contract opstellen voor betaald verzorgpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

contract opstellen voor betaald verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:06

Hoi,

Ik rijd een paard van iemand anders, en de eigenaresse heeft deze week besloten dat ze wil dat ik de helft van het stalgeld (100 euro) ga betalen, om een beetje uit de kosten te komen. Ze heeft nog 2 andere paarden, en met het paard dat ik rijd doet ze zelf niets. Het is een jong paard dat ze zelf hebben gefokt, in heb haar ingereden en ik ben ook de enige die erop rijd.
Nu wil ik dit paard echt niet kwijt, dus ik wil er wel voor gaan betalen, maar ik zou dan wel graag wat zekerheid hebben dat het paard bijvoorbeeld dadelijk niet opeens verkocht wordt als ik haar op niveau heb.
Is het gebruikelijk een contractje op te stellen als iemand een paard van een derde betaald rijdt? Waar zowel voorwaarden voor eigenaar als voor berijder in staan. En zoja, wat zijn dan dingen om in zo'n contract te zetten?
Alvast bedankt!

Glamourvw

Re: contract opstellen voor betaald verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:29

Ik denk niet dat zo een contract zin heeft. Het is en blijft haar paard, en jij "huurt" het paard alleen. Alle rechten zijn dus nog voor eigenaar, en als die opeens besluit te verkopen mag ze dat zelf weten.
Aardig is anders natuurlijk, maar het gebeurt genoeg.

Misschien kun je haar eens vragen of er plannen zijn mbt verkoop van het paard?? En dat je daarvan graag op de hoogte wilt zijn?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:08

Ik zou wel een contract op stellen en ondertekenen!
Mocht er in de toekomst een probleem zijn, zou je eventueel kunnen verwijzen naar het contract waar jullie beiden voor hebben getekend.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:11

je zou een soort van lease contract op kunnen stellen dat de eigenaresse wel een soort van opzegtermijn heeft als ze je niet meer wilt hebben...
dan kan ze ook niet zomaar zeggen (als je bv net betaald hebt) dat ze je niet meer nodig heeft..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:15

Je kunt toch ook afspreken dat als jij het paard op niveau hebt en ze hem wilt verkopen, jij de helft van je investering terugkrijgt. Zou ik niet meer dan normaal vinden. Zo verdient ze dubbel aan jou... jij betaalt stalgeld en haar paard neemt nog in waarde toe ook...

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:26

Een contract opstellen kan altijd als jullie beiden dat willen. Daarin kan je overeenkomen wat je wilt. Dat het paard nooit verkocht wordt zonder toestemming van de amazone of wat dan ook. Maar realistisch gezien ben je wel gek als eigenaar van het paard als je akkoord zou gaan met een zo dergelijke overeenkomst. Voor jou tien anderen denk ik dan. Je betaald namelijk die 100 euro voor het gebruik van het paard. Op een manege ben veel meer geld kwijt als je elke dag een paard moet gaan leasen. Als het paard verkocht wordt hoef je ook niks meer te betalen. Stel je rijdt uiteindelijk in het Z en er komt iemand aan die zegt tegen de eigenaar ik bied je 35000 euro. Zou jij in de eigenaar zijn geval dit afslaan omdat je verzorgster 100euro per maand betaald en het paard wil blijven rijden. Nee toch! Die 100 euro eigen bijdrage is heel gangbaar tegenwoordig bij het verzorgen van paarden, mede ook omdat zoveel mensen een verzorgpaard zoeken. Een normale eigenaar die blij is met zijn of haar verzorgster zal echt wel melden wanneer het paard te koop wordt gezet en wie weet hou je er een leuk centje aan over en zo niet heb je toch weer beter leren paardrijden.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:31

Ik bedoel ook niet dat ze nooit verkocht mag worden, maar in principe ga ik nu wel een paard betaald doorrijden, zijn genoeg adressen waar je moet betalen om je paard zadelmak te laten maken en door te laten rijden. Doordat ik dit paard rijdt, neemt hij toe in waarde. Ik wil dus wel graag enige zekerheid dat ik bijvoorbeeld de eerste optie krijg dat paard te kopen, of dat ik haar bijvoorbeeld voor de prijs kan krijgen wat ze groen waard was, niet dat ik als ik haar straks koop, voor alles ga betalen wat ik er zelf in heb gereden.

