Een vraag over het stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Een vraag over het stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 22:17

Vrijdag heb ik een haflinger gekocht, er zit een stamboek bij. Maar nu las ik net ergens dat er papieren bijzitten en een paspoort. Nu snap ik het ff niet.. bij een stamboek zitten toch gewoon de papieren en het paspoort? Dit is pas mijn eerste eigen paard, ook eig pas de eerste keer dat ik een stamboek in handen heb omdat ik er eerder nooit wat mee te maken had. Kan iemand mij er ff wat over uitleggen zodat ik het snap, haha.

cissy

Re: Een vraag over het stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:30

Zal proberen het uit te leggen: Een stamboekpapier en een paspoort zijn twee verschillende documenten, als het paard echter een stamboekdier is staan de gegevens van het stamboek vaak óók vermeld in het paspoort.
Stamboek betekent dat het paard een rasechte haflinger is en een paspoort is voor de identificatie van het dier en zegt niks over het al dan niet rasecht zijn.

Het paspoort moet je altijd bij je hebben als je met je paard op stap gaat met de trailer naar wedstrijd of zo, in het paspoort staan ook de entingen van je paard. Het stamboekpapier hoef je niet mee te nemen en kun je lekker thuis laten.
Als het paard van eigenaar verandert kun je beide documenten apart op je naam laten zetten. Soms is het stamboek ook gelijk de paspoort uitgevende instantie.

Lastig he?