Wanneer mag je nou met B rijbewijs + trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Wanneer mag je nou met B rijbewijs + trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 07:37

Af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer,

Ik weet dat als de mtm onder het gewicht van de auto zit en je onder de 3500 kg blijft je je aanhanger met B rijbewijs mag trekken.

Nu is mijn vraag een trailer is een tandemasser, mag je ook een tandemasser trekken?

meggiemeg

Re: Wanneer mag je nou met B rijbewijs + trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 07:46

Ja hoor zolang je met alle maximale gewichten maar onder de 3500 kg blijft.
Ben zelf op dit moment aan het lessen, dit omdat ik in januari een zwaardere nieuwe auto krijg en dan over dat gewicht heen ga.
Ik heb de autopapieren en de trailerpapieren aan de instructeur laten zien. Bij mij zijn de gewichten als volgt. Auto leeg 1502 kg, totaal beladen max. 2030 kg. Trailer leeg 700 kg, totaal beladen max. 1300 kg. In totaal weeg ik dan op zijn zwaarst 3330 kg en dus onder de 3500 kg. Mijn trailer is ook een tandemasser.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 07:47

volgens mij is het precies zo als je hierboven al zegt.
MTM kar onder het gewicht van de auto en het totaal van beide minder dan 3500 kilo.
Wát je trekt maakt verder niet uit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 07:48

Onze auto weegt 1330 kg, voorzover ik op heb kunnen zoeken zijn er 1,5 paards trailer die minder dan 1330 kg wegen.

Dus als ik een lichte trailer koop mag ik met mn B rijbewijs de weg op?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 07:53

Charaz schreef:
Onze auto weegt 1330 kg, voorzover ik op heb kunnen zoeken zijn er 1,5 paards trailer die minder dan 1330 kg wegen.

wat mag jouw auto trekken?
en er zijn zat trailers die onder de 1300kg zitten en anders kan je ook laten terugkeuren naar 1300kg

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 07:54

Veel mensen vinden het lastig om te bepalen met welke aanhangwagen ze nu wel of niet in het bezit moeten zijn van het E achter B rijbewijs. Beantwoordt onderstaande vragen en u weet of het B rijbewijs volstaat of dat u toch in het bezit dient te zijn van uw BE rijbewijs.

1. Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan 750 kg?
Ja zie vraag 2
Nee Rijbewijs B volstaat
2. Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan het trekkend voertuig?
Ja Voor deze combinatie heeft u uw BE rijbewijs nodig
Nee Zie vraag 3
3. Weegt de totale combinatie meer dan 3500 kg?
Ja Voor deze combinatie heeft u uw BE rijbewijs nodig
Nee Rijbewijs B volstaat

* (let op ! Het laadvermogen staat op het kentekenbewijs van uw aanhangwagen. Ga niet uit van het gewicht dat u op dat moment vervoert)

Uitzondering:

Een auto met een gewicht van 3490 kg. ( o.a. busjes en kleine B-categorie vrachtwagens) mogen wel een aanhanger tot 750 kg. trekken zonder dat hiervoor een E-rijbewijs is vereist terwijl het gezamenlijke gewicht incl. laadvermogen toch boven de 3500 kg. uitkomt.

Bron: www.verkeersschooltwin.nl

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 07:55

Geremd mag hij 1850 kg trekken en ongeremd 700 kg.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:06

Het staat toch gewoon duidelijk in de FAQ.. Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 08:09

Nee daar staat niets over of je een tandemasser wel of niet mag trekken, mijn vader dacht dat je met rijbewijs B geen tandemasser mocht trekken dus vandaar.

Ik kan helaas nergens duidelijkheid vinden op de site van het RDW, misschien dat ik ze vanmiddag eens moet bellen. Dan weet ik igg 100% zeker dat het mag (niet dat ik jullie niet geloof hoor).

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:20

Charaz schreef:

Je moet niet alleen de massa's meetellen maar ook het laadvermogen van beide. Als je een trailer koopt van 700 kg, en het laadvermogen daarbij opgeteld komt boven de massa auto + laadvermogen auto dan mag t niet.
Kom je daar niet boven maar zijn massa trailer + laadvermogen trailer + massa auto + laadvermogen auto boven 3500 mag t nog steeds niet.

Voor wat je mag trekken als je dat E rijbewijs wel hebt hoef je alleen de feitelijke massa's op te tellen. Dus als je auto 1000 kg mag trekken en de trailer is 600 kg dan maakt t niet uit dat het laadvermogen van de trailer teveel is, zolang je er maar niet meer dan 400 kg op zet..

Ik rij met een vitara en 1,5 paards trailer met mijn grote paard en dat mag precies, maar niet zonder mn E rijbewijs...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 08:24

Eh Kev, volgens mij snap jij er minder van dan ik.

Ik weet zelf ook wel dat ik uit moet gaan van het ledig gewicht van de auto (1330 kg) en de toegestane maximum massa daar onder moet zitten (dus een trailer met TMM onder de 1330 kg).

Auto mag het zoiezo trekken (mijn ouders trekken er een 2-paards trailer mee).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:28

Kev snapt het uitstekend.

