paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bootjehvj

paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:33

ik weet niet of dit de goede plek is voor mij vraag maar ik kan voor goedkoop een pony overnemen.
alleen nu heeft de pony geen paspoort en chip. ik weet dat een pony zonder paspoort niks waart is maar is een paspoort aan te vragen?
wat zijn de kosten? hoe gaat het? waar kan ik het paspoort aanvragen?
ik hoop zo snel mogelijk op antwoord.

alvast bedankt!

Zorgzaam

Re: paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:37

Er is dus geen afstamming bekend van de pony?
Zou ik informeren bij de KNHS (www.knhs.nl)
En chippen is niet verplicht, DNA vermelding is ook mogelijk.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:40

DNA vermelding is velen malen duurder dan chippen. Een van de twee is verplicht anders mag de pony niet vervoerd worden. Paspoort wordt verplicht, deze is nodig voor de inentingen en laat zien dat jij de eigenaar bent van de pony. Een paspoort betekend niet papieren. Niet leke pony of elk paard heeft een stamboom, maar bijna elk paard of elke pony heeft wel een paspoort. Is de afstammingniet bekend staat dit niet in het paspoort vermeld en anders wel.

Voor het paardenpaspoort moet je contact opnemen met het KNHS. Die kunnen je verder helpen, ook wat betreft de prijzen etc.

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:57

Ik dacht dat chippen verplicht was, zoals lous zegt. Maar als je paard niet gechipt is, is het niet meteen minder waard, met een stamboom, wordt ie vaak wel meer waard.

Alleen laten chippen is geloof ik iets van 35 euro of zo? (weet het niet precies, maar ik dacht zoiets.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:40

Lous schreef:
DNA vermelding is velen malen duurder dan chippen. Een van de twee is verplicht anders mag de pony niet vervoerd worden. Paspoort wordt verplicht, deze is nodig voor de inentingen en laat zien dat jij de eigenaar bent van de pony. Een paspoort betekend niet papieren. Niet leke pony of elk paard heeft een stamboom, maar bijna elk paard of elke pony heeft wel een paspoort. Is de afstammingniet bekend staat dit niet in het paspoort vermeld en anders wel.

Voor het paardenpaspoort moet je contact opnemen met het KNHS. Die kunnen je verder helpen, ook wat betreft de prijzen etc.

Oh?? DNA-registratie kostte mij enkele tientjes. Ik kan me niet voorstellen dat je voor 5 euro een chip hebt. Die uitspraak is dus op gebakken lucht gebaseerd!
Ook eigendomsrecht is bullsh*t; dat geeft het paspoort namelijk niet, evenmin als de chip!!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:32

ikke schreef:
Lous schreef:

Oh?? DNA-registratie kostte mij enkele tientjes. Ik kan me niet voorstellen dat je voor 5 euro een chip hebt. Die uitspraak is dus op gebakken lucht gebaseerd!
Ook eigendomsrecht is bullsh*t; dat geeft het paspoort namelijk niet, evenmin als de chip!!

Wie zegt dat ik het over eigendomsrecht heb!!! Nors opkijken want ik weet dat je dat niet hebt met een paspoort, ik zeg dat het erin staat dat jij de eigenaar bent. Lezen blijft ook zoooooooo moeilijk. En dat verhaal DNA registratie heb ik van een andere bokker.....

En het verhaal van de chip of DNA regisratie staat letterljk dat ik daarmee heb over het vervoeren. Dat een paard/pony zonder chip niet vervoerd kan worden.

LEZEN LEZEN LEZEN...... wat blijft dat moeilijk op bokt!!!! Clown
Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:14

Lous schreef:
Bloos

JIJ hebt het over: "laten zien dat je eigenaar bent" dat impliceerd eigendom en DAT toon je dus juist NIET aan met het paspoort!

Goed schrijven is zeker zo lastig..........

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 12:08

[quote="ikke"][quote="Lous"]

ik snap wat lous bedoelt, op het paspoort staat wie de eigenaar is. een paspoort heb je nodig om je pony te vervoeren en eventueel om wedstrijden te rijden. je kan in een paspoort zien of de pony ze inentingen heeft gehad en of die niet gestolen is.

maar bedankt voor jullie reacties!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:20

Per 1 januari 2004 zijn de regels met betrekking tot de identificatie en registratie van paarden veranderd. Deze nieuwe regels zijn gebaseerd op Europese regelgeving.

Alle paarden die deelnemen aan wedstrijden hebben op dit moment al een paspoort en zijn gechipt. Vanaf 1 januari geldt de paspoortverplichting voor een veel grotere categorie paarden. Ook het herkenbaar zijn door middel van een chip is vanaf 1 april 2004 voor deze categorie paarden verplicht. Het gaat hierbij om de volgende dieren:

Paarden, pony’s en ezels die vervoerd worden over de openbare weg in een trailer of veewagen.
Paarden, pony’s en ezels die meedoen aan een wedstrijd of een keuring.
Paarden, pony’s en ezels die verhandeld of geëxporteerd worden.
Paarden, pony’s en ezels die worden geslacht.
Veulens geboren na januari 2004 moeten binnen zeven maanden worden voorzien van een paspoort en een chip.

De verplichting geldt dus niet voor dieren die alleen aan de hand, onder het zadel of aangespannen langs de openbare weg worden vervoerd.

De nieuwe regels zijn ontwikkeld vanuit een aantal oogpunten.

Bron: http://www.dgcbovenveluwe.nl/page/40

Op deze site staat wellicht alles wat je moet weten over een paardenpaspoort:

http://www.nl-paardenpaspoort.nl/
Laatst bijgewerkt door DesireeK op 05-01-08 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:20

Paspoort is geen bewijs dat je de eigenaar bent
Je kunt zelfs het paspoort op naam van de oude eigenaar laten staan.