Paard verleasen. Hoe pakken jullie dat aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Paard verleasen. Hoe pakken jullie dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:41

Hallo,

Hebben jullie wel eens je paard te lease aan geboden? Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Is er wel een contract op gesteld. Zo ja hoe?
Waren jullie niet bang dat de afspraken niet nagekomen zijn.

Kortom wat zijn jullie ervaringen en tips?

happyangie

Re: Paard verleasen. Hoe pakken jullie dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:34

hoihoi
ik zal als ik jou was een contracte je maken maar die is alleen geldig via de notaris!!
ik heb een verzorgster die betaald voor 2 dagen en heb geen cotract maar k kan haar vertrouwen dus, ik denk dat je geluk met de persoon moet hebben
succes

axel_melisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:44

Ik zou duidelijke afspraken maken met de persoon die je paard gaat leasen en een contractje is inderdaad wel verstandig als je de persoon niet goed kent want dan heb je altijd nog bewijs voor als iets niet gaat zoals je het afgesproken had. Verder zou ik als ik jou was alleen iemand aannemen die voor je eerste gevoel al goed overkomt en je meteen een gevoel bij hebt dat je hem/haar kan vertrouwen, maar dat spreekt voor zich.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:54

Ik denk dat een contract niet alleen te maken heeft met vertrouwen, het lijkt me sowieso erg verstandig ook al ken je die persoon heel goed. Niet alleen voor jezelf maar ook voor degene die je paard least/verzorgt is het fijn het als zaken zwart op wit staan. Zo kan er nooit onduidelijk ontstaan als er iets gebeurd met het paard, of met je materiaal, etc.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:49

Citaat:
ik zal als ik jou was een contracte je maken maar die is alleen geldig via de notaris!!

Dit klopt niet. Voor een dergelijk contract geldt geen vormvoorschrift, dus zelfs mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig. Bewijstechnisch is het natuurlijk wel verstandig om één en ander op schrift te zetten.

axel_melisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:41

Anne_0 schreef:
Ik denk dat een contract niet alleen te maken heeft met vertrouwen, het lijkt me sowieso erg verstandig ook al ken je die persoon heel goed. Niet alleen voor jezelf maar ook voor degene die je paard least/verzorgt is het fijn het als zaken zwart op wit staan. Zo kan er nooit onduidelijk ontstaan als er iets gebeurd met het paard, of met je materiaal, etc.

Jaa dat is waar Knipoog

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:19

Hoe goed je de persoon ook kent, zet het wel op papier.
Mondelingen afspraken zijn later altijd te verdraaien.
Maak duidelijke afspraken, wat verwacht je van elkaar.

Succes ermee!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:22

Zorg dat de ruiter altijd een WA verzekering heeft. Zodra hun nl op je paard rijden is het zo dat de ruiter op dat moment de verantwoordelijke is. Ook moet de ruiter aangeven bij haar eigen verzekering dat ze een lease/paard heeft.

DaisyFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:33

Ik lease zelf een paard en in mijn contract staan bijv: opzegtermijn, prijs, omgang met paarden en gebruik van materialen.
De eigenaar zorg voor spullen als een zadel, dekens, enz., maar als er iets kapot gaat, moet ik het op eigen kosten vervangen.

Verder staat niet álles op papier hoor. Veel dingen ook gevraagd, zoals het rijden van wedstrijden, paard mee in trailer, enz.

@ quintusgl
Waar haal je vandaan dat je dit moet doorgeven aan je zorgverzekering?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:54

Niet aan je zorgverzekering maar aan de WA/verzekering. Als de ruiter bv een ongeluk veroorzaakt en schuldig is, dan valt dit onder de WA. Heb zelf ook een aantal paarden verleased en heb, voordat ik ermee begon, mijn verzekering geraadpleegt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:00

De eigenaar van het paard blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor evt ongelukken!
Dus waar je die onzin vandaan haalt weet ik niet
Doorgeven aan de verzekering is ook niet nodig

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:05

griebels schreef:
De eigenaar van het paard blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor evt ongelukken!
Dus waar je die onzin vandaan haalt weet ik niet
Doorgeven aan de verzekering is ook niet nodig

Die `onzin´ heb ik van mijn verzekering. Beetje normale reactie zou wel gewenst zijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:29

Ik heb met verzekeringen gewerkt en dit is echt niet waar. Dat ze het op prijs stellen is wat anders maar je bent niet verplicht het door te geven. Evenals je niet verplicht bent om door te geven dat je een paard hebt, wel gewenst Ja

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:18

En het paard dat jullie "verleasen" (is geen goed nederlands, ik weet het) staat ook bij de ander op stal of blijft hij bij de eigenaar op stal? Ik wil misschien mijn paard in de lease doen, echt verkopen kan ik denk nog niet....