Jij vergeet in je optelsommetje het laadvermogen van de auto en dat telt wel degelijk mee voor die max. 3500 kg. Staat uitgebreid uitgekauwd in de FAQ en de wiki, dus nou niet eigenwijs doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 08:35

Nou schiet mij maar lek dan, nu snap ik er niks meer van.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:36

Lees die FAQ dan een keer door! Daar staat het keurig uitgelegd. Maya @ [TAO] FAQ TAO
Beetje zelfwerkzaamheid mag wel hoor....
En tandemasser maakt niks uit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 08:37

Citaat:
B-rijbewijs
MTM trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig leeggewicht trekkend voortuig is 1330 kg
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg Imo dus een MTM van de trailer lager dan 1330 kg

In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaart optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500.
Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.

Een aanhanger met een MTM van maximaal 750 kg mag je altijd trekken met alleen rijbewijs B, maar in de praktijk zal een paardentrailer daar nooit onder blijven.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:39

Jij bent echt dom....

Sorry hoor, maar anders kan ik het niet zeggen en beter dan in de FAQ kan ik het niet voorkauwen.

Kijk nou eens naar het verhaal over de AUTO AUTO AUTO AUTO

Het gaat niet alleen om de trailer.

I rest my case. Wens je een goede reis.

Citaat:
Om te berekenen of je alleen met rijbewijs B mag rijden, ga je uit van wat het allemaal maximaal zou kunnen wegen, of het dat ook weegt in de praktijk doet er niet toe, het gaat om het "papieren" gewicht. Al leg je alleen een veertje in de trailer, om te berekenen welk rijbewijs je nodig hebt ga je uit van een maximaal beladen trailer. Ook van de auto zul je het laadvermogen mee moeten tellen, dit bepaalt immers mede wat de combinatie zou kunnen wegen. Het eigen gewicht van het voertuig en het laadvermogen bij elkaar opgeteld noem je de maximaal toegestane massa, afgekort als MTM. Onthoudt deze afkorting, want ik zal 'm vaker gebruiken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 08:41

De toegestane maximum massa van de auto is 1950 kg. Dus ik moet dus 3500 - 1950 (MTM auto) = 1550 (maar omdat dit meer is dan 1330 kg leeggewicht van het trekkend voortuig mag ik maximaal een aanhanger trekken van 1329 kg).

Snap ik hem nu goed of niet?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:47

Je hebt inmiddels genoeg informatie.

Maar ik begrijp dat je de FAQ niet gelooft, tja, dan houdt het voor mij op.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 08:50

Ik geloof de FAQ wel, maar ik kom er niet uit. Heb het RDW inmiddels gemaild.

Idd genoeg informatie en dan kom ik (zie bovenstaand aan) dat ik een aanhanger mag rijden met een MTM van 1329 kg.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:52

Charaz schreef:
De toegestane maximum massa van de auto is 1950 kg. Dus ik moet dus 3500 - 1950 (MTM auto) = 1550 (maar omdat dit meer is dan 1330 kg leeggewicht van het trekkend voortuig mag ik maximaal een aanhanger trekken van 1329 kg).

Snap ik hem nu goed of niet?

JA! Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:52

Margreet schreef:
Je hebt inmiddels genoeg informatie.

Maar ik begrijp dat je de FAQ niet gelooft, tja, dan houdt het voor mij op.

ik zit net dit topic door te lezen,maar jij bent niet op je best qwa vriendelijkheid op de vroege morgen
ik vind het ook moeilijk hoor Knipoog maar heb gelukkig mijn E Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 08:53

Oke gelukkig! Gevolgen voor het trekken blijven dus hetzelfde als ik eerst had uitgerekend, maar dat kan dus anders worden begrijp ik.

Ik wil overigens wel lessen gaan nemen in het rijden met aanhanger (wel zo veilig als je met een paard rijdt), maar ik zie er zo tegenop om in de binnenstad met aanhanger te rijden.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:55

Binnenstad is inderdaad geen pretje, lessen nemen is wel een goed idee, want ik vind het toch heel anders rijden en voor de bijzondere verrichtingen is het wel handig als je goed uitgelegd krijgt hoe het werkt, dan is het allemaal niet zo moeilijk meer!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:06

mirgino schreef:
ik zit net dit topic door te lezen,maar jij bent niet op je best qwa vriendelijkheid op de vroege morgen
ik vind het ook moeilijk hoor Knipoog maar heb gelukkig mijn E Haha!

En wat is jouw bijdrage?

Je moest eens weten hoe frustrerend het is om dit soort topics keer op keer tegen te komen en keer op keer hetzelfde uit te kauwen.... Meestal reageer ik er niet eens meer op, soms wel. Ook om te voorkomen dat mensen via de zoekfunctie ofzo die onzin opduikelen en denken dat het klopt. Dan kun je het maar beter HEEL HEEL HEEL duidelijk maken.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:18

Het is ook handig te weten wat je paard weegt, denk dat veel eigenaren dat gewicht te laag inschatten.
Mijn Ulf is maar een "beestje" van 1.60 en beslist niet grof gebouwd (moeder engels volbloed) maar weegt zomers bijna 600 kilo en 's winters 570 kilo.

Ik heb destijds gewoon E achter B gehaald, het kost een paar centen maar dan ben je van al het gedonder, gereken en twijfel af, vooral als je een "gewone auto" hebt waar de trailer achter moet.
Als je een bus of terreinwagen hebt dan ligt het een stuk eenvoudiger omdat deze auto al veel zwaarder is, bij dit soort auto's begint het gereken pas als je er een 2-paards achter hangt en er ook nog eens 2 paarden in doet.

Succes.