Verzekeringen paard 17 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Verzekeringen paard 17 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 21:48

Hallo allemaal,

Heb al wat topics bekeken en veel op internet gezocht, maar wellicht dat er toch iemand is die mij verder kan helpen.

1.) Ik heb een paard van 17 jaar, helaas hebben wij de afgelopen tijd behoorlijk wat pech gehad, peesblessure, koliek en nu ook nog droes! Doe echt m'n best, maar heb het afgelopen half jaar echt een pechtijd met haar... Ik ben 9 jaar lang bijrijdster geweest van Image, maar nu sinds 8 maanden is ze van mij. Haar vorige eigenaaresse heeft haar ooit wel eens in de verzekering gehad, maar haar er uiteindelijk uit gehaald.

Is het verstandig om een paard van 17 jaar alsnog te verzekeren? Moet zo'n paard eerst een test doorkomen om verzekerd te worden? Hoe hoog schatten jullie de kosten (naar eigen ervaring evt.)? En hebben jullie adviezen voor mij?

2.) Nou heb ik ooit eens gehoord, dat ze je paard in kunnen nemen als het afgekeurd is of als de kosten te hoog zijn geworden. Zo zag ik ook bij een verzekering staan, dat je het paard terug kon kopen van de verzekering (???) Iemand hier ervaring mee? Of met het draagmoederschap, wat ook schijnt te gebeuren (de merrie wordt dan bij afkeuring als fokmerrie in werk gezet).

3.) Valt een paard nu wel of niet onder je eigen WA? Qua aansprakelijk bedoel ik dan. Stel dat mijn paard iemand trapt en daarbij letsel veroorzaakt of stel dat zij bovenop een auto springt... ben ik hier dan gewoon zelf voor verzekerd (ik heb geen ruiterbewijs en ook geen ruiterpaspoort)? Of moet ik hiervoor een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten?

4.) Zadelverzekering; ook heb ik net een nieuw zadel gekocht à 1.800 euro. Deze wil ik graag verzekeren, wordt een zadel bij diefstal alleen verzekerd als het achter slot en grendel lag? Of kan het ook in zadelkamer hangen? Je hebt van die zadelsteunen met slot, stel je voor dat ze die openbreken, is het dan alsnog verzekerd?

Heel wat vragen, heb al behoorlijk wat info op de verzekeringswebsites gelezen, maar toch merk je dat het in de praktijk toch wel eens anders gaat... Iemand adviezen, tips en/of ervaringen te delen?

Alvast hartelijk dank!!

xtostarlight

Re: Verzekeringen paard 17 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:52

Bij mijn verzekering kunnen alleen paarden tot 15 aan worden genomen. Ze blijven natuurlijk wel verzekerd als ze ouder zijn, maar boven de 15 weigeren ze het paard.

Denk dat je wel iets kan vinden, zal alleen iets duurder zijn als bij een jong paard.

Bij de afkeuring van het paard krijg jij je geld en gaat je paard naar de verzekering (god weet waarheen dus) je hebt dan natuurlijk de keus hem terug te kopen, ik meen voor hetzelfde geld. Je kan hem dan gewoon houden dus.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 01:21

Ik denk dat geen nut heeft om een paard van 17 jaar nog te laten verzekeren, en er is denk ik geen verzekering die hem wil verzekeren omdat hij te oud is, tenzei jij je blauw wilt betalen aan de verzekerings premie

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 01:41

MSQuincyTE schreef:
Ik denk dat geen nut heeft om een paard van 17 jaar nog te laten verzekeren, en er is denk ik geen verzekering die hem wil verzekeren omdat hij te oud is, tenzei jij je blauw wilt betalen aan de verzekerings premie

idd Ja vaak is de grens volgens mij 15 jr en anders zowiezo Geld, geld!

Je kunt dan beter elke maand wat opzij zetten zodat je wat extra's hebt als er (weer) een keer iets gebeurt --> kun je ook nog beter zelf beslissen wat je wilt enzo Knipoog (bv paard terug moeten kopen van verzekering enzo zijn geen leuke dingen )

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:46

Ik kreeg mijn 16 jarige paard niet meer verzekerd. Ben bij 2 bedrijven geweest, beide deden het niet, de 3e deed het wel, maar vroeg een fortuin per kwartaal vergeleken met normaal. Toen heb ik maar gewoon maandelijks wat opzij gehouden voor nood.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:56

Daarom heb ik voor mijn paard een aparte rekening geopend waar ik elke maand geld op stort

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:47

Thanks voor alle berichten.

