Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
annastasia schreef:hoe het allemaal precies zit weet ik niet.
Waar jij, en zeker de eigenaar van het paard wel op moet letten is:
Dat als jou wat overkomt met het paard, dit niet onder de gewone WA van de eigenaar valt. De eigenaar moet zich dus extra laten verzekeren wil het gedekt zijn dat als er iemand schade krijgt wat door zijn paard wordt veroorzaakt in jouw bijzijn.
TJolieke schreef:De trailer is verzekerd op de verzekering van de auto waaraan hij is vastgekoppeld. Het paard is niet verzekerd (of de eigenaar moet een verzekering voor zijn paard hebben afgesloten).
LDRD schreef:Welk risico wil je afdekken? Schade aan derden, schade aan het paard?
LDRD schreef:annastasia schreef:hoe het allemaal precies zit weet ik niet.
Waar jij, en zeker de eigenaar van het paard wel op moet letten is:
Dat als jou wat overkomt met het paard, dit niet onder de gewone WA van de eigenaar valt. De eigenaar moet zich dus extra laten verzekeren wil het gedekt zijn dat als er iemand schade krijgt wat door zijn paard wordt veroorzaakt in jouw bijzijn.
![]()
Eigen paard > jouw eigen AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) betaalt de schade waarvoor jij aansprakelijk bent. Let wel op, want als je meerdere paarden hebt zou dit eventueel als bedrijfsmatig aangemerkt kunnen worden. Vraag na bij je verz. maatschappij hoe zij hierover denken.
Paard van een ander > de ander is aansprakelijk voor schade onstaan door eigen gedragingen van het paard en zijn AVP verzekeraar betaalt (wederom tenzij bedrijfsmatig).
sietje22 schreef:Schade aan het paard is op jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering) verzekering verzekerd. Daarvoor is het wel nodig dat jij aansprakelijk bent wil men uitkeren, jij moet dus verwijtbaar gehandeld hebben.
Als het paard zich bijvoorbeeld alleen maar verstapt o.i.d. valt dat dan dus niet onder de dekking.
Dat laatste is alleen op te lossen als het paard zelf verzekerd is voor ziektekosten e.d.
Ik zou hier graag op willen reageren. Ik heb ook iets dergelijks meegemaakt en de schade aan het paard werd niet vergoed! De verzekering keerde namelijk niet uit als een item (paard) uitgeleend was.
Dus pas hier mee op.
beantsje schreef:Even voor alle begrip een paar voorbeeldjes:
1. paard glijdt uit op de loopplank en breekt zijn been; schade is voor de eigenaar van het paard.
2. Bijrijder laat per ongeluk een mestvork in de trailer staan en paard valt erin: schade aan paard voor AVP van bijrijder
3. Bijrijder krijgt aanrijding: schade aan paard is voor autoverzekering van de bestuurder die het ongeval veroorzaakt
Klopt dit zo LDRD?
.
) zijn uitgesloten van dekking. LDRD schreef:Even nagekeken en inderdaad zijn met het motorrijtuig vervoerde zaken (ja, een paard is een zaak) zijn uitgesloten van dekking.
LDRD schreef:Even nagekeken en inderdaad zijn met het motorrijtuig vervoerde zaken (ja, een paard is een zaak) zijn uitgesloten van dekking.
beantsje schreef:LDRD schreef:Even nagekeken en inderdaad zijn met het motorrijtuig vervoerde zaken (ja, een paard is een zaak) zijn uitgesloten van dekking.
Ik bedoelde de verplichte WA-verzekering die je als bestuurder hebt. (omdat het besturen van een auto altijd buiten je AVP valt).
We dwalen misschien een beetje af, maar ok...
LDRD; als je met je paardje op de trailer wordt aangereden (schuld door die andere bestuurder dus), dan kan je alle schade toch op die bestuurder verhalen? en dat wordt dan toch vergoed door die verplichte WA-verzekering?
En hoe zit dat dan als jij schade toebrengt aan iemand of een zaak van iemand in jouw auto door een aanrijding door jouw eigen schuld? Dan wordt dat toch vergoed door jouw WA-verzekering? Anders zou ik nooit meer iets of iemand durven te vervoeren....