Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wendel schreef:Misschien is een keer genoeg om achter haar een "brul" te geven.Mijn verzorgpaard loopt anders ook niet de trailer op. Er moet gewoon een achter haar staan die met een hard stem geluid haar even over de drempelvrees heen helpt.
Maar nu moet ik zeggen dit doet ze alleen thuis. Op de club loopt ze er zo in omdat ze dan weet dat ze naar huis gaat.
dblijham schreef:Heel herkenbaar, al kan die van mij dan ook nog met 80 km. per uur achteruit als ze er wel inloopt.
Wij zijn een aantal weken lang bezig geweest met alleen maar inladen, voeren als ze binnen stond en er weer uit sturen voor dat ze zelf achteruit stoof. tegen de tijd dat ze dat pikte ging ook de klep dicht en dan er weer uit, etc. Nu nemen we een pony'tje mee op concours om haar er aan te wennen dat ze ook even moet blijven staan als we er zijn en om haar er iets kalmer uit te laten lopen.
Ik weet dat het vreselijk frusterend is om een paard dat niet bang is niet aan te kunnen pakken maar bij mijn merrie is staads gebleken dat degene met de langste adem het wint. Zodra ik boos werd of naar hulpmiddelen greep werd ze woest en kon je het wel vergeten. Wij zijn trouwens ook altijd met 2 of 3 mensen, zodra er meer komen heeft ze het gevoel dat ze gedwongen gaat worden en doet ze het echt niet meer.
Ik wens je heel veel succes met het trailertrainen en hoop dat je geduld beloond zal worden.
gr. Chantal
.malloesje schreef:Ik heb ook eens zo'n paard gehad en ik kan me voorstellen hoezeer je baalt. Wat bij mij heeft geholpen is het volgende.
Trailer iig aan 1 kant opsluiten door tegen de muur te zetten (aan de kant waar je paard er het liefst langsloopt) Als het even kan van achteren ook opsluiten dmv een muur. De zijkant van de trailer die dan nog open is hang je een longeerlijn aan. het paard krijgt dan in de gaten dat er maar 1 weg is, en dat is de trailer in.
Om mezelf te kunnen redden met lastpakken doe ik het volgende. Longeerlijn aan het halster deze om de voorstang en dan achter het paard trekken aan de lijn en 'drijven' met je hand. Ook weer met de trailer langs een muur geparkeerd. Ook zet ik het schot altijd wat scheef. Als het paard erin staat kun je de longeerlijn erachter houden tijdens het dichtdoen van de stant. Vergt enige handigheid maar werkt voor mij prima. Als je er teveel mensen bij hebt wordt het vaak te druk.
heel veel succes ermee.

).khirshanta schreef:Ik begrijp dat het soms in geval van nood de enige oplossing is/lijkt, maar met zo'n soort dwang gaan paarden de volgende keer meestal niet sneller de trailer in. Ik ben geen 'doe het poepie geen pijn, ik kan hem temmen' type, maar denk aan hoe je het zelf zou vinden als je het wél eng zou vinden
Boos worden ed werkt ook bij haar niet. Dan wordt ze woest en kun je het helemaal wel vergeten. Ook de Monty Roberts manier werkt niet. De laatste keer ben ik 3 uur bezig geweest eerst met worteltjes en later met naar de klep lopen en dan achterwaarts ed. Nee hoor, mevrouw stopt precies op de klep.
Zo'n trailer is lawaaierig en hobbelig en er komt ook nog eens van alles langs razen..