Geschikte bodem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EdelweissBel

Geschikte bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:20

Dit jaar willen we de bodem van de trailer vervangen. We hebben al bij verschillende bedrijven gevaagrd wat voor hout geschikt is voor de bodem, maar er zit nog wel wat verschil tussen. De een zegt 21 mm, de ander 25 minimaal enzovoorts.
We zitten er zelf aan te denken om 25 mm betonplex/multiplex (weet niet of hier verschil in zit) als bodem te gebruiken. Heeft iemand misschien advies of ervaringen hier mee?

Eirikur

Re: Geschikte bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:46

Het nadeel van alle "plexen" is dat ze vroeger of later toch weer gaan rotten, hoe goed je de randjes ook in de menie zet en afkit. Afgelopen voorjaar heb ik een oud ponytrailertje gekocht, waar een nieuwe vloer in zit van azobe bechoeiingsdelen van 20 cm breed en 3 cm dik met messing/groefsysteem. Loodzwaar en ijzersterk, gaat dan hoogstwaarschijnlijk - net als bij mij, aan het trailertje bleek nogal wat te mankeren Clown - langer mee dan de rest van je trailer. Er zit overigens geen gietvloer op, maar er ligt een zware, losse rubberen mat op met een geschikt profiel, de paarden hebben daar prima houvast op. De onderkant is ook stroef, zodat ie niet over de houten vloer glijdt.

Edit: maak niet de fout om je nieuwe vloer over de oude, waarschijnlijk niet meer zo beste, vloer heen te leggen. Dan kun je er op wachten dat de nieuwe vloer door eventuele rotte plekken in de oude "aangestoken" wordt en is ie met 2 jaar weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:28

Ik heb 24mm meranti buitenkwaliteit, watervast verlijmd, gebruikt voor de vloer.
De enig juist volgorde:
Zaag de plaat op maat (neem een plaat uit één stuk!!),
Boor alle benodigde gaten,
Zet de plaat in de lak alsof het een zeegaand jacht is!
Gebruik uitsluitend RVS bevestigingsmateriaal en zet het ijzerwerk terdege in de lak, of laat het opnieuw verzinken, indien mogelijk.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 23:12

Bedankt voor de tips, er liggen op dit moment 2 bodems in. Dat is door de vorige eigenaar gedaan. Van boven en onder zijn geen slechte plekken te zien, maar ik wil gewoon zeker weten dat er één goede bodem in zit.

@ Ikke: heb jij de gehele plaat gelakt, of alleen de zijkanten en eventueel daar waar je hebt geboord? We halen inderdaad één plaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:21

Carolien007 schreef:
Bedankt voor de tips, er liggen op dit moment 2 bodems in. Dat is door de vorige eigenaar gedaan. Van boven en onder zijn geen slechte plekken te zien, maar ik wil gewoon zeker weten dat er één goede bodem in zit.

@ Ikke: heb jij de gehele plaat gelakt, of alleen de zijkanten en eventueel daar waar je hebt geboord? We halen inderdaad één plaat.

Ik heb de hele plaat gelakt, alle kanten EN de binnenkanten van de gaten. Het was onbehandeld hout.
Die gaten lak je het beste door er een plakbandje onder te doen, het gat vol verf laten lopen, nacht wachten, plaat omdraaien en nogmaals plakbandje en vol laten lopen.
Denk er hierbij aan dat wanneer je verzonken bouten gebruikt, je ook EERST de verzinkgaten maakt, voordat je gaat lakken. Koop hiervoor een speciale verzinkboor.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 23:00

ikke schreef:
Carolien007 schreef:

Ik heb de hele plaat gelakt, alle kanten EN de binnenkanten van de gaten. Het was onbehandeld hout.
Die gaten lak je het beste door er een plakbandje onder te doen, het gat vol verf laten lopen, nacht wachten, plaat omdraaien en nogmaals plakbandje en vol laten lopen.
Denk er hierbij aan dat wanneer je verzonken bouten gebruikt, je ook EERST de verzinkgaten maakt, voordat je gaat lakken. Koop hiervoor een speciale verzinkboor.

Met het verzinken heb je inderdaad ook een punt, zal het aan mijn lijstje toevoegen. We zijn nu op zoek naar leveranciers die dergelijke 'grote' platen kunnen leveren in de gewenste dikte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:29

Carolien007 schreef:
Met het verzinken heb je inderdaad ook een punt, zal het aan mijn lijstje toevoegen. We zijn nu op zoek naar leveranciers die dergelijke 'grote' platen kunnen leveren in de gewenste dikte.