Een contract is misschien ook een groot woord, misschien had ik het eerder afspraken moeten noemen? Dat voor beide partijen duidelijk is wat van deze overeenkomst verwacht wordt en wat de voorwaarden zijn.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:37

Goh, ik moest altijd mensen betalen die voor mij mijn paarden verder schoolden. Er zijn genoeg paarden te rijden voor een goede ruiter.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:47

Dan zou ik de optie tot eerste koop opnemen in de overeenkomst. Maar voor de prijs wat ze waard was toen ze groen was is niet reeel. De eigenaar neemt ook een risico door het paard door jou te laten uitbrengen. Je bent geen professional met een bedrijf en daardoor ook niet verzekerd bent mocht er iets gebeuren tijdens een wedstrijd of door jouw training. Dit komt voor risico van de eigenaar. het kan dus twee kanten op gaan. Het paard kan in het gunstige geval in waarde vermeerderen, maar het paard kan ook door pech in waarde afnemen en dan neem jij toch ook niet die kosten op je? Ik zou gewoon genieten van het rijden en bedenken dat je zelf ook meer gevraagd zal worden als je hoger rijdt en wellicht mensen in de toekomst je dan zullen betalen voor het rijden en me niet zo druk maken over het meer waard worden van een paard. Dit moet je de eigenaar dan maar gunnen. Anders eens kijken of je niet gratis dit paard kunt gaan rijden.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:50

Dat is ook wel weer waar..
Gratis dit paard rijden? ja, dat zou ik het liefste natuurlijk ook willen, doe ik nu ook nog, maar de eigenaresse wil dat ik ervoor ga betalen, heb ik weinig in te kiezen dus Knipoog of betalen, of paard kwijt Knipoog

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:55

Glamourvw schreef:
Ik denk niet dat zo een contract zin heeft. Het is en blijft haar paard, en jij "huurt" het paard alleen. Alle rechten zijn dus nog voor eigenaar, en als die opeens besluit te verkopen mag ze dat zelf weten.
Aardig is anders natuurlijk, maar het gebeurt genoeg.

Misschien kun je haar eens vragen of er plannen zijn mbt verkoop van het paard?? En dat je daarvan graag op de hoogte wilt zijn?

Ben ik niet met je eens, je kunt een hoop nuttige dingen in z'n contract zetten. Het is inderdaad dat wel niet haar paard, maar door een contract maken ze wel een overeenkomst. Je zou in het contract op kunnen nemen dat:
-het paard niet binnen een bepaald termijn verkocht wordt
-als hij daarna verkocht wordt jij de eerste optie hebt (tegen vooraf afgesproken prijs)
-of als je dat niet wilt, jij dan een bepaald percentage van de verkoopprijs krijgt
-etc.

Ik zou in ieder geval zeker een aantal zaken op papier zetten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:47

Ik vraag me een beetje af waarom jij denkt dat dit paard door jouw rijden in waarde zal toenemen? Welk wedstrijdniveau cq hoeveel ervaring heb je eigenlijk met het correct trainen van een paard?
T is maar een vraag hoor Bloos .

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:53

je kan evt afspreken dat jij dan recht heb op eerste koop en vast de prijs erin zet wat ze nu moet kosten

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 16:17

LDRD schreef:
Ik vraag me een beetje af waarom jij denkt dat dit paard door jouw rijden in waarde zal toenemen? Welk wedstrijdniveau cq hoeveel ervaring heb je eigenlijk met het correct trainen van een paard?
T is maar een vraag hoor Bloos .

Een groen paard is goedkoper dan een paard dat ingereden is. Toen ik met dit paard begon (toen stond ze nog op het land) kon ze eigenlijk niets en was ze vreselijk dominant, steigeren enz. Ze kende verder ook nog niets. Het was zeker niet de makkelijkste. Nu is ze netjes opgevoed en haar hele houding naar mensen is veranderd. Het is van een afstandelijk dominant dwars paard in een vriendelijk dier veranderd. Ik wil niet zeggen dat ik perfect rijd, maar ik heb er wel al veel tijd en geld 9in de vorm van lessen) ingestoken om dit paard dingente leren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:19

Oke, dat is wellicht een waadetoename, maar gaat deze waardetoename dan door volgens jou? Correct gereden paarden is namelijk veel vraag naar met de nadruk op correct Knipoog .

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 17:11

Nou, het is toch wel mijn bedoeling vooruitgang te boeken met haar Knipoog Tot nu toe doet ze het goed, dus ik verwacht wel dat ze nog veel bij gaat leren ja.. Dat is tenslotte het doel van het rijden van een jong paard, het dingen bij te leren zodat het een fijn en gehoorzaam rijdier wordt. Daar ga ik iig mijn uiterste best voor doen Lachen

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:40

Het idee van een contract opstellen is op zich geen slecht idee. Maar hier zijn ook kosten aan verbonden Ja ( toch? Tong uitsteken )
Belangrijk is dus om je af te vragen,

Waarom een contract?
Wat wil ik voor rechten vast leggen in het contract?
Leg je de eigenaresse verplichtingen op met het contract?

