vrachtwagen bewijs.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bootjehvj

vrachtwagen bewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:07

hallo,

wat voor rijbewijs moet je hebben om een paarden vrachtwagen te besturen?
weten jullie wat dat kost?

bromfiets

Re: vrachtwagen bewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:10

Dat ligt er aan hoeveel paarden je wilt vervoeren Lachen

Boven de 3500 kilo moet je in het bezit zijn van je C-rijbewijs.
Boven de 7500 kilo moet je ook je CCV-B hebben (chauffeursdiploma)

Totaal heb ik voor C/E en CCV-B 5500 euro moeten betalen Lachen

Er zijn ook tweepaardsvrachtwagentjes die je met je B-rijbewijs mag besturen, maar daar kun je qua gewicht meestal maar één paard in zetten.

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:11

Oke bedankt voor de informatie!
ja ik wil het eigenlijk weten voor meerdere paarden.
mag ik vragen waarneer je hem heb gehaald? ik las dat je nu een heel onderzoek krijgt als je hem wil halen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:13

Ik ben er nu mee bezig Haha!

Je krijgt idd een medische keuring, maar dat stelt weinig voor als je gezond bent Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:14

het groot rijbewijs heb je niet zomaar.
je krijgt een kleine medische keuring, dat is alles

en als je boven een bepaald gewicht kan laden met de vrachtwagen moet je zelfs chauffeursdiploma halen.

al met al een hoop geld en tijd

ik heb het in ff denken , ik geloof 2000 of 2001 gehaald, en heb op de vrachtwagen gezeten (als baan)
dan is het rendabel
maar als je een keer een paar paarden moet verrijden ben je goedkoper uit als je iemand inhuurt, of op en neer rijd met de trailer, dan dat je je hele rijbewijs gaat halen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:16

Citaat:
ik heb het in ff denken , ik geloof 2000 of 2001 gehaald, en heb op de vrachtwagen gezeten (als baan)
dan is het rendabel
maar als je een keer een paar paarden moet verrijden ben je goedkoper uit als je iemand inhuurt, of op en neer rijd met de trailer, dan dat je je hele rijbewijs gaat halen.

Dit is helemaal waar Ja

Ik haal het ook voor m'n baan en toevallig heb ik er veel aan bij de paarden, anders zou ik er nooit zoveel geld aan uitgeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:39

C-rijbewijs:
- eenvoudige medische keuring.
- theorie administratie.
- theorie motorvoertuigentechniek.
- theorie verkeer.
- praktrijkexamen.
C-E (aanhanger, oplegger)
- praktijkexamen.

De drie theorieblokken vormen tesamen het CCV-B diploma, wat je MOET hebben voordat je praktijkexamen mag doen.
Voor de 5500 euro van Bromfiets moet je inderdaad wel een set (C+E+CCV-B) kunnen halen. Beetje mazzel doe je het voor minder.
Als je met enige regelmaat met paarden op stap gaat, zou ik het zeker overwegen. Je hebt gewoon meer auto en meer laadvermogen, terwijl de kosten van bezit lager zijn dan voor een B-rijbewijsauto.
Heb je eenmaal zo'n wagen, dan is de rest voor mietjes. Je hoeft niet gelijk naar die megatrucks die je weleens op shows ziet, een simpele wagen voor drie paarden is ook al groot rijbewijs en met 6 - 8 ton wagen rijdt het nauwelijks lastiger dan de kleine autootjes.
Tot slot: C-rijbewijs doet het goed op je CV.

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:06

Met BE mag je ook opleggers rijden tot een maximum van 7.000 kilo. Daar kunnen dus meer paarden in. Heeft wel een aparte koppeling (schijf) en zijn over het algeeen vrij nieuw.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:22

advanbergen schreef:
Met BE mag je ook opleggers rijden tot een maximum van 7.000 kilo. Daar kunnen dus meer paarden in. Heeft wel een aparte koppeling (schijf) en zijn over het algeeen vrij nieuw.

