Veilig een shetlander vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mies19

Veilig een shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:28

Hoi,

Binnenkort ga ik mijn shetlander ophalen met de trailer maar ik wil graag eerst wat informatie hebben over het veilig vervoeren van een shetlander. Waarschijnlijk is de achterste stang (achter zijn kont) en de stang voor hem te hoog voor hem aangezien hij maar 95 cm is. Wat is een goede, veilige oplossing voor dit probleem? Wat is verder de veiligste manier om je paard in en uit te laden. Is het verstandig om hem eerst vast te zetten en dan de stang achter zijn kont vast te maken of juist andersom? En wat is met het uitladen het verstandigst?

Ook heb ik nog een vraagje over wat je het beste kunt doen met je paard die net uit de trailer komt en dan voor het eerst het onbekende weiland op gaat. Er staat nog een pony op het weiland maar we zijn van plan om ze de eerste tijd van elkaar te scheiden met bijv. een schriklint (of is dat geen goede afrastering daarvoor?). En is het goed om hem eerst even lekker te laten rondlopen en dan bijvoorbeeld een plakje hooi te geven en verder met rust te laten. Wat een vragen heb ik allemaal, maar ik wil zo graag dat het allemaal goed gaat Lachen Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Michelle

Mies19

Re: Veilig een shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:30

Heeft niemand een paar tips voor me? Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:59

wat voor trailer heb je?
wat de trailer betreft kun je de voorkant dichtbouwen met pakjes hooi/stro zodat hij niet onder de voorste balk doorkan (heeft ie ook gelijk wat te eten onderweg). Verder zet je m gewoon vast zodat hij niet kan omdraaien en daarmee is gelijk je probleem met de achterstang opgelost.
Tijdens het rijden met de trailer heel rustig de bochten etc nemen en vooral geen haast hebben.

In het weiland kun je beter eerst met de nieuwe pony een rondje lopen zodat ie weet waar de sloten/hekken etc zijn en als er genoeg ruimte is om weg te lopen dan zou ik ze bij elkaar laten of inderdaad eerst een draadje met stroom ertussen.

succes!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:02

Wij hebben in een anderhalf paards trailer een schot door de helft gezet in de lengte, zodat mijn haflinger en shetlander er samen in kunnen. Bij mijn shetlander heeft mijn vader ook nog een balk bij zn borst gezet, zodat ie daar ook klem staat. Balen sto voor een keer gaan ook prima!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:06

ik heb ook een shet. Heb een twee paards trailer en één kant de balken op haar hoogte laten maken. Toen ik haar ging halen was dit nog niet zo. Toen heb ik alles uit de trailer gehaald en haar er los ingezet.

Mijn vriendin heeft een 1.5 paard trailer en ook de balken op shet hoogte. Maar als ze haar merrie alleen vervoerd wordt ze zo onrustig dat ze evengoed in de problemen komt. ook zij haalt nu alles eruit en laat haar los in de trailer staan. Dit is in mijn ogen de beste oplossing ze kunnen gaan staan hoe ze willen en zich nergens aan bezeren, overheen springen ophangen of wat dan ook voor enge senario's

Wat betreft in het land. Eerst een draadje ertussen is wel verstandig. Een paard dagen laten "neuzen"" en als dat goed gaat dan bij elkaar doen. ook SHetten kunnen behoorlijk vechten met elkaar!!

succes

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:09

cissy schreef:
wat voor trailer heb je?
wat de trailer betreft kun je de voorkant dichtbouwen met pakjes hooi/stro zodat hij niet onder de voorste balk doorkan (heeft ie ook gelijk wat te eten onderweg). Verder zet je m gewoon vast zodat hij niet kan omdraaien en daarmee is gelijk je probleem met de achterstang opgelost.
Tijdens het rijden met de trailer heel rustig de bochten etc nemen en vooral geen haast hebben.

In het weiland kun je beter eerst met de nieuwe pony een rondje lopen zodat ie weet waar de sloten/hekken etc zijn en als er genoeg ruimte is om weg te lopen dan zou ik ze bij elkaar laten of inderdaad eerst een draadje met stroom ertussen.

succes!

Bedankt voor de informatie! Lachen Dus een baal stro voor hem leggen zodat hij er niet onderdoor kan lopen.
Kokopelli schreef:
ik heb ook een shet. Heb een twee paards trailer en één kant de balken op haar hoogte laten maken. Toen ik haar ging halen was dit nog niet zo. Toen heb ik alles uit de trailer gehaald en haar er los ingezet.

