Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:02

Zoals veel paardeneigenaren wel eens meemaken, het paard wil niet op de trailer.
Nu heb ik al heel veel paarden in handen gehad die er problemen mee hadden
(en die heb ik het verholpen)
dit is een unicum. Maar wie weet is er iemand die een (wellicht simpele) oplossing heeft.

Het gaat over mijn 3,5 jarige merrie. Toen ik haar kocht liep ze zonder
aarzelen de trailer in. Ook de tweede keer liep ze nog de trailer in maar toen
begon het gedram.
de volgende situaties komen voor:
1) zonder voer: ze gaat van links naar rechts en vooral hard naar
achter, zelfs als ik geen druk op het touw heb.
Heb al mensen naast de klep gezet, die wals madam gewoon plat.
2) met voer: Ze stapt zo de klep op met de voorbenen tot het
drempeltje. Daar blijft ze dan staan. Heel iets druk is genoeg om
haar weer achterwaarts te laten gaan. Na 1,5 uur loopt ze wel een keer verder
maar ja, das 1,5 uur later. (en het wordt na 2 maanden nog steeds niet korter.)
3) Met 3 man, 1 voor, 2 achter de kont vast.. Je gooit haar welliswaar
de trailer in. Ze stijgert dan gigantisch maar ja, ze gaat er in.
Helaas moet dit, anders kom ik niet thuis van de club maar dit vind ik niet de manier.
4) Zweepjes, longeerlijn etc. alles geprobeerd. geen resultaat.
Ook niet als de longeerlijn over de rug, tussen de benen door etc..

De trailer is splinternieuw, heb er een klein beetje mest ingedaan en stro voor de geur.
Mijn vriendje rijd altijd super rustig en onderweg is ze ook heel relaxed.
ZE IS NAMELIJK NIET ANGSTIG VOOR DE TRAILER MAAR ZE GAAT GEWOON NIET.

OPlossingen met 1 á 2 personen aanwezig zijn super.
Voor diegene met de gouden tip, een zak paardensnoepjes!!!!!!!

Wij blijven altijd heel rustig, gaan niet schelden etc. etc. daar wordt het nooit beter van.
Heb ook nog nooit zo;n eigenwijze mee gemaakt. Mar het nadeel is ook, ze is verder superlief
en nooit gemeen. Dus ik kan ook niet boos op haar worden...

Wendel

Re: Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:07

Misschien is een keer genoeg om achter haar een "brul" te geven.Mijn verzorgpaard loopt anders ook niet de trailer op. Er moet gewoon een achter haar staan die met een hard stem geluid haar even over de drempelvrees heen helpt.
Maar nu moet ik zeggen dit doet ze alleen thuis. Op de club loopt ze er zo in omdat ze dan weet dat ze naar huis gaat.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:10

Ik zou gewoon hulp inroepen van iemand die er écht verstand van heeft. Trailerladen is zo belangrijk en als je het voor eens en altijd goed op kan lossen ?

iig mijn tip is; Mail eens met Petra Vlasbom van http://www.2moons.nl. Zij is ook bij mijn paard geweest en dat heeft heel goed geholpen! Mijn paard had soortgelijke problemen. Hij ging ook maar niet verder de trailer op dan met zijn voorbenen en eruit ging die met een rotgang, zodat die heel zijn hoofd openhaalde.
Petra had een hele goede techniek om hem rustig in en uit de trailer te laten lopen. Op een gegeven moment begon hij het zelfs leuk te vinden!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:15

Heel herkenbaar, al kan die van mij dan ook nog met 80 km. per uur achteruit als ze er wel inloopt.
Wij zijn een aantal weken lang bezig geweest met alleen maar inladen, voeren als ze binnen stond en er weer uit sturen voor dat ze zelf achteruit stoof. tegen de tijd dat ze dat pikte ging ook de klep dicht en dan er weer uit, etc. Nu nemen we een pony'tje mee op concours om haar er aan te wennen dat ze ook even moet blijven staan als we er zijn en om haar er iets kalmer uit te laten lopen.
Ik weet dat het vreselijk frusterend is om een paard dat niet bang is niet aan te kunnen pakken maar bij mijn merrie is staads gebleken dat degene met de langste adem het wint. Zodra ik boos werd of naar hulpmiddelen greep werd ze woest en kon je het wel vergeten. Wij zijn trouwens ook altijd met 2 of 3 mensen, zodra er meer komen heeft ze het gevoel dat ze gedwongen gaat worden en doet ze het echt niet meer.
Ik wens je heel veel succes met het trailertrainen en hoop dat je geduld beloond zal worden.
gr. Chantal

