hoe gaan jullie om met de verkoop van je pony/paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

hoe gaan jullie om met de verkoop van je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:25

hoe zouden jullie om gaan met de verkoop van je paard. of hoe gaan jullie daar mee om.
zouden jullie speciale eisen stellen of een contract op stellen. (zoals recht van eerste koop, aan de Hk laten deelnemen enzo).
en zouden jullie na de verkoop nog contact op nemen met de nieuwe eigenaar?

xElienx

Re: hoe gaan jullie om met de verkoop van je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:49

ik zelf zou wel zeker willen weten dat hij goed terecht zou komen. een goed tehuis vind ik erg belangrijk. ook zou ik een proeftijd in stellen. als het niet klikt, zoek ik liever even verder naar een ander baasje.
waarschijnlijk zou ik ook af en toe nog eens een belletje doen om te vragen hoe het gaat.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:03

Ik heb er 1 verkocht in het verleden.Ik kom nog steeds wel eens bij de nieuwe eigenaren en hoor dan hoe het met hem gaat. Contract werkt voor mijn gevoel niet, proeftijd zou van mij wel mogen maar wel bij mij niet meenemen en dan na een maand terugbrengen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:05

in principe houd ik mijn paard tot haar dood...

maar goed, dat kan niet altijd. Mijn vorige paard heb ik verkocht, om verschillende redenen. tijd, financiën, en toch niet die 'klik' met rijden.

Ik heb er vrij lang over gedaan om hem te verkopen aan de juiste mensen, en ook zelf een aantal keer kopers afgebeld omdat ik dacht dat die niet goed bij mn paardje zouden passen.
Ik heb een soort contractje zelf opgesteld voor het recht op eerste terugkoop binnen 1 jaar voor hetzelfde bedrag, dat hebben de kopers getekend.
Ik heb in het begin het contact een beetje afgehouden, en ben nog 1 of 2 keer gaan kijken. Hij staat er goed bij, de mensen zijn helemaal gelukkig met hem en zorgen er goed voor. Ik heb nu geen contact meer, het is wel goed zo.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:09

Wij hebben met Vera afgesproken dat zij eerste keuze krijgt als ie weer weggaat, en dat ik 'm zou uitbrengen op wedstrijd 6x per seizoen ten minste. Met mijn pony's eigenaars die nu verkocht is hebben we afgesproken dat ik ook eerste keuze krijg als zij 'm weer weg doen prima deal

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:10

Ik kreeg van mijn ouders toen ik 15 was een 2e paard erbij. Het ging de 1e maand hardstikke goed, tot het paard chagarijnig werd, en op een gegeven moment kon je er niks meer mee.
Hij is toen weer voor een paar weken naar zijn oude baasjes gegaan, zodat we voor een oplossing konden zoeken, en hier leefde hij weer helemaal op.
Toen hebben we hem weer terug verkocht aan zijn oude eigenaren. Dus ergens op letten hoefde niet.

Een proeftijd zou ik erg belangrijk vinden, en ik zou graag nog regelmatig langs willen komen om te zien hoe het met haar/hem zou gaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:19

Op het moment dat je je paard verkoopt doe je er afstand van. Wil je bepaalde dingen eisen, dan moet je in mijn ogen je paard niet verkopen. Met dit bedoel ik recht op 1ste koop, uitbrengen op de hengstenkeuring of in de sport. Dat is aan de eigenaren op dat moment, en niet voor de oude eigenaar.
Ik heb er al meerdere verkocht, het is leuk als er contact gehouden wordt, maar het moet niet. Ook dat is aan de goodwill van de nieuwe eigenaar. Wil ik perse weten hoe het met een bepaalde pony gaat die ik heb verkocht, dan had ik hem gewoon niet moeten verkopen maar zelf aan moeten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:23

ik heb erg goed gekeken hoe de pony op de eventuele kopers reageerde, bij de één raakte hij geirriteerd, die kon niet met zijn 'probleem' omgaan, ik had er een slecht gevoel bij, en heb besloten om hem daar niet heen te doen.
toen kwam er nog een meisje, de 2e keer dat ze hem reed, stond ik verbaasd, hij reageerde heel goed op haar, zij luisterde goed naar onze tips (de vorige niet, die dacht dat ze het zonder onze aanwijzingen wel even kon doen) en die 2 hadden echt een klik samen. hij heeft dus een heel goed plekje gekregen en staat hier in de buurt, ik zie hem nog vaak als ik langs rijd. dat maakt het een stuk makkelijker Ja

