Hoe lang mag een paard MAX. op een vrachtwagen staan (rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Hoe lang mag een paard MAX. op een vrachtwagen staan (rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:24

Hoe lang mag een paard maximum op de vrachtwagen staan (als hij aan het rijden is, dus niet stilstaand).

Ik woon in België en moet binnenkort naar Nederland met mijn paard. De duur van de reis is ongeveer 2u15.

Ik heb een vrachtwagen voor 2 paarden die langs de zijkant open gaat. Dus de paarden rijden achterwaarts mee (staan met hun achterwerk naar de kabine).

Hoe lang mag ik rijden? Moet ik een tussenstop inlassen? Zo ja, hoe lang en wat moet ik doen? (voedsel/water voor paard?)

Wat moet ik mijn paard aandoen qua veiligheid? (paard is geschoren)

Nog andere tips zijn welkom!

Edit: moet mijn paard speciale vaccinaties gekregen hebben? Of andere dingen?

Groetjes

LADPR

Re: Hoe lang mag een paard MAX. op een vrachtwagen staan (rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:18

Denk dat de meningen daar erg over verschillen. Wij houden maximaal rond de 2 uur rijden aan. Dan stoppen we niet tussendoor tenzij we in een fille terrecht komen of een hittegolf is of wat dan ook, dna stoppen we om te drinken. Hooi zorgen we gewoon dat er zoveel is voor onderweg als ze willen. Verder gewoon de normale dekens op die ze buiten ook op hebben, verder niks.

Ik weet niet precies wat je gaat doen in Nederland. Ligt daar natuurlijk een beetje aan maar ik neem aan dat je paard gewoon de cocktail influenza en tetanus gehad heeft?

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:25

ik zou ze lekker transportbeschermers omdoen en een deken(tje),niet te dik,lekker vol hooinet(hebben ze wat te doen) en rijden!!
als je op de plaats van bestemming bent kunnen ze wel weer drinken (2u is nog wel te doen,maar als je veel oponthoud hebt wel ff een pauze houden om water te geven...)
en vergeet je paspoorten niet!!!
(zonde als je paard in beslag word genomen...)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:29

Normaliter stop je iedere 2 uur. Dan neem je een kwartier pauze, zodat het paard evt. kan plassen, gedrenkt kan worden oid.
Maar in de praktijk, als je rit tot 2,5 uur duurt, stop je niet. Dan is het niet rendabel om te stoppen.

Als ik paarden transporteer en het paard is al wat gewend, dan doe ik minimaal transportbeschermers om en liefst ook nog een zweetdeken. Op langere tranporten reisbandages, staartbeschermer, staartzak, halster wat volledig met bont omwikkeld is, zweetdeken en evt. hakbeschermers. Better safe than sorry, is mijn motto!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:17

2:15 uur? Guttaguttagut, dat is zo'n beetje minimaal voor mij, als de paarden op de wagen gaan.
Gewoon rijden, net zolang tot je er bent. je kunt je beter druk maken over wat het meest gunstige tijdstip van reizen is, zodat je geen risico op files hebt. Bekijk alternatieve routes, mocht het onverhoopt toch vastlopen. Zorg dat je de weg weet, welke routes te volgen, welke afslagen en zo; opdat je niet verkeerd rijdt.
Verder doe je je paard bij voorkeur niks om lijf of benen en leg je ook niks op de vloer.
Geef het paard bij aankomst mogelijkheid tot piesen en vrije beweging, liefst in het weiland (ook eten).

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:34

Ruim 2 uur is niet zo lang, dan kan je gerust in een rit doen. Zelf ervaring met paarden naar buitenland vervoeren en dat deden we zonder ze er uit te laten (langs de snelweg is niet zo' pretje).

Onderweg wel gestopt om water te geven (wat ze minimaal wilden) en hooinet bijvullen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:03

In een keer doorrijden zou ik doen.
Mijn paard heb ik ook een dikke 2 uur achter elkaar vervoert naar de hengst in Drenthe. Dan wel gewoon in een trailer. Ze had geen hooi of wat dan ook. Hooi heeft ze daar weer gekregen en voor de rit had ze ook hooi en haar brokjes op.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:13

Ik moet in Nederland zijn voor een wedstrijd.

Bedankt voor jullie reacties. Wat ik hier kan uit opmaken is gewoon vervoeren zoals ik altijd doe?
Deken op (want mijn paard is geschoren), transporters aan, staartbandage aan (doe ik altijd), vol hooinet, drinken ter plaatse?

Ik weet de weg niet. Ik ga deze dus goed bekijken. Ik heb ook een gps ter mijner beschikking dus moet wel lukken hé?
Mijn paard is gewoon van op de vrachtwagen te staan. Maximum dat ze al heeft gereisd voor wedstrijd is 1u.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:03

De mijne heeft op weg naar de dekhengst 3 uur ongeveer op de trailer gestaan. Dat was helemaal geen probleem, maar ze was natuurlijk wel blij dat ze eruit was. Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:40

Ik ben begin deze maand nog mee geweest met een paardentransport in de USA.
Een rit van ruim 11 uur met 5 wagens en 45 paarden.
We stopten zo om de 3 á 4 uur om wat te eten/toilet bezoek en zelf even de benen te strekken. Max. een half uur en dan gingen we weer verder.
Paarden hebben op de hele rit 2x water aangeboden gekregen en 1x hooi bijgevuld voor zover het op was.
We vertrokken vanuit N.C. en reden naar Florida. Omdat we daar pas aan het eind van de avond aan kwamen, was het onderweg gelukkig niet zo heet voor de paarden.
Geheel geschoren paarden hadden een dun dek op, paarden hadden niets om de benen.
We hadden diverse hengsten mee, veel drachtige merries en ook veel veulens. Alles kwam fit aan op de plaats van bestemming en de volgende dag was er niets aan ze te merken.
De paarden waren de volgende ochtend fitter dan wij waren Haha!

Mijn eigen hengst is vervolgens 3 dagen later voor nog weer een rit van 18 uur (met stops ruim 24 uur) vertrokken en ook na die reis was hij gewoon fit.
Mooie oefening, over 3 weken heeft hij nog een reis van 30+ uur incl vliegreis voor de boeg Clown

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 07:50

2 tot 3 uur moet geen probleem zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:12

Gewoon doorrijden tot daar. Ik reis deze afstand wekelijks ivm lessen en wedstrijden Lachen