veulen eerste keer vervoeren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krak

veulen eerste keer vervoeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 16:06

iemand tips om een veulentje van 6 maand te vervoeren?
ik vermoed dat het haar eerste keer is dat ze op een camion of remorque gaat...
wij hebben er zelf nog geen en gaan dus eentje moeten vragen of huren van vrienden... maar wat als dat klein ding de boel gaat afbreken....
mijn gedacht was om gedurende de trip gewoon bij haar in de remorque of camion te blijven, zoals ik bij mijn vorig verzorgpaard regelmatig deed als ze wat nerveus was... zo kon ik haar direct kalmeren en indien nodig belde ik naar de chauffeur dat die direct moest stoppen...
maar nu hoor ik dat dit verboden is?

jessica_

Re: veulen eerste keer vervoeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:09

Verboden en heel gevaarlijk, vooral bij grote paarden.
Als ze helemaal door het lint gaan sta jij daar mooi tussen en kun je je niet verweren. Knipoog
Ik denk dat je het veulen het beste gewoon in de trailer kunt doen, beetje kalmeren en rustig gaan rijden. Andere optie is er denk niet Lachen
Laatst bijgewerkt door jessica_ op 04-12-07 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:10

ik zal als ik jou was. als die ook mogenlijk is een ander paard er bij zetten. of hooi net ophangen. en als je n u heel erg gestommel hoort even keertje stoppen. maar niet te veel. en ook niet uitladen bij een stop.
veel geluk er mee Knipoog en hoop dat je goeie tips krijgt Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:22

NOOIT een hooinet oid bij een veulen hangen!!
Als deze gaat spartelen, steigeren of iets anders, kan het veulen erin verstrikt raken.
Alles uit de trailer (stangen e.d.) dan flinke laag stro, veulen erop, klep dicht, zeiltje dicht en rijden maar (heel voorzichtig).
Het best kan je vervoeren met trailer of vrachtwagen met camerasysteem, dan kun je altijd zien hoe het gaat met je veulen.
Maar IN de trailer zelf, dat is verboden bij de wet. Je bent dan ook niet verzekerd, mocht er iets gebeuren. Daarbij is het ook nog eens levensgevaarlijk, maar dat heb ik in een ander topic deze week nog eens flink benadrukt.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 16:30

zo een hooitnet ben ik ook geen fan van...heb ooit eentje van een camion zien komen die tijdens de rit erin vast was geraakt... was niet fraai...
ok verboden dus, weten we bij deze zeker Knipoog thx voor de info

ik heb maar bang dat ze dus de remorque of camion gaat afbreken :s tis dus niet de onze, wij hebben er nog geen... :s

Dewy meepakken gaat niet... zij is er 31 en ik ga die schat dat besparen! stel je voor dat Pride dan van haar oren maakt tegen Dewy... die 2 moeten nog lang en gelukkig oud worden samen hoor Knipoog
ik heb geweten van sommigen dat ze op de een of andere manier klassieke muziek speelden in hun remorque... dit werkt relaxerend op hun paarden...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:35

Ik heb de voorkant van de trailer volgepakt met hooibalen. Had ze wel iets te eten en kon ze niet onder de stang door glippen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:37

Remorque/camion moet geloof ik even voor de niet-vlaamse bokkers vertaald worden:

Remorque is trailer, camion is vrachtwagen.

Om te beginnen zou ik een veulen NIET vastzetten in de trailer, je veulen zou de eerste niet zijn die zich in de trailer ophangt.
Laat je veulen los in de trailer staan, haal het tussenschot eruit dat hij alle kanten op kan, en maak het zeil aan de bovenkant van de trailer (boven de laadklep dicht). Je veulen zou namelijk niet de eerste zijn die over de klep heenspringt.
Niets op de grond doen (geen stro of zaagsel, kunnen ze alleen op uitglijden, geen hooinet ophangen, en dat afbreken van de trailer zal ook wel meevallen.

Ik zou geen ander paard meenemen, je veulen niet van tevoren verdoven (wat anderen ook weleens voorstellen) en gewoon rustig rijden. Je veulen is heus de eerste niet die vervoert wordt.

Succes met het vervoeren.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:39

Idd Cassidy, géén ander paard erbij, dat is echt onverstandig.
Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:57

kan best ander paard bij zolang dat maar zn moeder is Lachen
als je de kans krijgt zou ik mams meenemen om veulen weg te brengen, of mams moete zelf een drama op de trailer zijn dan is het niet verstandig.

