Papieren aanvragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gratchen

Papieren aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 08:13

Hi,

Ik weet niet of het hier goed staat en of het niet een vraag is die heel vaak gesteld is (maar ik kon via de zoekfunctie niets vinden).

Ik overweeg een paard te kopen zonder papieren. De vader is echter wel bekend en een goedgekeurde dekhengst. Is het in dit geval mogelijk om alsnog papier aan te vragen voor dit paard? En zo ja, wat is daarvoor dan nodig en wat zijn de kosten?

Alvast erg bedankt als iemand me kan helpen!

petraaken

Re: Papieren aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:21

een papierloos paard van een gekeurde dekhengst. Verward dan had er toch een half papier moeten bijzijn. Je kan een papier aanvragen maar dan moet je ook een bloedtest of dna test laten doen op je paard zodat ze kunnen uitmaken of die goedgekeurde dekhengst inderdaad de vader is.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 11:36

Tsja, dit verbaasde mij eigenlijk ook al, dus ga het ook nog zeer zeker even uitvragen bij de verkoper.
Hoe werk dit met een half papier dan? (of stel ik nu echt domme vragen)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:24

Enkel de vaderlijn wordt dan ingevuld en de moeder als onbekende merrie en de rest van de afstamming vakjes blijven leeg.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:51

Is het paard wel gechipt en zit er een officieel paspoort bij? Bij mij gaan wel alarmbellen rinkelen bij zo'n vraag. Even extra alert zijn en chipnummer in je bijzijn laten uitlezen (door bijvoorbeeld een dierenarts) en vergelijken met het paspoort.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 15:27

Ja, bij mij ook, vandaar dat ik het hier even navroeg. Ik zal nog extra alert zijn op de chip.

Dat dna-onderzoek is vast prijzig of niet?
En als er half papier bij zit, is hier dan nog een vol papier van te maken (door papier van moeder aan te vragen?)?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:22

Bij een DNA-onderzoek op ouders moet bloed afgelevert worden van het 'veulen' (in dit geval al paard), en moet aangeduidt kunnen worden over welke ouderdier het gaat. Als het idd over een goedgekeurde hengst gaat dan staat zijn DNA al vast bij de desbetreffend Stamboek. Eigenlijk is iedere EU-erkende stamboek vrij om deze 'bepaling' zelf in te richting dus informeer is bij de stamboek van de vaderdier. Een normale DNA-ouderschap test cost zo minimaal 250 euro (is mij laatst vermeld in een andere geval: ging hier over papieren/afstamming van een merrie veriferen) als je alle gegevens bij de hand hebt.

Hebt je al probeert bij de eigenaar van de hengst/vaderdier te achterhalen of het uberhaupt mogelijk is dat deze paard van die hengst kan zijn ... zou je een hoop moeite en geld kunnen uitsparen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:25

gratchen schreef:
En als er half papier bij zit, is hier dan nog een vol papier van te maken (door papier van moeder aan te vragen?)?

Dus alweer een DNA test en extra administratieve kosten bij te betalen bij de stamboek ... lijkt mij veel makkelijke om het allemaal eerst goed uit te zoeken en dan pas de DNA-testing en stamboek papieren winkel aan de gang te zetten.

Maar waarom is het 'papiertje' belangrijk? De prijs zal naarverlang een stuk minder zijn dan eentje met een vol papier en dat is wat je voor betaald. Misschien is het op termijn veel goedkoper om gewoon een paard te kopen die al papieren heeft.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:21

Hebt je al probeert bij de eigenaar van de hengst/vaderdier te achterhalen of het uberhaupt mogelijk is dat deze paard van die hengst kan zijn ... zou je een hoop moeite en geld kunnen uitsparen?[/quote]

Houden hengstenhouders dan precies bij welke merrie's door hun hengsten worden gedekt? Ik weet door welke hengst de vader zou moeten zijn en het gaat zowiezo om een KWPN hengst.

Uiteraard is het paard op dit moment een stuk goedkoper, maar ik houd in mijn achterhoofd dat ik haar op termijn evt. wel zou moeten kunnen verkopen en dat blijft nu eenmaal een stuk lastiger met een paard zonder papieren. Als ik voor bijv. 500 euro papier kan aanvragen, dan is dat op termijn waarschijnlijk het geld wel waard. Bovendien zou er echt een goede hengst achter zitten (wat het verhaal natuurlijk niet aannemelijker maakt Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:46

Aangezien dat om een hengst goedgekeurt te krijgen bij de KWPN een pak geld kost, zal iedere hengstenhouder wel de dekking van zijn hengst bijhouden ... ook al alleen als het gaat over het feit dat de dekkingsboeken voor de eind van de lopend jaar retour moeten naar de stamboek. Natuurlijk zijn er altijd hengstenboeren die 'buiten-stamboek' (zonder papieren dus) dekking toestaan voor minder dekgeld als hun hengst niet veel of geen toe loop krijgt ... dit om uit de kosten te komen.

grapjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:05

Maar waarom is het 'papiertje' belangrijk? De prijs zal naarverlang een stuk minder zijn dan eentje met een vol papier en dat is wat je voor betaald. Misschien is het op termijn veel goedkoper om gewoon een paard te kopen die al papieren heeft.[/quote]

Wat dacht je van een gestolen paard, ik zou zeker een DA het chipnummer laten uitlezen en dit even controleren !!

Als dat allemaal goed is, dan is het maar net wat voor waarde als je zelf aan dat papier hecht.
Betreft het een merrie of een ruin ?

Veel succes ermee.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:34

Tja inderdaad paard kan gestolen zijn. Mocht het om een ruin gaan zou ik niet malen om het papier want met een ruin kan je niet fokken.

kinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:59

Uh. Ik had een vraagje, mijn pony heeft volle pr papieren, maar ik weet niet wat dat is. Kunnen jullie my helpen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:11

Kinty: Ik denk dat je daar beter een eigen topic over kunt maken alsnders gaan er 2 dingen door elkaar lopen.

TS: Er wordt hier uitgegaan van KWPN, is dat ook zo? Aangezien elk stamboek zijn eigen prijzen heeft.
DNA gebeurt bij ons (minipaarden) trouwens niet door bloedonderzoek, maar dmv haren

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:15

@Stef:
gratchen schreef:
Ik weet door welke hengst de vader zou moeten zijn en het gaat zowiezo om een KWPN hengst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:23

Bloos sorry, niet gezien...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:20

-> VMR-TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:40

misschien een stomme vraag, maar als het paard afstamt van een goedgekeurde dekhengst dan moet er toch ook een dekbewijs zijn, krijg je zonder dekbewijs dan wel een half papier? Of is een DNA test dan voldoende?