En hoever wil de eigenaresse hier in gaan. Dikke kans dat zij zegt geen contract te willen, en ze plukt een andere bijrijder van internet ( even heel cru gezegd, maar over het algemeen voor jou 10 andere zonder contract).

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:50

Ik rijd wel al 2,5 jaar bij de eigenaar, en we kunnen heel goed samen overweg. Ik verwacht ook geen problemen, maar toch een stok achter de deur, dat voor beiden duidelijk is wat verwacht wordt eigenlijk.

Nancy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:10

Ikzelf heb dit ook meegemaakt. Paard (KWPN-er) beleerd onder het zadel voor de kar. Gewerkt aan juiste bespiering en tevens voorgebracht voor de keuring.
Dacht hier goed aan te doen. Eigenaar had beloofd dat ik het paard mocht kopen als hij haar weg deed. (toen ik met het paardje begon wilde hij hem verkopen aan iemand anders voor 1500 euro).
Inmiddels paardje uitgebracht in dressuur L1 en endurance. Ook is de merrie stermerrie geworden tijdens de keuring.

De eigenaar werd ziek en toen hoorde ik opeens dat het paardje (toen net 6 jaar) verkocht zou worden (aan een kennis van hem). Ben toen naar de eigenaar gestapt en heb gevraagd of ik haar kon kopen. Toen wilde hij er ineens de volle pond voor hebben. 8500 euro!!!! Ben me daar een beetje gek..voor al dat werk dat ik ervoor gedaan had. Was natuurlijk behoorlijk teleurgesteld.
Betaalde trouwens wel altijd de hoefsmid (ijzers rondom) en alle tuig en toebehoren betaalde ik ook uit mijn eigen zak.
Ik weet dat een eigen paard duurder was geweest. Maar het was mijn ideale paardje en ik dacht haar over te kunnen nemen voor een normaal bedrag.
Heb hier een hoop van geleerd. Ik verzorg en breng geen paarden meer uit voor anderen als ik er niet voor betaald wordt.
Had gelukkig de mogelijkheid om zelf een eigen paardje te kopen, deze ga ik nu helemaal weer zadelmak maken (weer van voor af aan beginnen dus). Gelukkig weet ik dat dit paardje blijft!!!

Ik weet niet of het opstellen van een contract zin heeft. Je kunt het wel proberen. Hopelijk stemt de eigenaar hierin toe.
Succes!!! Hoop dat het bij jou beter verloopt, maar zekerheid heb je nooit.

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:53

Ik weet niet of het echt zin heeft als er echt grote problemen komen,
zoals het verkopen van het paard, maar je kan het natuurlijk altijd proberen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:00

Tja dit blijft het probleem van het niet hebben van een
eigen paard... maar het hebben van een verzorg paard..

Blijf je realiseren, dat ie morgen ineens verkocht kan zijn..

Ik heb aantal verzorg paarden gehad, maar me dat altijd
gerealiseerd! En dat werkt..
Heb nu mijn eigen (eigenlijk niet eens, maar goed) paard
en dat is toch anders....
Is gewoon van mij mij mij, en ik kan beslissen..
ook als ie ziek is of of ik hem wel of niet wil verkopen..
Echter deze luxe van eigen paard kost me ook het nodige!!!

Het verzorgpaarden leven was financieel een stuk gezelliger!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:55

Ik denk dat het best verstandig is om een aantal zaken even op papier te zetten, maar bedenk wel dat zo'n contract niet zomaar rechtsgeldig is.
Mocht het ooit tot een conflict komen, dan sta je met zo'n overeenkomst niet perse sterk. Maar dat is een juridisch aspect en daar weet ik persoonlijk niet zoveel vanaf.

Zaken die je wel op papier kunt zetten:
- Wat mag je met het paard doen?
- 1e recht op aankoop en evt. een bedrag
- Wat als het paard om wat voor reden dan ook een tijd niet gereden kan worden? Wat doe je dan met die bijdrage?

Een goed gesprek met de eigenaar is natuurlijk altijd aan te raden nu je moet gaan betalen voor dit paard. Maar de eigenaar kan het paard natuurlijk altijd verkopen, die garantie zul je niet krijgen, denk ik.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 15:13

Bedankt voor alle reacties! Nee die verwachting is misschien niet reëel, dat ze hem niet verkoopt, maar iets van een opzegtermijn, zou dat misschien kunnen? Van beide kanten dan wel..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:32

wat heeft een opzegtermijn voor zin als ze toch besluit m te verkopen? Het kost jou dan alleen nog maar een maand extra te betalen en verkopen doet ze m toch.
Hoe lang zou die opzegtermijn dan zijn had je in gedachten? en moet jij dan tijdens die periode door blijven betalen?
Ik zou eerder afspreken wat het paard nu waard is en dan de winst die zij maakt als ze m gaat verkopen samen delen en dat goed op papier zetten!