Geld terug als zadel niet goed blijkt te liggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcato

Geld terug als zadel niet goed blijkt te liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:34

Ik heb nu sinds krap 1,5 jaar een nieuw zadel op mijn paard liggen. Ik heb hem door een zadelmaker aan laten meten welke verbonden was met een ruitersportzaak.

Hij is meerdere keren geweest om naar mijn zadel te kijken, aangezien mijn paard wat scheef was in zijn lijf.

Nu ong. een maand geleden ondekte ik een plekje op de schoft van mijn paard. Waarschijnlijk door de drukking van het zadel. Ik dus de ruitersportzaak gebeld, maar de zadelmaker was met de noorderzon vertrokken. Ze konden mij iemand anders aanraden.

Deze zadelmaker heeft het zadel gecontroleerd en zei dat ik het probleem wel kon oplossen met een zadelbontje. Verder was het zadel wel ok (hij valt zijn vorige collega natuurlijk niet af). Alleen de kussens moesten inderdaad zachter. Hij zou me terugbellen om te laten weten of ik nog garantie heb. Dit is nu ruim 3 weken terug en ik heb nog steeds niets gehoord...

Ik vertrouwde de boel niet helemaal, want naar mijn mening zijn de kussens veel te hard en ligt het zadel veel te dicht op de schoft. Dus een andere zadelmaker laten kijken. Nou, die schrok zich rot. Zadel bleek totaal verkeerd te zijn aangemeten!

Ik natuurlijk in twijfel. Nu is gister mijn fysio geweest en ook deze vertelde mij dat het zadel echt niet goed past op zijn rug. Veel te smal ook.

Ik krijg nu toch echt het gevoel dat er weer een ander zadel moet komen.

Stel dat dat dus ook moet gebeuren, kan ik dan op de een of andere manier de ruitersportzaak aansprakelijk stellen voor het aanmeten van een niet goed passend zadel??? Hoe zou ik dat moeten aanpakken? En zal ik mijn geld na 1,5 jaar nog terug kunnen krijgen?

Ik heb valse hoop, maar misschien dat iemand hier iets soortgelijks heeft meegemaakt?

Meryl

Re: Geld terug als zadel niet goed blijkt te liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:38

Je geeft aan dat het 1,5 jaar geleden is dat je dat zadel hebt gekocht. Ik vind het niet abnormaal dat de vulling na zo,n periode harder is geworden. Daarnaast groeit je paard als zijn spieren worden getraint en slankt hij af op zijn rug en schouders als hij minder getraint wordt. het kan dus heel goed dat je zadel opeens niet meer zo mooi past.

Toon dan maar eens aan dat hij zo`n lange periode geleden het zadel verkeerd heeft aangemeten. Net als bij mensen hoeft het postuur niet hetzelfde te blijven.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:58

Ik begrijp wat je bedoelt, alleen daarom schreef ik er ook bewust bij dat de 1e zadelmaker echt tot een paar maanden geleden steeds is geweest.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:10

moeilijk,,maar ik zou eens naar de ruitersport zaak gaan en kijken hoe ver je daar komt dmv een gesprek, ja en als dat niet gaat werken dan denk ik dat je weinig kans maakt op een nieuw zadel of het geld daarvoor.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:32

fuego3 schreef:
moeilijk,,maar ik zou eens naar de ruitersport zaak gaan en kijken hoe ver je daar komt dmv een gesprek, ja en als dat niet gaat werken dan denk ik dat je weinig kans maakt op een nieuw zadel of het geld daarvoor.

Ja, idd. Net wat ik zelf al zei, ik heb valse hoop. Maar het is te proberen natuurlijk.

Wat ik misschien duidelijker moet vermelden; wat ik nu dus van verschillende personen al heb gehoord, is dat de boom van het zadel veel te smal is voor de rug en schoft van mijn paard. Hier maak ik dan uit op dat de zadelmaker geen goed zadel heeft aangemeten, afgezien van de kussens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:34

Bij een zadelmaker die een bontje als oplossing geeft moest ik al even nadenken..

Inderdaad erg moeilijk!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:42

en zou je een bontje gaan gebruiken wordt het nog smaller... Een zadelmaker die een bontje adviseert is in mijn ogen geen zadelmaker. ik zou het echt niet weten hoe je dit zou willen klaren, een paard veranderd natuurlijk wel in bespiering dus denk dat ze dat zullen zeggen als argument dat het zadel niet goed zou zitten. ik zou in ieder geval dit zadel er niet meer op leggen en dan maar op zoek gaan naar een goede (tweedehands) zadel.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:48

Ja, achterlijk he het idee van dat bontje. Je maakt naar mijn mening de ruimte alleen maar smaller.

Wat betreft de breedte van de boom, deze heeft steeds op dezelfde manier op mijn paard gelegen. Mijn paard is dus niet dermate veranderd dat het nu ineens niet meer ligt.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:52

Je hebt natuurlijk rechten. Een nieuw aangemeten zadel kost een aardige duit. Een nieuw aangemeten zadel heeft ook een levensduur bij goed onderhoud van zo`n? 6 jaar. Wanneer blijkt uit schriftelijke verklaringen van andere zadelmakers dat dit zadel echt verkeerd is opgebouwd dan is in dit geval de verkoper/ruitersportzaak aansprakelijk voor deze gebreken. Jij moet hen in de gelegenheid stellen dit probleem op te lossen. Stel de reparatie gaat 500 euro kosten dan zijn van die 500 euro gedeeld door de levensduur 6 jaar de kosten voor jou (1,5 jaar) dus € 125 en de rest voor de verkoper/ruitersportzaak.
Stel; jouw zadel is geheel verrot zoals je ook hebt vermeld en er moet een nieuw zadel worden aangemeten kosten een € 2500.00 dan is de schade voor jouw € 625 en de rest voor de verkoper. Je hebt rechten alleen wordt het een lange weg en zeker geen eenvoudige. Heb je haar op je tanden dan lukt het je en anders je advocaat.

Succes verder.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:56

Mmm, nou dat schiet dan ook niet erg op. Als ik het advies moet opvolgen wat ik krijg, dan zou ik een nieuw zadel moeten kopen. Maar het heeft imo dan geen zin om dat via de ruitersportzaak te spelen als ik zelf alsnog een behoorlijk bedrag moet betalen.

Dan kan ik hem net zo goed inruilen bij de aankoop van een ander zadel of proberen te verkoper aan een particulier denk ik.