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:09

van de ene kant: verkocht is verkocht.
Ik verkoop wel alleen als ik er een goed gevoel bij heb en dan nog kan het anders lopen of kunnen mensen zich anders voordoen dan ze werkelijk zijn. Dat is dan wel even moeilijk.
Verkopen met contract, dit hebben we een enkele keer gedaan met veulenteruggave, er komt toch wel wat bij kijken en vooral veel vertrouwen. Makkelijkst is gewoon verkopen zonder contract of wat dan ook.

contact: de meesten nodigen me altijd uit om nog een keer te gaan kijken, in het begin heb ik dat wel vaker gedaan, maar dat valt me dan toch best zwaar. Nu vind ik het meestal prettiger om gewoon af en toe nog eens wat foto's door gestuurd te krijgen. Blijft altijd leuk om een pony een klein beetje te kunnen blijven volgen, zeker bij een eigen fokprodukt......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:10

verkocht is idd verkocht. Ik heb in het verleden 1x een veulen verkocht. Heb die eigenaar mee gegeven dat ik het op prijs zou stellen als ze me liet weten als ze ooit verkocht zou worden.
Als ik 1 van mijn oudere pony's zou verkopen zal ik ze niet aan iemand op stal verkopen, weg is weg, en dan ook echt weg

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:11

Mijn expony staat nog gewoon bij mij op stal, ik rijd er zelfs af en toe nog wel eens mee, eigenaars volgen de tips ook goed op etc. Met Vera wissel ik bijna wekelijks foto's uit, zelfs nog met de eerste eigenaar van Oakland die hem 5jaar geleden verkocht aan Vera.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:25

Verkocht is verkocht.

Een beetje contact zou leuk zijn. Maar ik hoef geen dagelijks verslag.
Ik heb nu 3 pony's verkocht. Twee daar van zie ik nog regelmatig omdat ik hoefsmid van hun eigenaar ben (ik heb zelfs een pony van mij in bruikleen bij een van die mensen, die hebben er dus 2 staan die hier vandaan komen).
Die ander is verder weg gegaan en krijg ik zo nu en dan nog een mailtje van. Soms een half jaar niet, soms 2x in de week. Als het goed is verschijnt hij in april op de hengstenkeuring dus dat is erg leuk, maar dat was geen must.

Ik verkoop ze ook allemaal met de boodschap dat ze terug mogen komen als ze verkocht moeten worden (maar dan wel weer verkocht worden, ik heb ze niet voor niets verkocht). Maar als ze er iemand anders voor hebben dat dat ook prima is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:34

Neonlight schreef:
Op het moment dat je je paard verkoopt doe je er afstand van. Wil je bepaalde dingen eisen, dan moet je in mijn ogen je paard niet verkopen. Met dit bedoel ik recht op 1ste koop, uitbrengen op de hengstenkeuring of in de sport. Dat is aan de eigenaren op dat moment, en niet voor de oude eigenaar.
Ik heb er al meerdere verkocht, het is leuk als er contact gehouden wordt, maar het moet niet. Ook dat is aan de goodwill van de nieuwe eigenaar. Wil ik perse weten hoe het met een bepaalde pony gaat die ik heb verkocht, dan had ik hem gewoon niet moeten verkopen maar zelf aan moeten houden.

inderdaad, dat ben ik wel met je eens. ik heb drie paardjes, maar zou nooit één van hen verkopen. maar goed, stel, je raakt in grote financiële problemen en kunt ze niet allemaal (of zelfs helemaal geen!) meer houden. ik zou kapot gaan, serieus. maar goed zo heeft iedereen zijn eigen manier om een paard te benaderen, de mijne zijn dusdanig deel van mijn leven dat ik ze echt niet kan en wil missen, geen van drie.

mocht het wel zover komen dat het niet meer lukt, dan zou ik proberen een meebetalende bijrijder te krijgen of iets dergelijks. maar goed ook dat is niet altijd even makkelijk te vinden. ik hoop nooit een dergelijke beslissing te hoeven nemen en mijn dieren gewoon de rest van mijn en hun leven bij me te houden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:38

Ik koop normaal ook een paard voor het leven, maar helaas was dat met mijn vorige pony niet mogelijk.
Met de verkoop had ik het dan ook heel moeilijk.
De eerste kijkers wilde haar meteen hebben, maar ik heb haar niet aan hun verkocht.
Kind zat hartstikke chagrijnig op mijn paard en alleen maar te schelden op haar.
Komt haar pa.....verkocht, we nemen haar.
Heb meteen gezegd...dacht het toch niet, moet je zien hoe ze erbij zit.
Vader kwaad, maar ik weet zeker dat het niet goed gegaan zou zijn.