Waar baseer jij die 7000kg op? Wettekst graag.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:24

Wat ik heb begrepen over die paardenvrachtwagens voor B is dat het afhankelijk is van of het een omgebouwde is of een originele paardenvrachtwagen.
Wanneer ze zijn omgebouwd van 'gewoon' naar paardenvrachtwagen is het leeg gewicht vaak hoger, waardoor je maar 1 paard kan vervoeren. Bij originele paardenvrachtwagentjes voor B schijnt het leeggewicht een stuk lager te zijn, waardoor je dus wel 2 paarden er in kan vervoeren voordat je boven de 3500 kg uit komt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:24

Judje schreef:
Wat ik heb begrepen over die paardenvrachtwagens voor B is dat het afhankelijk is van of het een omgebouwde is of een originele paardenvrachtwagen.
Wanneer ze zijn omgebouwd van 'gewoon' naar paardenvrachtwagen is het leeg gewicht vaak hoger, waardoor je maar 1 paard kan vervoeren. Bij originele paardenvrachtwagentjes voor B schijnt het leeggewicht een stuk lager te zijn, waardoor je dus wel 2 paarden er in kan vervoeren voordat je boven de 3500 kg uit komt.

Als jij 2 paarden, 2 mensen en alle zooi binnen 1200kg kunt houden, dan klopt het.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:57

Pff, dat zijn dan wel 2 pony's inderdaad hooguit.
Hmm, vaag, ik dacht dat toch echt begrepen te hebben.
Zijn er geen vrachtwagentjes die een ledig gewicht hebben van onder de 2300?

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:35

Kijk, daar is nu precies het probleem waar ik mee zit.
Ik heb rijbewijs C niet nodig voor mijn beroep, ik heb nu een goede jeep-trailer combi om mijn paarden heen en weer te vervoeren naar de smid/kliniek etc.
Toch ben ik van mening dat een vrachtwagent(je) comfortabeler is.
Ik heb dus het oog laten vallen op een hele gave Mercedes Benz 410. Op kenteken voor BE rijbewijs.
Nu heeft deze een nieuwe inrichting voor 2 paarden. Navraag leert mij dat deze wagen slechts 900 kilo mag vervoeren, terwijl mijn eigen trailer 1290 kilo mag hebben.
Dat zou betekenen dat ik mijn 2 paarden NIET in het vrachtwagentje kan hebben.
Hoe zit dat nou dan? Waarom dan een 2paards inrichting als er maar 1 paard in kan?
(ter vergelijk: mijn Dirk weegt al ruim 700 kilo en dan hebben we het nog niet eens over Yetse)
Overbelasting is dus het gevaar bij dit soort wagentjes. Waarom zit er dan een 2paards inrichting in en waarom wordt deze als 2 PAARDS vrachtwagen verkocht?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:38

Citaat:
Overbelasting is dus het gevaar bij dit soort wagentjes. Waarom zit er dan een 2paards inrichting in en waarom wordt deze als 2 PAARDS vrachtwagen verkocht?

Omdat ze nog steeds verkocht worden aan mensen die het van te voren niet goed uitzoeken...

Iedereen wil gouden bergen, maar denken niet na over het feit dat ze niet gerealiseerd kunnen worden.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:40

Marktplaats staat er vol mee, je wordt er niet goed van...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:43

Omdat je als chauffeur verantwoordelijkwoordelijk bent voor de lading van je wagen en dus ook op het voorkomen van overbelading. Zolang jij twee Shetten vervoert, kun je zeer waarschijnlijk gewoon twee paarden vervoeren met deze wagen.
Je kunt ook vragen aan Mercedes of de wagen is om te keuren naar vrachtwagen en dan opeens 900kg méér laadvermogen heeft. De oude 4-serie mocht namelijk iets van 4400kg MTM wegen. Met die 100pk 5-cilinder heeft ie daar ook totaal geen moeite mee.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:48

