Ervaring verkoop ouder paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Ervaring verkoop ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:04

Zoals de topic titel al zegt: wie op bokt heeft ervaring met het verkopen van een ouder (vanaf 13/14 jaar) paard?

Hoe oud was je paard bij verkoop?
Heb je veel reacties gehad op je advertentie en van wie (particulier, handelaar, manege)?
Bij welke prijs (ongeveer) trek je nog kopers?
In welke conditie was je paard toen je het verkocht? En daarmee bedoel ik niet te dik ofzo, maar was het paard recent nog goed gereden, of stond het al een poos grasmaaier te spelen?
Was je paard ooit gekwalificeerd geweest op wedstrijden of had het geen wedstrijdervaring?

Kortom, vertel, vertel, hoe is de verkoop gegaan!

Igorr_89

Re: Ervaring verkoop ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:22

Ik zelf niet, maar mijn vader heeft kort geleden een tijdje een 13 jarig paard van iemand overkocht, die hem met spoed kwijt moest, en daarna zelf weer verkocht.

Dat paard was bij de verkoop 13 jaar, niet erg oud dus. Het was wel een pittig paard in de omgang, maar had verder geen mankementen. Het had wel wedstrijdervaring maar niet hoger dan L gehaald. Het paard had er de potentie wel voor, de ruiter niet.
Toen mijn vader het kocht, was het paard in slechte conditie, stond al zeker een jaar stil, en was ontzettend lui.
Mijn vader heeft een half jaar geprobeerd om dit weer een beetje op peil te krijgen. Daarna zat er al aardige verbetering in, en heeft ie het op marktplaats gezet.

Het was een kruising met weet ik het wat allemaal, wel erg leuk paardje om te zien. Hij heeft het voor 1250 euro verkocht aan een meisje dat al een tijdje ervaring had, maar nog nooit een eigen paard heeft gehad, en dit wel wilde ervaren.
De reactie's die we er op hebben gehad waren eigenlijk allemaal heel serieus, ook van maneges ja. Alleen dit was echt een paard wat één iemand nodig heeft waar die op kan bouwen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:56

Ik heb vorig jaar mijn 16 jarige ruin verkocht. Reed L1 met hem, maar voorheen had hij Z gesprongen en kende de trucjes t/m Z2 dressuur. Ik wilde hem echter verkopen als recreatiepaard, omdat hij het intensieve werk gewoon niet leuk meer vond.
Zat met m'n vraagprijs op 2500,- (expres wat hoger om koopjesjagers te vermijden) en heb een stuk of 4 kijkers gehad. Helaas toch allemaal mensen die voor dat geld een koopje zochten. Mijn paard kende alle trucjes t/m Z2 dressuur (wissels etc) en die mensen dachten dus goedkoop een goed leerpaard te hebben. Zelfs al vermeld je er duidelijk bij dat ik hem voor recreatie wilde verkopen. Ook al kent ie alles, ik wilde gewoon graag dat ie lekker bospaard werd, geen wedstrijden meer. Dat is me uiteindelijk gelukt, ik heb hem voor een mooi bedrag kunnen verkopen aan hele hele leuke mensen. (hij wa alsnog binnen een maand weg). Hij is wel een maand op proef geweest, omdat die mensen echt een boomproof paard zochten (en ook al zei ik dat hij het echt was, je moet het toch zelf ondervinden). Achteraf zal ik die maand proef nooit meer doen, ook de hele verkoop zou ik nooit meer zo doen. Als die goedkope dressuurpaardjagers had ik dan al meteen de stal uitgetrapt.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:11

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zelf zou ik niet snel kiezen voor een ouder paard.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:15

Mijn paard (de bruine uit m'n profiel) is verkocht op haar zestiende. Ze had haar karakter al niet mee en zodoende hebben we haar voor een hele lage prijs moeten verkopen. Nu zijn we haar helaas ook uit het oog verloren..
We hebben heel veel reacties gehad van particulieren, eigenlijk nauwelijks van handelaren of manege's. Daar had ik haar ook sowieso niet aan verkocht.
Ze was L-crossen, M-springen en B-dressuur geweest. Paard zag er toen we haar verkochten nog precies hetzelfde uit als de foto in m'n profiel. Werd dan ook nog elke dag gereden.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:24

Ik vind 12/13/14 jaar nog helemaal niet zo'n hoge leeftijd en voor mensen die een doorleerd paard zoeken is dit de perfecte leeftijd,dan weet je een beetje wat je van het dier kunt verwachten..

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:08

Het is ook niet zo'n hoge leeftijd, maar je ziet dat als mensen een paard zoeken ze vaak tot 12 jaar zoeken. En ik weet van iemand die zijn 16-jarige ruin aan de straatstenen niet gesleten kreeg. Maar misschien wilde die er ook wel teveel voor hebben. Want als ik het zo hoor is er dus nog best een markt voor oudere paarden.

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:16

Ik heb destijds mijn e-pony Shona voor een heel klein klein bedrag verkocht. Kreeg vooral reacties van recreatieruiters. Veschillende mensen wezen kijken, maar niet echt wat ik zocht. De mensen die intresse hadden (waar ze uiteindelijk terecht is gekomen) wouden er niet al te veel voor geven. Mijn ouders hadden een minimale prijs, en ik heb het geldverschil aan mijn ouders moeten betalen. Maar ik was allang blij dat ze naar een goede plek zou gaan.