Mijn vriendin heeft een 1.5 paard trailer en ook de balken op shet hoogte. Maar als ze haar merrie alleen vervoerd wordt ze zo onrustig dat ze evengoed in de problemen komt. ook zij haalt nu alles eruit en laat haar los in de trailer staan. Dit is in mijn ogen de beste oplossing ze kunnen gaan staan hoe ze willen en zich nergens aan bezeren, overheen springen ophangen of wat dan ook voor enge senario's

Wat betreft in het land. Eerst een draadje ertussen is wel verstandig. Een paard dagen laten "neuzen"" en als dat goed gaat dan bij elkaar doen. ook SHetten kunnen behoorlijk vechten met elkaar!!

succes

Bedankt voor je tips! Lachen Ik ga er nog even over nadenken, los laten staan of toch vast zetten. Ik vind het alleen wel eng als je de pony los laat staan en je doet de klep weer open dat hij er zo uit kan lopen. Tenzij zoals bij jou de balken lager zitten natuurlijk, maar dat is bij mij helaas niet het geval.

lieziej schreef:
Wij hebben in een anderhalf paards trailer een schot door de helft gezet in de lengte, zodat mijn haflinger en shetlander er samen in kunnen. Bij mijn shetlander heeft mijn vader ook nog een balk bij zn borst gezet, zodat ie daar ook klem staat. Balen sto voor een keer gaan ook prima!

Bedankt voor de informatie! Lachen

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:19

Toen wij mijn pony (toen 90 cm) gingen halen hebben we hem ook los in de trailer gezet... Hij is toen verhuisd van Gelderland naar Zuid holland en dat ging TOP... Hij was super rustig ...

En wat het uitladen betreft: Als je een trailer hebt met een deurtje voor hoeft dat ook geen probleem te zijn. Je gaat zelf dan via het deurtje naar binnen en klikt em vast aan zijn halstertje en een 2e persoon doet dan rustig de klep open en dan kan je zo de trailer uitlopen... eventueel zelfs voorwaarts...

Suc6

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:45

Mijn shet heb ik als veulen opgehaald en later ben ik nog een keer met hem met de trailer geweest.
Beide keren heb ik hem los in de trailer gezet, wel heb ik het zeiltje boven de klep dicht gedaan zodat hij niet op het idee zou komen om er daar uit te willen. Haha!
De eerste keer stond hij met z'n kont te steunen tegen de de wand net in de knik waar de trailer smaller wordt. De tweede keer stond hij achterstevoren midden in de trailer.
Verder had ik hem geen halster om want je weet nooit wat ze onderweg uithalen en waar ze aan kunnen blijven hangen. Door het deurtje de trailer in gaan, halster om en dan pas zeiltje en klep open.

En ik ben met hem gewoon de wei in gegaan bij de andere pony's, eerst vastgehouden en toen losgelaten. Wat denk ik wel scheelde was dat hij nog veulen was en de merrie hem gelijk adopteerde. Die ging echt over hem moederen, zo lief.

Bij ons op stal laten ze een vreemd paard eerst altijd even in de wei ernaast en in een box naast de loopstal en na een paar dagen erbij in de wei en als daar alles duidelijk is mogen ze erbij in de stal.

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:32

Baxter en Esther bedankt voor de informatie Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:35

mijn shet gaat altijd gewoon vast aan de voorste stang met het liefst twee touwen
op tweepaards gaat ze rechts in de trailer en ook gewoon vast
geen balen stor endergelijke

heb haar eerst een nachtje in het weitje voor de wei gezet, volgende dag er gewoon bij

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:00

Evelli schreef:
mijn shet gaat altijd gewoon vast aan de voorste stang met het liefst twee touwen
op tweepaards gaat ze rechts in de trailer en ook gewoon vast
geen balen stor endergelijke

heb haar eerst een nachtje in het weitje voor de wei gezet, volgende dag er gewoon bij

Bedankt voor de tips! Lachen

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:26

WIj zetten de shetlander altijd los op de trailer (2paards) zodat hij vrij kan lopen en staan waar hij wil.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:30

Wij vervoeren de shets ook steeds los in de trailer.
Wij halen de stangen eruit en zetten de shets er los in, nog geen problemen mee gehad.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:38

Het ligt eraan hoe de onze bui is. Clown

Ze worden vervoerd in een 1,5 paards trailer en als er slechts eentje instaat staan over het algemeen los. De laatste tijd worden ze wel met 2 touwen vastgezet. Achterstang laten we weg omdat die voor hun toch geen nut heeft.
Mijn shet kan altijd het beste los vervoerd worden, die draait zich altijd om en staat het liefste achterstevoren in de trailer. Zelfs als de trailer vol staat met 3 shets en ze dus weinig kunnen bewegen vringt ze zich nog zo dat zij achterstevoren staat. Gestoord

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:38

Een compleet "kale" trailer lijkt mij wel het veiligste, de shet kan op die manier gaan staan zoals het voor hem/haar het fijnste aanvoelt en zich nergens aan bezeren of in het ergste geval (heb het op een vrachtwagen als eens meegemaakt) ophangen aan het touw...