Aansprakelijkheids vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Aansprakelijkheids vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:34

Ik heb een 7 jarige merrie. Er is bij ons op stal een paard nieuw gekomen, een ruin, die nog maar 2 weken hengst af is. Ze staan (natuurlijk) gescheiden. Nu is de ruin dol op die merrie van mij (*stuiter de stuiter de stuiter de gil gil, hee een merrie*).

Ik ga er niet van uit, maar ALS hij over het hek heen komt en mijn merrie bevrucht, zou dit me heel slecht uit komen. Wie is er dan aansprakelijk? De eigenaresse van de ruin, omdat het haar paard is. Of ik, omdat ik mijn merrie daar heb staan?

M_aaike

Re: Aansprakelijkheids vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:36

Eh Misschien ben ik wel zo dom, Gestoord maar als een hengst eenmaal ruin is, ís hij toch helemaal niet meer vruchtbaar? Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:36

M_aaike schreef:
Euhm Gestoord

Misschien ben ik wel zo dom, maar als een hengst eenmaal ruin is, ís hij toch helemaal niet meer vruchtbaar? Clown

Jawel, als het goed is is hij de komende 3 tot 6 maanden nog vruchtbaar...

Edit: tenminste, dat heb ik altijd geleerd...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 26-01-08 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:38

Vjestagirl schreef:
M_aaike schreef:
Euhm Gestoord

Misschien ben ik wel zo dom, maar als een hengst eenmaal ruin is, ís hij toch helemaal niet meer vruchtbaar? Clown

Dat heb ik nog noooit gehoord. Ach gut
Haha naja weer iets bijgeleerd.

edit:
Net even gegoogled, maar het is echt zo Haha!
sorry hoor. Ik met m'n onwetendheid. Clown
Laatst bijgewerkt door M_aaike op 26-01-08 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:40

De eigenaar van de ruin is aansprakelijk, ook als hij na zijn vruchtbaarheid nog dekt
en jouw merrie evt bevuilt is de eigenaar aansprakelijk
Zou er hoger en meer draad tussen spannen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:01

Er zit een groot stuk weiland en 4 draden op 1.10 hoog tussen. Opzich denk k wel dat het goed gaat, maar het zal maar net misgaan. Ik vind veulens geweldig, maar een dracht komt me gewoon niet uit nu, en daarbij wil ik ALS ik een veulen fok echt n fjord.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:07

1.10m is nou niet bepaald hoog. Dat heeft nog geen enkele vastberaden (om het zo maar even te noemen Clown) hengst tegengehouden... (en die ruin is de komende tijd in zijn gedachten nog erg hengst) Tenminste, afhankelijk van t ras van deze ruin, als het een pony is oid kan het misschein wel.
Maar ga er maar vanuit dat de meeste paarden zonder al te veel moeite over die hoogte kunnen komen, dus als je echt geen risico wil nemen verplaats je je pony of verhoog je de omheining. Of je moet de eigenaresse van de ruin laten betalen voor het verwijderen van het veulen, maar op die rompslomp zitten jullie beide niet te wachten neem ik aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:20

Naranga schreef:
1.10m is nou niet bepaald hoog. Dat heeft nog geen enkele vastberaden (om het zo maar even te noemen Clown) hengst tegengehouden... (en die ruin is de komende tijd in zijn gedachten nog erg hengst) Tenminste, afhankelijk van t ras van deze ruin, als het een pony is oid kan het misschein wel.
Maar ga er maar vanuit dat de meeste paarden zonder al te veel moeite over die hoogte kunnen komen, dus als je echt geen risico wil nemen verplaats je je pony of verhoog je de omheining. Of je moet de eigenaresse van de ruin laten betalen voor het verwijderen van het veulen, maar op die rompslomp zitten jullie beide niet te wachten neem ik aan.

Het is een gelder/holsteiner van bijna 1.70. Super stoer beest trouwens.

Tot nu toe is hij erg braaf, maar ik hoorde al dat hij iedere ochtend bij het naar buiten lopen naar haar stal toe loopt. Nu is ze voorlopig nog niet hengstig (lang leve de winter) maar toch...

Overgens kan ik het super met zijn eigenaresse vinden en zouden we samen wel een oplossing vinden, maar toch... Ik zal wel eens vragen of er een extra draadje boven kan...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:26

Ik heb altijd begrepen dat hengsten na de castratie 6 tot 8 weken (ipv maanden) vruchtbaar zouden zijn?
Ik vraag me nu af in hoeverre de stalhouder in dit verhaal aansprakelijk zou kunnen zijn.
Je zou dénken dat deze dit paard op een juiste manier moet kunnen 'neerzetten'. En met een deugdelijke afrastering daar dient te houden.
Maar ik heb me er niet echt op ingelezen momenteel, dus heb werkelijk geen idee hoe het zit.
Ben benieuwd wie deze oplossing heeft.
Maar.... ik hoop natuurlijk net als jullie dat er niets mis gaat Lachen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:35

Wat je voor de zekerheid kunt doen is: aan de eigenaar van de net geruinde hengst vragen of deze, in de wei waar zijn paard staat, op ca. 1½ meter uit het 'vaste' hek een extra schikdraadje wil spannen, zodat ze, in ieder geval tot ie is afgekoeld, geen neus-neus contact kunnen hebben.

En als ie dat niet wil doe je het gewoon lekker zelf aan jouw kant van het hek. Op die manier verklein je het risico dat ie er overheen komt al iets.

'm Tegenhouden als ie besluit dat ie echt 'wil' doe je 'm toch nooit, maar als jij van jouw kant geprobeerd hebt dat risico te verkleinen, stijgen naar mijn idee ook jouw kansen bij een eventuele juridische procedure - als het daar onverhoopt ooit op aan zou komen - om tot een kostenafwikkeling van de gevolgen te komen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:40

voor zover ik ook dacht 6/8 weken. heb mn ruin toen 2 maanden bij mn merrie weggehouden en ging gewoon goed. helemaal geen dekneiginge. die dradne is wel wat min ja. maar als hij nog echt hengt is in mn koppie houden zelfs dikke bielzen hem niet tegen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:42

EricPrast schreef:
Wat je voor de zekerheid kunt doen is: aan de eigenaar van de net geruinde hengst vragen of deze, in de wei waar zijn paard staat, op ca. 1½ meter uit het 'vaste' hek een extra schikdraadje wil spannen, zodat ze, in ieder geval tot ie is afgekoeld, geen neus-neus contact kunnen hebben.

En als ie dat niet wil doe je het gewoon lekker zelf aan jouw kant van het hek. Op die manier verklein je het risico dat ie er overheen komt al iets.

'm Tegenhouden als ie besluit dat ie echt 'wil' doe je 'm toch nooit, maar als jij van jouw kant geprobeerd hebt dat risico te verkleinen, stijgen naar mijn idee ook jouw kansen bij een eventuele juridische procedure - als het daar onverhoopt ooit op aan zou komen - om tot een kostenafwikkeling van de gevolgen te komen.

Ze kunnen ook niet neuzen, er zit best een groot stuk land tussen... Maar goed, hij komt er wel een paar keer per dag langs (van de wei naar de stal, naar de bak, met rijden). Maar goed, er zit vrij veel springer in, dus ik been bang dattie ooit een sprint neemt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:18

Vjestagirl schreef:
M_aaike schreef:
Euhm Gestoord

Edit: tenminste, dat heb ik altijd geleerd...

Die vruchtbaarheid is na twee weken wel over, maar het duurt wel 3 tot 5 maanden voordat de hormonen en daarmee het gedrag verdwenen zijn.