Nog meerdere kijkers geweest, maar nergens een echte klik.
Tot er een meisje van een jaar of tien kwam, ze mocht een paard uitzoeken van haar opa.
En dat voelde meteen goed, paardje liep super en meisje zat te stralen.
Ontzettend aardige mensen ook. Woonde gelukkig niet ver weg.

Aan dat meisje heb ik haar dus met een goed gevoel verkocht, al had ik het verdomd moeilijk toen ze haar kwam halen.

Gelukkig super mensen, die opa drukte me meteen op mijn hart, dat ik altijd nog komen want ze zou altijd een beetje van mij blijven.
Dat vond ik wel ontzettend lief. Ben er dan ook regelmatig heen gegaan, ook om te rijden.
Ben ook echt vriendinnen geworden met dat meisje, ook tussen ons klikte het super.

Helaas stierf de pony na een half jaar aan koliek, maar ze heeft het zeker nog goed gehad dat half jaar.

Ik ben dus wel zo van....verkocht is verkocht.....had verder ook geen afspraken over wat er zou gebeuren als ze weer verkocht zou worden. Ze is van dat meisje en zij beslist dan. Gelukkig hielden ze ons wel van alles op de hoogte. Zou ook mee gegaan zijn met hun eerste wedstrijd. Wij waren dan ook de eerste die ze belde toen ze gestorven was.

Moet wel zeggen dat ik erg kieskeurig ben wat betreft een nieuw huisje.
Als Silence ooit weg zou moeten, gaat hij ook niet 1,2,3 naar de eerste de beste geinteresseerde.
Maar als het goed is, komt het daar nooit van....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:26

Ik sluit mij ook helemaal bij neonlight aan,
bij eigen fokproducten vind ik het wel leuk om nog even te horen als ze bijv. naar een keuring gaan of een heel belangrijke wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:30

Ik vind goed terechtkomen heel belangrijk. Iemand die hetzelfde doel voor ogen heeft als ik toen ik ze fokte. Dus eruit halen wat erin zit, geen 24/7 op stal e.d. Ik vind het voor de koper maar ook voor mezelf als verkoper heel belangrijk dat een paard gekeurd wordt door een veearts die de koper uitzoekt, of in overleg.
Ik vind het erg leuk om contact te houden met mensen die een paard van me kopen (als je een paard zelf fokt blijft het toch altijd een klein beetje als je eigen voelen Bloos )
Ik heb ook nog contact met de mensen van wie ik een paard of pony heb gekocht.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:21

Oakland1990 schreef:
Mijn expony staat nog gewoon bij mij op stal, ik rijd er zelfs af en toe nog wel eens mee, eigenaars volgen de tips ook goed op etc. Met Vera wissel ik bijna wekelijks foto's uit, zelfs nog met de eerste eigenaar van Oakland die hem 5jaar geleden verkocht aan Vera.

Ik ben dus de oude eigenaresse van het paard. En ben er super blij mee dat ik nog zoveel contact met Dorothee heb. De keuze om Oakland te verkopen was de moeilijkste die ik tot nu toe heb moeten maken. Het was echt mijn maatje! Het is echt niet zo dat we elke dag aan de telefoon hangen, maar met bijzondere dingen dan komt msn, e-mail en bokt natuurlijk! Het scheelt ook dat het op dat moment een keuze uit onmacht was. Ik had hem ontzettend graag willen houden. Als ik in paarden handelde, of hij was om een andere reden weggegaan, had ik waarschijnlijk geen contact met de koper gehad.
Ook ligt het een beetje aan de koper denk ik. Die is degene die beslist of er contact komt of niet. Ik zou niet als een gek elke dag aan de bel trekken hoe het met hem gaat, maar vind het wel fijn dat Dorothee me op de hoogte houdt!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:27

Moest jij niet zo "sukkelen" met je rug toen dan ben ik er zeker van dat je hem nog had gehad, jammer voor mij Haha! Ik ben heel erg blij met hem, ook verhalen van vroeger krijg ik te horen, en zijn slechte kantjes. En dingen die we allebei in hen herkennen is superleuk om te delen. Daarom hou ik ook contact met haar, ze mag best weten hoe alles met 'm gaat, ze mag ook langskomen als ze dat wilt, ook al enkele keren gebeurt, en dat vidnen we allebei fijn, ik hoor van mijn eerste paard helemaal niks meer en dat vind ik heel jammer omdat dat zo'n fijn dier was. Maar dat heb je niet in de hand helaas!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:14

Om de verkoop van mijn vorige pony, was ik zo verdrietig dat mijn moeder 5x heeft gezegt ik laad hem uit.
Maar néé niet gedaan.
Ik ben eergister nog naar Manta geweest, en hij zag er goed uit.
Het voelde heel fijn voor me.