Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Charaz schreef:Onze auto weegt 1330 kg, voorzover ik op heb kunnen zoeken zijn er 1,5 paards trailer die minder dan 1330 kg wegen.
Dus als ik een lichte trailer koop mag ik met mn B rijbewijs de weg op?
Charaz schreef:Onze auto weegt 1330 kg, voorzover ik op heb kunnen zoeken zijn er 1,5 paards trailer die minder dan 1330 kg wegen.
Dus als ik een lichte trailer koop mag ik met mn B rijbewijs de weg op?
Citaat:B-rijbewijs
MTM trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig leeggewicht trekkend voortuig is 1330 kg
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg Imo dus een MTM van de trailer lager dan 1330 kg
In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaart optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500.
Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.
Een aanhanger met een MTM van maximaal 750 kg mag je altijd trekken met alleen rijbewijs B, maar in de praktijk zal een paardentrailer daar nooit onder blijven.
Citaat:Om te berekenen of je alleen met rijbewijs B mag rijden, ga je uit van wat het allemaal maximaal zou kunnen wegen, of het dat ook weegt in de praktijk doet er niet toe, het gaat om het "papieren" gewicht. Al leg je alleen een veertje in de trailer, om te berekenen welk rijbewijs je nodig hebt ga je uit van een maximaal beladen trailer. Ook van de auto zul je het laadvermogen mee moeten tellen, dit bepaalt immers mede wat de combinatie zou kunnen wegen. Het eigen gewicht van het voertuig en het laadvermogen bij elkaar opgeteld noem je de maximaal toegestane massa, afgekort als MTM. Onthoudt deze afkorting, want ik zal 'm vaker gebruiken.
Charaz schreef:De toegestane maximum massa van de auto is 1950 kg. Dus ik moet dus 3500 - 1950 (MTM auto) = 1550 (maar omdat dit meer is dan 1330 kg leeggewicht van het trekkend voortuig mag ik maximaal een aanhanger trekken van 1329 kg).
Snap ik hem nu goed of niet?
Margreet schreef:Je hebt inmiddels genoeg informatie.
Maar ik begrijp dat je de FAQ niet gelooft, tja, dan houdt het voor mij op.
maar heb gelukkig mijn E
mirgino schreef:ik zit net dit topic door te lezen,maar jij bent niet op je best qwa vriendelijkheid op de vroege morgen![]()
ik vind het ook moeilijk hoormaar heb gelukkig mijn E