paard teruggenomen/gekocht wat nu te doen....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

paard teruggenomen/gekocht wat nu te doen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 15:33

naar aanleiding van dit topic: [TAO] paard verkocht...na 5 weken terug nemen.
hier het vervolg er van, want er waren mensen benieuwd hoe het ging.

het verhaal:

ik heb een 7 jarige schimmel. 4 jaar gehad, maar was weer toe aan een nieuwe uitdaging.
het paard verkocht. klinisch en rontgonologisch goedgekeurd.

na 1,5 week krijg ik een telefoontje met de vraag wat voor zadel ik had, want het paard deed vervelend.
naar 5 weken krijg ik een telefoontje van de vader van de nieuwe eigenaar en die zegt dat ze het paard terug willen brengen. ze konden niets met het paard worden en volgens hun was dit waarschijnlijk ook zo.

zelf was ik erg in dubio wat ik zou doen. terugnemen of niet.
ik had het paard verkocht en klaar voor de volgende stap. maar ja het is wel jouw paard waar ze zo raar over praten, waar je 4 jaar mee doorgebracht hebt, met ups en downs.

uiteindelijk het paard wel teruggenomen en hij staat nu 4 dagen weer bij mij.
heb er 2x op gereden en nog helemaal niets aan de hand, geen stap verkeerd gezet.

nou waren de spieren er wat af, dus nog niet volledig in de oprichting gereden zoals eerst, maar toch wel B niveau.

mijn beslissing tot nu toe is.. ik hou hem een half jaar en dan besluit ik wat ik ga doen.

maar mijn vraag dus ook. wat te doen.. moet ik hem weer verkopen, omdat dat eerst de opzet was.
of het paard voor eeuwig houden.

Daantje1981

Re: paard teruggenomen/gekocht wat nu te doen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:35

Denk dat dat iets is wat je zelf moet uitzoeken.

Je hebt hem net weer terug en weet helemaal niet hoe de dingen gaan lopen. Wie weet word de band met dit paard alleen maar sterker en moet je er over een paar maanden niet aan denken om hem te verkopen????

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:10

Dat is inderdaad een vraag die anderen niet voor je kunnen beantwoorden.

Kijk het aan en doe wat je gevoel je zegt.
Mocht je alsnog besluiten het paard te verkopen vraag dan of de nieuwe eigenaren een paar keer komen rijden en kijken, zodat je dit gedonder niet nog eens krijgt.

Wat ik in dat andere topic ook al had opgemerkt: kan het niet gewoon zijn dat het paard zo raar is gaan doen, omdat hij een niet passend zadel ineens op zijn rug kreeg?
En dat het dus helemaal niet aan de nieuwe combinatie lag, maar dat hij er last van had?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:17

Goed besluit geweest om hem terug te nemen, vanuit het paard gezien dan. Het paard is beter af bij jou. Of je hem weer verkopen wil is idd je eigen keus. Wil je dit, verkoop voor een wat hogere prijs je eigen zadel mee. Dan weet je zeker dat het hier niet aan ligt als het paard raar gaat doen.

Succes met je beslissing

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:12

Het kan ook zijn dat hij je gewoon miste en dat hij gewoon gehecht aan jou is en zich daarom tegen zijn nieuwe baasjes verzette. Als je hem de volgende keer weer wilt verkopen is het misschien voor het paard beter dat zijn nieuwe baasjes eerst een paar keer komen rijden/knuffelen zodat ze een band kunnen opbouwen. En dat jij samen met je paard daar een paar keer heen gaat. Zo weet je ook zeker hoe ze hem behandelen. Misschien vroegen ze wel teveel van hem en kwam hij daarom in verzet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:16

Persoonlijk vind ik dat je binnen 5 weken niet kan/mag verwachten dat je de beste maatjes bent met je nieuwe paard. Daar gaat toch echt wat tijd overheen voordat je elkaar wat beter kent en gaat vertrouwen.
Je was toe aan een nieuwe uitdaging schrijf je, is dat nog altijd zo? Als dat zo is zal het altijd blijven kriebelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:34

Ik zou hem idd weer verkopen.
Die beslissing had je niet voor niets gemaakt.
Maar dan aan een persoon dat wat meer ervaring heeft. Tenminste ik begreep uit je eerdere topic dat dit niet zo was?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 20:10

@kedevr: ik denk niet dat paarden zo denken. en die van mij al helemaal niet haha. zijn grootste hobby is eten. dus als hij goed eten krijgt is hij al lang blij. Vork

en inderdaad ik zal het zelf moeten beslissen. ik hou hem dus sowieso een half jaar.

maar ik ben bang dat het ook blijft kriebelen.
ik zit nu nog op school. wie weet als ik straks werk dat ik dan geld heb voor twee. (dan waarschijnlijk de tijd weer niet Bloos )

we zullen zien.

vandaag weer even gereden.. en wat meer gevraagd.. gaat nog steeds goed.
er is bij ons in de buurt een oefencross etc. dat lijkt me geweldig en daar ga ik me dan ook maar op focussen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:18

ik zou hem ook weer verkopen, wellicht dat de mensen nog niet aan jou paard toe waren maar dat er in de toekomst wel een ander passender baasje voor komt.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:32

jolentinus schreef:
@kedevr: ik denk niet dat paarden zo denken. en die van mij al helemaal niet haha. zijn grootste hobby is eten. dus als hij goed eten krijgt is hij al lang blij. Vork

en inderdaad ik zal het zelf moeten beslissen. ik hou hem dus sowieso een half jaar.

