Hoe zit dat nou met die chip?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Hoe zit dat nou met die chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:45

Oke, misschien een heel blonde vraag, maar ik stel hem toch maar even *LOL*

Ik heb inmiddels mijn paard overgeschreven op mijn naam, en in het kwpn register. Nu vraag ik me toch echt af, hoe zit het met die chip overschrijven? Ik vind haar nummer trouwens nergens terug in databanken van verschillende chiporganisaties, en vroeg me af of ik haar chip nog ergens apart moest aanmelden?

Stel dat ze ontsnapt en gevonden wordt, dan wordt haar chipnummer aan haar levensnummer gekoppeld en dan komen ze alsnog bij mij uit, toch? Of moet ik die chip ook op mijn naam laten zetten?

Beetje ingewikkeld en kan er niet echt wijzer uit worden, maar wat ik heb begrepen is dat de chip niet omgezet hoeft te worden omdat ie automatisch linkt aan het levensnummer, of heb ik het nu fout? Bloos

TICKELS

Re: Hoe zit dat nou met die chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:58

Helaas, paarden staan niet op naam in tegenstelling tot honden/katten.
Dus als je paard uibreekt weyten ze niet wie de eigenaar is! Als je paard gestolen wordt moet je hem als vermisty opgeven, als je paard naar italië gaat dan helpt een chip ook niet, meestal hebben ze daar geen Nederlandse chipreaders en slachten ze gewoon.

Zo betrouwbaar is die chip dus!
www.antichip.nl

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:26

TICKELS schreef:
Dus als je paard uibreekt weyten ze niet wie de eigenaar is! Als je paard gestolen wordt moet je hem als vermisty opgeven, als je paard naar italië gaat dan helpt een chip ook niet, meestal hebben ze daar geen Nederlandse chipreaders en slachten ze gewoon.

http://www.antichip.nl

"geen Nederlandse chipreaders " dat is pas blond; de dingen werken over heel Europa en sommige herkennen zelfs Amerikaanse chips

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:42

@Splash: Je kan de chip van je paard gewoon zelf laten registreren in een van de 'huisdier' databanks. Mocht die ooit ontsnappen en teruggevonden worden, en die eerlijke persoon via zijn DA of politie het paard laten scannen dan zal (via de internet) deze number voorkomen.

De nederlandse 'pet' databank is www.brein.net

Nadelen: Indien de gegevens van het paard hierin geregistreert staan kan IEDEREEN deze nummer via het internet aan, jou naam, paard's naam (en met een beetje detectieve werk zijn afstamming).

Een goede zaak zou zijn dat de stamboeken ook 'hun' chipnummers linken aan de Europese databank en dat via deze link men dan gericht wordt naar de juiste stamboek om verder te informeren.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:10

jeanke schreef:
TICKELS schreef:

"geen Nederlandse chipreaders " dat is pas blond; de dingen werken over heel Europa en sommige herkennen zelfs Amerikaanse chips

Heel apart jouw antwoord, op www.antichip.nl staat heel wat anders!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:38

jeanke schreef:
TICKELS schreef:

idd een apart antwoord, aangezien alleen de euroID chipreader de oostenrijkse chip van mijn paard kan lezen. Daarom heeft ze er 2, ook een nederlandse dus. De Oostenrijkse wordt gewoonweg niet gevonden. Dit probleem komt ook voor bij duitse chips.

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:18

Ieder zijn waarheid.
Ik ken de specificaties van mijn toestel en ik weet wat ik ermee kan aflezen.

En daarbij wat heeft dit onderwerp te maken met fokkerij en afstamming?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:59

Weinig, daarom verplaats ik het naar -> VMR-TAO

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:15

@ TS: had je haar paspoort wel gekregen?