De auto is gekeurd naar een 4500 kilo chassis.
Ze gaan uit van een kilootje of 900, maar zeker weten ze het niet.
Een herkeuring naar vrachtwagen zou best een optie kunnen zijn, damn, het is zo'n leuk wagentje! Vingers aflikken

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:48

Judje schreef:
Pff, dat zijn dan wel 2 pony's inderdaad hooguit.
Hmm, vaag, ik dacht dat toch echt begrepen te hebben.
Zijn er geen vrachtwagentjes die een ledig gewicht hebben van onder de 2300?

Joh, mijn beide auto's wegen alleen al 2100 kilo per stuk... en dat zijn toch echt geen vrachtwagens.
Ik ben bang dat je gaat zoeken naar een speld in een hooiberg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:53

Yetse schreef:
De auto is gekeurd naar een 4500 kilo chassis.
Ze gaan uit van een kilootje of 900, maar zeker weten ze het niet.
Een herkeuring naar vrachtwagen zou best een optie kunnen zijn, damn, het is zo'n leuk wagentje! Vingers aflikken

Huh? Met een 4500kg-chassis nog maar 900kg laadvermogen? Of bedoel je dat de wagen bij 3500kg MTM nog 900kg laadvermogen heeft en dus "zomaar" 1000kg meer laadvermogen heeft door 'm om te keuren?
Maarre, het is heel simpel: haal alle losse zooi uit de wagen en zet 'm op de weegbrug. Dat alleen geeft duidelijkheid. Wil de verkoper niet, laten staan.

Bij-de-weg, waar staat ie? (mag per PB)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:00

Net even zitten snuffen op het WWW en moet zeggen dat ík best gecharmeerd ben van de BE-trekker/opleggercombinaties.
Ikke, wat is jouw mening hierover?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:13

imker schreef:
Net even zitten snuffen op het WWW en moet zeggen dat ík best gecharmeerd ben van de BE-trekker/opleggercombinaties.
Ikke, wat is jouw mening hierover?

Voor zover ik weet maximaal 10.500kg MTM voor de combinatie. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee. Wel ooit verhalen gehoord dat ze evenmin uitblinken in laadvermogen, maar ik kan dat niet staven aan de werkelijkheid.
Afbeelding
Gevonden op http://www.trucks.nl zoekfunktie: bestelwagen; opbouw BE-trekker.
Wagen staat in Geffen, dat is niet zo ver bij jouw vandaan dus ga eens kijken, zou ik zeggen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:08

Ik weet het, zit me er de hele tijd aan te vergapen, is alleen lastig om met de kids te gaan kijken. Wellicht dat ik volgende week een gaatje kan vinden om eens te gaan horen hoe en wat.
Ben ook benieuwd naar het plaatje wegenbelasting/verzekering, maar ik hou je op de hoogte als ik geweest ben.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:16

4paardsoplegger met living e.d.
trekker is automaat, airco, dubbele cabine.
Prijs is ook navernant.... IEH! Maar goed, ik ga toch volgende week eens gluren, want ik wil deze combi toch eens goed van dichtbij bekijken.
Nu zaten er alleen geen warmtesensoren en stromend water in het paardengedeelte en gezien de nieuwe wetgeving heb je dat voor lang transport toch nodig. Ik stond er van te kijken, dat ze dat bij Coppens nog niet wisten, maar goed, ze zijn nu helemaal op de hoogte Knipoog .
Als ik ben wezen kijken, dan volgt meer nieuws.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:15

Ehm, bedenk wel dat de oplegger meer dan 3500kg MTM heeft en daarmee APK-plicht heeft. Hoe dat met wegenbelasting zit, weet ik niet; bij vrachtwagens (>3500kg MTM) zit het in de wegenbelasting van de trekker.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:32

Thanx, ik zal er rekening mee houden!