maar ik ben bang dat het ook blijft kriebelen.
ik zit nu nog op school. wie weet als ik straks werk dat ik dan geld heb voor twee. (dan waarschijnlijk de tijd weer niet Bloos )

we zullen zien.

vandaag weer even gereden.. en wat meer gevraagd.. gaat nog steeds goed.
er is bij ons in de buurt een oefencross etc. dat lijkt me geweldig en daar ga ik me dan ook maar op focussen.

mag ik vragen wat de reden is dat je hem verkocht hebt, je wilt er graag een paard bij, waarschijnlijk omdat je eerste paard niet geschikt is voor wat jij wilt, of zie ik dat verkeerd.
Tja ik zou zeggen ga ervoor, verkoop hem als je een andere richting op wilt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 23:42

ik hem mijn paard verkocht omdat ik aan een nieuwe uitdaging toe was.

ik weet niet of mijn paard geschikt is voor wat ik wil.. eigenlijk weet ik zelf niet wat ik wil.

mijn paard kan alles, maar is nergens de beste in.. haha, maar dat heb ik zelf ook.. dus ik ben bang dat het meer aan het baasje ligt dan aan het paard.

het is een paard waar je echt mee moet werken.
als ik een half uur op hem rijd, dan zweet ik helemaal.

rij ik een uur op mijn bijrijdpaard dan zweet ik nog niet..

mijn bijrijdpaard doet veel meer zelf.. mijn eigen paard minder.

maar ik weet niet wat ik wil.. de uitdaging is er zo snel af. het bijrijdpaard is super braaf en gaat met sprongen vooruit.. maar toch.. de lol is er zo snel af.

ik weet niet meer wat ik wil.. tot dat ik het weet houd ik gewoon dit paard.

ik wil graag een beetje dressuren, beetje springen buitenrijden, een cross lijkt me geweldig en ik wil nog eens een goede band met mijn paard hebben.

(beetje vaag bericht, mijn excuses)

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:00

Het klinkt voor mij aldat het paard wat je terug gekocht het juist de uitdaging zou moeten zijn voor jouw om het zo te trainen dat hij juist beter wordt en lichter in het werk. De uitdaging zit hem juist in de training om het paard zo voor mekaar te krijgen dat het steeds beter en lichter word.

Het klinkt alsof je vast loopt met dit paard en een nieuwe "uitdaging " nodig hebt om verder te komen.

Correct me if i am wrong....

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:04

Kan misschien een goede instructrice je niet verder op weg helpen?
Tis natuurlijk wel weer een uitdaging om je paard weer een stapje verder te krijgen. Knipoog

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 00:36

themi en foetsie.. jullie hebben daar wel gelijk in.

het paard was vervelend volgens de nieuwe eigenaar. eenmaal terug genomen.. zag ik daar wel weer een uitdaging in.. ik rij hem weer braaf en laat zien dat het geen raar paard is.... maar hij doet niet vervelend. en daar moet ik natuurlijk blij mee zijn.. maar het voelt zo vreemd. ze praten zo raar over je paard dus verwacht je het ergste...

ik denk dat ik er maar een paar nachtjes over moet dromen..

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:38

Ik persoonlijk vind het slim van je, om je paard terug te nemen... dat gezanik, en jij wist toch dat je eerlijk bezig was, nou dan gun je je paard ook het beste, en dus niet bij die mensen... Ik heb iets dergelijks meegemaakt, alleen kreeg ik mijn ruin terug in een verschrikkelijke mishandelde toestand.... Ik wilde hem toen ook aanvankelijk niet meer weg doen, maar eenmaal weer helemaal in orde (ook tussen zijn oren) kwam het zo uit dat er iemand toch weer interesse had.... Ik vond het vreselijk, en doordat ik het beeld nog voor me zag, van hoe mijn paard terug kwam, heb ik die man geloof ik gedrijgd af te maken, als hij er niet goed voor zou zijn.... Een waterdicht contractje gemaakt, en nu is hij blij, en ik ook uiteindelijk.... Eenmaal besloten dat je hem verkopen wil, dat gevoel komt vanzelf wel weer als de tijd daar is!
succes ermee!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 01:17

Zoek eerst eens bij jou zelf uit wat je wilt voordat je hem weer verkoopt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:03

MSQuincyTE schreef:
Zoek eerst eens bij jou zelf uit wat je wilt voordat je hem weer verkoopt.

Inderdaad. en als je hem dan verkoopt, kijk dan zelf ook of iemand ervaren genoeg lijkt en of het lijkt te klikken met jouw paard. Laat ze bij jou thuis een aantal keren rijden als ze redelijk uit de buurt komen. Dan kunnen beide partijen veel beter beslissen of het een goede match kan worden.
een paard uit zijn vertrouwde omgeving halen kan heel veel impact hebben o[p het gedrag. soms merk je het meteen, maar een ander paard is eerst heel rustig en gaat pas later protesteren of zich uiten. Mensen met meer paardenervaring weten dit vaak wel en zullen het normaler vinden dan onervaren mensen die vooral brave paarden op hun vertrouwde huisadres hebben gereden.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:56

Dat is erg lastig te bepalen. Voor jouzelf alleen al, dus laat staan voor ons. Zoals eerder gezegd, moet je eerst zelf maar kijken wat je wilt, voordat je hem wegdoet. Je kunt als je hem weg doet, misschien hem ook wegdoen naar kennissen o.i.d., zodat je hem in elk geval een tijdje in de gaten kunt houden, of het daar wel goed met hem gaat.