En wat betreft het niet kunnen lezen van buitenlandse chips (en het onlangs terug laten halen van defecte chipreaders in Nederland): voor mij een van de redenen om niet te laten chippen. Tel daar ook nog bij dat de chip geen garantie is voor het terugkrijgen van een eenmaal gestolen paard (lees het hele Swiebertje verhaal hier op bokt, mocht je het verhaal gemist hebben, de link: [VN] Swieber na bijna 2 jaar teruggevonden! dan heb ik zo mijn serieuze vraagtekens bij het nut van die chip.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 10:03

Cassidy schreef:

Ja die heb ik erbij gekregen, deze is ook al overgeschreven op mijn naam, en bij het KWPN staat ze inmiddels ook op mijn naam. Maargoed, die chip heeft dus weinig nut als ik het zo lees, maar kan er weinig aan doen, ze heeft die chip nou eenmaal. Ik zal er toch eens over deken om haar aan te melden in de database van verschillende chips.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:04

Cassidy schreef:

En wat betreft het niet kunnen lezen van buitenlandse chips (en het onlangs terug laten halen van defecte chipreaders in Nederland): voor mij een van de redenen om niet te laten chippen. Tel daar ook nog bij dat de chip geen garantie is voor het terugkrijgen van een eenmaal gestolen paard (lees het hele Swiebertje verhaal hier op bokt, mocht je het verhaal gemist hebben, de link: [VN] Swieber na bijna 2 jaar teruggevonden! dan heb ik zo mijn serieuze vraagtekens bij het nut van die chip.

Tel daarbij op dat die dingen nogal eens stuk gaan (ik ken zeker drie paarden in mijn direkte omgeving) of op andere plekken tevoorschijn komen, ook bij paarden en als klap op de vuurpijl zijn ze voor kwaadwillenden zeer simpel om zeep te helpen. Daarnaast heeft de chip geen enkele juridische status als het gaat om eigendomsrecht...........
(juist, mijn paarden hebben DNA-registratie)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:34

Maargoed, aan DNA registratie heb je imo helemaal niks stel dat ze uitbreken oid. Stel dat je je chip registreert, en ze zijn zo slim/aardig om het uit te zoeken heb je je paard eerder terug dan DNA registratie.

Anyway, voor mij is dat zowiezo niet van toepassing, ze heeft nu eenmaal die chip al.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:22

Splash_ schreef:
Maargoed, aan DNA registratie heb je imo helemaal niks stel dat ze uitbreken oid. Stel dat je je chip registreert, en ze zijn zo slim/aardig om het uit te zoeken heb je je paard eerder terug dan DNA registratie.

Anyway, voor mij is dat zowiezo niet van toepassing, ze heeft nu eenmaal die chip al.

Hoeveel mensen hebben zo'n reader bij de hand? Ik heb ondertussen een aantal gevallen van serieuze uitbraak meegemaakt en in alle gevallen hebben we de paarden zelf moeten zoeken, geen hulpvaardige handen van buiten en al helemaal niet van mensen die potentieel een reader zouden kunnen hebben.
Daarnaast, hoe vaak gaat jou paard op de loop? De enige keren dat ik het heb meegemaakt, was als we ergens op een weekend waren. Maar ook dat is maar enkele keren gebeurt in de ruim 15 jaar dat ik bij de NVVR ben.

