Probleem: Pony wil niet in de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Love_apollo

Probleem: Pony wil niet in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 09:58

Hallo,

Ik heb een D-pony van 8 jaar.
Hij wil de trailer niet meer in, ik heb geen idee hoe dat komt. het is altijd goed gegaan maar ineens wil ie niet meer.
we hebben dit probleem nu voor de 2e keer.
de eerste keer hebben we een uur staan te proberen en lukt het uiteindelijk door 2 touwen aan de trailer zijkanten te knopen, pony ertussen en hij liep er zo in.
Maar nu heeft ie warschijnlijk uitgevonden dat de touwen helemaal niet zo eng zijn als ie dacht!
Dus nu wil ie er weer niet in..

Heeft iemand tips hoe ik dit moet aanpakken?
Alvast bedankt!

xx Lisa

WiskyBokjes

Re: Probleem: Pony wil niet in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:35

doe jij de touwen gekruist?
Je kan ook touw aan allebei de zijkanten en dan kruisen Knipoog
Maar ik weet niet hoe je paard daar op reageerd.

Succes verdre!

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 13:03

Nee we doen aan allebei de zijkanten een touw en als ie ertussen stond liep ie er zo in maar als de touwen hem raken dan raakt ie in paniek..dus dat kan niet!

ik heb net op een site gelezen hoe je dat beste kan doen zonder druk en dwang..
maar als iemand nog tips heeft kan je ze nog steeds altijd geven hoor!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:27

is er iets veranderd. Mijn paard ging ook altijd probleemloos de trailer in. Behalve vorige week. Maar de omgeving was donker en het lampje in de trailer deed het niet. Echter nu eergisteren weer met de trailer weg en weer niet willen laden.
Na twee een een tik gegeven te hebben wilde zij nog niet in de trailer. Gelukkig hebben wij twee trailers op stal dus de andere trailer gepakt en mevrouw liep er zo in? Geen oorzaak / reden te bedenken maar uiteindelijk toch probleemloos geladen. Geduld geduld geduld en niet toegeven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:42

er zijn al heel veel topics over trailer laden, gebruik de zoekfunctie eens of kijk in de bokt wiki voor tips.
Het probleem is voor elk paard anders en is niet simpel even via bokt op te lossen, misschien dat je wat met die tips kunt.

xMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:22

cissy schreef:
er zijn al heel veel topics over trailer laden, gebruik de zoekfunctie eens of kijk in de bokt wiki voor tips.
Het probleem is voor elk paard anders en is niet simpel even via bokt op te lossen, misschien dat je wat met die tips kunt.

Jep, ik ga hier in mee Knipoog.

Op de zoekfunctie kan je veel informatie vinden, als je probleem echt langer blijft aanhouden.. Dan zou ik een profesioneel iemand laten komen om je te helpen Knipoog

mickey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:42

Nou ik heb het zelfde probleem de mijne wil eerst niet als je t rustig probeerd, en als je der aan gaat trekken en douwen gaat die over de zeik...
ik hoop morgen meer ervan te weten en een antwoord erop te hebben. want dan ga ik naar two moons theorieavond paarden gedrag en hoe er mee om te gaan (trailer laden)
die vanmij wou ook altijd maar toen opeens niet.
iedereen kan je van alles vertellen over hoe hoe je rijtechnish n probleem kan oplossen. maar hoe je juist moet laden en wat te doen als het niet lukt, naast de gewoonlijke ''oplossingen" met longeerlijnen bezems en weet ik wat nog meer.

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:32

ik heb een draak van een pony qua trailer laden, wat heb ik een ellende meegemaakt, 's avonds om 11 uur huilend te paard naar huis vanaf de ponyclub omdat ik al 2 uur geprobeerd had ze dr op te krijgen na de les.. Vork

dingen die mij geholpen hebben:
pony op de trailer duwen, hielp goed (twee man er achter armen aan elkaar achter de kont, duwen maar) totdat madame dat doorkreeg en lekker ging zitten.
dan heb ik nog ehm.. ohja!
ik stond op wedstrijd weer te vechten toen de vader van een vriendin aan kwam lopen, oh laat mij maar
(normaal heb ik het hier absoluut NIET op, iedereen moet van mn paard afblijven en zeker op zo'n moment Tong uitsteken) maar uiteindelijk de uitvinding van de eeuw.. of 2 jaar.
hij pakte een zweep, en ging heel zachtjes steeds een klein tikje op dr kont geven, en gewoon rustig volhouden. ze stond er zo op.
dit heeft toch zeker wel een jaar lang geholpen, tot ze vier maanden stil heeft gestaan en dus niet in de trailer kwam (normaal 2 keer per week) en nu krijgt ze dus weer streken.
vorige week ook, en ik had geen zin in verveel bovendien was ze al over de emmer dus toen heb ik dr vriendinnetje op de trailer gezet, nou 10 seconden en mevrouw stond er op...