Shona was toen 15 volgensmij, had in het verleden dubbel L gelopen, bij mij recreatief. Ze was wel in goede conditie.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:19

Ik heb mijn 14 jarige vorig jaar verkocht, ze werd nog 4/5 x per week gereden dus was in goede conditie..reed geen wedstrijden maar ze liep onderling L dressuur
Ze had geen papier maar was een stevig,braaf paard ideaal voor de recratie dat vond ze geweldig....
Via iemand op stal is ze bij haar nieuwe eigenaar terecht gekomen.
Die zocht echt een braaf paard om buiten te rijden..
Verder genoeg reactie gehad op haar advertentie, zijn toen ook nog mensen komen kijken voor het gehandicapten rijden maar daar twijfelde ikzelf enorm over of ze daarvoor geschikt was...was wel een paard met een karakter..
Maar echt oud vond ik haar ook nog niet hoor, weet zeker dat haar nieuwe eigenaar nog heel veel jaren plezier van haar heeft..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:24

ik heb anderhalfjaar geleden een 13jaar oud paard gekocht. We waren eigelijk opzoek naar een paard tussen de 7 en de 11, maar dit paardje sprak ons zo aan. Het was eigelijk ook alleen de bedoeling om met haar buiten te rijden. Ze had altijd recreatief engels gereden, dus voor ons was het een verreiste, dat ze ook een westernzadel op kon. Volgens de advertentie was ze 100% bomproof & verkeersmak. We hebben dan een afspraak gemaakt, en we waren direct verliefd op haar uiterlijk en hoe lief en koel ze was. Maar dan moest ze natuurlijk nog met rijden getest worden. Eerst even in de piste, dit was eigelijk een klein ramp, paardje kon niet nagefelijk lopen, galop kwam er pas uit, na 3 rondes in snelle draf. Ze was ook heel wat te dik, had geen conditie. Toen zijn we naar buiten toe gegaan en daar kreeg je een heel ander paardje, echt van niets schrik, we moesten voor de spoorweg wachten, de trein raasde voorbij en paard bleef gewoon rustig staan wachten. We hebben dan ook besloten van haar te nemen, een ouder paardje heeft vaak toch al wel wat meegemaakt en ook wel ervaring en blijft soms wel rustiger onder vreemde dingen, en dit was voor ons belangrijk omdat ze voornamelijk voor buitenrijden bedoelt was.
Eens ze thuis was, ben ik er natuurlijk eerst wat mee in de piste beginnen te werken en het werd al snel duidelijk wat voor mogelijkheden dit paard had. Nu iets meer als een jaar verder, doe ik er reining mee (spins, slidingstops rollbacks, alles der op en deraan) teampenning, barrelrace en carroussel mee. En ook gaat ze elke week mee op dagtrip en doen we bijna dagelijk bosritten ( zowel alleen als in groep ). Ik ben blij dat ik een ouder paardje heb genomen waar ik nu zo ver mee sta en waar ik alles mee kan.

http://i125.photobucket.com/albums/p54/Carnook/1-2.jpg

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:26

Geen ervaring met verkopen, wel met het kopen van een 16-jarige pony. Ik kende de pony al jaren, ze liep in onze ponyclub en toen ik een ervaren pony wou kopen voor m'n broertje en zij te koop kwam, heb ik geen moment getwijfeld. Ze was toen 16 maar liep nog volop in de ponyclub: trainingen, wedstrijden, kampen,...
Heb toen 875 betaald voor een grote C-pony.
Heb de pony gekocht in 1990 en euh, ze staat hier nog...35 ondertussen. Knipoog

aleidagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:30

heey heb je er eentje te koop dan?
ik zoek er zo'n eentje duss
bp mij als je hem te koop hebt staan

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:39

Is dat dan al echt oud?
Mijn paard heb ik vier maanden geleden gekocht. Ze is 13. Ik vind dat niet echt oud hoor!
In de bloei van het leven zou ik eerder zeggen. Maar ik heb haar ook gekocht als paard om na 10 jaar gestopt te zijn, weer mee te beginnen op laag niveau.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:47

ik heb vorig jaar een 17jarige draversruin verkocht voor een vriend van mij, moeilijk was het zeker, het paard heeft zeker een half jaar te koop gestaan....uiteindelijk heb ik hem verkocht voor 400euro aan een stalgenootje waar hij nu nog van is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:54

Ik heb een paar jaar terug mijn 15 jarige pony verkocht, hij liep m2 met winstpunten. Ik heb m verkocht voor 1000 euro incl tuig aan naar ik d8 een particulier met dochter. Helaas bleek dit een handelaar te zijn die ons 3 dagen later opbelde en ons voor de keus stelde: Of we kochten m terug voor 2000 euro of hij ging op transport naar een particulier in Denemarken. We hebben hem niet teruggekocht en weken later op bokt teruggevonden waar hij nog een paar maanden op een hele fijne manege in Utrecht heeft gestaan voordat hij helaas moest worden afgemaakt omdat ie versleten was. Mijn ouders hebben nog op die manege gekeken en het was echt top allemaal.

We hebben via MP wel reacties gehad toen ie nog te koop stond maar heel weinig in verhouding tot de 7jarige tuiger die mn broer heeft verkocht afgelopen zomer.

Ik zou zelf niet zo'n oud paard kopen, ik vind een 7jarige mooi omdat dan de erfelijke ziektes enzo er vaak al uit zijn, 25% van de paarden haalt de 7 niet.

Maar ik heb vorige week een 2.5 jarige gekocht, dus er valt ook niet te kiezen waar je verliefd op wordt.

edit: spelfout:P