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:17

Wendel schreef:
Misschien is een keer genoeg om achter haar een "brul" te geven.Mijn verzorgpaard loopt anders ook niet de trailer op. Er moet gewoon een achter haar staan die met een hard stem geluid haar even over de drempelvrees heen helpt.
Maar nu moet ik zeggen dit doet ze alleen thuis. Op de club loopt ze er zo in omdat ze dan weet dat ze naar huis gaat.

Ohja, de brul.. dan gaat ze zeker vooruit.. langs de klep.
en die 2moons zit helaas niet naast de deur...
Maar mailen kan nooit geen kwaad.
Dank je voor de reacties, maar tot nu toe zit de gouden tip er nog niet bij..

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:18

dblijham schreef:
Heel herkenbaar, al kan die van mij dan ook nog met 80 km. per uur achteruit als ze er wel inloopt.
Wij zijn een aantal weken lang bezig geweest met alleen maar inladen, voeren als ze binnen stond en er weer uit sturen voor dat ze zelf achteruit stoof. tegen de tijd dat ze dat pikte ging ook de klep dicht en dan er weer uit, etc. Nu nemen we een pony'tje mee op concours om haar er aan te wennen dat ze ook even moet blijven staan als we er zijn en om haar er iets kalmer uit te laten lopen.
Ik weet dat het vreselijk frusterend is om een paard dat niet bang is niet aan te kunnen pakken maar bij mijn merrie is staads gebleken dat degene met de langste adem het wint. Zodra ik boos werd of naar hulpmiddelen greep werd ze woest en kon je het wel vergeten. Wij zijn trouwens ook altijd met 2 of 3 mensen, zodra er meer komen heeft ze het gevoel dat ze gedwongen gaat worden en doet ze het echt niet meer.
Ik wens je heel veel succes met het trailertrainen en hoop dat je geduld beloond zal worden.
gr. Chantal

HElemaal hetzelfde.. ook dat geval met meer personen. die van mij reageert net zo.
Shetlander is ook al geprobeerd.. vind ze niet intressant genoeg
en bij de club kan ze ook heel relaxed blijven staan.. geen probleem als ze er maar instaat...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:18

Ook geprobeerd dus...... Nou ja helaas Ik hoop dat de gouden tip wel voorbij komt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:20

Heb je het al eens op de manier van Monty Roberts geprobeerd? Bij de eerste de beste aarzeling naar achteren vragen en dan weer naar voor. Zorgen dat de aandacht bij jou is.

Parelli wil vaak ook nog wel helpen Lachen .

Zoek eens in die hoek naar manieren om je paard de trailer in te krijgen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:28

Ik heb ook eens zo'n paard gehad en ik kan me voorstellen hoezeer je baalt. Wat bij mij heeft geholpen is het volgende.
Trailer iig aan 1 kant opsluiten door tegen de muur te zetten (aan de kant waar je paard er het liefst langsloopt) Als het even kan van achteren ook opsluiten dmv een muur. De zijkant van de trailer die dan nog open is hang je een longeerlijn aan. het paard krijgt dan in de gaten dat er maar 1 weg is, en dat is de trailer in.
Om mezelf te kunnen redden met lastpakken doe ik het volgende. Longeerlijn aan het halster deze om de voorstang en dan achter het paard trekken aan de lijn en 'drijven' met je hand. Ook weer met de trailer langs een muur geparkeerd. Ook zet ik het schot altijd wat scheef. Als het paard erin staat kun je de longeerlijn erachter houden tijdens het dichtdoen van de stant. Vergt enige handigheid maar werkt voor mij prima. Als je er teveel mensen bij hebt wordt het vaak te druk.

heel veel succes ermee.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:30

even een stipje zodat ik mee kan lezen, ben erg benieuwd of je de gouden tip krijgt en hoe je het op kan lossen..