ik heb ook nog NH dingen geprobeerd, hielp niet, voeren in de trailer, hielp niet, ik heb t idee dat ze me eenbeetje in de maling nam en dat ik een beetje strenger moest zijn.
longeerlijn heb ik ook geprobeerd, ging ze helemaal, letterlijk en figuurlijk, door het lint.

dus dit zijn wat tips, uit eigen ervaring, maar ieder paard is anders! waar je de een een aanmoedigend klapje moet geven moet je de ander de trailer in praten. dit moet je denk ik een beetje proberen en uitvinden wat voor jouw pony werkt, maaaar altijd rustig blijven!!

ik heb nog wel een vraagje waar andere mensen hier mij misschien wat over kunnen vertellen, en wat waarschijnlijk ook een reden is van het niet in de trailer willen, mijn paard gaat zitten in de trailer!
ze is ooit een keer gevallen in de trailer enja, ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft..
bij bochten naar rechts, ze staat links en we hebben n tweepaardstrailer, gaat ze tegen het schot hangen en valt ze ja.. een beetje op dr kont zegmaar. ze gaat eigenlijk zitten dan, mn vader rijdt trouwens héél rustig met de trailer.
ik heb het idee dat het erger is wanneer er een paard naast staat, maar het is wel heel erg vervelend!
iemand ervaring?

nou, ik hoop dat je hier iets aan hebt Lisa! het is erg vervelend, ik weet t Verdrietig probeer vooral rustig te blijven..
ik wens je veel succes!!

groetjes Lidy

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:24

Lidy: NH 'dingen' helpen wel degelijk! maar je moet ze alleen wel goed uitvoeren dat is de clou!
ik laad paarden volgens de manier van Parelli, heb je dat ook al geprobeerd?
Wat jouw paard betreft, misschien moet je het schot van je trailer eens een stukje opzij zetten zodat je paard van achteren om kan stappen en niet meer zo gauw gaat zitten.
Sommige paarden hebben te weinig ruimte in een 2 paards, anderen moet je juist weer klem zetten, probeer dat eens uit.
En je vader kan wel denken dat hij rustig rijdt maar is dat echt zo? Kun je een glaasje water op je dashbord zetten en dan rijden zonder dat er een druppel uitgaat? dan pas rij je rustig Lachen

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:36

hoe laad jij je paarden dan? sta altijd open voor nieuwe dingen.

enne, als mijn vader niet meer rustig rijdt dan weet ik t ook niet meer!! die gaat met 10 km. de bocht door, denk je dat wij niet voorzichtig zijn met een paard achterin wat gaat zitten? ho es even. je moet weten dat wij écht het beste met onze paarden voor hebben! Lachen

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:30

Mijn pony heeft zo'n drie jaar in het weiland lekker staan groeien, en is alleen als klein veulentje in de trailer geweest (is overigens niet zo'n goede ervaring geweest!)
Omdat ik over een tijdje toch wedstrijden wil gaan rijden, zijn we vandaag begonnen met het op de trailer zetten.
Van te voren wisten we natuurlijk al dat ze er niet zo op zou lopen, dus hebben we met brokjes/lieve woordjes het eerst geprobeerd. Met de voorbenen stond ze al op de trailer, toen ze uit het niets uitgleed (??) en ging liggen. Helemaal in paniek, maar weer rustig gekregen. Eindelijk liep ze er weer op, maar toen gebeurde hetzelfde! Nu zijn we zo'n uur bezig geweest (!) dus hebben we 2 lijnen gepakt, kruislings gedaan en het op die manier geprobeerd, beetje aantrekken etc. toen ze naar voor sprong (waar ik niet op berekend was) en ging steigeren! die lijnen helemaal in de knoop, zij in paniek, wij in paniek...
Nu is het dus niet gelukt...Ik schaam me zo Huilen Want ik weet heel goed dat je niet mag toegeven!
Maar wat nu?

En wat wordt er bedoeld met de methode van Parelli?? En 'nh'-dingen?? Zijn er nog meer tips??

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:34

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:35

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:34

hoe ik paarden laad staat ook omschreven op de site van http://www.paardnatuurlijk.nl even zoeken op trailerladen en dan veel leesplezier.

Lidy, Ik zeg niet dat je niet het beste met je paard voor hebt maar heel vaak dénken mensen dat ze rustig rijden maar ze hebben het nog nooit aan hun paard gevraagd.... iets wat voor jou heel vanzelfsprekend is hoeft voor je paard nog niet zo te zijn.

