Elke dag rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Elke dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:30

Ik heb een vraagje voor jullie, hoe jullie het zouden aanpakken zeg maar..
Het gaat om het volgende:

Ik heb over een paar weken een week vakantie. Die week ga ik mijn verzorgpaard elke dag voeren. Nu dacht ik: als er toch ben kan ik evengoed rijden (tenzij het echt rotweer is natuurlijk, dat is voor beiden niet leuk). Maar is dat wel een goed idee?

Momenteel wordt er 1x per week of 2 weken gereden. Best weinig. Wel wordt er dan gedurende 3u gereden (buiten) en best wel intensief. Iets minder dan in de zomer bv. omwille van het zweten (het is een beertje), er wordt dus wat meer gestapt maar evengoed stukken gedraafd & gegaloppeerd. Voor de rest staat het beestje 24/7 op de weide.

Nu wilde ik dus die week eventueel elke dag rijden, afwisselend dressuur & buiten.
Met dressuur bedoel ik wat basiswerk, ik denk hoogstens een half uur. Er moet namelijk nog wat aan de communicatie gewerkt worden, de reactie op de hulpen is niet altijd wat het moet zijn. Dus daar wilde ik dan aan werken. Gewoon veel overgangen en grote figuren.
Het buitenrijden zou dan voornamelijk stappen zijn, misschien een drafje en/of galopje maar niet zo veel.
Ik wilde dit dus afwisselen, dus de ene dag dressuur, de volgende dag buiten, ... Of misschien 1 dag dressuur en 2 dagen naar buiten? Ik weet het niet goed..

Mijn doel hiermee is gewoon eens om te kijken hoe hij reageert op het werken, en dan met name het serieus werken. Want momenteel wordt er dus niet zoveel mee gedaan.. Maar juist daardoor heb ik ook schrik dat ik hem ga overvragen door ineens elke dag te rijden? Ik zal het uiteraard wel merken en als het niet gaat stop ik ermee, maar ik wilde gewoon eens horen hoe jullie erover denken Knipoog

Als jullie je afvragen waar de eigenaar in heel dat verhaal zit.. ik ga het nog eens vragen maar normaal gezien heeft die er geen probleem mee als ik er serieuzer mee ga werken. Maar er wordt dus nog over gesproken Knipoog

rmej

Re: Elke dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:56

Ik denk dat het prima kan hoor!
Zeker als je goed in de gaten houdt hoe hij alles oppakt.
Gewoon rustig opbouwen, zoals je het nu beschreef moet het goed gaan!
succes!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:02

Ik vind het zoals hij/zij nu gereden wordt wel heel vreemd. Twee week stilzetten en dan 3 uur rijden, naar je zelf zegt ook nog vrij intensief. Ben je niet bang dat dat ook niet zo lekker is voor je paard?

Ik denk dat in de vakantie oppakken wel een goed idee is, maar dan niet te lang en misschien niet alle dagen. Misschien krijgt ze wel spierpijn van ongewoon werk, zeker als je normaal alleen buiten rijd. En misschien ook niet zo leuk voor het paard om de hele week in het middelpunt van de belangstelling te staan en daarna weer twee weken op de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:07

Het klinkt misschien vreemd maar dat is het niet, naar mijn gevoel dan. Pony is het gewend, er wordt endurance mee gedaan en in de zomer ook dagtochten enzo. Dus lange afstanden is die gewend en omdat die constant op de weide loopt lijkt die er geen last van te hebben. Ook wordt er nu meer gestapt, maar inderdaad ook lange stukken gedraafd en tussendoor gegaloppeerd. Het is ook nu door de winter & allerlei omstandigheden dat het rijden nu een stuk minder is, dit is dus niet het hele jaar zo ofzo Knipoog

Pony staat dus ook constant op de weide, dus het is niet dat die op stal staat of maar een paar uur buiten komt en dan 1x per week hard moet werken ofzo. Ik denk echt niet dat de pony er last van heeft...

Dat laatste wat je zegt weet ik ook niet, kan ik me niet goed voorstellen. Pony is een pony die het liefst gewoon met rust gelaten wordt en eten is z'n leven. Dus of die er last van gaat hebben als die daarna weer minder gereden wordt.. Denk dat die eerder last heeft van regelmatig te rijden (en dan niet qua niet aankunnen, maar qua niet willen Tong uitsteken) maar dat weet ik dus niet zeker...

Maar ik vind het wel moeilijk om het allemaal uit te leggen, dus het kan best zijn dat er misverstanden ontstaan ofzo omdat dingen anders opgenomen worden dan dat ik het bedoel. Alvast sorry daarvoor Knipoog Vragen stellen mag natuurlijk altijd Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:14

Nee, het zal inderdaad ook per paard verschillen. Maar als mijn fjord in de wei staat en ik kom een ander paard halen, dat loopt hij steevast mee naar het hek en staat daar dan heel zielig te doen. En als ik er een dag/paar dagen niet ben dan loopt hij iedereen achterna die de wei in komt om om aandacht te zeuren. Vandaar dat ik daar aan dacht.
Het is in ieder geval goed dat ze niet op stal staat, want dan zou het helemaal een rare overgang zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:17