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:40

malloesje schreef:
Ik heb ook eens zo'n paard gehad en ik kan me voorstellen hoezeer je baalt. Wat bij mij heeft geholpen is het volgende.
Trailer iig aan 1 kant opsluiten door tegen de muur te zetten (aan de kant waar je paard er het liefst langsloopt) Als het even kan van achteren ook opsluiten dmv een muur. De zijkant van de trailer die dan nog open is hang je een longeerlijn aan. het paard krijgt dan in de gaten dat er maar 1 weg is, en dat is de trailer in.
Om mezelf te kunnen redden met lastpakken doe ik het volgende. Longeerlijn aan het halster deze om de voorstang en dan achter het paard trekken aan de lijn en 'drijven' met je hand. Ook weer met de trailer langs een muur geparkeerd. Ook zet ik het schot altijd wat scheef. Als het paard erin staat kun je de longeerlijn erachter houden tijdens het dichtdoen van de stant. Vergt enige handigheid maar werkt voor mij prima. Als je er teveel mensen bij hebt wordt het vaak te druk.

heel veel succes ermee.

Die longeerlijn hebben we vanavond geprobeerd.
Gaat niet lukken, loopt door de longeerlijn heen helaas en dan staat ze naast de trailer te kijken aan de open kant.En dan nog iets, aangezien de verlichting aan de zijkant zit komt de trailer altijd 30 cm van de muur te staan... waar ze dus inloopt....grrrrr
Helaas, nog steeds niet de gouden tip. Maar wel bedankt!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:48

Ik heb een keer een programma gezien "paardenfluisteraar"
steeds naar de trailer toe lopen dood normaal en weer weglopen,
dat meerdere keren herhalen herhalen herhalen vooral voor een 3,5 jarige wint de nieuwschierigheid vaak.
of wek het op een andere manier 1 voet op de klep en dan weer weglopen enz.
Op tv werkte het en in het normale leven ook met net zo'n paard als die van jou.

Ik hoop dat je een goede oplossing vind.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:51

ik volg ook even mijn paard precies hetzelfde.. Ik doe het nu zo dat ik gewoon op ze kont gaat staan duwen gewoon proberen van achter tegen te houden, dat werkt prima bij die van mij, maar misschien dat hier nog iemand komt met een goede tip.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:59

als ze zo goed achteruit kan, zette ik haar er een paar keer achteruit op
inladen en weer uitladen
dit is een spelletje van haar
verder zou ik grondwerk met haar doen waar bij duidelijk wordt dat jij de baas bent

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:08

Bereid je voor op een leesmomentje Clown
Dit is uit het boek Heartland:

Amy leidde Star naar de trailer. Zodra hij die in het oog kreeg, voelde ik hem verstijven. 'Toe maar, loop door', zei Amy, maar Star stond stokstijf stil en legde zijn oren in zijn nek. 'Kom op'. Amy's stem klonk nu dwingend en ze klakte met haar tong om hem aan te moedigen. De volboed nam nog een paar aarzelende stappen en gooide toen zijn hoofd omhoog en sprong opzij.
Star leek wel gek geworden. Hij steigerde hoog en zijn voorbenen maaiden door de lucht, vlak langs haar hoofd. Ze klakte met haar tong en bracht hem terug naar stal. Dat zouden ze allemaal moeten doen, dacht ze. Rustig aan, stap voor stap.

(...........)

