hoe krijg ik mijn pony achteruit van de trailer ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kblanco

hoe krijg ik mijn pony achteruit van de trailer ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:49

heey
weten jullie misschien hoe ik mijn pony achteruit van de trailer kan krijgen ze wil alleen maar omdraaien.
in de eerste instantie is dat niet zo'n probleemn maar het is mooier als je haar er achteruit ui tkan krijgen.

dus weten jullie iets dan hoor ik het graag !!! Tong uitsteken

Judje

Re: hoe krijg ik mijn pony achteruit van de trailer ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:47

Kent je pony het commando terug?
En heb je een 1, 1,5 of 2 paardstrailer (en dan met of zonder tussenschot)?

Het belangrijkste is dat de pony van te voren het commando 'terug' (/achterwaarts/achteruit) al goed kent en dat je probeert je pony al te leren recht achteruit te lopen.
Het is bij het oefenen voor een van de eerste keren met uitladen gemakkelijk al je aan beide kanten van de klep iemand heb staan die het paard recht achter uit kunnen begeleiden, zonder hem op te jagen! Rust is heel belangrijk.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:04

Inderdaad, dit hierboven is erg handig, ik heb een pony verzorgd/gereden en die kende het commando "terug" ook.
Dit is erg handig tijdens het uitladen uit de trailer en ook tijdens het rijden.
Dus ik zou gewoon zorgen dat hij dat kent, en dan gaat het denk ik, helemaal lukken.Knipoog

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:42

Ga met je pony in de bak oefenen. Zet m tussen twee balken en duw m dan achterwaarts tegen z'n borst en zeg terug. Als ie een stapje of 1,2 doet gewoon belonen. En zo verder opbouwen. Tot ie wat mee passen recht achterwaarts kan op commando.

kblanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 18:09

bedANKt allemaal voor de tips!!!!!!!!!! Bloos ik zal kijken of ik er wat mee kan !!! Tong uitsteken

kblanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:43

Judje schreef:
Kent je pony het commando terug?
En heb je een 1, 1,5 of 2 paardstrailer (en dan met of zonder tussenschot)?

Het belangrijkste is dat de pony van te voren het commando 'terug' (/achterwaarts/achteruit) al goed kent en dat je probeert je pony al te leren recht achteruit te lopen.
Het is bij het oefenen voor een van de eerste keren met uitladen gemakkelijk al je aan beide kanten van de klep iemand heb staan die het paard recht achter uit kunnen begeleiden, zonder hem op te jagen! Rust is heel belangrijk.

ze kan wel heel goed terug maar als ze 1 of 2 passen van de oplaad klep verwijdert is gaat ze weer naar voren maar ik zo dat wel eens kunnen proberen wat jij er neer hebt gezet Tong uitsteken

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:54

Ik leer het ze tijdens het longeren,ik doe dat zonder lijn...
Tijdens of na het longeren ga ik spelletjes doen met ze en gebruik hiervoor een klein zweepje.
Je pakt het halster vast en tikt zachtjes tegen de boeg en geeft daarbij een stem commando "terug" en duwt tegelijkertijd tegen het halster.Zodra ze de 1e keer een pasje terug doen,meteen de hemel inprijzen en er een kleine beloning inproppen Haha! Dit uitbreiden tot meerdere passen en op een gegeven moment laat je het halster los en tikt alleen met de zweep en gebruikt je stem...in een later stadium alleen je stem en voilá Haha!
Mocht ze scheef lopen op de grond kun je haar tussen 2 balken (die je op de grond ligt) laten lopen.

Het kan even duren maar met een beetje geduld komt het vanzelf...gewoon oppakken in de routine Knipoog

Wat ik ook vaak bij paarden die die achterwaards de klep afkomen is de staart vastpakken,je kunt zo het paard helpen recht de klep af te lopen zodat ze zich niet kunnen bezeren door naast de klep te stappen...