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:59

Ik zou het veulentje gewoon even laten wennen aan de trailer..even erin zetten, erbij blijven (zonder te rijden natuurlijk) en gewoon even kijken hoe het erop reageert. Als dit goed gaat, klein stukje rijden. Ik zou het veulen ook zeker alleen vervoeren zoals al eerder is gezegd. Verder oppassen met uitsteeksels in de trailer..probeer zoveel mogelijk weg te halen zodat als er paniek uitbreekt het veulen nergens in kan blijven hangen!
Succes in ieder geval, maar ik denk dat het wel gaat lukken

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:59

Of met mama, zoals Cissy zegt, is natuurlijk ook slim! Als mama inderdaad geen draak is op de trailer!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:02

Ik heb met mijn shetlandveulen gewoon alle stangen uit de tweepaards gehaald, dikke laag stro erin gegooid en rijden maar Vork

Ik zou d'r ook absoluut geen hooinet in doen en er ook niet zelf in gaan zitten!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:06

als wij een veulenIalleen, zonder merrie) vervoeren, gaat de hele trailer leeg, een dik pak stro op de vloer, zeiltje dicht, niet vastzetten, geen hooinet o.i.d. erin en rustig gaan rijden. En natuurlijk heel kalm aan rijden, de bochten/rotondes stapvoets. En slopen doen ze de trailer echt niet!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:14

Voorkant van de trailer volladen met pakken stro is trouwens ook een zeer slecht plan. Bij een ongeluk veranderen die in projectielen.
Geloof de professionele vervoerders nu maar en degenen met ervaring: laag stro op de bodem, alle loszittende spullen eruit, stangen eruit, veulen erin, klep dicht, zeiltje dicht en rijden.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:19

Doe in ieder geval geen laag stro op de grond! Doordat er stro op de grond ligt kan dit gaan schuiven waardoor je veulen minder stabiel staat. Het veulen, maar ook paarden kunnen veel sneller vallen bij stro. Zorg ervoor dat je een goede rubberen bodem hebt waar je paard stevig op staat.

Bedenk wel dat het veulen de eerste keer niet gelijk rustig op de trailer zal staan, dit is ook weer wennen voor hem. Belangrijk is dat je zelf rustig blijft en niet bij ieder schrikmomentje van je veulen hem uit de trailer haalt. Als je dit wel doet leert hij hoe hij er gemakkelijk uit kan komen en zal dit later tegen je gebruiken.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:20

Zo leeg mogelijk, wel met bodembedekking en evt iets te eten op de grond oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:31

imker schreef:
Idd Cassidy, géén ander paard erbij, dat is echt onverstandig.
Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom...

Leg maar eens aan mij uit Ja Waarom dat precies onverstandig is, want ik ben het echt met je oneens.

Ik heb mijn veulen _juist_ met een ander paard erbij vervoerd. Gewoon een tweepaardstrailer, tante aan de linkse kant, veulen rechts, gewoon vastgezet. Week ervoor veel geoefend met laden, rondje rijden op het erf, stukje de doorgaande weg op, na een tien minuten weer thuis en terug de paddock in. Aan het eind van de week is het veulen naar haar nieuwe eigenaar gegaan, krap 200 km verderop. Appeltje eitje. Veulen heeft een topervaring aan overgehouden zoals bleek bij haar volgende verhuizing (alleen). Toen liep ze gewoon de trailer op, stond gewoon vast, en is rustig blijven staan. Volgende keer doe ik het precies zo weer.

Vorige veulen : opgehaald door eigenaar en toekomstige eigenaar. Die stond alleen, en die heeft zich idd bijna opgehangen.

Als je je veulen los wilt vervoeren : ook een optie. Maar dan vind ik persoonlijk dat je een dichte trailer _moet_ hebben. Alleen een zeiltje is onvoldoende.

Verder is het inderdaad van belang dat je trailer leeg en veilig is. Dus geen strobalen voorin.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 22:33

ok, thx iedereen voor de info Knipoog

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:17

Ik heb vorige week mijn veulen opgehaald , net bij mamma vandaan geplukt (helaas, kon niet anders) en alleen op de trailer.

Goed kort vastzetten, niks op de vloer. hooibaaltjes voor de stang zodat hij er niet onderdoor kon,. het was een 2-paards trailer, dus schot er gewoon tussen gelaten zodat hij bij wijze van spreken 'klem' stond, zeiltje dicht en GAAN.
Meneer heeft de hele weg heel rustig gestaan, we zijn een dik uur onderweg geweest, en er was helemaal niks aande hand.

Dit alles met de paardentaxi, dat betekend dus ook dat deze man ervaring heeft met de trailer, en ook heel rustig rijdt. Echt een aanrader !

Een volgende keer zou ik het zo weer op deze manier doen!