Ze deed Star een halster om, klikte de longeerlijn eraan vast en leidde de volbloed naar de trainingsring. 'Het is tijd dat je me leert vertrouwen', zei ze tegen het paard terwijl ze de longeerlijn losmaakte. Ze deed een stap achteruit en sloeg met het uiteinde van de lijn zacht tegen zijn achterste. 'Toe maar'.
Star breiste verrast en stapte een stukje opzij. Amy klikte met haar tong en zwaaide het touw in zijn richting. Star begon braaf de baan rond te draven. Hij sprong in galop aan toen ze de lijn weer naar hem toegooide zonder hem te raken.
Ze hield hem in galop door met haar tong te klakken en met de longeerlijn te wapperen, telkens als hij leek te stoppen.
Amy wist dat ze het vertrouwen van Star moest winnen. Om dat te bereiken, moest ze hem laten zien dat ze naar hem zou luisteren en hem begreep. Ze zou een join-up met hem doen. Ze haalde diep adem en concentreerde zich op Star. Strak naar hem kijkend, haar borst naar hem gericht, dreef ze hem de baan rond. Na een rondje of zes liet ze hem langzaam gaan, en liet hem vervolgens van richting veranderen door een paar stappen te doen en hem de pas af te snijden. Ze liet hem weer aangalloperen.
Intussen hield ze zijn binnenste oor goed in de gaten. Toen ze zag dat hij het niet meer heen en weer bewoog, maar constant op haar richtte, wist ze dat ze zijn respect had gewonnen.
Hij kantelde zijn hoofd een beetje en begon zijn lippen te likken, terwijl hij kauwbewegingen maakte. Met een zwiep van de lijn liet Amy hem nog even doorgalloperen, tot hij haar eindelijk het signaal gaf waar ze op wachtte. Hij strekte zijn hals onder het gallopren en liet zijn hoofd zakken tot zijn neus dicht bij de grond was.
Amy voelde een rilling van plezier. Dit was zijn manier om te zeggen dat hij haar als zijn leider aanvaardde en klaar was om een team met haar te vormen. Ze richtte haar ogen op de grond, rolde de lijn op en draaide haar schouders wat van hem weg.
Star ging langzamer. Uit haar ooghoek kon ze zien dat hij nu stilstond en naar haar keek. Ze hield haar adem in toen hij naar haar toe begon te lopen. Zodra hij bij haar was, strekte hij zijn hals uit en duwde zacht briesend zijn neus tegen haar schouder.
Amy draaide zich langzaam om en wreef hem zacht over zijn voorhoofd. De opwinding golfde door haar lijf.
Ze hadden een join-up gedaan! Door naar het midden te komen, had Star haar laten zien dat hij haar vertrouwde.
Om dat te controleren, liep Amy een einde weg. Star volgde haar. Ze liep een rondje naar rechts, en toen een rondje naar links.
Star bleef steeds vlak bij haar. Ze ging rennen en Star ging in draf over. Toen zij stopte, stopte Star ook.
Uiteindelijk draaide ze zich om en aaide over zijn hals en voorhoofd. Ze maakte de longeerlijn weer vast.
Ze zou dit nog een paar keer doen en dan morgen weer proberen hem de trailer in te krijden.

(.......)

Star gallopeerde maar twee rondjes voordat hij zijn hoofd naar beneden deed en begon met kauwen en smakken.
Amy draaide haar lichaam weg, zodat hij naar het midden kon komen.
Star snuffelde aan haar schouder en volgde haar vervolgens door de ring, zoals hij ook de vorige dag had gedaan. Ze stopte en aaide hem over zijn hals. Star tilde zijn hoofd op en blies tegen haar oor. Zijn warme adem kietelde.
Ze keek of ze iets lekkers voor Star in haar zak had. Als hij inde trailer zou stappen, of er zelfs maar bij inde buurt zou komen, moest ze hem een beloning kunnen geven, zodat het een prettige ervaring voor hem werd.
Ze liep met Star naar de trailer. Toen ze bij de trailer waren aangekomen, deed Scott de laadkleppen aan de achter- en zijkant open en stapte achteruit. Amy leidde Star rondjes. Zijn hoofd hing bijna op de grond en hij zag er uit als een keluter die achter zijn moeder aanliep.
Toen Amy er zeker van was dat hij zich goed voeldde en ontspannen was, leidde ze hem dichter naar de trailer.
Star brieste, stopte en deed een stap achteruit. Dat was zijn manier om te zeggen dat hij zich niet op zijn gemak voelde.
Amy luisterde naar hem en draaide van de trailer weg. Ze keek naar Star. Die was gestopt en keek met een verbaasde blik naar haar bewegingen. Je luisterde naar me, leek hij te zeggen. Je luisterde naar me!
Amy liep weer door en Star draafde achter haar aan. Toen zijn hoofd weer bij haar zij was, ging hij over in stap. Deze keer bleef hij zelfs nog dichter bij haar dan daarvoor.
Na nog een paar rondjes te hebben gelopen, probeerde Amy het opnieuw.
Deze keer had Star genoeg vertrouwens in haar om haar rond de trailer te volgen. Nadat ze er in beide richtingen omheen waren gelopen, liep Amy de laadklep op en ging een paar stappen de trailer in.
Star stopte onderaan, zijn hoeven tegen de onderste rand van de klep. Hij gooide zijn hoofd omhoog.
'Best hoor', zei Amy en ze ging op de rand van de laadklep zitten. Ze haalde een wortel uit haar zak en beet er een stukje af. HIj mocht er van haar net zo lang over doen als hij wilde. Star spitste zijn oren toen hij haar op de wortel hoorde kauwen. Hij brieste, deed zijn hoofd omlaag, liep de laadklep op en blies in haar gezicht.
'Kom je toch maar kijken?' lachte Amy, waarna ze de wortel doormidden brak en hem een stuk gaf. Ze probeerde uiterlijk zo kalm mogelijk te blijven, maar van binnen danste ze van plezier.
Ze gaf Star de rest van de wortel, stond op en liep dwars door de trailer via de voorste laadklep naar buiten.
Star aarzelde maar heel even voordat hij haar volgde.
Onder aan de laadklep klopte ze hem op zijn hals en liep direct nog een keer door de trailer.
Deze keer aarzelde hij helemaal niet en voor hij haar volgde.
Amy leidde Star een flink eind van de trailer vandaan....