Allerbelangrijkste is rust,geduld en beloning Ja Knipoog

Groetjes,Tinky
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 05-01-08 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nancy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:56

Zoals hierboven omschreven, een commando leren om je paard achteruit te laten lopen is een goed idee. Heb met mijn paardje dit probleem ook gehad. Had namelijk eerst een trailer waar ze aan de voorkant eruit kon. Later een andere trailer waarbij dit niet kon. Kon er bij haar niet in dat ze er aan de voorkant echt niet meer uit kon. Deed dan wat biks in een emmertje, gaf haar wat brokjes en hield het emmertje steeds meer naar achteren. Dan liep ze wel achteruit. Als ze er eenmaal uit was mocht ze een hap nemen uit d'r emmertje biks. Heeft wel eventjes geduurd, maar uiteindelijk is het hiermee toch gelukt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:00

Mijn pony's kunnen op commando ook een pas naar voren,een naar achteren en een opzij...je moest eens weten hoe handig dat soms kan zijn.
Met naar achteren kunnen lopen is ook makkelijk als je acheruit moet "in parkeren" Haha!

Gewoon in de routine meenemen...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:02

buiten de trailer oefenen dat je pony achterwaarts gaat voor t commando terug met tikje op de borst

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:06

even een stipje ik heb het zelfde probleem
maar hij kent het comande "terug" wel alleen in de trailer weigert hij ook maar 1 stap te zetten hij wil alleen omdraaien

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:14

_soraja_ schreef:
even een stipje ik heb het zelfde probleem
maar hij kent het comande "terug" wel alleen in de trailer weigert hij ook maar 1 stap te zetten hij wil alleen omdraaien

Wel eens geprobeerd om hem achterwaards de stal uit te laten lopen?

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:31

ja dat doet hij wel en ook over een houten plank achteruit en achteruit over een houten plank de stal in

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:07

_soraja_ schreef:
ja dat doet hij wel en ook over een houten plank achteruit en achteruit over een houten plank de stal in

Al eens iemand anders laten proberen die handig is?? Klinkt misschien raar maar uit ervaring weet ik dat vreemde ogen soms kunnen dwingen.Niet om jou af te vallen,maar jij gaat er eigenlijk al vanuit dat het niet gaat lukken en dat hebben ze vaak in de smiezen...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:20

Ik had dit probleem ook, paard blokkeerde helemaal. Verzette geen stap meer en ruim 1.70 kan niet draaien in onze trailer...

Ben toen gaan oefenen met het commando 'terug'. Eerst gewoon op een vlakke bodem, dat ging al snel goed. Toen achteruit de bak ik (afstapje) en dat was dus het grote probleem, als de bodem niet vlak was raakte ze in paniek. Dit een paar weken dagelijks gedaan, met veel snoepjes Knipoog en veel geduld!

En nu loopt ze er zo af!!

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:57

Tinky12 schreef:
_soraja_ schreef:

Al eens iemand anders laten proberen die handig is?? Klinkt misschien raar maar uit ervaring weet ik dat vreemde ogen soms kunnen dwingen.Niet om jou af te vallen,maar jij gaat er eigenlijk al vanuit dat het niet gaat lukken en dat hebben ze vaak in de smiezen...

ik dacht niet dat het mij niet zou lukken want het was de eerste keer bij mij in de trailer dus ik wist nog helemaal niet hoe hij was

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:14

_soraja_ schreef:
ik dacht niet dat het mij niet zou lukken want het was de eerste keer bij mij in de trailer dus ik wist nog helemaal niet hoe hij was

Ik weet niet hoelang je hem toen had en hoelang je hem nu hebt...misschien vertrouwd hij je nu meer...blijft moeilijk om wat te verzinnen als je er zelf niet bij bent.Ik werk al heel wat jaartjes met paarden en in al die jaren heb ik eigenlijk maar 1x gehad dat ik de binnenkant van een trailer eruit gesmeten heb omdat de eigenaar al meer dan een half uur aan het modderen was Clown .Er was helaas op dat moment helaas geen tijd meer om andere dingen te proberen...dus dan maar de inhoud eruit.
Heeft je paard zich soms eens bezeerd met achteruit de trailer uitgaan of weet je dat niet??