Leonie456, als jouw paardje nog nooit een trailer heeft gezien is het vrij logisch dat het niet in 1 keer lukt, laat je paardje eerst een uitgebreid aan die 'enge' trailer snuffelen en ontdekken wat een klep is. Laat m maar stampen over de klep en uitgebreid in de trailer snuffelen.
Doordat je met lijnen etc aan het oefenen bent gegaan is de 1e ervaring met de trailer niet zo'n beste geweest. Je hoeft je niet te schamen, je weet gewoon niet wat je moet doen, dan kun je beter niet gaan oefenen dan verkeerd te oefenen en juist je paard leren hoe hij niet moet laden, dan ben je langer bezig om eerst de slechte ervaring te vergeten en dan een goed aan te leren.
Haal er wel iemand bij met ervaring voordat je nog meer kapot maakt met je (overigens goed bedoelde) verkeerde manier van oefenen.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:37

Of vraag Annemarie v/d Toorn (Monty Roberts) hier op Bokt Knipoog

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:59

cissy, dat is precies wat ik een jaar geleden allemaal uitgeprint heb, vind het een erg goede site (heb er meer informatie vandaan, zoals natuurlijk bekappen wat erg goed bevalt!) maar t trailer laden helpt niet bij Alice, helaas.

Ts: hoe gaat het nu?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:50

Als een paard gaat zitten in de trailer is dat een teken dat het geen fijne plek is voor haar/hem. Ze heeft dus redenen om er niet op te willen: balansproblemen.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat zolang er hulpmiddelen nodig zijn om een paard geladen te krijgen, het paard het nog altijd niet begrijpt en zich alleen laat laden als er dus geen uitweg mogelijk is.

Al deze zaken zijn te TRAINEN, dus aan te leren, op een positieve wijze. En nog belangrijker: een eigenaar moet leren hoe het paard het beste geladen/vervoerd kan worden, dan ben je van niemand meer afhankelijk.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:52

Die van mij heeft ook wel eens kuren.
Ik laat mijn vader in de trailer staan, die heeft het halstertouw vast, maar zet hier geen druk op, het touw hangt helemaal slap. Het enige wat hij doet is zorgen dat het paard recht op de laadklep komt te staan, en zijn hoofd in de trailer blijft.
Ik sta erachter met een longeerlijn, aan 1 kant vande trailer de lijn vast. Alleen door de druk die van achter komt gaat hij de trailer in. Wanneer hij in de trailer staat krijgt hij meteen wat lekkere wortels van mijn vader.
Ook als hij achteruit loopt geven we geen druk van voor. Dit doen we omdat hij dan nog harder terug loopt en harder gaat trekken. Doen we dat niet, en houden we de druk van achter, stopt hij vaak en gaat daarna weer rustig de trailer in. Vaak is hij dan nog niet eens van de laadklep af.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:11

Die van mij willen er wel in, maar springen dan voor over de stang! Dat is me nu al zo vaak gebeurd, dat ik al bijna in paniek ben als ik het woord trailer hoor! Hoe los ik dit op?
Het gaat bij mij om jonge friese paarden. Overigens, bij de vrachtauto van mijn vriend staan ze rustiger (is ook geen stang om overheen te gaan).

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:23

frisiangirl: probeer Petra Vlasbom eens van www.2moons.nl zij kan je helpen!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:04

monya schreef:
Als een paard gaat zitten in de trailer is dat een teken dat het geen fijne plek is voor haar/hem. Ze heeft dus redenen om er niet op te willen: balansproblemen.

waarom balansproblemen? Er is geen enkel paard die het fijn vind om in een trailer te staan, omdat ze van nature claustrofobisch zijn.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:59

Riss schreef:
monya schreef:

waarom balansproblemen? Er is geen enkel paard die het fijn vind om in een trailer te staan, omdat ze van nature claustrofobisch zijn.

Het omvallen en zitten heeft te maken met balans. Dat heeft betrekking op een verhaal hierboven. Natuurlijk vind geen enkel paard het leuk om in de trailer te staan. Dat komt door hun evolutie, claustrofobie heeft daar niets mee te maken. Hun evolutie bepaald waarom ze niet op de trailer willen. Wij als mens kunnen het ze echter wel leren. Aan werkelijke claustrofobie is ook nog wel wat te doen, maar gaat een stuk minder makkelijk.

Legaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:02

Zoek er anders begeleiding bij, bijvoorbeeld iemand die volgens de Monty Roberts methode werkt

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:19

mssn heeft ie iets naars meegemaakt en durft die nie mee
mssn kun je proberen met voer of een vriendje
mijn vriendin heeft ook da probleem gehad vraag eens aan
Romyjuh_Xx

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:50

Riss schreef:
monya schreef:

Het omvallen en zitten heeft te maken met balans. Dat heeft betrekking op een verhaal hierboven. Natuurlijk vind geen enkel paard het leuk om in de trailer te staan. Dat komt door hun evolutie, claustrofobie heeft daar niets mee te maken. Hun evolutie bepaald waarom ze niet op de trailer willen. Wij als mens kunnen het ze echter wel leren. Aan werkelijke claustrofobie is ook nog wel wat te doen, maar gaat een stuk minder makkelijk.

Claustrofobie heeft daar degelijk wel iets mee te maken. Vanuit het oogpunt van een paard is een trailer het meest onnatuurlijke dat je kunt bedenken. Een paard is van nature claustrofobisch en zijn instinct zegt bij gevaar te vluchten. In die trailer is dat niet mogelijk.