(maar dan liever al wel van te voren afgespeend Knipoog )

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:25

Cassidy schreef:
je veulen niet van tevoren verdoven (wat anderen ook weleens voorstellen)

Waarom niet verdoven? Ga zaterdag mijn veulen vervoeren en wilde haar dus wel een klein roesje geven Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:28

kehdra schreef:
Ik heb vorige week mijn veulen opgehaald , net bij mamma vandaan geplukt (helaas, kon niet anders) en alleen op de trailer.

Goed kort vastzetten, niks op de vloer. hooibaaltjes voor de stang zodat hij er niet onderdoor kon,. het was een 2-paards trailer, dus schot er gewoon tussen gelaten zodat hij bij wijze van spreken 'klem' stond, zeiltje dicht en GAAN.
Meneer heeft de hele weg heel rustig gestaan, we zijn een dik uur onderweg geweest, en er was helemaal niks aande hand.

Dit alles met de paardentaxi, dat betekend dus ook dat deze man ervaring heeft met de trailer, en ook heel rustig rijdt. Echt een aanrader !

Nou, doe dit maar niet!!!!
Zo gingen wij ons veulen vervoeren. Eindigde met 112 bellen, brandweer erbij diernarts politie etc.
http://img228.imageshack.us/my.php?imag ... 224ie6.jpg

Het beste (uit ervaring dus) is het los vervoeren. Alles eruit halen en het zeil dicht doen.
Ook zou een klein roesje niet verkeerd zijn. Een beetje tranquegel.

gr [***]

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:52

nielsd schreef:
kehdra schreef:

Nou, doe dit maar niet!!!!
Zo gingen wij ons veulen vervoeren. Eindigde met 112 bellen, brandweer erbij diernarts politie etc.
http://img228.imageshack.us/my.php?imag ... 224ie6.jpg

Het beste (uit ervaring dus) is het los vervoeren. Alles eruit halen en het zeil dicht doen.
Ook zou een klein roesje niet verkeerd zijn. Een beetje tranquegel.

gr niels

Wat is daar gebeurd niels ? Ach gut

Heb je het precies zo als mij gedaan?

Ik heb het zo gedaan omdat hij in principe geen kant op kan op deze manier...

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:58

[quote="imker"]
Alles uit de trailer (stangen e.d.) dan flinke laag stro, veulen erop, klep dicht, zeiltje dicht en rijden maar (heel voorzichtig).

Met de stang eruit halen ben ik het niet eens!!
de stang is een verlengstuk van je trailer. Het houd je trailer in evenwicht. Zodra je de stang er niet achter doet, is je trailer niet in evenwicht. De 2 stangen in je trailer houden hem recht;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:59

Cassidy schreef:
Remorque/camion moet geloof ik even voor de niet-vlaamse bokkers vertaald worden:

Remorque is trailer, camion is vrachtwagen.

Om te beginnen zou ik een veulen NIET vastzetten in de trailer, je veulen zou de eerste niet zijn die zich in de trailer ophangt.
Laat je veulen los in de trailer staan, haal het tussenschot eruit dat hij alle kanten op kan, en maak het zeil aan de bovenkant van de trailer (boven de laadklep dicht). Je veulen zou namelijk niet de eerste zijn die over de klep heenspringt.
Niets op de grond doen (geen stro of zaagsel, kunnen ze alleen op uitglijden, geen hooinet ophangen, en dat afbreken van de trailer zal ook wel meevallen.

Ik zou geen ander paard meenemen, je veulen niet van tevoren verdoven (wat anderen ook weleens voorstellen) en gewoon rustig rijden. Je veulen is heus de eerste niet die vervoert wordt.

Succes met het vervoeren.

Helemaal mee eens. Zelf gooi ik op langere ritten nog wat hooi (los) voor op de grond dan hebben ze wat te knabbelen. Het liefste vervoer ik ze wel met een trailer met die goed dicht kan en dus geen zeil heeft maar iets stevigers.

kehdra: een veulen zo strak vastzetten dat hij echt nergens meer heen kan lijkt me geen goede eerste ervaring voor een veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:01

liisanne schreef:
imker schreef:

Met de stang eruit halen ben ik het niet eens!!
de stang is een verlengstuk van je trailer. Het houd je trailer in evenwicht. Zodra je de stang er niet achter doet, is je trailer niet in evenwicht. De 2 stangen in je trailer houden hem recht;)

Dat is idd bij sommige goedkope merken als Waco zo.
Gelukkig niet bij een wat beter gemaakte trailer Lachen

Maar vinden jullie een zeiltje achter dicht genoeg?
Ik neem aan dat je dan geen harde kap bedoelt of een vee rekje bij dat zeiltje?