Gemeente en schuilstal!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DIVA2

Gemeente en schuilstal!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 21:47

Misschien dat ik hier het hoe en wat kan vinden omterent het plaatsen van een schuilstal.

Momenteel hebben wij op ons, gehuurde, land een schuilstal neer gezet. Begin dec om precies te zijn.
Een pipowagen op wielen.
Nog niet heel erg mooi maar ja, het was ook nog niet echt schilder weer.
Nu wonen wij prachtig, lekker aan het water, van de weg af en bijna geen buren.
Helaas zijn er dan altijd mensen die het je niet gunnen en gaan kijken of ze je ergens mee kunnen pakken.
Al verschillende keren geprobeerd maar steeds ving men bot Haha! .
Maar nu lijkt het dan toch te gaan lukken.
Met het karretje!!
Wij hebben dat karretje neer gezet op de gok (soms moet je wat gokken....), wisten dat het ws niet mocht.
Maar omdat we de wielen er onder hebben laten zitten, hadden we de hoop dat het wel mocht.
Helaas!!
Iemand uit de buurt heeft een klacht bij de gemeente ingediend. Natuurlijk zijn dit altijd van die helden die het anoniem doen maar vermoedens zijn er wel.
Het karretje staat op land met de bestemming leg-akker en dient dus weg gehaald te worden, binnen 1 week.(die al om is)
Voor het gemak wordt door de gemeente even vergeten dat de hele plas vol staat met huisjes en blokhutten die daar niet mogen staan, allemaal op leg akkers.
Nu hebben wij ander land aangeboden gekregen, van een varkensboer.
En willen wij op dat land het karretje neer zetten.
Is agrarische grond en het plaatsen van een kar zou in het bestemmingsplan passen.
Nu zeggen de ambtenaren dat je voor het plaatsen, van een kar op wielen(!!!) een bouwvergunning nodig hebt.
Tevens zou het alleen geplaatst mogen worden als de eigenaar van de grond een volwaardig boerenbedrijf(??) heeft.
Zijn er hier mensen die ook dit soort ervaringen hebben met gemeentes??
Misschien is er ook wel iemand die mij duidelijk het hoe en wat van het plaatsten van een schuilstal op wielen.

Wiesje

Re: Gemeente en schuilstal!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 07:59

Je hebt te maken als bewoner van een gemeente met de regels die er in die gemeente gelden.
Je hebt reeds van de ambtenaren in jouw gemeente gehoort hoe je het een en ander moet regelen, dus doe dat dat ook!
Niet zo moeilijk toch! Je hebt nu duidelijkheid.
En dit soort ervaringen: joh, mijn ervaringen gaan nog veel en veel verder. Feit blijft alleen dat je het ermee moet doen en je dus (als je een schuilgelegenheid wilt maken) je je aan de eisen in jouw gemeente moet houden. Leuk of niet!

antwoord op je laatste vraag:
Als je de schuilstal permanent wilt laten staan (ook op wielen) dan heb je er in de meeste gevallen een bouwvergunning voor nodig ja. ook al trek je hem iedere week een paar meter verder (onder het motto, hij staat niet op dezelfde plek).

en als je er een bouwvergunning voor hebt, mag je waarschijnlijk ook nog onroerend goed belasting gaan betalen voor je schuilstal Haha!

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 09:18

Ik doe helemaal niet moeilijk!!
Ik wil alleen dingen zeker weten voordat ik het doe, dat geldt ook voor het weg halen van de kar. Het plaatsen was een gok.
En geloof me, is niet de enige ervaring/aanvaring die wij de afgelopen tijd met de gemeente hebben gehad.
En daar uit is ook gebleken dat er erg met twee maten gemeten wordt en dat er ook fouten gemaakt worden.
Maar ik denk dat het helemaal niet van belang is om te vermelden dat een of ander het veel slechter heeft gehad met de gemeente.
Ieder heeft zijn eigen 'leed', wat voor jou heel groot is kan vooor mij een peulenschil zijn. Haha!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:33

