Wie trekt z'n trailer ook met een Daihatsu Rocky?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Wie trekt z'n trailer ook met een Daihatsu Rocky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 22:48

We willen misschien een Rocky gaan kopen om de trailer te trekken. Wie heeft er ook één en hoe bevalt het?

#Ymke#

Re: Wie trekt z'n trailer ook met een Daihatsu Rocky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:40

Misschien heb je er niet zoveel aan, maar ik heb een Daihatsu Feroza, z'n jongere zusje voor de trailer. Echt een superfijne auto, start altijd Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:37

Ik had ook een Feroos, prima auto, maar daar kan je geen 2 paarden mee trekken. Een Feroos is geen jonger zusje, maar een kleiner zusje. Feroos mag max 1500 kg, de Rocky mag ruim over de 2 ton.

Ik heb nu een Opel Frontera, fijne trekbak. En redelijk goedkoop in aanschaf. Hij is wel zwaar, maar ja, dat is iedere auto die 2 paarden mag trekken.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:39

Ik heb een rocky, en we trekken een twee paards trailer met een dikke fjord en een grote kwpn-er met gemak :d. Niets te klagen. Echt totaal niet.
Ben er uiterst tevreden over.
En ik mag er 3500 kg mee trekken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:55

Als je roest buiten de deur weet te houden, dan zijn het best goede wagens.
Het zijn, net als Nissan, gewoon slecht gebouwde roestbakken, als je er geen aandacht aan besteed. Goed schoonhouden, regelmatig op de brug voor inspectie en de tectylbus en je hebt ze best een tijd.

Ik zag wel dat het laatste model (tot 2003 gebouwd) 1720kg weegt. Mijn Defender HCPU weegt dat ook. Ik zou daar niet al te lang over na hoeven denken...........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 10:59

Esperanza schreef:
Ik had ook een Feroos, prima auto, maar daar kan je geen 2 paarden mee trekken. Een Feroos is geen jonger zusje, maar een kleiner zusje. Feroos mag max 1500 kg, de Rocky mag ruim over de 2 ton.

Ik heb nu een Opel Frontera, fijne trekbak. En redelijk goedkoop in aanschaf. Hij is wel zwaar, maar ja, dat is iedere auto die 2 paarden mag trekken.

we zaten ook al naar een frontera te kijken. In P'end wordt er eentje aangeboden.... alleen die loopt op benzine...

Wat is het verbruik van een frontera? Scheve mond

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:11

Welke versie? 4 cilinder of 6 cilinder?
De 4 cilinder is iets zuiniger (rond 1:7) dan de 6 cilinder (rond 1:6) alsdus autotrader. de 6 cilinder heeft wel meer power.
Die 4 cilinder is eigenlijk wat zwakjes. Het kan wel, maar het houdt niet over. Een late Defender V8 doet dezelfde cijfers, maar heeft wel meer power en koppel, hoewel ie wat minder krachtig is dan de 6 cilinder van de Frontera.

Advies: een 4 cilinder (2.2i) laten staan, de 6 clinder zeker overwegen. Check het kenteken of inbouw van een G3-installatie mogelijk is, met het lage belastingtarief.
Ook voor de Frontera geldt dat het roestbakken zijn (Isuzu-ontwerp). Besteed daar aandacht aan!

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:12

Als je iemand hebt die een eigen garage heeft of kan lassen ed. Dan kan je de roest zelf weg halen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:29

Chantal86 schreef:
Als je iemand hebt die een eigen garage heeft of kan lassen ed. Dan kan je de roest zelf weg halen..

Goede lasser vraagt 60 - 80 euro per uur. Beejte laswerk aan een auto kost je twee dagen. Moet die auto wel erg goedkoop zijn om het laswerk rendabel te maken.
Voorkomen is beter dan genezen...........

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:34

Hee, ik heb een oudere Frontera '94 en daar zit geen spatje roest aan. Het is een 4 cilinder, 2.6 en trekt 2 paarden probleemloos.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:36

Een kennis van ons heeft er zo een, ik zal het zo eens vragen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:24

Arabesk, ik heb je in een ander topic van je, je serieus geplaagd met die mercedes. Geintje met serieuze ondertoon. Maar heb je er ook al eens aan gedacht om een kleine camper te kopen, Bijvoorbeeld een VW transporter met een Westfalia inbouw. Een goede wagen met voldoende motorvermogen (2.5 TDI) kost ongeveer 15.000 euro. Je rijdt deze auto op 1/4 tarief en je hebt geen last van administratie (rijtijden) zoals bij een paardenwagen (60-dagen besluit). Daarbij heb je alle gemakken bij de hand en zodra je een beetje gewend bent aan zo'n auto, dan ga je 'm voor je dagelijks vervoer gebruiken; ze rijden echt top.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:53

Hoewel voor jou niet echt om de hoek; kijk hier eens voor inspiratie van VW campers: http://www.multicampers.nl/ Ze zitten hier "om de hoek" en de wagens die ik van hen heb gezien, zien er goed uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:04

Om je even iets meer beeld te geven van wat ik bedoel, even geneusd op marktplaats. Bijgaand enkele wagens, zoals ik die in gedachten had:
http://link.marktplaats.nl/136792136
http://link.marktplaats.nl/132309562
http://link.marktplaats.nl/132817113

Zomaar een willekeurige greep en zeker geen waarde-oordeel over de individuele auto's.

