik heb het ook opgelost door iemand anders in te schakelen om haar te rijden..

Gelukkig is dat nog niet voorgekomen... Als we op vakantie gaan (maar heel af en toe een weekje), dan hebben we een hele goede invalster die het dan overneemt. Tot vorig jaar reed mijn stiefdochter ook, maar door studie heeft die nu geen tijd meer. In geval van erge nood, kan zij inspringen gelukkig. 's Zomers zou dit minder een probleem zijn, omdat ze dan 24/7 in de wei staan. In de winter moet er natuurlijk wél een oplossing gevonden worden in zo'n geval.

Ik hoop dat dit nooit nodig zal zijn; maar je weet natuurlijk nooit...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:03

annemarijn schreef:
Ik vind: ziek is ziek, dus niet rijden. Dat geeft ook wel een beetje een raar signaal af naar de buitenwereld.
Aan de andere kant kunnen mensen het vast ook wel begrijpen dat je wel even naar de paarden toe moet om ze bv los te gooien of binnen te zetten, de paarden kunnen er tenslotte ook niets aan doen dat hun baas ziek is. Mits je niet doodziek in bed ligt en gewoon niet kúnt.
Maar dat vind ik wel wat anders dan een priveles, en dan de volgende dag ook nog steeds niet naar school.
Waarom konden jullie als ouders niet helpen met de paarden?

Ik help wel hoor, als het nodig is. Maar de paarden binnenzetten, dat durf ik niet Bloos Bloos

Het lastige van wel of niet die les doen is dat je niet weet hoe het de volgende ochtend gaat. Had natuurlijk prima gekund dat ze zover opgeknapt was dat ze gewoon naar school had kunnen gaan. Ik heb geen glazen bol, dus je moet een beslissing nemen.

Maar waar ik wel benieuwd naar ben: waarom is iedereen (die dat hier zo neerzet) dan zo stellig van: ziek is ziek. Is het omdat jullie anders bang zijn dat ze er misbruik van maakt (niet naar school en wel rijden)? Of dat het een soort straf is: als je thuisblijft mag je ook niet rijden? Ikzelf vond het juist dapper dat ze toch ging, ondanks dat ze zich niet lekker voelde. Daarbij snap ik wel dat ze voor een wedstrijd graag nog een keer de puntjes op de i wil zetten met een les...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:08

Bij ons was het als je fit genoeg bent om op een paard te kruipen ben je ook fit genoeg om in een schoolkbank te zitten Lachen

En dat is ook zo Lachen
Ziek van school en ff je paard buiten zetten vind ik dan nog wat anders.
Ik heb ook wel eens paard buiten gezet en ergens op een stoel gehangen met een deken om me heen omdat het anders niet vol te houden was. Maar paard binnen laten was ook geen optie.
Maar dat is wat anders als rijden Lachen