Kosten bij afkeuren paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Kosten bij afkeuren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:48

Binnenkort ga ik op zoek naar een nieuw paard.
Nou heb ik mijn eigen paard al ruim 6 jaar, dus ik zit niet in de paardenhandel en heb ook weinig ervaring met keuren.

Toendertijd zocht ik een paard tot fl. 6000,00 en liet ik alleen klinisch keuren.
Aangezien ik er nu meer voor uit ga geven, wil ik 'm uitgebreid laten keuren. 6 jaar geleden was het vaak zo dat als het paard afgekeurd werd de verkoper de helft van de keuringskosten of de gehele keuringskosten op zich nam. (Gelukkig maar want er zijn toen maar liefst 6 paarden de klinische keuring niet doorgekomen.)

Maar hoe zit dat tegenwoordig? Graag jullie ervaringen.

Morris

Re: Kosten bij afkeuren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:52

Ik heb twee jaar geleden mijn paard gekocht. Bij goedkeuring waren de kosten voor mij, bij afkeuring zouden de kosten voor de verkoper zijn.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:58

Ik denk dat het afhankelijk is van waar je je paard koopt. Bij een goede handelsstal is de regel meestal zoals Morris zegt, maar als je particulier koopt, zul je hier afspraken met verkoper over kunnen maken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:24

Dat is echt per handelaar/particulier verschillend.
Vantevoren moet je daar dus duidelijke afspraken (liefst zwart op wit) over maken.
Je kunt er niet zomaar van uit gaan dat bij afkeuring de verkoper de kosten voor zijn rekening neemt.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:28

bij afkeuringen waren de kosten voor de verkoper, goed keuring voor mij Lachen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 19:45

Ok, als ik het goed begrijp is dat nog steeds wel zoals het toen was.
Alleen hoe zit het met röntgenologische keuring? Daar zit een heel ander kostenplaatje aan.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:49

volgens mij is het gewoon maar net wat je met de verkoper zelf afspreekt.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:01

Citaat:
volgens mij is het gewoon maar net wat je met de verkoper zelf afspreekt.

Dat klopt. Er is geen vaste (wettelijke) regel voor.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:03

Inderdaad, het is maar wat je met elkaar afspreekt.
Ik ben er ook altijd voor om bij goedkeuring de koper te laten betalen en bij afkeuring de verkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:05

Idd net wat je afspreekt.

Overigens zeg ik dag met het handje en zoek wel een ander paard als de verkoper er niet mee instemt...

Heb vorig jaar een zoektoch gehad..6 paarden afgekeurd..je zou het zelf moeten betalen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:50

runningkawa schreef:

Overigens zeg ik dag met het handje en zoek wel een ander paard als de verkoper er niet mee instemt...

Heb vorig jaar een zoektoch gehad..6 paarden afgekeurd..je zou het zelf moeten betalen

Dan doen wij dus nooit zaken. Keuren is probleem koper, dus ook kosten koper.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:43

Veel (duurdere) handelststallen bieden de paarden pas te koop aan als er al een volledige keuring heeft plaatsgevonden, gewoon omdat ze hun goede naam niet willen verspillen aan een slecht paard.

Aan de onderkant van de markt is dat natuurlijk anders, je kan nu eenmaal niet verwachten dat een handelaar een paardje van 2500 euro voor 500 euro gaat laten keuren, dan is de winst al aardig verdampt...
Echter ook in dat marktsegment zal een betere handelaar instaan voor z'n waar, en bij afkeuring de kosten op zich willen nemen, of enkel klinisch reeds gekeurde paarden te koop aanbieden. Dit heeft voor hem als voordeel dat, mocht er iets toch aan komen te mankeren, hij kan bewijzen dat het paard op het moment van aankoop wél gezond was, en dat de aandoenong dus later is ontstaan. Dit ivm de wetgeving betreffende consumentenkoop.

Duss inderdaad, een handelaar die op z'n minst de kosten voor een klinische keuring bij afkeuren niet wil dragen is op voorhand net iets minder betrouwbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:38

ikke schreef:
runningkawa schreef:

Dan doen wij dus nooit zaken. Keuren is probleem koper, dus ook kosten koper.