volgensmij kunnen ze dat helemaal niet Knipoog want het staat (dacht ik) niet zwart op wit in de wet dat je iets op wielen níet neer mag zetten! die boeren dan die hun containers met mest op wielen op het land hebben staan? die mogen dat ook, volgensmi is t oke als je t karretje om de zoveel tijd een meetertje verzet, want dan staat hij niet meer op de zelfde plaats..
je hebt een pb hierover Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:36

ik heb ervaring met de gemeente en helaar zelfs met vergunning mag je uiteindelijk toch niets plaatsen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:54

moniekk schreef:
volgensmij kunnen ze dat helemaal niet Knipoog want het staat (dacht ik) niet zwart op wit in de wet dat je iets op wielen níet neer mag zetten! die boeren dan die hun containers met mest op wielen op het land hebben staan? die mogen dat ook, volgensmi is t oke als je t karretje om de zoveel tijd een meetertje verzet, want dan staat hij niet meer op de zelfde plaats..
je hebt een pb hierover Knipoog

Het staat wel in de wet dat je vooraf je iets gaat plaatsen je een bouwvergunning moet aanvragen.
De containers van de boeren staat daar misschien een week. Ik weet niet hoe dat geregeld is, maar OF dat wordt toegestaan OF er wordt een ontheffing voor verleend.
En nee, het is niet ok als je het karretje af en toe een meter verzet. Daar trapt zelfs de gemiddelde ambtenaar niet in!!

En ts, ik zeg ook niet dat je moeilijk doet. Ik begrijp je frustratie zelfs.
Maar het blijft gewoon een feit dat je moet dansen naar de poppen van de gemeente als je iets van ze gedaan wilt hebben.
Je hebt de gok genomen en helaas verloren.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:18

Laatst is hier een vrij uitgebreid topic geweest van een meisje dat een schuilstal in haar land wilde zetten waar dat waarschijnlijk niet mocht. Er zijn veel goede tips langs gekomen, waarschijnlijk wel: [VSW] Stalling zonder vergunningen?

Het is nu eenmaal feit dat je je aan de regels dient te houden. Als jij je irriteert aan de dakkapel van de buren die illigaal geplaatst is, kunnen ze die ook weer afbreken. We leven in dit land dicht op elkaar, regels zijn niet te voorkomen.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:16

Ben dat topic inderdaad tegen gekomen.
Maar nog bedankt voor de tip.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:46

Wat is een legakker en hoe wil je een pipowagen op wielen als schuilstal laten fungeren? Verward
Heb je een foto?

Verder zit ik straks met een soortgelijk 'probleem', dus lees hier mee en ga dat andere topic ook eens doorlezen.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 18:51

Een legakker zijn eilandjes op de Vinkeveense plassen.
Je mag dus wel aanleggen met je bootje, er mag in het zomerseizoen een tent op staan, je mag er dan in slapen maar meer niet.
Dus géén houten blokhutjes en andere leuke schuurtjes.
Ons land bevindt zich ook in zogenaamd 'stilte gebied', ondanks dat het gewoon in de bebouwde kom is, alleen een stukje van de weg af.

Een pipowagen als schuilstal werkt prima hoor.
Je moet 'm alleen een beetje laten zakken door de wielen in een gat te laten rijden.
Paarden hebben dan een klein opstapje.
Die van ons stonden er al in vóór dat wij het hek uit waren.
Ruby staat er graag in met Diva, de kleine shet staat buiten en houdt de wacht.
Een heel leuk gezicht, zeker als het slecht weer is.
Maar helaas is het morgen uit met de pret.
Oop en Hj gaan de kar dan uit het land halen Verdrietig Verdrietig Verdrietig

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:45

Het zijn nou eenmaal de regels daar heb je je gewoon aan te houden.

