HELP Trailer probleem!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardjepaula

HELP Trailer probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:17

Hoi,
Ik heb een arabier van 12 jaar.
Ze staat bij ons thuis samen met een new forest van 12 jaar.
Toen we de arabier kochten, stond ze al in de trailer, en was ze vrij rustig.
Maar als we haar nu in de trailer willen (samen met de new forest) word ze heel zenuwachtig,
En dan gaat ze goed de plank op, maar springd ze er soms af als ze er op staat.
Of ze gaat goed de plank op en als ze dan van de plank is, en in de trailer, gaat ze in galop naar de stang.
Dit is voor degene die haar in de trailer zetten erg gevaarlijk, er zijn al handen opengehaald en een keer viel ik bijna.
Je moet als ze de trailer in gaat, vanaf de plank echt een stuk hard lopen en snel onder de stang doorduiken, anders word je geplet.
Als we rijden gaat alles wel goed, alleen is ze vaak heel zenuwachtig in de trailer,
En als we bij de eindbestemming zijn (ongeveer 7 minuten rijden) is ze nat van het zweet.
De andere pony is wel super rustig als hij in de trailer gaat en als hij er in staat en eruit moet.
Hij probeerd de andere pony gerust te stellen (hij likt haar ook op de hals) maar dat werkt niet!
Ze is laatst ook gevallen, omdat ze op de plank stond, en opeens heel scheef ging.
Toen is haar achterbeen 3 weken gekneusd geweest...
Ik weet echt niet wat ik ermee moet...

l0esjj

Re: HELP Trailer probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:37

Staat de andere pony er al in wanneer je de arabier inlaad?
zo ja, zou je het eens kunnen proberen dat ze er als eerste in gaat. Zo te horen heb je ook een 2paards trailer,
misschien het middenschot achteraan even loshalen en wat naar de zijkant zetten zodat ze veel ruimte heeft om ''in te stappen'' verder goed belonen als ze er in staat en gewoon vaak even met dr op de trailer en een stukje rijden zodat het meer gewoonte wordt.
Eventueel kun je haar ook nog zelf de trailer in laten lopen als het te gevaarlijk wordt voor de persoon die haar begeleid, maar denk niet dat wat zal oplossen aan haar gedrag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:00

wat je er mee moet? er iemand bij halen die je paardje weer wat vertrouwen kan leren in de trailer, anders gaat het een keer goed fout als ze zo door loopt te drammen.
Het is absoluut te leren maar je kunt het niet alleen op dit moment. Waar woon je?

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:43

l0esjj schreef:
Staat de andere pony er al in wanneer je de arabier inlaad?
zo ja, zou je het eens kunnen proberen dat ze er als eerste in gaat. Zo te horen heb je ook een 2paards trailer,
misschien het middenschot achteraan even loshalen en wat naar de zijkant zetten zodat ze veel ruimte heeft om ''in te stappen'' verder goed belonen als ze er in staat en gewoon vaak even met dr op de trailer en een stukje rijden zodat het meer gewoonte wordt.
Eventueel kun je haar ook nog zelf de trailer in laten lopen als het te gevaarlijk wordt voor de persoon die haar begeleid, maar denk niet dat wat zal oplossen aan haar gedrag.

Als de new forest er niet in staat, wil ze er ook niet in

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:44

cissy schreef:
wat je er mee moet? er iemand bij halen die je paardje weer wat vertrouwen kan leren in de trailer, anders gaat het een keer goed fout als ze zo door loopt te drammen.
Het is absoluut te leren maar je kunt het niet alleen op dit moment. Waar woon je?

Epe (Dat is in Gelderland)

Het probleem is, dat mijn paardje vroeger de trailer in is geslagen,
Daarom gaat ze in galop, ze denkt dat ze een mep krijgt... Verdrietig

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:50

Het duurt bij haar ook super lang voordat je een beetje vertrouwen hebt, als een nieuwe instructrice ons les komt geven en vraagt of je naar haar toe wilt koemn (of zij komt bij jouw) loopt ze weg of gaat ze achterwaarts...
Bij mij duurde het ook ongeveer een half jaar voordat ze me vertrouwde.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:30

Zorg dat je veel vertrouwen van je paard wint door andere dingen met haar te doen of leuke nieuwe dingen aan te leren zodat ze meer van je snapt.
Het beste is om het zelf te doen zodat ze echt het vertrouwen geeft aan JOU.
Natuurlijk wil je het ook aan een sterker iemand overlaten als je paard zich zo gedraagt... en ja.. daarop weet ik geen raad.
Sorry, hoop dat het snel beter gaat.

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:30

Oke, bedankt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:05

Epe is wel stukkie tuffen bij mij vandaan, maar ik kan naar je toe komen om je te helpen, PM maar als je interesse hebt.

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 14:32

Weetje, binnenkort (volgende maand) ga ik en mijn vader het oefenen met haar (elke week 1x) en als het dat na een paar weken nóg niet goed gaat, neem ik contact met je op oké?
Bedankt voor je aanbod Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:37

als je dan maar wel op de juiste manier gaat oefenen en haar niet per ongeluk nog meer leert om niet te laden.
Niet dat je persé mij moet laten komen maar het is wel zaak dat je het op de juiste manier doet.
Kijk maar eens hier voor een paar tips: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
en dan kijken links in het menu onder trailer laden. Op die manier werk ik ook.

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 14:38

oke, bedankt Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:44

veel succes!

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 09:04

Ik ga zaterdag proberen haar tóch als eerste te laten gaan, en dan met het tussenschot helemaal naar een kant, zodat ze midden de plank op kan lopen, en dan schuif ik daarna het middenschot weer terug, en zet ik de andere pony erin Knipoog

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:06

cissy schreef:
als je dan maar wel op de juiste manier gaat oefenen en haar niet per ongeluk nog meer leert om niet te laden.
Niet dat je persé mij moet laten komen maar het is wel zaak dat je het op de juiste manier doet.
Kijk maar eens hier voor een paar tips: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
en dan kijken links in het menu onder trailer laden. Op die manier werk ik ook.

Op die manier werk ik ook! Werkt echt super!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:28

ik heb de paarden hier regelmatig op de trailer en dan krijgen ze hun voer , en na het eten weer op stal .

Ze vinden het prachtig nu ..

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:31

Maar ze gaat de trailer ook wel in, maar als ze van de plank af is en ''op het platte stuk loopt'' dán gaat ze in galop...

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:21

@paardjepaula
Het klinkt alsof jouw paardje de trailer voor geen meter vertrouwd. Met de techniek zoals op paardnatuurlijk beschreven staat kan je haar dat vertrouwen weer geven.

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:56

en welke techniek bedoel je dan?
Want er staan er meer dan één...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:05

precies daarom is het misschien handiger om er iemand bij te halen, die techniek is niet zo moeilijk je moet m alleen wel op de juiste manier toepassen.
heb je het hele stuk doorgelezen van die site? en heb je daar iets van begrepen?

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:58

Maar op die site staat toch alles stap voor stap uitgelegd, of is de handleiding trailerladen inmiddels aangepast?

Er staat namelijk zeer uitgebreid hoe je eerst wat grondwerk moet doen etc etc. Althans een jaar geleden, toen ik een trailerprobleem had!

Maar iemand erbij halen kan nooit kwaad hoor!

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:21

maar weetje, ik denk dat ''iemand erbij halen'' niet helpt, mijn paardje is (waarschijnlijk) de trailer ingeslagen, en vertrouwd daarom bijna niemand meer... Huilen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:30

leg je probleem eens voor bij petra vlasblom van www.2moons.nl zij kan je zeker helpen.