Dr_Rossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:15

Er zijn nogal wat onduidelijkheden over de chip, registratie en readers.
Het ministerie van LNV heeft de paardensector vrijaf gegeven voor deelname aan de landelijke overkoepelende uniciteitcontrole, die wordt uitgevoerd door Stichting BREIN. In de plaats hiervoor heeft het Productschap voor Vee en Vlees (de club die paardenstamboeken een erkenning moet geven als paspoortuitgevende instantie) een centrale databank/zoekmachine voor de paardensector ingesteld. De registraties van de erkende paardenstamboeken zijn langs deze weg terug te vinden.
In 1996 is de ISO-standaard voor identificatiechips voor dieren ingevoerd. In Nederland wordt alleen de ISO-standaard met landencode (528) gebruikt. In andere landen kan dat anders zijn. In Oostenrijk wordt bijv. een oud niet-ISO systeem gebruikt. De grotere readers (AEG 5ARE, Daatamars ISOMAX III en IV, PetScan en enkele andere) lezen dit systeem. De meeste kleinere readers lezen alleen de ISO-standaard en één oud systeem (niet Oostenrijks). Het merendeel in Nederland is echter ISO.
De kleinere readers voldoen voor de meeste paardeneigenaren en zijn er al v.a. ca. € 150,-.
De registraties , die onder de overkoepeling van Stichting BREIN vallen (http://www.brein.net), staan daar alleen met een nummer in, zonder nadere informatie. Alleen een verwijzing in welke databank een dier staat ingeschreven.
Voor mensen, die hun dier graag in een landelijke/europese databank willen hebben ingeschreven, kunnen o.a. terecht bij PetBase of enkele andere. Dit zijn databanken, die registreren voor dierenartsen, asielen en fokkers. Registreren bij PetBase kan via uw dierenarts. De registratiekosten zijn eenmalig. Mutaties zijn gratis.
Een andere databank is de RCA. Deze registreert vnl. asieldieren. Een derde databank is Stichting CHIP. Deze hanteren een hoge privacy. Registratie bij CHIP verloopt via uw dierenarts. Een vierde databank is de NDG. Bij de NDG betaalt u registratiekosten en bij elke mutatie betaalt u deze kosten opnieuw. Bij de NDG kun je op het internet willekeurig een dier inschrijven. PetBase en RCA zijn aangesloten bij BREIN voor de uniciteitcontrole en via BREIN aangesloten bij het European Pet Network, een overkoepling van databanken op het internet, verspreid over een heel groot deel van Europa. De databank NDG is niet aangesloten bij de landelijke uniciteitcontrole.

Voor specifieke vragen of nadere informatie kunnen geïnteresseerden me gerust benaderen.

Ros Nawijn, dierenarts-deskundige I&R

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:25

Oostenrijk heeft een euroID chip. Die van mijn paard zit er al sinds 1991 in. Ik vind het dus best vreemd dat chippen hier verplicht wordt gesteld, maar de middelen maar zo standaard zijn, dat het eigenlijk niets uithaalt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:34

Als ik op een bepaalde site het chipnummer van mijn paard intyp, dan komt mijn naam te voorschijn, staat dus wel op mijn naam. Hij is gechip in 1998

Dr_Rossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:47

Of gegevens wel of niet zichtbaar zijn op het internet, heeft te maken met de mate van privacy, die een registrerende databank hanteert. Ik weet niet op welke site AaronYve dit heeft geprobeerd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:53

www.databankgezelschapsdieren.nl

Is een gewone site waar je je gegevens naartoe kunt sturen en zo kan iedereen die het chipnummer van mijn paard heeft en hond trouwens zien wie eigenaar is.
Het is geen eigendomsbewijs trouwens Knipoog
Lijkt een beetje op een telefoonboek maar dan met chipnr's.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:13

ik weet niets over chip overzetten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:04

splash1999 schreef:
ik weet niets over chip overzetten

Dan is dit een bijzonder zinnige bijdrage aan deze discussie Lips are sealed

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:07

ROFL

[edit]
Dat was dus ook een bijzonder zinnige bijdragen Huilen van het lachen

Maar ik heb toevallig van de week ook mijn paard laten inschrijven bij die gezelschapsdieren databank. Ben eigenlijk wel benieuwd of er ook zoiets europees is. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:10

ikke schreef:
Daarnaast heeft de chip geen enkele juridische status als het gaat om eigendomsrecht...........

Idd, inmiddels is er een voorlopige uitspraak in het geval van de gestolen Tinker Swiebertje geweest.
Het paard is voorlopig aan de nieuwe eigenaren toegewezen.

Zie pagina 36 van dit topic:

[VN] Swieber na bijna 2 jaar teruggevonden! Update p36.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:13

jeanke schreef:
TICKELS schreef:

whahahaah KEEPon dreaming ROFL
helaas is het waar en kan je dus niet met iedere reader iedere chip traceren Knipoog
wat ikke aangeeft ook aan der lijfe ondervonden
chips op vreemde lokaties eruit komend of aan de wandel gegaan
chips kaduuk of iig kompleet ontvndbaar
en ja zat er in .. heb m der iig zelf in zien gaan
neh voor mij echt geen chips (meer)
bij paarden as ik zoiezo al beetje tegen maar na eigen ervaring nog veel veel meer