Koop, waar moet je op letten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Koop, waar moet je op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:57

Hallo allemaal,

ik vroeg me af waar je op moet letten als je een shetlander gaat kopen en waarom,
ik wist al :

- over / onder beet
- hangbuikje
- gebreken aan hoeven of benen

maar zijn er nog meer dingen die belangrijk zijn ?

bedankt !

Snoevie

Re: Koop, waar moet je op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:01

iemand meenemen die er verstand van heeft.
en laten keuren

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:02

oke:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:03

het dier moet natuurlijk correct gebouwd zijn
paard moet ook braaf zijn natuurlijk, in de mond kijken, oogjes bekijken ,even aan zijn oortjes friemelen, vind ik errug belangrijk Haha!
moet makkelijk te pakken zijn ,te zadelen zijn , te poetsen zijn,braaf aan de hand mee lopen en netjes vast kunnen staan.
trailerladen moet goed zijn
rijden moet super zijn.

kortom het perfecte dier

nou alleen nog vinden Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:11

Hangt er natuurlijk ook helemaal van af wat je ermee wilt gaan doen. Wordt het een veredelde grasmaaier dan is bijv. de stand van de voetjes iets minder belangrijk.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 21:05

nou, het word een wei maatje, voor de rest heb ik er geen plannen mee;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:46

Dan zou ik zeggen dat het dier gewoon goed in zijn vel moet zitten. Dus geen snotneus, geen tranende ogen, geen kale plekken, geen diarree, mooi rose tandvlees hebben, helder uit de ogen kijken e.d.

Hij moet ook vrolijk over komen en verder hebben je er een beetje geluk bij nodig. Neem iemand mee die er met een onpartijdige blik naar kan kijken.

Succes!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 17:08

Oke dankjewel !

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:33

inderdaad,laten keuren.Kijk zelf in de mond van de pony.Het tandvlees moet zalmroze zijn,dan is het goed.(doe hetzelfde bij zijn ogen)en draaf wat over een harde weg,om te kijken of hij correct loopt.Verder opletten of het ponytje niks vreemds doet zoals hoesten enzo.succes!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:36

Verplaatst MD --> TAO.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:28

nou ik vind laten keuren voor een shetlander wel erg overdreven als hij als grasmaaier bedoelt is?

Weet niet in wat voor prijscategorie hij/zij valt
maar een klinische keuring kost toch 100 euro(wie weet is het bij een shetje goedkoper?....)

Ik zou gewoon zeggen neem iemand mee die er verstand van heeft en laat hem/haar met een kritische blik naar het paardje kijken denk dat je dan al een heel eind komt. uiteraard neem je geen hoestend krom lopend exemplaar mee naar huis Cool

dewy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:33

als ik jou was zal ik heb laten keuren bij de dierenarts en in de verzekering doen want als der een dierenarts bij moet kommen ben je heel veel geld kwijt weet der zelf alles van Haha!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 16:52

Okeee P:

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:44

[quote="studiemiep"]nou ik vind laten keuren voor een shetlander wel erg overdreven als hij als grasmaaier bedoelt is? [/lopend exemplaar quote]

Misschien heeft die shet ooit iets gehad wat niet meer gebozen kon, en waar je voor op moet letten. Miss. zeggen de eigenaren dat dan niet zodat ie snel wordt verkocht.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:48

Ik zou in eerste instantie erheen gaan met iemand met verstand en op het moment zelf even naar wat 'basisdingen' kijken. dus wat hierboven al gezegt is. Als daar 'iets' uitkomt dat er iets mis is dan is een dierenarts niet nodig en zou je al kunnen beslissen om het niet te doen. En anders zou ik nog door de dierenarts laten keuren (klinisch). Liever 100 euro uitgeven aan een keuring dan dalijk doordat jij iets gemist hebt met een of andere dure operatie op je nek zitten Knipoog om maar even wat te noemen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:03

We hebben het wel over een grasmaaier hoor! Beestje hoeft allemaal maar lekker te grazen.

Mensen laten toch ook hun hond niet helemaal uitlichten voordat ze hem kopen ik zie het al helemaal voor me...zeg mevrouw kom nog is een x met FieFie aangedraaft Vork buigproefje etc rennen in een mulle bak! Nee mevrouw fiefie loopt niet 100% regelmatig.

Zowiezo klinisch is een moment opname he Haha! beest kan de week erna wel weet ik wat hebben.

(bij paarden waarop gereden wordt zou ik wel zeggen altijd keuren iig klinisch, rontgen bij de hogere prijsklasse/gebruiksdoelen)

Btw die opmerking over verzekeren..denk dat de verzekering blij met je is! Je brengt geld in het laatje en de kans is zeer reel dat de verzekering nooit iets hoeft uit te keren (omdat het maar en grasmaaier is..)

