schatting kosten op jaarbasis...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

schatting kosten op jaarbasis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 20:20

Hallo allemaal...

(ik weet niet waar ik het berichtje moet plaatsen, dus doe ik het maar hier Haha! )

ik heb een enorm mooi voorstel gekregen, omtrend een paard te kopen. Maar dit houd me nogwat tegen, omdat ik niet weet wat de jaarlijkse (of maandelijkse) kost is van een paard...

Hou wel rekening: ik krijg het stalgeld gratis. Ik moet enkel de hoefsmid en dierenarts betalen.

Nu is mijn vraag wat jullie betalen op jaarbasis aan hoefsmid en dierenarts...

Groetjes

marleen_usar

Re: schatting kosten op jaarbasis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:21

Iedere 6 weken 80 euro aan ijzers en zo,n 2000 euro veearts kosten, maar ik heb veel pech met mijn paard.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:24

staat paard op ijzers? dan iedere 7a8 weken 75/80 euro aan de smid.
dierenarts: enten ongeveer 50 euro per jaar. wormkuren: idere 8 weken een tientje.
als paard ziek wordt: ligt eraan hoe erg het is. ben wel eens bijna 3000e in een paar maanden kwijt geweest. Bloos!

ga je het paard verzekeren? als niet, spaar dan een potje op voor onvoorziene kosten.

en reken geld voor les, kapotte dekens/dekjes/zadel etcetc.

succes! het is heeeel duur, een eigen paard, maar ik vind het het meer dan waard (kan het gelukkig betalen door hard te werken).

Khareem2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:44

Uuhm, zal ik een beetje inzicht geven in mijn kosten?

Ik heb een verzekering afgesloten voor overlijden en ziektekosten. Dit kost me ongeveer 250 euro per jaar. Ik krijg alle ziektekosten excl. de consultkosten. Mocht paardje plotseling overlijden dan krijg ik het verzekerde bedrag uitgekeerd.

Voor overige kosten (enten, wormenspuiten, wormeitelling) ben ik ongeveer 70 euro per jaar kwijt.

De hoefsmid komt elke 2 maanden. Hij staat helemaal zonder ijzers, alleen bekappen is 25 euro. Dit 6x per jaar is 150 euro.

Verder is er natuurlijk ook de zeer aantrekkelijke ruitersportzaak waar ik het nodige geld heen breng. Dan weer eens een nieuwe deken, oohh..mooi hoofdstel, nieuwe borstels, halstertje.. snoeppies..etc..

Daarnaast betaal ik stalgeld en apart koop ik hooi en krachtvoer in.

Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:08

Onze paarden staan op blote voeten, bekappen gaat 1 x per 2 maanden, per paard 20 euro.
Veearts: als je je niet verzekert, zul je ervoor moeten sparen. Als er niks gebeurt, ben je alleen de jaarlijkse enting nodig, ca 14 euro, plus het consult om de enting te geven. Ca 35 euro. Maar als je slim bent, combineer je dit met anderen of kijk je of je je paard zonder consultkosten kunt laten enten. Bij ons kan dit bijv. tussen 9 en 10 's ochtends op de kliniek.
toch moet je een buffer aanleggen voor het geval de DA moet komen. Een kleine infectie of wond gebeurt per definitie op zondag en dan loopt het snel op. Als je niet verzekert, leg dan bijv. maandelijks 50 euro opzij voor het geval dat.

Verder moet je je paard regelmatig ontwormen. Kosten: ca 7 euro per maand. Goedkope middelen moet je wat vaker gebruiken en de duurdere minder vaak, maar totaal maakt het qua kosten niet veel uit. Besparen kan je hier door met een groep mensen een grotere partij in te kopen. Bespaar nooit op de hoeveelheid wormmiddel of door minder vaak een spuit te geven!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:09

mijn paard heeft mij ex stalling zo een 10.000 gekost

met stalling erbij 15.000

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:19

Als je hem verzeker voor ziekte kosten ben je redelijk zeker wat je kwijt ben.
Verzeker je niet kan het flink oplopen (maar ook mee vallen).

Hoefsmid hangt er vanaf of je hem op ijzers heb of niet. Dat is dus ongeveer tussen de 25 en 80 euro.

En dan nog je wormenkuren, spullen vervangen, eventueel brok of voedings suplementen enz.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:27

ipv te verzekeren spaar ik voor mijn paard elke maand 100 euro. En dan maar hopen dat hij niet meteen ziek wordt.

op jaarbasis:
Hoefsmid: 260,-
Ontwormen : 60,-
Tandarts: 65,-
Inenten: 15,-

Totaal 400,-

Maar ik geef veel meer uit aan noodzakelijke tuigage dan ik gedacht had. Het vervangen van kapotte teugels en bakstukjes. Touwen, borsteltje hier, shampootje daar. Toch maar een martingaal proberen etc...
Gelukkig kun je veel dingen tweedehands kopen of lenen.

Maar het meeste geld geef ik uit aan les. Bespaar daar niet op, je kunt niet zonder.... Haha!
Laatst bijgewerkt door mrie op 15-12-07 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 21:29

Ik zou ze niet op ijzers zetten, ik zou ze kappen (en ik heb redelijk ervaring met kappen (zegt de hoefsmid) dus misschien moet deze dan wat minder komen)

Verder wil ik ze wel laten verzekeren... iemand enig idee van soorten polissen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:31

Nee, daar kan ik je niet mee helpen. Ik weet wel dat je HEEEEL goed de kleine lettertjes moet lezen en je afvragen wat deze u eigenlik betekenen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:51

voor de smid die bel ik als het nodig is 1 x in de 3 maanden ofzo(mijn paarden staan zonder ijzers) kosten 25,- per paard.da is afhangkelijk.voor mn paard ben ik dit jaar misschien net 50,- kwijt geweest maar voor mn pony in totaal wel 1000,- hou rekening met ontwormen en enten en dan nog onverziende kosten. koliek verwondingen enz. als je daarvoor elke maand bepaald bedrag in een potje doet is het ook goed.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:27

80 euro per 6 weken aan de hoefsmid.
en misschien is het slim om een verzekering af te sluiten, de hoogste verzekering is geloof ik 750,- in het jaar en dan is alles verzekerd!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:07

MD-->TAO

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:20

mijn kosten hoefsmid ong 4x per jaar a 20 euro is 80 euro,enten jaarlijks 15 euro en ontwormen 4x 20 euro.Maar dan moet je paard niet ziek worden die kosten kunnen natuurlijk er bij komen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:49

Bedenk ook even: blijft je stalling gratis? Is deze van jezelf of is dat via een kennis? Want stel je krijgt ruzie;......... je kent het verhaal.

Bekappen is bij ons 20 Euro, elke 6 a 7 weken. Dierenartskosten alleen de entingen: 35 Euro jaarlijks.
Maar verder, les, materialen, supplementen Knipoog

Ik betaal 340 Euro aan stalgeld, wij zijn maandelijks minstens 500 Euro en meestal nog meer kwijt aan 1 paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:37

200 euro voor wormenkuren, 50 euro inenten en gelukkig gezonde paarden hoefsmid 25 euro om de 8 weken.

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:49

Zag reactie waar vraag was of je moest verzekeren. Als je niet meer paarden hebt, lijkt me dit erg verstandig. Die laatste paar tientjes doen het niet en anders kan het wel een hele dure hobby worden.