Mijn neef kan die platen leveren, maar die beste kerel woont wel in de buurt van Eindhoven! Mocht je er helemaal niet aan kunnen komen, laat het dan even weten, ik kan viavia bij de bouwmaat kopen (groothandel). Probeer eens bij Raab-Karcher, daar kun je als particulier ook terecht, dacht ik. Zo niet, kan ik ook van hen wel een pasje regelen. Met een beetje mazzel kun je dergelijke platen zelfs weleens op Marktplaats vinden. De handelsmaat is 305 x 153 cm.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 23:18

ikke schreef:
Carolien007 schreef:

Mijn neef kan die platen leveren, maar die beste kerel woont wel in de buurt van Eindhoven! Mocht je er helemaal niet aan kunnen komen, laat het dan even weten, ik kan viavia bij de bouwmaat kopen (groothandel). Probeer eens bij Raab-Karcher, daar kun je als particulier ook terecht, dacht ik. Zo niet, kan ik ook van hen wel een pasje regelen. Met een beetje mazzel kun je dergelijke platen zelfs weleens op Marktplaats vinden. De handelsmaat is 305 x 153 cm.

De bouwmarten hier in de buurt en de houthandelaar konden er niet aan kopen, heb nu een aantal andere bedrijven gemaild. Aan een plaat van 1.25 bij 2.50 (zo uit mijn hoofd) zal ik ook al voldoende hebben voor de 1,5p trailer. Als het niet gaat lukken zal ik je een berichje sturen, alvast bedankt voor de tips.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:59

Carolien007 schreef:
De bouwmarten hier in de buurt en de houthandelaar konden er niet aan kopen, heb nu een aantal andere bedrijven gemaild. Aan een plaat van 1.25 bij 2.50 (zo uit mijn hoofd) zal ik ook al voldoende hebben voor de 1,5p trailer. Als het niet gaat lukken zal ik je een berichje sturen, alvast bedankt voor de tips.

Nope, je komt lengte te kort. De meeste trailers zijn rond de drie meter lang. Leg NOOIT een naad in je vloer! Garantie voor ellende! Gamma en consorten kunnen dat spul inderdaad niet leveren, die zijn daar te simpel voor. Hubo kon het vroeger wel, die jongens hadden betrere afspraken over hun assortiment. Informeer desnoods bij de lokale aannemer. Die kunnen gewoon bij de Bouwmaat binnenlopen voor je.

floor_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:50

een rubberen vloer is het beste Knipoog

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:26

@ Ikke: als je zou mogen kiezen zou je dan voor een houten of aluminiumvloer gaan? en waarom? (of een alternatief? en welke en waarom dan?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:34

Jobbeltje schreef:
@ Ikke: als je zou mogen kiezen zou je dan voor een houten of aluminiumvloer gaan? en waarom? (of een alternatief? en welke en waarom dan?)

Hout. Het is eenvoudig zelf te te leggen, te bewerken en goedkoop. Kwestie van goed in de lak zetten en het gaat jaaaaaren mee.
Aluminium is relatief duur, het is lastig zelf te bewerken en rot wordt pas geconstateerd als het gat er al is. Daarbij is een rotte plek in het hout best in staat het paard enige tijd te dragen en als het paard erdoor gaat zal DAT niet tot verwondingen leiden. Bij aluminium valt er "opeens" een gat in en heeft je paard gegarandeerd z'n benen open liggen, omdat de metaalranden, net als ijzer, messcherp zijn!
Bovendien nemen mensen geen enkele voorzorg om contactcorrosie te voorkomen. De meesten weten niet eens wat het is!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:11

@ Ikke: waarom vraagt men dan een "meerprijs" voor een nieuwe trailer met een aluminium bodem? is dat een "lokkertje"? Geeft het de mens een vals veilig gevoel?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:19

Jobbeltje schreef:
@ Ikke: waarom vraagt men dan een "meerprijs" voor een nieuwe trailer met een aluminium bodem? is dat een "lokkertje"? Geeft het de mens een vals veilig gevoel?

De bodem IS duurder, maar het is in zekere zin ook een lokkertje. Dat valse gevoel van veiligheid is er absoluut; kijk maar op Bokt hoe iedereen ervan overtuigd is dat hun aluminium bodem nooit meer rot. Er is echter nog nooit iemand naar mijn Range Rover komen kijken om te zien wat aluminium en ijzer doen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:35

Ik heb laatst een plaat besteld:
betonplex 24 mm berken, anti-slip toplaag, 153 X 305

De bodem ligt er inmiddels in. Alles is weer goed schoongemaakt en gekit, hij kan er weer even tegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:02

Morris schreef:
Ik heb laatst een plaat besteld:
betonplex 24 mm berken, anti-slip toplaag, 153 X 305

De bodem ligt er inmiddels in. Alles is weer goed schoongemaakt en gekit, hij kan er weer even tegen.

Je hebt toch wel eerst de kopse kanten en de gaten goed in de lak gezet, mag ik hopen?
Je komt jezelf tegen als je het niet gedaan hebt; mark my words!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:22

De kopse kanten zijn inderdaad in de lak gezet. Op sommige plekken aan de zijwanden hebben we wat menie moeten smeren. De trailer heeft een tijdje mooi droog gestaan gelukkig.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 13:23

Morris schreef:
De kopse kanten zijn inderdaad in de lak gezet. Op sommige plekken aan de zijwanden hebben we wat menie moeten smeren. De trailer heeft een tijdje mooi droog gestaan gelukkig.

dat voordeel hebben wij ook, hij staat in een loods, dus de wind kan er wel onder door, maar hij kan niet nat worden, dat werkt wel erg fijn.