HELP! Inname paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adnariM

HELP! Inname paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 10:36

Om het allemaal kort samen te vatten: De stal waar ik sta loopt het niet zo lekker.

Twee mensen hebben mij gewaarschuwd dat wanneer ze schulden hebben (ik weet niet als dat zo is) en er komt een deurwaarde, dat het beste mogelijk is dat ze een paar paarden pakken, en dat ze die dan mee nemen (maakt niet uit van wie de paarden zijn).

Ik weet niet als dit nog steeds kan en of het zo is.

Ik heb natuurlijk wel gewoon haar papieren etc. dus kan aantonen dat ze van mij is.

Hebben jullie hier ervaring mee, en wat kan je er evt. aan doen?

Groetjes Miranda.

Apple

Re: HELP! Inname paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:39

Een deurwaarder kan beslag leggen op goederen (paarden dus) ongeacht van wie deze zijn. De paarden blijven dan wel op stal staan, er is beslag op gelegd en er wordt een datum afgesproken voor een openbare verkoop.

Als er beslag is gelegd op jouw paard dan moet je bij de deurwaarder aantonen dat het beestje van jou is. Dan wordt het beslag weer opgeheven.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:39

Als ze failliet verklaard worden kan dat idd gebeuren. Alles wat op dat moment op het terrein staat wordt ingenomen en het terugkrijgen schijnt niet bepaald makkelijk te zijn. Als je dit wilt voorkomen zou ik een andere stalling zoeken, maar je kan natuurlijk ook aan de staleigenaar vragen wat de stand van zaken en het vooruitzicht is.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 10:40

Oké, bedankt voor jullie reactie!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:43

Failliet verklaard worden is inderdaad nog een volgende stap, dan komt er een curator die de hele boedel (paarden!) gaat verkopen.

Meestal heb je eerst een deurwaarder die namens een schuldeiser beslag komt leggen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:44

Idd.ze leggen op alles beslag wat er op hun terrein staat.Heb het meegemaakt met kennissen van me.De belasting legde beslag op een pony die eigendom was van een ander.Ik zou zeggen,haal je pony daar weg.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 10:46

Oke bedankt voor de informatie.
Ik laat er een slotje op zetten omdat ik genoeg weet.

Groetjes Miranda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:50

Jeetje wat een vreselijke regel! Hier had ik nog nooit van gehoord zeg.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 11:00

Inderdaad. Ben blij dat ik het vroegtijdig hoorde.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:07

dan als ik het goed begrijp, kunnen ze gewoon beslag leggen op jouw paard, zonder dat je er maar iets mee te maken hebt?

en dan kost het nog moeite om aan te tonen dat het paard van jou is??

we haddne een zelfde soort probleem hier, hebben toen meteen het paard op ons naam laten zetten. maar dacht dat het daarmee opgelost was.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:43

[PP] -> [TAO]

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:47

Die 2 mensen die je gewaarschuwd hebben, waren dat de eigenaren zelf? Zo niet, kan het dan niet gewoon een gerucht zijn? Zou het dan toch eerst bij de eigenaren navragen. Dalijk vertrek jij, omdat een ander dingen verteld die niet waar zijn (misschien wel om een stal vrij te krijgen voor een vriend(in)).
Klopt het verhaal wel, dan zou ik idd niet te lang wachten, desnoods (tijdelijk)naar een duurdere stalling verhuizen. Een beslag brengt zo veel ellende en stress met zich mee, dat wil je niet weten.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 18:23

Update: Ik heb het advies van bromfiets opgevolgd (zie een paar berichten hierboven) en ze zeiden dat ze geen schulden zullen krijgen zodat er paarden in beslag genomen zullen worden.

Het is dus geen gerucht, het is werkelijkheid dat het kan gebeuren, Isabonny.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:27

Apple schreef:
Een deurwaarder kan beslag leggen op goederen (paarden dus) ongeacht van wie deze zijn. De paarden blijven dan wel op stal staan, er is beslag op gelegd en er wordt een datum afgesproken voor een openbare verkoop.

Als er beslag is gelegd op jouw paard dan moet je bij de deurwaarder aantonen dat het beestje van jou is. Dan wordt het beslag weer opgeheven.

En hoe toon je dat dan aan? Registratie, paspoort en stamboekpapier is wettelijk geen eigendomsbewijs!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:03

Wellicht heb je een aankoopbewijs? Met handtekening koper/verkoper er op?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:02

Je kan het ook aantonen door te bewijzen dat je de afgelopen jaren alle rekeningen voor het paard betaald hebt. (bijv DA rekeningen en overschijvingen van het pensiongeld) als je daarnaast nog in het bezit bent van het paspoort en de papieren op jouw naam staan (alhoewel het geen "officieel" eigendomsbewijs is) kom je een heel eind.

Het is een kwestie van aantonen dat je financieel verantwoordelijk bent voor het paard.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 06:00

was al even bang dat ik naar de baas toe kon gaan: wilt u nog even een bonnetje uitschrijven? (2 jaar later) Clown

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 06:53

Aankoop bewijs? Ik heb mijn paard zelf gefokt. Daar heb ik geen aankoopbewijs van. Lekker dan. Je moet dus altijd een contract opstellen waaruit blijkt dat je slechts huurder bent van een box.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 07:01

Ik heb naast mijn aankoopbewijks van mijn paard, zijn paspoort en ALLE dierenartsrekeningen van de laatste 13 jaar ook het contract van de pensionhouder waarin staat dat ik een box huur bij hem.
De laatste 3 jaar sta ik bij een boer en betaal ik gewoon contant.

En de hondereden, foto's, films en tattoeage van mijn paard zullen toch wel genoeg zeggen, haha..

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 07:14

Zo zie je maar dat het belangrijk is om al je rekeningen te bewaren! Ik ben ook bang dat dergelijke gebeurtenissen steeds vaker voor zullen komen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:54

Rekeningen? Maar als je paard nog nooit bij een DA is geweest Nagelbijten / Gniffelen en je de stalling contant betaalt?

Ik mag toch aannemen dat als je je paard op jouw naam hebt laten zetten (met eventueel aankoopbewijs tenzij je je paard zelf hebt gefokt) dat dat toch wil zeggen dat jij ook de eigenaar bent?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:59

Paard op naam zetten wilt niets zeggen. Het enige wat nog enige waarde heeft is een ondertekend aankoopbewijs.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:00

Ook bij contante betaling kan er een bewijs van betaling worden uitgegeven. Ik heb met de vorige eigenaar van mijn pony op papier gezet wanneer ze van mij zou zijn, ik neem aan dat dát wel voldoende bewijs zou zijn?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:01

Maanling schreef:
Paard op naam zetten wilt niets zeggen. Het enige wat nog enige waarde heeft is een ondertekend aankoopbewijs.

Dus hoef je helemaal niet lid te worden van de Strengen om je paard op naam te laten zetten? Ik dacht nl. dat je je paard altijd op naam moest laten zetten Nagelbijten / Gniffelen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:05

Dat is toch raar. Ik lees ook een reactie van iemand die het paard zelf gefokt heeft. Dan heb je dus geen 'bonnetje'. Ik heb ook geen aankoopbewijs, wel de paspoorten van beide paarden. Maar formeel ben ik dus niet de eigenaar?? 'Gelukkig' heb ik dit jaar wel veel rekeningen van de veearts betaald Clown
Volgens mij zijn er maar weinig mensen die een ondertekend koopcontract hebben van hun paard.