Dus verzekeren lijkt mij iig overbodig maar wie ben ik Knipoog

Gewoon naar het beestje gaan kijken iemand met verstand van zaken meenemen en gewoon kijken naar de al gehele indruk! Zoals iemand hierboven al schreef, de slijmvliezen, geen snotneus, vieze ogen, anus etc. Des noods ren je een rondje met het diertje

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:07

toevallig hebben wij onze hond wel laten keuren en we hebben haar zelfs bij de labradorvereniging gekocht (omdat ze daar de kans op erfelijke ziektes proberen te verkleinen) maar afijn dat even terzijde want het gaat hier niet om een hond Knipoog

Want met dat buigproefje of weet ik veel wat kan er misschien wel uitkomen dat die een of andere weet ik veel wat aan z'n been oid heeft waarvoor een dure operatie nodig is om dit op te lossen oid Knipoog (nou ga ik daar opzich niet zo gauw van uit hoor Knipoog) maar nouja dat is aan de TS zelf of ze dat wel of niet wil doen

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:07

Een weimaatje moet natuurlijk wel een sterk en gezond beestje zijn. Knipoog
Ik zou iemand meenemen die een beetje verstand heeft van de gezonheid van het beestje. Effe laten lopen en het hartje/longen luisteren. Stand van de benen vind ik ook belangrijk.
En verder zijn bijna alle belangrijke punten al zo'n beetje opgenoemd hier, waarmee ik het eens ben.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:09

* Laten keuren waar jij bij bent, zodat niet iets vervalst kan worden in het keuringsrapport...
* Chipnummer laten aflezen of het echt klopt bij de papieren
* Benen goed controlleren op franse stand etc
* Kijken of het paard levendig is
* Kijken hoe het paard onder het zadel is bij de eigenaar
* Zelf rijden om te kijken of hij heel anders reageert

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:11

dat rijden etc lijkt me toch niet nodig, hij hoeft toch alleen in de wei??

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:11

studiemiep ik ga met jou mee hoor!
een shet klinisch laten keuren en verzekeren is echt overdreven vind ik... die beestjes zitten in de heeele lage prijsklasse en als je iemand meeneemt die kijk heeft op paarden en die de algemene gezondheid kan beoordelen vind ik dat zat!
ik weet niet of mijn shettebeest door de keuring heen zou komen met zijn sheve pootje en een klein ruisje Ach gut maar dat beest heeft in de 10 jaar dat ie hier loopt pas 30 euro aan DA kosten gemaakt Clown

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 20:42

Haha bedankt ! ik denk dat ik gewoon een kennis met verstand meeneem haha. En hij hoeft zeker niet perfect te zijn ! DANKJE

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:43

studiemiep schreef:
nou ik vind laten keuren voor een shetlander wel erg overdreven als hij als grasmaaier bedoelt is?

Weet niet in wat voor prijscategorie hij/zij valt
maar een klinische keuring kost toch 100 euro(wie weet is het bij een shetje goedkoper?....)

Ik zou gewoon zeggen neem iemand mee die er verstand van heeft en laat hem/haar met een kritische blik naar het paardje kijken denk dat je dan al een heel eind komt. uiteraard neem je geen hoestend krom lopend exemplaar mee naar huis Cool

Zou t? Een hoefsmid vraagt ook de volle mep voor een shetje.

Ik denk dat keuren een beetje teveel van het goede is in dit geval,rontg al helemaal of je moet het zelf willen natuurlijk.

Zou iemand meenemen die verstand heeft van paarden en evt iemand die geen verstand ervan heeft.
Die zien soms nog weleens andere dingen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:15

ik snap nooit waarom men het ineens onzin vind om een shet te laten keuren.
ze kunnen net zo goed problemen hebben als een grotere pony of paard hoor,en de DA kosten zijn dan net zo hoog!
als je dus daarop wil besparen zou ik helemaal geen pony kopen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:11

@Snoeve je hebt op een bepaald punt wel gelijk hoor!

echter dit beestje wordt een GRASMAAIER..niets meer niets minder, hij wordt dus niet belast etc das wel een groot verschil hoor.

En koliek kunnen alle paarden krijgen, dat kun je met een keuring niet keuren Haha! stel het paardje heeft een hartruisje..is dat erg nopes..kan hij jaren gewoon mee in de wei staan (bij een sport dier wordt het uiteraard anders). Shetje kan zich 2 weken erna ook kreupelschoppen...

zowiezo je moet ook niet doorslaan met keuren hoor..nog even en er is een keuring voor je Cavia......
want stel hij heeft een scheefbotje in zijn pootje....

Moet je nagaan als we zo spastisch gaan doen bij mensen.....volgens mij heeft bijna 80% van de mensen wel een ``gebrek``