Verzekering hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Verzekering hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 08:19

Afgelopen weekend is mijn hengst goedgekeurd (onder voorbehoud van sperma-onderzoek en DNA onderzoek Knipoog ). Hij komt op een hengstenhouderij te staan, en ze willen graag dat ik hem verzeker. Hun stelden de dekhengstenverzekering voor. Nu ben ik aan het rondkijken geweest, en het is inderdaad slim om die verzekering af te sluiten. Alleen, het is ook een potentieel goede sportpony. Dus zou het ook verstandig zijn om hem te verzekeren tegen blijvend letsel waardoor hij ongeschikt wordt voor de sport. Nu zie ik dit niet opgenomen staan in de dekhengstenverzekering, klopt dit? Zal ik dan een aparte basisverzekering erbij moeten pakken? Ik zie nu 3,25% staan voor een basisverzekering, 3,75% voor een dekhengstenverzekering. Om 7% te gaan betalen wordt wel een duur grapje. Of zijn er andere vormen van verzekering die ik beter kan pakken?

ikke

Re: Verzekering hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:02

Hhmm, dat ze in deze context een verzekering willen, is wel te begrijpen. Ik zou de verschillende maatschappijen eens flink doorzagen over wat je precies wil. Met deze dubbele wens (dekken en sport) loop je zomaar het risico dat je zaken dubbel verzekerd (en betaald!!) Pas dus heel erg goed op wat je doet em laat je bij voorkeur een verzekering op maat maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 17:27

Maar een verzekering op maat laten maken is wel mogelijk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:00

Neonlight schreef:
Maar een verzekering op maat laten maken is wel mogelijk?

Er is geld te verdienen, daar willen ze best wat voor doen hoor Haha!
Klinkt wat plat zo, maar uiteindelijk gaat het ook bij verzekeringsmaatschappijen om de winst.
Anders gesteld; als een verzekeringsmaatschappij geen polis op maat wil samenstellen, ga ik gewoon naar de volgende, geen handvol maar een land vol moet je maar denken.

Ik zou dit ook niet via I-net doen, maar gewoon iemand laten komen (bij voorkeur meerdere) en je goed voor laten lichten. Denk voor jezelf na wat je wil verzekeren (bijvoorbeeld wel medische kosten tgv dekken maar geen algemene ziektekosten, ik noem maar wat) en voor welke waarde.
Let hierbij ook op de eigendomsverhoudingen en de werkverhoudingen (jouw paard, het dekstation dekt met hem, jij rijdt hem). Dat zijn allemaal zaken die een rol spelen en nee, ik ben bepaalt niet volledig!

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Laat hen eens kijken naar de juridische gevolgen van de eigendoms- en werkverhoudingen en de mogelijke valkuilen die kunnen onstaan met de verzekering.
Dit is geen standaardverzekeringetje, hier komt meer bij kijken, ga daar serieus mee om, anders zit je achteraf alsnog met de gebakken peren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 22:25

Heel erg bedankt voor je antwoord, daar kan ik heel veel mee. Hengstenhouder zelf heeft me wel een verzekering aanbevolen die hun ook bij de hengsten hebben, maar aangezien hun bijna alleen maar shetlandhengsten en mini-appaloosa's hebben is het risico voor sport er niet. Ik ga eens wat telefoontjes plegen, en me begeven in de doodenge wereld die verzekering heet. Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:50

Ach, ze bijten niet hoor, zolang jij maar goed weet wat je wil. Ga vooral niet over één nacht ijs. Denk goed na over de voor- en nadelen van de mogelijkheden en wat dat betekend in jouw situatie.
Even in je profiel geneusd, leuk paardje, daar mag je met recht trots op zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:35

Ik lees ook mee, maar heb niets nuttigs te melden. Mijn hengst is te kort waard om hem te verzekeren voor ongeschiktheid, maar wie weet bij een ander in de toekomst.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:58

ikke schreef:
Laat hen eens kijken naar de juridische gevolgen van de eigendoms- en werkverhoudingen en de mogelijke valkuilen die kunnen onstaan met de verzekering.
Dit is geen standaardverzekeringetje, hier komt meer bij kijken, ga daar serieus mee om, anders zit je achteraf alsnog met de gebakken peren.

De ins- en outs van de overeenkomst gaan mij natuurlijk niet aan, maar even het volgende.

Normaal gesproken is de bezitter van een dier aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen en biedt zijn AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) dekking.
Wie bezitter is kan in deze kwestie een leuke discussie worden Knipoog .
Maar meer nog voor de hand ligt dat die discussie er niet hoeft te komen, omdat het risico op de hengstenhouder zal overgaan als hij het paard gebruikt bij de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
Ik neem aan dat dat laatste hier het geval is, het zal allemaal niet voor niets gaan?

Denk er in ieder geval even over na, want als jij namelijk zelf ook verdient aan de dekkingen en de aansprakelijkheid zou bij jou liggen dan verleent jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) geen dekking, want dit wordt dan echt wel gezien als bedrijfsmatig.

Snap je, of ben ik nou onduidelijk? Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:44

Ziek

Het begint me nu wel te duizelen. Als ik er dus ook maar 5 cent aan verdien dan keert mijn verzekering niet uit? Ook niet als ik geen moment bij de hengst in de buurt kom?
Ik denk dat ik je even een pb stuur met de fijnere details.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 08:40

Kleine verduidelijking per PB gestuurd. Knipoog