wat een lang stuk Clown
maarja misschien heb je hier iets aan Nagelbijten / Gniffelen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:09

Met mijn paard, die totaal geen trailerervaring had, heb ik het als volgt aangepakt. Toen we haar kochten is ze met dwang op de trailer gezet, letterlijk. Hierna zijn we thuis elke dag gaan oefenen. Met een touwhalster en een lang, lekker in de hand liggend touw. Gewoon stom rondjes lopen om de trailer, pasje vooruit, pasje achteruit. Dan de klep los, en weer rondjes lopen, maar steeds dichter bij de klep in de buurt, totdat ze "per ongeluk" met een hoef de klep aanraakte. Dit weer uitgebouwd, tot ik overdwars over de klep heen kon lopen.
De volgende stap was op de klep halthouden en weer achterwaarts. Hierna gewoon recht op de klep, weer halthouden, weer achterwaarts, enz. Op een gegeven moment was ze het blijkbaar zo zat, toen liep ze zonder twijfelen achter mij aan de trailer in. Ook toen weer stapje achterwaarts, voorwaarts, achterwaarts, enz. Ik heb alleen het goede gedrag beloond met mijn stem in de vorm van goed zo. Verder zei ik niets als ze iets niet goed deed. Na 1 maand geduld heb ik een paard wat ik zelf kan in- en uitladen, ook op vreemd terein. Degene met de langste adem wint en bovendien heeft je paard ook veel meer vertrouwen in jou als het zonder dwang lukt. Op de trailer hangt een hooinet, maar verder krijgt mijn paard geen brokjes of snoepjes op de trailer.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:13

Ik ga mee met de monty roberts methode, maar helaas is het niet zo simpel als Jenniferkent het over doet komen.

Ik weet niet hoe lang je haar hebt, maar je zou ook eens kunnen proberen met haar door een tunnel te lopen (de andere kant moet wel open zijn). Als dit ook niet lukt zou ik toch liever eerst kijken of er iets te doen is aan je leiden. Het zal misschien een spelletje zijn, maar het kan ook zijn dat ze het wel durft, maar niet met jou.

In een duits programma werd ook ooit gezegd over de 'monty roberts' methode dat het is als een kind zeggen dat het iets niet mag doen, dan doen ze het juist wel. Fout. Wat je wilt bereiken is dat je paard volledig vrijwillig, zonder enkele dwang naar binnen loopt. Je moet daarom allereerst duidelijk aangeven dat het paard je kan vertrouwen. Bij enkel trailer laden helpt het dan inderdaad vaak om een stuk naar de trailer toe te lopen, zelfs al is het drie meter van de klep af. Misschien een secondje laten staan, meer niet. Wat je wilt is de aandacht van het paard vasthouden. Je paard moet op jou letten, niet op de trailer, niet op het voer (eigenlijk). Dus erheen, gewoon afbuigen een andere kant op. Weer terug naar de laadklep, wat dichterbij, en weer weg. Zo steeds wat verder tot je bij de laadklep komt. Het helpt vaak als je paard een visuele hulp heeft, zoals een hekwerk dat van beide kanten als een trechter naar de trailer toeloopt. Ook als je je paard een stap op de klep krijgt: achteruit en weer een stuk weg gaan. Zo ook als je je paard in de trailer krijgt, weer achteruit en weer een rondje lopen.

Misschien helpt het zo wel, ik hoop het voor je!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:18

PM wendymisran1 (boktnaam) eens... die heb ik redelijke wonderen zien verrichten, in heel korte tijd, op een bijzonder respectvolle, maar duidelijke manier voor je paard (heb nog nooit zoveel geleerd over consequent zijn in zo korte tijd Nagelbijten / Gniffelen).