Inderdaad, het is ontzettend duur... daarom vroeg ik me ook af of iemand wat beters wist. Helaas is de laatste steeds wat gebeurd, waardoor ik dus geen voorraadje meer aan kon leggen.

Peesblessure en droes... a lot of money!

Thanks!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:48

Hoe ouder een paard wordt, hoe meer kans je hebt op klachten met de gezondheid en dus kosten daarvoor. Om die reden zijn er inderdaad verzekeringen die paarden boven een bepaalde leeftijd uitsluiten. Er zijn er ook die dat niet doen, maar die vragen inderdaad een hogere premie, omdat jouw paard gezondheidtechnisch een groter risico is (denk ook aan de autoverzekeringen, een jonge beginnende bestuurder brengt meer risico met zich mee dan een oudere chauffeur met schadevrijejaren. Dit verschil zie je ook terug in de verzekeringspremie).

Verder valt jouw paard inderdaad gewoon onder je aansprakelijkheidsverzekering. Voor je zadel zelf zou ik trouwens sowieso ervoor zorgen dat die achter slot en grendel opgeborgen is. Sowieso is dat met eigen spullen wel fijn. Met een duur zadel zou ik geen risico willen nemen, al is het alleen maar om te voorkomen dat iemand hem per ongeluk een keertje leent of er tegen aan stoot in de zadelkamer zodat het valt ofzo.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:38

Thanks, je hoeft dus geen aparte WA verzekering voor je paard aan te gaan? Goed om te horen, want het is altijd zonde om daar dubbel voor te betalen, koop ik liever een nieuw dekje!

Ja, daar liggen mijn spullen ook, maar soms verdwijnt er toch nog wat, erg vervelend maar helaas.

Dank je wel!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:03

Medische kosten zul je niet op een betaalbare manier kunnen verzekeren op die leeftijd.

Schade die je paard aanricht valt gewoon onder je eigen AVP (wat iedereen WA noemt), het kan verstandig zijn om je verzekeraar te melden dat je een paard hebt, sommige maatschappijen kunnen er over zeuren.

Je zadel kan in principe onder je inboedelverzekering vallen, maar check met de verzekeraar of dat zo is en onder welke voorwaarden. Per maatschappij kan daar behoorlijk verschil in zitten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:31

Voor mijn zadel heb ik een andere verzekering, het heet een hippischpakket

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:05

MSQuincyTE schreef:
Voor mijn zadel heb ik een andere verzekering, het heet een hippischpakket

Check dan even je inboedelverzekering. Dikke kans dat je nu dubbel verzekerd bent!
Overigens, als je inboedelverzekering niet toestaat dat een zeker percentage van de verzekerde waarde elders is, dan moet je die verzekering opzeggen en er eentje nemen die dat wel accepteerd!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:58

Kan niet ik woon nog bij mijn ouders

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:09

MSQuincyTE schreef:
Kan niet ik woon nog bij mijn ouders

Dan moet ie onder de inboedelverzekering van je ouders vallen.
Het is mij ook overkomen dat op stal was ingebroken en o.a mijn zadel weg was. Ik heb dat gewoon vergoed gekregen van de inboedelverzekering van mijn ouders, ik woonde toen ook nog thuis.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:42

Je kunt nog kijken of ze een soort van onderlinge verzekering hebben. Bij ons in de beurt is er zo'n een. Dit zijn van die boerenverzekeringen, ze kosten niet zoveel. Mijn paard is net zo oud als de jouwe, alleen ik heb hem gekocht toen hij 12 was en dus ook laten verzekeren. Het geldbedrag wat ze nu uitkeren als er wat gebeurt is aanzienlijk lager geworden. Ik houd hem nog maar ff in de verzekering.

Ik zou wel de WA verzekering van je ouders even bellen en vragen hoe dat met jouw paard zit. Ik heb dit ook gedaan en de verzekering heeft het 1 en ander uitgezocht en ik heb te horen gekregen dat mijn paard onder mijn WA verzekering valt. Succes!