Tot welke leeftijd groeien paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aspirer

Tot welke leeftijd groeien paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 23:12

Wij hebben op stal 2 paarden staan die een maand geleden 3 zijn geworden. Dus tijd om te gaan beleren, maar nu heb ik een discussie met mijn zusje over dat dat nog niet kan omdat ze nog groeien.... Groeien paarden van 3 jaar nog lang door of verschilt dat per paard? Het zijn overigens 2 tinkers. Volgens mij kunnen we wel met ze beginnen, gewoon de basis er alvast in, niet zwaar aan de training ofzo. Maar tot welke leeftijd groeien paarden? En vooral in de hoogte of in de hele omvang?

maikeltje

Re: Tot welke leeftijd groeien paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:20

Ik weet niet of dit voor tinkers hetzelfde geldt maar ruinen (kwpn) groeien nog tot hun 7 a 8 jaar. Mijn paard was met 3 jaar 1.62 en is nu (5jaar) 1.69. Hij is wel met 3 aangereden en daarna 1,5 jaar terug het land op gegaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:27

Minimaal tot 6 in de hoogte en dan uitzwaren tot 8. Grote paarden en vooral ruinen kunnen langer groeien.
Voor het bepalen van de juiste tijd van beleren is het sluiten van de groeischijven in de rug belangrijk.
Link :
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:19

Normaliter wordt gezegd dat paarden bij het bereiken van het tweede levensjaar ongeveer 90% van hun uiteindelijke schofthoogte hebben bereikt.

Dan groeien ze tot 3 nog wat verder door en tussen 3 en 5 meestal nog wat en daarna tot 6 tot 8 (zoals gezegd) nog wat meer.
Zoals ik heb gehoord groeien ook koudbloeden wat langer door en zijn zij minder vroeg bereid om mensen te dragen. Het beste lijkt imo dan ook om niet te vroeg te beginnen.
Mijn Gelderse wordt in maart 4 en pas volgende week ga ik er voor het eerst op. Imo is het beter wat langer te wachten, ook al is het nu misschien niet slecht.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:35

Ik wil dit topic graag even volgen!

Ik ben van mening dat je bij geenéén paard op z'n rug moet gaan zitten als hij nog in de groei is! Wacht tot de groeischijven gesloten zijn. Ook voor het psyche van het paard is het beter om te wachten tot hij is uitgegroeid!
Maar je kunt wel grondwerk met hem gaan doen. Hier zul je dan ook veel profijt van hebben als je hem gaat berijden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:56

tinkers zijn zelfs wat later rijp dan een gemiddeld paard.
ik ben zelf van mening dat 3 te jong is om te belasten,wel kan je al wat onbelast aan het werk met ze.
ik heb zelf een tinker en een 3,5 jarige trakhener.
de trakheners zijn ook vaak aan de late kant met ontwikkeling en de mijne gaat op zijn vroegst! van de zomer onder het zadel.
het gevaar met vroegrijpe paarden is vaak dat ze wel vroeg belast gaan worden,maar ook bij hun geld het vrhaal v/d groeischijven.
het mooiste is nog een jaartje wachten,in de tussentijd kun je genoeg dingen voorberijden zodat het uiteindelijk een stuk makklijker word als je er echt opstapt Knipoog

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 11:09

dankjulliewel voor de reacties:) ze zijn voor mijn oog ook nog niet uitgegroeid nee, ze zien er nog een beetje iel uit ook. We zijn nu net 1 week bezig met grondwerk en dit vinden ze allebei heel leuk. Verder lopen we met ze langs de weg zodat verkeer ook normaal voor ze word en worden ze 2x per week gelongeerd(niet intensief maar alleen stappen) zodat ze dat ook leren. Voor de rest lopen ze op het land. Ik ben er zelf voor om ze nog een jaartje lekker een vrij paard te laten zijn maarja ze zijn niet van mij....Boos!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:17

een paard groeit door tot zijn 8e jaar Knipoog daarom moet je paard,als je landelijk wilt starten,tot zijn 8e jaar gemeten worden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:31

Verplaatst MD --> TAO.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:21

nikilover schreef:
een paard groeit door tot zijn 8e jaar Knipoog daarom moet je paard,als je landelijk wilt starten,tot zijn 8e jaar gemeten worden.

Dat zal dan voor pony's gelden want paarden hoef je niet tot hun 8ste jaarlijks te meten
Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:39

@Aspirer: op http://www.horses.nl staat een stukje over de mentale ontwikkeling van het paard. Misschien wel interessant om er eens bij te pakken.
Bij Nieuws en dan Spotlights.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:32

sandra1977 schreef:
nikilover schreef:

Dat zal dan voor pony's gelden want paarden hoef je niet tot hun 8ste jaarlijks te meten
Knipoog

het staat toch echt in de startkaart(KNHS) van een vriendin van mij die een paard heeft,maar daar ga ik geen discussie over uitlokken ofzo,wil het liever gezellig houden toch Haha!

xCill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:56

Volgens mij tot ongeveer 8 jaar dat is ook de laatste keer dat ze offieciel gemeten moeten worden, maar mijn pony is toen gemeten op 1.369, nu is ze 14 en is ze 1.42 Vingers aflikken

xMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:24

Ik denk tot ongeveer 8 jaar, mischien groeien ze nog wat door. Maar dat zal niet veel zijn Knipoog

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:25

Tot 8 jaar?!
Ik dacht tot 5 Clown
Dan zal mijn verzorgfries nog groot worden ook Clown
Is nu drie jaar, en ik kan er al nauwelijks overheen kijken Clown
Maarja, ik zal ook nog wel wat groeien Knipoog

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:10

Ik dacht altijd tot 5 jaar.

xx.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:26

het zal per paard schelen denk ik, mijn appie kocht ik als 4 jr en ze was 149,5cm
en nu met bijna 8jr is ze 150cm Knipoog
kan 0,5 cm verkeerd gemeten hebben ,dan is ze dus niet meer gegroeit na haar 4 jr Knipoog