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:37

Mijn paarden blijven gewoon bij mij. Ik voer ze ook gewoon zelf.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:06

Ik denk erover na om mijn bijrijdpaard te gaan leasen. Dit paard rijd ik nu ruim een jaar lang 3x per week. Als het allemaal lukt dan wil ik hem wel naar een andere stal verplaatsen. Wie doet dit nog meer? En hoe zijn de kosten verdeeld?

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:14

ik lease ook een pony en heb een contract met de eigenaresse over de rpijs, opzegtermijn, ziekte en dat soort dingen

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:19

Ik heb een E pony van mij ooit aan iemand uitgeleend/ geleasd.
Zijn hoefde geen dierenartskosten te betalen. Wel de hoefsmid en de stalling. Verder betaalde zij mij niets.
Ik had een contractje opgesteld en het leek allemaal heel leuk. MAar na enkele maanden wilde ze plotseling niet meer verder. Dus toen heb ik hem opgehaald. Niet dat ik het heel erg vond, maar ik had een hoop moeite gedaan en dan opeens stoppen ze er gelijk mee.
Verder was het zo dat ik ten alle tijden aansprakelijk was voor de pony. Dus als hij iets vernielde of de meisjes zouden iets krijgen en ze wilde kwaad dan zou ik overal voor opdraaien.
Maar zover is het gelukkig nooit gekomen. Ben wel voorzichtiger geworden en doe het niet weer.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:45

Naffie: hoe deed je dat met de jaarlijkse inentingen en wormenspuiten. Vielen die bij jou onder de dierenartskosten?
En voer zat bij de stalling inbegrepen?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:58

Ik leas zelf ook een paard, van mijn vorige stagebedrijf, en we hebben mondelinge afspraken. Zo betaalt de eigenaar de dierenartskosten, maar ik betaal de hoefsmid en de wormkuren. Daarnaast is het harnachement ook voor mijn eigen kosten, evenals dekens, beenbescherming e.d. In de vakanties staat die gewoon thuis, in de schoolperiode op school en in de stageperiode op stage. Gaat allemaal prima!

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:33

it_is_me schreef:
Naffie: hoe deed je dat met de jaarlijkse inentingen en wormenspuiten. Vielen die bij jou onder de dierenartskosten?
En voer zat bij de stalling inbegrepen?

Stalling (inclusief voer,stro en hooi) was voor hun. Zij hebben ook die stalling uit gekozen. Ik betaalde ook de wormenspuiten en de enting. Mocht hij een keer ziek zijn geworden(maar is nu niet meer aan de orde) waren de kosten voor mij.
Mocht hij door nalatigheid ziek worden dan voor hun. Maar ja waar ligt de grens dan.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:41

Het is wel fijn als je een paard kunt leasen/huren vooral als je een eigen paard niet kunt bekostigen.
Ik rijd paarden van particulieren, maar tis en blijft altijd een paard van een ander.
Het beperkt toch altijd wel je vrijheid.
Er zijn lease/verhuur bedrijven waarbij je zelf je paard ergens kunt stallen waar je wilt en doen met het paard wat je wilt, maar je moet dan naast de huur/lease kosten ook de DA kosten betalen en dat is nou net iets wat ik niet kan betalen.
Volg dit topic even. Bij ons op het werk hebben ze een hele tijd geleden ook evt. over lease/verhuur van paarden gehad. Knipoog

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:55

Voor mij is het voordeel van mijn bijrijdpaard leasen en verplaatsen, dat ik hem door mijn verhuizing niet kwijt raak. Het voordeel voor de eigenaar is dat ze er momenteel te weinig tijd voor heeft en hem zodoende toch kan behouden.

Ik zou hem dan willen leasen voor een jaar, zodat ik kan bekijken of het ook echt allemaal goed gaat en mocht mijn situatie veranderen, dat hij dan weer terug kan naar de eigenaar. Verder bedankt voor de reacties, daar kan ik wel wat mee.... Maar het is altijd goed om verschillende mogelijkheden af te wegen, dus wie leased er nog meer een paard en hoe is de verdeling van de kosten bij jou?

(edit) te vroeg opversturen geklikt! Clown