paard vanuit nederland vervoeren na belgie..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RaissaDiego

paard vanuit nederland vervoeren na belgie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 22:59

hallo allemaal,

wie weet er hoe het zit?

het zit zo, ik ga in januari voor minimaal 8 maanden naar belgie en mijn pony gaat mee word daar gestald enzv.

moet hij dan gekeurt worden of alleen een injectie erbij? ik hoor van iedereen iets anders.

en zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

dank je wel alvast voor reacties:)

ikke20

Re: paard vanuit nederland vervoeren na belgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:20

je paard moet gechipt en geent worden voor zover ik weet. voor belgie heb je denk ik geen gezondheidsverklaring nodig. ander kan je even naar je dierenarts bellen die kan het je vast zo uitleggen

RaissaDiego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 23:21

oke na je hij is gechipt en altijd optijd geeent, maar heb belgie ook andere entingen? zoiets hoorde ik;)

ja ga mn veearts ma is vragen dank je wel:)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:00

Ik geloof (maar ben eerlijk gezegd helemaal niet zeker) dat een gezondheidsverklaring sinds kort niet meer moet bij verplaatsingen binnen de Benelux.

Inentingen... hier wordt geënt tegen griep en tetanus en door sommigen tegen rhino.

Verder moet je paard een paspoort hebben en gechipt zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:42

Binnen de Benelux heb je geen exportkeuring meer nodig. Wat volstaat is het paspoort met daarin chipnummer, entingen (geldige) en liefst een goede schets (ondertekend door DA).
Búiten de Benelux heb je wél een exportkeuring nodig, verzorgd door evt. jezelf of je transporteur (bij de RVV).

RaissaDiego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 11:23

je bedoeld een goeie schets van de pony? want dat hebben ze bij mijn paspoort niet gedaan?

en ik had 2 entingboekjes ma heb die niet meer omdat ik toen overging op mn paspoort maar daar staan er maar 3 of 4 in dacht ik is dat genoeg of?

dank je wel voor jullie reacties:)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:35

Als je kan aantonen dat basisenting goed is en de daaropvolgende entingen ook, is het naar mijn weten ook goed genoeg voor de instanties. Neem dan wel ook de rest van de boekjes mee.
Schets is idd de schets uit het paspoort.

RaissaDiego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 20:24

imker schreef:
Als je kan aantonen dat basisenting goed is en de daaropvolgende entingen ook, is het naar mijn weten ook goed genoeg voor de instanties. Neem dan wel ook de rest van de boekjes mee.
Schets is idd de schets uit het paspoort.

maar die boekjes heb ik niet meer, na een opruiming heb me moeder die toen weggegooit dom;)

en die schets heb de veearts toen er nietr in gemaakt,. staat alleen opgeschrevenm dat die een grote bles heeft voor de rest heeft die niks, ja een drie kleurige staar't;)

RaissaDiego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 19:19

mag dit dan ook alleen die kenmerken opgeschreven zonder dat t getekend staat>?

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:44

je paard moet gewoon in orde zijn met chip en enting.. maar eerlijk gezegd, ik moet de eerste keer nog meemaken dat er hierop controle is in belgië... das hier gewoon een grote klucht. dus zorg gewoon dat je paardje gezond is, ontwormd, geënt en dat je paspoort bij hebt... woon net op de grens en rij wekelijks met paarden de grens over.. nog nooit problemen gehad! veel succes in ieder geval, waar ga je ergens naartoe?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:04

Wij hebben ons paard naar belgië gebracht deze zomer om haar daar te laten dekken. We hebben gevraagd aan de hengstenhouder hoe we het allemaal moesten regelen etc., om haar legaal/veilig over de grens te krijgen. Hij zei dat enkel een paspoort een vereiste was Lachen Verder ook geen problemen gehad ofzo toen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:06

Ik weet ook niet beter als dat een bijgewerkt paspoort voldoende is. wel moet je paard alle entingen hebben gehad en dit moet in je paspoort staan. (en chip uiteraard)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:13

idd is die schets erg belanrgijk bij een eventuele controle onderweg.
vraag je dierenarts die schets te maken, en de stempel van de dierenarts moet op die zelfde pagina erbij, met handtekening,
pas dan is de schets geldig,
heb ik me toevallig pas laten vertellen door de dierenarts

verder even aan de dierenarts vragen welke entingen er nodig zijn,
katten en honden moeten bijvoorbeeld ook rabies geent zijn.

RaissaDiego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:41

net de veearts gebelt, hij zegt dat schets niet nodig is binnen de benelux, net als keuring enzo.

naja ik ga zo een ander bellen ben benieuwt wat die zegt;)

mijnpukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:36

hoi ik woon ook in belgie
naar welke plaats ga je

RaissaDiego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:15

een andere veearts zei dat de schets geldig was en een gezondheidsverklaring maar ik keek op de site van de khns want kon ze niet telefonish bereiken en die zeiden dat een gezondheidsverklaring niet nodig was,

waarop ik de eerste veearts weer terug belde en ikvroeg hem nog een keer om de schets en die zegt is wel nodig maar mensen die controleren, als ze controleren weten dat niet, dus en trouwens als die chip in zn nek zit klopt t toch, waarom word er zo moeilijk gedaa'n;).

ik ga na boechhout ligt dacht ik ten noorde van antwerpen;)

waar woon jij:)

groetjes

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:15

Schets is voor export wel degelijk belangrijk, met een chip valt toch te frauderen (vraag me niet hoe, maar het wordt gedaan).
Schets is overigens iets anders als de omschrijving welke in je paspoort staat, schets is een getekende omschrijving van je paard.
Gezondheidsverklaring is, zoals ik al eerder vermeldde, voor BENELUX niet noodzakelijk, daarbuiten wel.

mijnpukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:39

ik woon in brasschaat.
succes met vervoer enne... ik denk dat imker het wel weet, die vervoert proff. paarden!
vraag aan imker: er staan op bokt berichten over rhino, heb je daar niet mee te maken met vervoer bij de grens met controle b.v? of je b.v uit rhino gebied komt? ik doel dan op een gezondheidsverklaring opeens wel nodig?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 09:55

Nee, nog niet. Als je die nodig hebt, staat dat vaak op de site van RVV of gezondheidsdienst voor dieren.
Ook hoor je dat vaak wel van de keuringsarts die aan huis komt, zij weten precies wat er op dát moment speelt.

RaissaDiego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 13:53

oke imker dank je wel ik vertrouw op jou, ik zal morge de veearts laten komen en alles laten tekenen hoop dat die tijd heeft, want ik ga toch dindsdag weg inplaats van woensdag, en mn pony haal ik later op;)

en ik kom uit een rhino gebied maar het ligt alweer een paar weken stil gelukkig:D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:14

imker schreef:
Gezondheidsverklaring is, zoals ik al eerder vermeldde, voor BENELUX niet noodzakelijk, daarbuiten wel.

wilde ik ook zeggen Haha! . ik rijd met mn paard regelmatig de benelux door, en heb idd alleen zn paspoort en papieren mee. Ben overigens nog nooit gecontroleerd.

RaissaDiego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 09:20

ik heb de schets inorde laten maken en dan was het goed tevens geen controle gehad bedankt allemaal..

slotje?