Dat zou goed kunnen.
Jammer dan, maar genoeg paarden waar het wel mee mag, dus ga ik geen risico lopen.
Ik had anders vorig jaar een paard aan keuringskosten gehad. Alleen nog steeds geen paard.
Mij is de handel te smerig...mensen die dondersgoed weten dat hun paard wat mankeerd en dan net een prijs vragen dat ze verwachten dat mensen niet keuren Lachen

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:45

Ik deed, is ze goed gekeurd kosten voor koper, afgekeurd kosten voor eigenaar..
Ik heb dus ook 2 x meegemaakt dat ze afgekeurd werden (toen ik opzoek was naar een paard).

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:39

Oef daar zeg je wat. klinische keuring betaal ik altijd de kosten voor afkeuren. Rontgenologisch is het een andere zaak. Hangt van de vraagprijs af.

Als ik een paard duur wil verkopen >5000,- keur ik het altijd zelf eerst rontgenologisch (en klinisch) zodat ik met volle zekerheid durf te zeggen dat bij afkeuren de kosten voor mijn rekening komen. Bij een goedkoper paard ga ik niet rontgen keuren, ik heb niet zo even het geld (E500,-) om de kosten maar op mij te nemen bij afkeuren. Dat is dan risico voor de koper. Klinisch doe ik altijd...

Jay_Undo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:09

Ik moest bij afkeuring de kosten betalen. Leek mij ook het meest logische.. Je verwacht bij de koop van een auto ook dat deze geen mankementen heeft. Als die er zijn zou de vorige eigenaar dat allemaal moeten verhelpen. Dat is met alles eigelijk. Tis niet dat je moet betalen voor de nalatigheid van anderen.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:47

Daar maak je afspraken over.... heb 2 paarden laten keuren, klinisch en rontgenologisch met de afspraak bij goedkeuring kosten voor mij bij afkeuring kosten voor verkoper...

Dat was maar goed ook want beide 2 jarigen werden op de foto's afgekeurd (OCD en spat)

Bij mijn huidige paard ook diezelfde constructie willen afspreken alleen gaf de verkoper aan dat bij goedkeuring we beide de helft zouden betalen Tong uitsteken , hiermee akkoord gegaan, moet er wel bijzeggen dat dit bevriende mensen waren die een springstal hebben en met een dressuurpaard 'opgescheept' zaten Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:48

de kosten van keuren bespreek je met de verkopen. In mijn geval zou ik als verkopen niet akkoord gaan met eventuele keuringskosten. Ik heb mijn paarden al enkele jaren of vanaf de geboorte en weet precies hoe hun gezondheid is. Als koper heb je de plicht eea te accepteren of zelf te laten onderzoeken.
Daarbij heeft bij ons op stal al 2 jaar een paard gestaan die nooit kreupel geweest is. De eigenaar heeft dit paard naar een andere stal (een manege) gebracht en binnen een week is het paard kreupel (nu al 3 maanden). Zelfde eigenaar alleen van stal veranderd. Hoe verklaar je dat?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:21

Inderdaad, zoals heel veel eerder gezegd, dit is af te spreken met degene van wie je het paard (misschien) gaat kopen. Het is erg verschillend per eigenaar. Ik ben het wel eens met friesiszwart. Ik zou er ook niet mee akkoord gaan als verkoper. Ergens begrijp ik het wel, maar de gezondheid van een paard kan drastisch veranderen, die kans is erg klein, maar het kan. En dan nog zijn die keuringen niet altijd betrouwbaar. Ik ken bijvoorbeeld een paard die goedgekeurd was, bleek die later een soort astma te hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:43

Liseef schreef:
<knip>
En dan nog zijn die keuringen niet altijd betrouwbaar. Ik ken bijvoorbeeld een paard die goedgekeurd was, bleek die later een soort astma te hebben.

Ik heb dus het omgekeerde zien gebeuren, waar paarden waar niks mee aan de hand was, toch afgekeurd werden. Zit je mooi mee in je maag als verkoper, als je toevallig zo'n dierenarts treft waarvan je dan achteraf en viavia hoort dat die vrijwel elk paard afkeurd.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:45

ikke schreef:
Liseef schreef:
<knip>
En dan nog zijn die keuringen niet altijd betrouwbaar. Ik ken bijvoorbeeld een paard die goedgekeurd was, bleek die later een soort astma te hebben.

Ik heb dus het omgekeerde zien gebeuren, waar paarden waar niks mee aan de hand was, toch afgekeurd werden. Zit je mooi mee in je maag als verkoper, als je toevallig zo'n dierenarts treft waarvan je dan achteraf en viavia hoort dat die vrijwel elk paard afkeurd.

Ja precies. En dan ook nog de kosten van die keuring op je hebben als koper? Nee dankje...