Zit in het midden van het land, maar als zij het te ver vindt kan ze je vast aan een ander betrouwbaar adres helpen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:27

Zelf heb ik er geen ervring mee, maar we hadden een keer mensen opstal met een fries. Die kwamen bij ons rijden en als ze weer naar huis wilde, wilde paard de trailer niet in. uiteindelijk hebben ze een hele middag thuis geoefend en toen bleek dat hij de laadklep eng vond (glad of zo). Daar legde ze dan een deken op en toen liep hij zo de trailer in. Een ander geval van een paard die de trailer niet in wilde: die vond het donkere gat naar. Ze deden danhet voorste deurtje open, zodat er licht was voorin en dan was het goed. Verder wens ik je veel succes met dit probleem. Misschien toch informeren naar professionele hulp. Monya van de balingehof helpt ook bij trailerlaadproblemen. www. balingehof.nl is de site geloof ik.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:27

Met een hele eigenwijze heb ik eens de trailer in de hoek van de wei neergezet, dus zowel aan 1 zijkant en aan achterkant begrenst. Moet je wel een paard hebben dat respect heeft voor de draad. Maar zo kun je wel de trailer stijf aan de draad zetten en voorkom je dat je paard tussen die 30 cm door wil.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:29

Ik ben net van mijn spierpijn af, 500 kilo wat niet voor uit wil dat voel je wel.De mijne gaat er ook naast,en de laatste keer hebben we toch uiteindelijk een longeerlijn er achter gedaan.En hij zat er na ander half uur eindelijk in.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:36

Ik begrijp dat het soms in geval van nood de enige oplossing is/lijkt, maar met zo'n soort dwang gaan paarden de volgende keer meestal niet sneller de trailer in. Ik ben geen 'doe het poepie geen pijn, ik kan hem temmen' type, maar denk aan hoe je het zelf zou vinden als je het wél eng zou vinden

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:52

de pony van me zusje is ook af en toe zo eigenwijs. dan heeft hij gewoon geen zin. Hij loopt de klep wel op maar aan de zij kant er zo weer af, je krijg hem er met geen mogelijkheid in.
Nu doen we het met een stroomdraadje aan de zijkant, er staat geen stroom op maar hij heeft wel respect voor dat draadje, en loopt er dus gewoon in.
Een longeerlijn trekt hij zich niets van aan, maar met een stroomdraadje gaat het super

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 22:54

khirshanta schreef:
Ik begrijp dat het soms in geval van nood de enige oplossing is/lijkt, maar met zo'n soort dwang gaan paarden de volgende keer meestal niet sneller de trailer in. Ik ben geen 'doe het poepie geen pijn, ik kan hem temmen' type, maar denk aan hoe je het zelf zou vinden als je het wél eng zou vinden

ok. maar ik weet voor 99% zeker dat ze NIET bang is....
echt niet..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:09

Mijn paard is ook zo'n eigenwijze niet-in-trailer-willen. Ze is niet bang met laden. Raakt ook niet in paniek. Maar WIL er gewoon niet in Nagelbijten / Gniffelen Boos worden ed werkt ook bij haar niet. Dan wordt ze woest en kun je het helemaal wel vergeten. Ook de Monty Roberts manier werkt niet. De laatste keer ben ik 3 uur bezig geweest eerst met worteltjes en later met naar de klep lopen en dan achterwaarts ed. Nee hoor, mevrouw stopt precies op de klep.

Het enige dat helpt is de zijkanten afzetten en haar met een longeerlijn en een paar sterke mensen er in duwen. Of haar met de trekker (waar ze niet bang voor is) haar er zo langzaam inschuiven. Ze gaat dan echt met haar kont tegen de trekker aanzitten, zo van IK WIL NIET. Maar moet dan uiteindelijk wel. Dit is natuurlijk niet de manier. Het enige dat ik kan hopen is dat ze op een gegeven moment weet dat ze er hoe dan ook toch in moet en dat ze dan besluit er wat eerder in te gaan. Of ik kan hopen op de gouden tip hier Haha!

Overigens snap ik mijn pony wel Bloos Zo'n trailer is lawaaierig en hobbelig en er komt ook nog eens van alles langs razen..