Deze dus niet .. Gaat wel mee "als het moet", zal dus niet weglopen als je er wat mee wil gaan doen ofzo, maar zal ook niet uit zichzelf zeggen van: "kom, we zijn weg" Knipoog

pegasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:55

Ik denk dat je beter elke dag een beetje kan rijden, dan één keer om de week of 2 drie uur te gaan rijden.
Met elke dag een beetje te rijden, bouw je veel beter conditie op. Desnoods eens één dag op de week een rustdag inlassen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:14

[***] schreef:
Het klinkt misschien vreemd maar dat is het niet, naar mijn gevoel dan. Pony is het gewend, er wordt endurance mee gedaan en in de zomer ook dagtochten enzo. Dus lange afstanden is die gewend en omdat die constant op de weide loopt lijkt die er geen last van te hebben. Ook wordt er nu meer gestapt, maar inderdaad ook lange stukken gedraafd en tussendoor gegaloppeerd. Het is ook nu door de winter & allerlei omstandigheden dat het rijden nu een stuk minder is, dit is dus niet het hele jaar zo ofzo Knipoog

Pony staat dus ook constant op de weide, dus het is niet dat die op stal staat of maar een paar uur buiten komt en dan 1x per week hard moet werken ofzo. Ik denk echt niet dat de pony er last van heeft...

Dat laatste wat je zegt weet ik ook niet, kan ik me niet goed voorstellen. Pony is een pony die het liefst gewoon met rust gelaten wordt en eten is z'n leven. Dus of die er last van gaat hebben als die daarna weer minder gereden wordt.. Denk dat die eerder last heeft van regelmatig te rijden (en dan niet qua niet aankunnen, maar qua niet willen Tong uitsteken) maar dat weet ik dus niet zeker...

Maar ik vind het wel moeilijk om het allemaal uit te leggen, dus het kan best zijn dat er misverstanden ontstaan ofzo omdat dingen anders opgenomen worden dan dat ik het bedoel. Alvast sorry daarvoor Knipoog Vragen stellen mag natuurlijk altijd Lachen

Ik vind het ook een beetje een vreemde overgang, je pony kan nog zo graag willen eten, hij kan niet beslissen wat goed voor hem is.
Je zegt ook dat hij het liefst met rust gelaten wil worden, tja meschien beetje spierpijn naar iedere rit.
De meeste Endurance ruiters die ik ken nemen het serieus en zetten hun paard niet op rust de hele winter, met uitzondering van 1 dag per week.
Nee ik vind het niet verantwoord wat je doet om met een lang verhaal antwoord op je vraag te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:03

Hou er rekening mee dat het vanachter een pc heel moeilijk is om te oordelen hoe het in werkelijkheid is, het is voor mij ook moeilijk om uit te leggen wat ik precies bedoel Knipoog

Ik weet heel zeker dat er geen spierpijn of dergelijke meespeelt, want dat zouden we dan echt wel merken en dan zou de pony niet gewoon meegaan en zijn best doen tijdens het lopen. Ja, hij eet veel liever.. maar dat doet die altijd dus ookal zou die volop in training staan of weet ik wat dan zou die nog liever eten dan werken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:05

pegasa schreef:
Ik denk dat je beter elke dag een beetje kan rijden, dan één keer om de week of 2 drie uur te gaan rijden.
Met elke dag een beetje te rijden, bouw je veel beter conditie op. Desnoods eens één dag op de week een rustdag inlassen

Tuurlijk is het beter om regelmatig te werken, maar het moet ook maar allemaal gaan Knipoog
Momenteel heb ik de tijd niet, dit wordt binnenkort normaal gezien beter. En ook het weer speelt de laatste tijd niet in ons voordeel moet ik zeggen...

De vraag nu is of ik, wanneer ik die week tijd heb, hem elke dag kan rijden, of dat ik hem toch sowieso ga overvragen (wat ik wel zou merken maar het lijkt me toch beter om er op voorhand eens over na te denken Knipoog ). En hoe jullie het zouden aanpakken..

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:10

Als je iedere dag wilt rijden en lekker afwisselt moet het volgens mij toch geen probleem zijn.
Beetje dressuur en dan lekker stappend een buitenritje.
Als je rustig aan doet moet dat makkelijk kunnen. Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:17

Persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat is meer uit eigen oogpunt gekeken. Heb jij echt wel tijd en zin om elke dag te gaan rijden? Ik niet hoor, ik zou in m'n vakantie ook wel eens wat met vriendinnen wille gaan doen enzo.
Daarnaast van je paard 1 dag in de week rijden naar ineens 5-7 dagen achter elkaar, dat is best pittig. Ik zou dan gewoon lekker om de dag gaan rijden, zo hou je het voor jezelf en de pony leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:21

Ik kan nu ook niet zeggen of ik elke dag ga rijden hoor, hangt ook van het weer af e.d. Maar in principe heb ik er wel zin in ja, ben blij dat ik dan eindelijk eens tijd heb voor de paarden Tong uitsteken

Maar bekijk jij dat buitenrijden (stappen) ook als rijden? In dat geval is het inderdaad elke dag, maar de bedoeling is eigenlijk de ene dag wat serieus werken (gewoon puur basis en lang gaat dat niet zijn) en de dag erna lekker buiten stappen.. Eventueel 2 dagen naar buiten en daarna weer wat dressuurwerk.. Er elke dag even opzitten, laten we het zo zeggen Knipoog