Ik begrijp dat het vervelend is wij mogen verder ook niks plaatsen. Wij gaan de gok ook niet nemen want vergis je niet de eerste keer kom je misschien weg met een waarschuwing maar hier delen ze fikse boete's uit, en dan heb ik het neit over ene paar honderd euro

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:52

kun je niet een gesprek aanvragen met de gemeente, dan kan je jou wensen duidelijk maken, en kunnen ze misschien meedenken over een oplossing voor je paardjes.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:53

Waar ik moeite mee heb is dat het elkaar verlinken, anoniem.
Als ergens problemen mee hebt, spreek dan diegene aan en kijk of je tot een oplossing kunt komen.
Zo niet, ga dan naar de gemeente.
En het meten met twee maten, als je als gemeente wilt handhaven, doe het dan overal en niet alleen op momenten waar het op dat moment even goed uitkomt.
Er staan zoveel illegale schuurtjes in de buurt maar als je dat dan aangeeft krijg je als antwoord dat ze met het beleid bezig zijn.
Er zijn nu ook al reacties van mensen daar uit de buurt gekomen dat ze contact gaan opnemen met de gemeente met de vraag of de pipowagen weer terug gezet kan worden.
Hij staat nu aan de andere kant van het hek, op een grote parkeerplaats.
Daar staan nog twee karretjes van een boer.

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:00

Ik kan je alleen adviseren om met iemand van de gemeente om tafel te gaan, maak een afspraak met iemand die over het bestemmingsplan gaat of iemand die op de afdeling Bouw en Woningtoezicht werkt. Dat is de manier op je probleem op te lossen. Ik werk zelf op deze afdeling bij de gemeente. Ik snap je frustatie best wel maar dit is de manier om problemen te voorkomen. Als je aangeeft dat het momenteel door de natte niet mogelijk is om je wagen te verplaatsen is daar best wel begrip voor. Maar ga met je gemeente hierover praten. En dat mensen anoniem dingen melden daar kun je helaas niks aan doen. Ik ben het met je eens dat ze eerst bij jou hadden moeten komen. Zorg dat je je zaken op orde hebt dan zal straks het nieuwe beleid jou niet verrassen.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:32

We hebben de afgelopen dagen/weken al verschillende keren contact gehad met de gemeente.
Hun ook verteld dat we de kar in maart weer weg willen halen, dat we de dierenbescherming al op de stoep hebben gehad(in de zomer en die bewuste man moest min of meer alchen om onze verwaarloosde paarden.
Maar nee, handhaven is handhaven.
Inmiddels hebben wij in de jaren al erg veel ervaring met de gemeente achter de rug. We hebben niet van die leuke buren, die proberen dwars te zitten waar ze kunnen , ws komt dit ook bij hun vandaan. En dan wel een schuur van 12 bij 8 illegaal hebben staan maar daar handhaven....nee hoor.

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:19

Misschien kun je een afspraak maken dat een handhaver ter plekke komt kijken. Laat maar zien dat het momenteel onmogelijk is om de wagen te verwijderen door het natte land. Of dien een bouwvergunning in om de wagen te mogen laten staan. Ik kan je alleen maar adviseren om te blijven communiceren met de gemeente. Ik snap best dat dat niet altijd even gemakkelijk gaat. Toon je goede wil. Nog een tip, houdt een contactpersoon aan binnen de gemeente, dat voorkomt een hoop verwarring.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 22:27

Kar is inmiddels al weg gehaald.
Staat nu een paar meter verder op, aan de andere kant van het hek. Alleen het hek voorkomt dat de paarden er in kunnen gaan, staat dus pal aan het land, op een grote parkeerplaats waar nog een paar karretjes staan.

Bij de gemeente weten we wie we moeten aanspreken hoor.
Mijn paps komt elke week bij de raadsvergaderingen, weet daardoor goed de weg om de juiste personen te vinden en laat zich ook niet met een kluitje in het riet sturen.
Kan soms makkelijk zijn.
Een afspraak maken maken met de handhaver is in ons geval géén goed idee.
Het hoe en waarom daarvan is een lang verhaal.

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:32

Oke. Wel lastig als je op zo'n voet met de buren staat. Veel succes! Inderdaad wel handig zo'n vader!