Aanschafprijs is éénmalig, gebruik komt maandelijks terug, knoop dat heel erg goed in je oren! Deze wagens zijn wel wat duurder in de aanschaf, maar je kunt twee VW-campers rijden voor één Daihatsu Rocky (of willekeurig welke andere 4x4)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 11:21

camper hebben we ook over gedacht, want dat is ook wel weer heel leuk Ja

maar deze campers zijn een béétje boven ons budget Cool

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:29

Arabesk schreef:
camper hebben we ook over gedacht, want dat is ook wel weer heel leuk Ja

maar deze campers zijn een béétje boven ons budget Cool

Binnen twee jaar heeft die Rocky (of willekeurig welke ander 4x4) je meer geld gekost in aanschaf en bezit dan één van bovengenoemde campers.
Aanschaf is één ding, het bezit komt maandelijks terug. Wegenbelasting (1/4 tarief voor campers!), brandstof (die campers rijden twee keer verder op een liter Diesel) en in mindere mate de verzekering.
Tot slot: ONDERHOUD!!! Vergis je niet in de onderhoudskosten van een 4x4! Waar deze campers nauwelijks duurder zijn dan willekeurig welke middenklasse personenauto, kost een 4x4 je het dubbele, zeker als je weinig tot niks zelf doet. Dat beloopt enkele 1000-en euro's per jaar!
Het simpele feit dat een oliewissel van een 4x4 12 - 15 liter olie kost, met alle plaatsen waar die olie in moet (=arbied!) tegenover de 6 - 7 liter die motor + versnellingsbak van een bus kosten; dat alleen al maakt het verschil!

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:36

Ik ben nu 20 jaar en inmiddels de trotse bezitter van mijn 2e Rocky.
Vorige was een uit '86, nu heb ik een Turbo Intercooler uit '93. De oude staat in de schuur als restauratie-project.
Mijn vader had vroeger ook een Rocky, en sindsdien wilde ik niks anders.. mijn eerste auto moest en zou een Rocky zijn. Ik was 16 toen ik er een langs de weg zag staan, en heb hem direct gekocht. Dan maar een jaartje in de schuur.. Haha! Ben blij dat ik me bij die keuze heb gehouden, echt superauto's!! Moet wel zeggen dat ik de Turbo uit '93 minder sterk vind dan de oude uit '86, maar de nieuwe ligt wel comfortabeler met rijden en kan iets sneller. Op concours terreinen waar het drassig is trekt deze auto hem met trailer en paard en al uit de modder. Even de wielnaven omzetten en in de 4wd, en in een wip ben je weer on the road.

Een aantal jaar terug hebben we met de trailer een ongeluk gehad op knooppunt de Meern, met 80 km/h klapte de vooras van de trailer helemaal eronder weg, alles blokkeerde. Onze redding is toen echt die Rocky geweest, hij was zo sterk dat ie de combinatie recht hield en we zo naar de vluchtstrook konden rijden. Hadden we gewoon een personen auto ervoor gehad waren we met paard en al over de kop gegaan en verongelukt. Uiteindelijk is alles goed afgelopen, met politie en takelwagens erbij, maar sindsdien wilde ik echt geen andere auto voor de trailer!

Enige nadeel van de Rocky is als het grijs kenteken is. Onze staan op het bedrijf maar particulier is hij bijna niet te betalen in geel.

Ik kan niet anders zeggen..: I LOVE ROCKY'S!!!!! Go jij! Go jij!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:07

Wij hebben ook een rocky, ideaal voor op de boerderij, 2paards kan erachter, vriendje heeft een loonwerkersbedrijf en rocky draait ook zijn wiel niet om voor het zwaardere werk op het land. Toen de eerste stuk was (motorfout) was de 2e binnen 1 dag gekocht.

Zappaloupe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:51

Ik heb in het verre verleden ook een Daihatsu Rocky gehad.
Maar mijn ervaringen waren niet zo positief.
Ik vond dat de auto er erg veel moeite mee had.
Nu rijdt ik een Nissan Patrol, die is zéér geschikt.
Nu hebben we dan ook een Weijers schamelwagen, voor 5 paarden.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:59

Wij hebben intussen onze 4 de rocky, we zijn er zeer over te spreken. Hij dient echt voor alles. inmiddels hebben we een vrachtwagen gekocht omdat we met meer dan 2 paarden op pad gaan, maar de rocky blijft. Als we paardeneten gaan halen ,laden we er wel een zak of 15- 20 in en dan nog geen probleem. Ook met de trailer met een fjord en haflinger formaat olifant + een trailer die leeg rond de 900 kg geloof ik zat had hij absoluut geen probleem. Enkel spijtig dat ze niet meer nieuw gemaakt worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 18:17

ja dat is wel jammer. Wij hebben er inmiddels ook eentje en ik ben er erg tevreden mee Ja

Hij is wel vierkant Clown en hij spuugt een donkere rookwolk uit bij het starten, maar ik ben er helemaal fan van. Haha!